Vannetopic

kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut kossusukka » 11.10.2011 17:31

Liuotinpesuaineella, bongaa tarjoustalosta tai vastaavasta esimerkiksi Korrekin liuotinpesuainetta. Tätä näin: http://www.korrek.fi/app/product/view/-/id/173
Tuota suihkitaan öljyisiin paikkoihin ja vanhalla tiskiharjalla hinkkaa sitä niin tulee putipuhtaaksi, lopuksi vielä vedellä huutelee kunnolla.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
sapuli
Pyörä:
Mbk X-Limit
Paikkakunta:
Peräseinäjoki
Liittynyt:
20.8.2009 18:09
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut sapuli » 2.11.2011 21:48

Minkähän näkönen tämmönen olis mopon (x-limit -03) 18'' takavanteella ;) PIRELLI MT 16 GARACROSS 110/100-18 tai 120/90-18 --> http://www.mc-scatter.com/pirelli-garac ... 30992.html
Tai sitte samoina kokoina oleva METZELER UNICROSS --> http://www.mc-scatter.com/metzeler-unic ... 14871.html
ja kai nuo sopii tolle vanteelle ku nyt rengas koko on 110/80-18.
zx-cv
Liittynyt:
10.7.2010 21:31
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut zx-cv » 25.12.2011 18:08

Oisko kellää tietoo mitä tulis maksaa sm vanteiden elaksointi?
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut AGK » 15.1.2012 15:51

Tuotaniini.

Tuosta Derbin ruoskasta tänään ajaessani hoksin seuraavaa:

Aluksi semmosen n. 100-300m rupes takarengas ääntään oudosti ja vähän tuntu siltä, että se rupes valskaan. No hiljennin vauhtia ja ihmettelin aikani. Seuraava ongelma olikin, että takajarrusta hävis paineet ja sitten alko niin helvetinmoinen rohina.. Mitä mahdollisesti menny paskaksi? Vehkeellä on ajettu 13tkm, joten laakerit väljenny ja iskeny kaiken ympäriltä paskaksi? Pitääkö alkaa vanne uusimaan? Jos se laakeripesäke on menny väljäksi, niin ei tietenkää sitä voi korjata. Käykö isommat laakerit?
Ajoin mopon kotio ja vein tutulle (Autolla toki), joka katsoo sitä, koska itsellä ei ole intressiä / edes taitoja alkaa tuommosta. Tosiaa vanne menee vaihtoon pahimmassa tapauksessa? Mikä voinu aiheuttaa edellä mainitun?

Maksimivauhti on jotain vähä reilu 30 km/h, mitä uskalsin ajaa.
Perkele.. :roll:
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut kossusukka » 15.1.2012 15:56

Sanoisin, että takarenkaan laakerointi paskana nyt ihan täydellisesti, takarengas on vinossa joten jarrukaan ei nappaa mihinkään kiinni. Hyvällä tuurilla sinulla on jarru ihan ehjä, eli laakereiden vaihdolla selviät, huonolla jarrusatula ja/tai levy paskana. Veikkaan enemmän sitä hyvää tuuria, se on yleisempi että laakereiden hajotessa levy on vain niin vinossa (kun se koko keskiö on muutenkin), ettei satula nappaa siihen juuri mitenkään kiinni ja tuntuu kuin paineet olisi mennyt.

Ei auta kuin purkaa ja tarkistaa.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
Seppoman
Liittynyt:
28.10.2009 20:19
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut Seppoman » 16.1.2012 21:40

Mitenkäs jos laakerit menee noin paskaks ajossa, niin uskaltaako sillä sitten enää ajaa kotio? Vai voiko mennä pahemmaks esim laakeripesä.
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut AGK » 16.1.2012 22:03

En tiedä, mutta nyt on vika korjattu. Laakerit oli menny onnekseen ihan vituilleen. 15€ tuli maksaan kaikkinee, että on ajokunnossa. Ja kävin jo mutkan heittelemässä, tuntuu huilaavan paljon paremmin.
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut kossusukka » 16.1.2012 22:45

Seppoman kirjoitti:Mitenkäs jos laakerit menee noin paskaks ajossa, niin uskaltaako sillä sitten enää ajaa kotio? Vai voiko mennä pahemmaks esim laakeripesä.

Itse en ajaisi. Yleensä jos pyörässä havaitaan jokin uhkaava vika, kuten renkaat alkaa väpättää tai kone rupeaa pitämään jotain outoja pahenevia ääniä, jo itsesuojeluvaisto useimmiten käskee lopettamaan ajamisen.

Yleensä sillä saa nimittäin paikat tuhottua vain pahemmin. Ei ole kymmenen tai kaksikymmentä pyörää, missä olen kiroillut kun jommankumman renkaan laakeripesät ovat umpiväljät. Monissa näkee jo pesään tulleita naarmuista, että sielä on laakeri leikannut ja väkisin pyörinyt ajaessa, joten ulkokehä lähtenyt pyörimään pesässä ja se on vähänkuin rälläkällä silottelisi sitä pesää. Noiden korjaus on myös inhottavaa hommaa, tosin ne menee metallimiehille ne puuhat kun laakeripesiä pitää uudelleenholkittaa.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut arsori » 21.1.2012 2:42

aamen, nimim. tänään takalaakerit vaihtanut.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
YTX
Pyörä:
Yamaha DT50x
Liittynyt:
11.1.2012 13:56
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut YTX » 4.2.2012 21:05

Moro.
Mulla olis yamaha dt, miten vanteet sais kiilotetua takaisin hohtoon?
Sami L
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
1.5.2010 14:50
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut Sami L » 4.2.2012 21:52

Jos vanteissa ei ole suurempia hapettumia tai muita naarmuja, niin puuvillarätillä Autosol Metal Polishia hankaat pintaan niin pitäis alkaa loistamaan. Jos taas on naarmuiset taikka hapettuneet niin 1000 hiomapaperilla ensin hionta ja sitten Autosolia.
Koneremontteja Derbi / AM6
http://www.motot.net/talli/osat/id29620/
SoXell
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
23.4.2010 0:24
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut SoXell » 7.2.2012 0:21

Joo tosiaan.

Mulla on tossa cpin smotot mitä olisin laittamassa kiinnes omaan ryziin (eli siis xps). Laakerit sain irti noista smotoista ja hieman epätarkan mittailun tuloksena laakereille sain mitat 20x40x10mm ja noissa oli kiinni vielä holkit, millä 15mm akseli sopi paikoilleen nätisti. XPS:n vakiolaakerit taasen ovat 12x32x10, eli 12mm akselilla ymmärtääkseni. 12x40x10mm laakeria ei googlen mukaan löydy, mutta 15x40x10mm löytyypi.

Miten siis toimia? Kauheasti ei näistä jutuista ole kokemusta, joten jos jollain on jonkinlainen idea/käytännön kokemusta smotojen sovituksesta, niin kuuntelen mielelläni neuvoja. Toinen on myös jarrulevyt, noissa cpi:n vanteissa on tollaset piparilevyt, edessä ja takana parikyt mm isommat kuin omat, tuleeko jarrujen kanssa isoja ongelmia, pitääkö säätää paljonkin?
ppaska
Pyörä:
Ktm Exc 450
Paikkakunta:
Parkano
Liittynyt:
20.9.2010 16:32
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut ppaska » 7.2.2012 12:53

Noista jarrulevyistä sen verran ettei ryzin omat levyt mee noihin cpi:n vanteisiin kun niissä on erilaiset keskiöt
Kotka
SoXell
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
23.4.2010 0:24
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut SoXell » 7.2.2012 21:38

Jees, senverran tajusin itsekkin.

Onnistuisko järkevimmin ostamalla ne 15mm akselin laakerit ja teettämällä holkit itse? Onko tässä pk-seudulla koneistamoa joka sen voisi hoitaa suht järkevällä hinnalla?
Rieskapoika
Liittynyt:
21.12.2011 4:16
Re: Vannetopic

ViestiKirjoittanut Rieskapoika » 28.3.2012 23:23

Mulla ois rieju marathon ja aattelin maalata vanteet, niin voisko ruiskumaali pysyä? Ja väriehdotuksia valko kultaisen piikin vanteisiin ;) kiitos etukäteen vastanneille

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista