Pro-virittäminen

tunman
Pyörä:
Yamaha Tzr 125, Talvimopo Tunturi hopper...
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
20.10.2008 21:53

ViestiKirjoittanut tunman » 20.5.2009 22:11

Osaisko joku kertoa mihin kannattaisi lämpömittari asentaa että näyttäis mahdollisimman oikeet arvot, että tietää pitää välillä jäähy taukoa ;) (kyseessä ajoviima jäähdytteinen peli)
Talviprojektina Yamaha Tzr vm.92. Galleriasta voipi edistystä seurailla ----> Klik!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 20.5.2009 22:49

tunman kirjoitti:Osaisko joku kertoa mihin kannattaisi lämpömittari asentaa että näyttäis mahdollisimman oikeet arvot, että tietää pitää välillä jäähy taukoa ;) (kyseessä ajoviima jäähdytteinen peli)


Jotkut mittarithan on tulpan alle, tulpan ja kannen väliin (pitää olla pidempijenkainen tulppa). Tai sitten siihen tulpan viereen jäähyrivan juureen (jos pitää tehdä jotai patenttia).

Mutta eihän sen pitäisi lämmetä liikaa jos ajaa kokoajan? Kannattaa kattoa ettei oo pytyn edessä ilmanvirtausta estäviä lerpakkeita. Itsellä ei ainakaan ylikuumene. Jos välykset on kunnossa sylinterissä yms niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
tunman
Pyörä:
Yamaha Tzr 125, Talvimopo Tunturi hopper...
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
20.10.2008 21:53

ViestiKirjoittanut tunman » 21.5.2009 0:59

Juu eihän se ajossa mitään ylilämpene mutta meinaan vaan että joskus tulee vähän reviteltyä niin olis kiva tietää missä lämmöissä mennään :)
Talviprojektina Yamaha Tzr vm.92. Galleriasta voipi edistystä seurailla ----> Klik!
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 21.5.2009 10:52

-edu kirjoitti:Morjesta! Täälä osataan varmasti vastata asiantuntevasti. Onko normaalia, että uuden männän ja sylinterin välys olisi 0,15mm? Taisin pikkasen liikaa hoonata. Mäntäsatsissa tuli mukaan sellanen tehorengas(?) jolla saisi lisää puristuksia niin kannattaisiko se laittaa myös ja kumman renkaan alle? Ja mikä on teillä ollu sellanen normaali välys? Kiitos etukäteen.

Se männän ja sylinterin välys vaihtelee hieman materiaaleista, sylinterin koosta ja jäähdytystavasta riippuen. Pienimmillään se saattaa 50cc koneissa olla 0,02mm. Ja ainakin 125cc motocrosspyörissä valitaan usein 0,04mm sylinteriä pienempi mäntä. Se männän halkaisija mitataan muuten männänhelmasta.
WaDe-
Pyörä:
TeZaRi, piikki-KäXä sun muita
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
22.11.2007 16:44

ViestiKirjoittanut WaDe- » 21.5.2009 11:31

Suunnittelin tuossa tekeväni 74cc p+:ssaan muutaman muutoksen. Eli: Kun nuo p+:ssan takahuuhteluthan lähtevät ns.2-huuhteluilta kanavaa pitkin sinne sylinterin takaosaan, ja se systeemihän on heikko virtausten suhteen ( haittaa 2-huuhteluiden toimintaa) ,niin aikomus olisi tukkia ne takaportit ja niiden lähtö siitä 2-huuhteluiden päästä, ja muotoilla sitten ne 2-huuhtelut kunnolla, ja muokkaisi sitten niistä entisistä takaporteista männän kautta toimivia, ja laittaisi sitten männäksi vaikka malossin tai zetan ikkunamännän. Tämä on siis suunnitteluasteen alussa vielä, toteutus ei ole ongelma mutta pitää suunnitella kanavat kunnolla :)
kritiikkiä saa antaa ajatuksesta
tsekkaa tetsari galleriasta-
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 21.5.2009 11:43

waltteri kirjoitti:Suunnittelin tuossa tekeväni 74cc p+:ssaan muutaman muutoksen. Eli: Kun nuo p+:ssan takahuuhteluthan lähtevät ns.2-huuhteluilta kanavaa pitkin sinne sylinterin takaosaan, ja se systeemihän on heikko virtausten suhteen ( haittaa 2-huuhteluiden toimintaa) ,niin aikomus olisi tukkia ne takaportit ja niiden lähtö siitä 2-huuhteluiden päästä, ja muotoilla sitten ne 2-huuhtelut kunnolla, ja muokkaisi sitten niistä entisistä takaporteista männän kautta toimivia, ja laittaisi sitten männäksi vaikka malossin tai zetan ikkunamännän. Tämä on siis suunnitteluasteen alussa vielä, toteutus ei ole ongelma mutta pitää suunnitella kanavat kunnolla :)
kritiikkiä saa antaa ajatuksesta


Ei ole mitään kritiikkiä. Siitä vain vinku huutamaan hoosiannaa!

Joo, järki päässä niin ei mitään ongelmaa pitäisi olla tuon suhteen. Suunnitteluun tarpeeksi aikaa, tuumailua ja muuta vastaavaa niin homma pelaa. Kun noihin isoihin modailuihin lähtee, niin eikös se ole sama vääntää pytystä läppäohjattu? Ei tarvitsisi ikkunamäntiä ensinkään kun voi ottaa kanavat suoraan läppäkotelosta. Tai ainakin minä tekisin sen niin. :)

Eikä se paon suoristaminenkaan ole varmaan ihan poissuljettu juttu..?
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
SellYourSoul.90
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
12.9.2005 17:03

ViestiKirjoittanut SellYourSoul.90 » 21.5.2009 13:25

Betaversio kirjoitti:
waltteri kirjoitti:Suunnittelin tuossa tekeväni 74cc p+:ssaan muutaman muutoksen.

...

...ja muokkaisi sitten niistä entisistä takaporteista männän kautta toimivia, ja laittaisi sitten männäksi vaikka malossin tai zetan ikkunamännän.


Ei ole mitään kritiikkiä. Siitä vain vinku huutamaan hoosiannaa!

Joo, järki päässä niin ei mitään ongelmaa pitäisi olla tuon suhteen...


Siinä vaan se, että ikkunamännän ikkunat aukee plusun imuun AKK..

Mutta täysläppistä vaan niin voit tehdä aivan kuten betakin jo sanoi. :P
Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina.
Pv-Foorumi, katso ja rekisteröidy! | Projektitopic @ Pv-foorumi
Photobucketin galleria | Photobucketin toinen galleria
WaDe-
Pyörä:
TeZaRi, piikki-KäXä sun muita
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
22.11.2007 16:44

ViestiKirjoittanut WaDe- » 21.5.2009 13:33

Ei se paon suoristaminen ole poissuljettu, mutta ensin koitan tehdä nuo huuhtelujen muutokset. Ja nyt lähinnä kokeilu ja kiinnostusmielessä ajattelin tehdä tuon mäntäohjatun ja ne männän kautta toimivat takahuuhtelut.
Oisko mitään ehdotuksia että millä tukkis noi takahuuhteluiden orkkiskanavat. Ainakin ihan perus kemisk metal on kestänyt mulla läppäkanavassa, mutta onkohan sylinterin kanavat liian kuumia kemiskille? :s

E: niin tätä minäkinmietin että aukeaakohan ne kanavat sinne imuaukkoon AKK:ssa mutta jos aukeaa niin kyllä siihen jotain keksii, vaikkapa joku sellainen mäntä jossa se m-rengas on ylempänä kuin malossi ja p+ orkkis männässä, ja tehtailisi siihen sitten huuhtelureiät.
Mutta mietin myös että olisiko virtausala riittävä jos tukkisi ne takahuuhtelut kokonaan ja ei tekisi mäntähuuhtelua vaan jättäisi ne takaportit kokonaan pois ja tekisi 4-huuhtelulla olevan.
tsekkaa tetsari galleriasta-
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 21.5.2009 17:58

-edu kirjoitti:Morjesta! Täälä osataan varmasti vastata asiantuntevasti. Onko normaalia, että uuden männän ja sylinterin välys olisi 0,15mm? Taisin pikkasen liikaa hoonata. Mäntäsatsissa tuli mukaan sellanen tehorengas(?) jolla saisi lisää puristuksia niin kannattaisiko se laittaa myös ja kumman renkaan alle? Ja mikä on teillä ollu sellanen normaali välys? Kiitos etukäteen.
Vähän överiksi meni hoonaus, normaali välys on siinä 0,05 mm. Kuvailemasi kaltaisesta tehorenkaasta en ole koskaan kuullutkaan, vaikuttaa aprillipilalta.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
-edu
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
30.7.2007 22:50

ViestiKirjoittanut -edu » 21.5.2009 19:06

Siis sellanen ohut rengas joka tulee m.renkaan alle. Mittasin nyt välyksen sieltä alhaalta ja sain tulokseksi 0,03. Hyvin on puristuksia ja toimii.
Erkka
Paikkakunta:
Suur-Tampere
Liittynyt:
5.12.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Erkka » 21.5.2009 19:33

Minkäkokoinen läppärunko pitäisi olla? Pitäisikö pelkästään aukon virtauspinta-ala olla abaut saman verran kuin imukaulan putken pinta-ala? Jos pitäisi arvaus heittää, niin saman kokoinen, kuin imukaulan sisäosan pinta-ala...

Meneekö läppien valinta yksinkertaisesti niin, että valitaan mahdollisimman ohuet läpät siten,että ne kestävät korkeimmat kierrokset väpättämättä? Ainakin ohuimmilla läpillä tulee pienin virtausvastus. Jos tähänkin pitäisi heittää arvaus, niin näin onpi. Läppien elinikää en ota tähän huomioon.

Syvempää mietintää: Jotta läppien aukaisemiseen tarvittava virtauksesta otettava voima olisi mahdollisimman pieni, olen omissa päättelyissäni tullut täntyyppiseen ideaan:Kuva
Läpät ovat juuresta ohuet, koska siellä ei juurikaan tapahdu virtausta(ts. ei tarvita aukolle pinta-alaa siihen osaan). Myöskin mitä pienemmällä läppien pinta-alalla, ja sitä kautta tilavuuteen, päästään, sitä pienempi voima tarvitaan läppien liikuttamiseen(tarkoitan, että paksumpaa ja laajempaa läppää on raskaampi vääntää vrt. ohueen ja pienempään). Luonnollisesti läpät olisivat ohuet ja läppärunko olisi ilman väliripaa. Leveä 1-osainen aukko tosin voisi aiheuttaa läpän vääntymisen sisäänpäin kiinniollessa, jolloin ohi ehkä pääsisi virtaamaan seosta. Aikoinaan opin jostain, että paksummat läpät tuovat väännön korkeammalla kun taas ohuemmat vievät sen alas, mutta tämä taitaa taas olla paskapuhetta. Mielestäni on aivan sama yhden kierroksen kannalta ajateltuna, että onko kiekat korkealla vai matalalla, kun läppien avaamiseen tarvitaan joka kierroksella saman verran voimaa, joten ohuet läpät olisivat toimivat myös korkeilla kierroksilla(olettaen, että ne eivät ala lepattamaan). Tämän lepattamisen raja taitaa taasen olla hankala määrittää ilman dynometria...

Läppärungon sivujen kulmilla on varmasti omat vaikutuksensa soppaan. Jyrkkä kulma vähentää tarvittavan läpän pinta-ala, mutta taasen aiheuttaa suuremman taivutustarpeen läppiin. Loiva kulma taasen lisää tarvittavaa pinta-alaa, mutta taivuttaminen vaatii vain vähän. Jälkimmäinen taitaapi olla fiksumpi ratkaisu. Muistaakseni jossain on annettu kulmille arvoja

Kertokaa toki pro-jantterit mietteitänne. Onko läppärungon ja läppien rooli kokonaisuuden kannalta olematon vai onko sillä vaikutusta paljonkin?
Terzon
Pyörä:
Suzuki Rm250 -00
Paikkakunta:
Jalasjärvi
Liittynyt:
4.11.2007 23:26

ViestiKirjoittanut Terzon » 24.5.2009 23:17

Minkäs laisia rajoittimia olette tehneet mopoihinne. aiva kierros rajoittimia tarkoitin.
^Altsi^
Pyörä:
Beta Racing + Tuna SS + Skyteam 110 minicrossi
Paikkakunta:
Ímatra
Liittynyt:
1.6.2008 12:49

ViestiKirjoittanut ^Altsi^ » 25.5.2009 0:15

Terzon kirjoitti:Minkäs laisia rajoittimia olette tehneet mopoihinne. aiva kierros rajoittimia tarkoitin.

Tämä ei taida sitä pro-virittämistä olla, mene rajoitin topikkiin kyselemään?
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 25.5.2009 13:57

-edu kirjoitti:Siis sellanen ohut rengas joka tulee m.renkaan alle. Mittasin nyt välyksen sieltä alhaalta ja sain tulokseksi 0,03. Hyvin on puristuksia ja toimii.


Sellainen ohut rengas asetetaan ainakin 125 DT:ssä alemman männänrenkaan taakse. Ei olla havaittu eroa, onko tuota rengasta vai ei.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 25.5.2009 14:58

Jos ja kun teen PV:ni ilmanputsarille(ohut vaahtomuovisukka) kotelon, niin onkohan kotelon tilavuudella ja aukkoisuudella kuinka paljon merkitystä johonkin? Sen verran kuitenkin piristetty PV:tä, ettei mikään aivan vakioputsarin mallinen tule kyseeseen.
Vai nykäisenkö jostain kiihdytyssuppilon ja sen päähän ohut pala vaahtomuovia tjsp..? :)
Jeejee

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista