Sigman ja muiden digitaalimittareiden kalibrointi

Paikkakunta:
Parkano
Liittynyt:
31.12.2005 19:02
Sigman ja muiden digitaalimittareiden kalibrointi

ViestiKirjoittanut _Pikkis_ » 12.10.2006 20:06

Kuinka Sigma mittarit kalibroidaan? Tietääkö joku?
Itse kalibroin tälläin: Pii kertaa renkaan halkaisija. Ja sain 124cm sitten syötin sen mittariin ja se näytti 56km/h 60cc p+, 16mm dellortolla ja 15/35 väleillä (kyse siis pvstä). Kaverin derbin mukaan meni päälle 70km/h. Eli oonko kalibroinu väärin tai jotain?
Mittarina toimii Sigma BC 906
Tehokas mopo!

"onks tää se mopo mikä kulkee 160kmh??"
Liittynyt:
27.7.2003 18:04

ViestiKirjoittanut sakemanni » 12.10.2006 20:15

No oisko mitään jos mittaisit renkaan ympärysmitan. Ei se ole niin vaikeaa.
Paikkakunta:
Parkano
Liittynyt:
31.12.2005 19:02

ViestiKirjoittanut _Pikkis_ » 12.10.2006 20:17

Pii kertaa renkaan halkaisija -> renkaan ulkomitta
Tehokas mopo!

"onks tää se mopo mikä kulkee 160kmh??"
Liittynyt:
27.7.2003 18:04

ViestiKirjoittanut sakemanni » 12.10.2006 20:21

No älä ihmeessä. Tarkemmin saat kun mittaat sen ympärysmitan, jos et oo halkasijaa saanu ihan tarkasti mitattua. Mulla ei oo yhessäkään 3.50-8 kokosessa renkaassa ollu ympärysmittä yli 120cm.
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 12.10.2006 20:33

Et voi saaha sitä oikein tolla renkaan halkasija*pii koska siinä tulee mittavirhettä niin paljon. Mittaa mieluummin se ympärysmitta mittanauhalla.
Näin se menee.
Pyörä:
Honda CBR600 -01
Paikkakunta:
Asikkala
Liittynyt:
24.7.2006 21:42

ViestiKirjoittanut ilyx » 12.10.2006 20:36

kaveris pitää eturengasta ilmassa ja sä pyörität langan siihen ympärille ja mittaat siitä vaikka mitalla sen ympärysmitan.. omassa 3.5-8 oli 126cm.. riippuu renkaan kuluneisuudesta..
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.10.2006 21:11

Kannattaa muistaa, että rengas painuu aina hiukan kasaan, kun painoa on mopon päällä. Alhaisilla paineilla se painuu luonnollisesti vielä enemmän. Siksi laskemalla kehän pituus halkaisijan ja piin avulla on järkevää, kun saadaan oikea mitta toisen istuessa mopon päällä.
Kuten tossa aiemmin on mainittu, täytyy mitta saada mahdollisimman tarkasti, jos halutaan oikein tarkkoja tuloksia, vaikkakaan 1mm ero halkaisijassa ei tee kehämittaan mitään ihan vallan suuria muutoksia. Tosin sigmassakin on oma virheprosenttinsakin olemassa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
4.10.2005 19:02

ViestiKirjoittanut guitargod » 12.10.2006 21:20

mites te pojat ootte patontoinu mankiin sigman kiinni sun muihin missä ei oo pinnoja, et ne lukija ja mangneetti olis mah lähellä??
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.10.2006 21:25

guitargod kirjoitti:mites te pojat ootte patontoinu mankiin sigman kiinni sun muihin missä ei oo pinnoja, et ne lukija ja mangneetti olis mah lähellä??

Tiedoksi muuten, että ainakin Storm-Motor myy eri kokoisia voimakkaalla magneetilla olevia jarrulevyn kiinnityspultteja ditalimittareille. Monkeyhyn tota ei taida saada kiinni, mutta varteenotettava vaihtoehto niihin, joissa on jarrulevy eikä rumpu.
http://www.storm-motor.fi/index.php?cPath=83
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 12.10.2006 21:33

guitargod kirjoitti:mites te pojat ootte patontoinu mankiin sigman kiinni sun muihin missä ei oo pinnoja, et ne lukija ja mangneetti olis mah lähellä??


Pv:ssä olen nähny sellasia, että on polkupyörän pinna taivuteltu sopivasti niin, että menee vanteen puolikkaiden kiinnityspultin kannan alle, sitten se sigman magneetti siihen pinnaan kiinni sopivalle kohtaa että menee tarpeen lähelle anturia.
Näin se menee.
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
4.10.2005 19:02

ViestiKirjoittanut guitargod » 12.10.2006 21:40

perkele toi menee kyl hipotuningiks ku alkaa tota pistää viel sillee et se toimii eikä pätki, eli tarpeeks lähellä:D sanokaa vaan jos on jtn hyvii ideoit?
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
16.4.2004 13:05

ViestiKirjoittanut septic » 12.10.2006 21:50

guitargod kirjoitti:perkele toi menee kyl hipotuningiks ku alkaa tota pistää viel sillee et se toimii eikä pätki, eli tarpeeks lähellä:D sanokaa vaan jos on jtn hyvii ideoit?

No tolleen mä tein sen entiseen monkkariin, ku iikka88 sanoikin. 15 min homma oli ja pelitti ku unelma!
No man should escape our universities without knowing how little he knows.
J. Robert Oppenheimer
Paikkakunta:
Parkano
Liittynyt:
31.12.2005 19:02

ViestiKirjoittanut _Pikkis_ » 12.10.2006 22:15

Jep, mittasin uudelleen ja sain 119cm ympärysmitaksi. Itellä on kans tollanen pyörän pinna taivutettuna vanteen 2 pultin alle.
Tehokas mopo!

"onks tää se mopo mikä kulkee 160kmh??"
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 12.10.2006 22:16

guitargod kirjoitti:perkele toi menee kyl hipotuningiks ku alkaa tota pistää viel sillee et se toimii eikä pätki, eli tarpeeks lähellä:D sanokaa vaan jos on jtn hyvii ideoit?


http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /allfields

Mielestäni aivan toimivalta näyttää, kun tuo pyörän pinna ei mitään ihan letkuinta lankaa kuitenkaan ole.
Näin se menee.
Paikkakunta:
Parkano
Liittynyt:
31.12.2005 19:02

ViestiKirjoittanut _Pikkis_ » 12.10.2006 22:20

Eikös pv:n pitäs näillä vireillä mennä jo 70kmh paikkeille: 60cc p+, 16mm lortto, 15/35 välit ja tyhjenntty vakioputki?
Tehokas mopo!

"onks tää se mopo mikä kulkee 160kmh??"

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista