Äänenvaimentimen teko

Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 2.5.2013 7:14

Ite toteuttanut sorvaten muutamat änkät. Otan jotain putkee aihioks. Sit työstän päädyn, sorvaaan kartion ja sit kokonaispaksuus samaks mitä aihion ulkohalkasija. Kahon sit sen sisähalkasijan jotta voin ohentaa toiselta puolelta sitten oikeen kokoseks, että saadaan sauma missä ei ole kokoeroja/päätypala ei valahda aihion sisään. Sitten vaan jakopäähän, molempaan neljä/mitenmontavaan reikää ja kierteet ja voila!
Jokaisen omissa käsissä sitten että hitsaako sitten välipillin päätypalan vai sorvaako siihenkin jotain.
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
naapuri
Pyörä:
peugeot xp street evo3, hyena evo, aprilia sx ja sr, honda monkey 93
Paikkakunta:
salo
Liittynyt:
23.4.2012 21:47
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut naapuri » 13.8.2013 16:11

mitenköhän lasikuitu toimis vaimennin villana? eikä varmasti pala!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.8.2013 16:17

Mitä luultavimmin sen kyky absorboida ääniaaltoja on erittäin huono. Kastuessaan se menettäisi varmasti sen lopunkin. Mikä vaikeus siinä on muutes käyttää ihan oikeaa äänenvaimenninvillaa? https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/8712
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut Sako600 » 22.9.2013 14:15

Tulipas minullakin tässä keväällä värkättyä koulussa mopoon äänenvaimennin. Tuli parempi kuin olisi voinut uskoa!

Otin auton pakoputkeksi tarkoitettua putkea ja sahasin siittä sopivan kokoisen äänenvaimentimen. Se on hieman ohuempi ja lyhempi kuin gileran vakioäänenvaimennin. Sisälle laitoin sopivan paksuisen putken minkä porasin täyteen reikiä ja tein aluksi toiseenpäähän änkkää sellaisen levyn mihin keskelle samankokoinen reikä kuin reikäputkikin on ja hitsasin kiinni. Sitten tein sellaisesta sopivasta putkesta änkän päähän sellaisen kulman mikä kaikissa änkissä on että näyttäisi hienommalta :D Änkän sisään laitoin motonetistä saatavaa teräsvillaa koska se ei pala ja sen kastuminen ei vaikuta mitään! Äänet on mopossa nyt niin täydelliset :P sopivan matalat mutta naukuu ihanasta eikä poliisilla kiinosta :lol:
MR4ndom
Pyörä:
Rieju Mrt -11
Liittynyt:
9.5.2013 21:04
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut MR4ndom » 22.9.2013 21:46

sako, laita kuvaa?
Nikkeeez
Pyörä:
Aprillia sr 50 ditech 2004, Suzuki pv 60cc 1983
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
24.9.2013 19:22
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut Nikkeeez » 29.9.2013 17:10

Mitä jos tekis vaa sillee et ottais tyylii joku 10 cm halkasijalla olevan putken, laittais päädyt muttei mitää sinne sisää? :lol: :lol:
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut arsori » 29.9.2013 17:51

Saat kaikki alle 15-vuotiaat lähialueelta villiintymään kun mopossasi on niin hurjat äänet!

se pitää helvetinmoista ääntä
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
aakkoset
Liittynyt:
13.11.2013 22:03
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut aakkoset » 18.11.2013 1:50

Ajattelin täsä talven aikana alkaa väsäämään nelari jammuun ite änkkää. Luin tätä sivuu jonkun verran mut ei oikeen huvittanu lukee 70 sivuu tekstii et löytää ne pari asiaa mitä haluaa. Eli, onko 2 ja 4 tahdin äänenvaimentimissa jotain eroa? Olen ymmärtänyt että 4 tahdissa isommat reijät sisäputkessa? Ja miten änkän pituus vaikuttaa ääniin? Ajattelin tehdä sisäputken suunnilleen saman halkaisijan kuin putkikin itessään on, onko tämä hyvä idea? Ja vaikuttaako villan määrä paljon? Eli jos ulkokuori on esim 4cm päästä sisäputkesta vai 8cm?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.11.2013 2:40

Ääniaallot on periaatteessa ilmassa samanlaisia oli ne lähtöisin sitten moottorista tai ilmavaivaisesta sonnista. Eli muutoksia ilmanpaineessa. Villan määrä on juurikin ratkaiseva, sillä se ääni absorboituu villoihin. Reikien koko onkin vähän vaikeampi kysymys kuten moni muukin asia vaimentimen suunnittelussa. Niin yksioikoista se ei ole että nelariin tulisi isommat.

Pitäisi mennä jo hivenen syvemmälle akustiikkaan ja äänen taajuuksiin jotta voisi enempi sanoa mutta jos yleispätevää on pakko laittaa, niin mitä paksumpi änkkäri (ulkokuori) niin sitä enempi vaimentavaa villaa saa sopimaan ja voi änkän pituusmittaa lyhentää ja mitä ohuempi niin vastaavasti pidempi änkkä. Siis mikäli näillä kahdella erilaisella änkällä aiotaan tappaa suurinpiirtein sama osa samoista ääniaalloista.

Läpireikä voi olla pienempi, samankokoinen tai isompi. Pienempi pääosin vaimentaa paremmin matalia ääniä jolloin ulos kulkeutuu enempi korkeita ääniä ja suurempi tehoo paremmin korkeisiin ääniin jolloin läpi tulee enempi matalia (oot varmaan huomannut ns. amisautoissa paksut pakorännit ja matalat pörinät). Paksumpi on yleensä myös äänekkäämpi kun matalat ääniaallot kulkeutuu kauemmas.
Pakoputken kanssa samanpaksuinen on sitten jotain noiden kahden ääripään väliltä.

Tuskin odottamasi vastaus, mutta asia vaan on paljon monimutkaisempi kuin moni änkkärin rakentaja ymmärtääkään. Siihen änkkään kun vaikuttaa sitä edeltävä pakoputkikin kuten taas sitä edeltävä moottorikin monen muun ohella eikä edes vähäisin tekijä ole pakokaasun lämpötilakaan. Jos äänenvaimennusasiat olisi yksinkertaisia olisi kaikissa moottoreilla käyvissä vermeissä ollut jo kauan vaimentimet joista ulos ei tule pihahdustakaan ääntä.

Jonkinlaista vastausta on löydettävissä leikkimällä silencer-ohjelmalla. http://www.mh-aerotools.de/airfoils/tools/silencer.msi
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
pv_poika123
Liittynyt:
14.9.2014 20:10
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut pv_poika123 » 14.9.2014 20:15

Miten sais tohon mun pevettii moottoripyörän äänet saa ehotella mieluiten semmoset äänet ees naapurit suuttuu :D en kyl tahallaan suututa mut sanoin vaa
Patemies
Pyörä:
70cc speedfight2, ihan ite nikkaroin
Liittynyt:
27.10.2014 23:47
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut Patemies » 14.12.2014 4:29

Joku tuolla 5vuotta sitte käski laittaa kartiovaimentimen 4t vehkeisiin. No kyseessä on 4t skootteri kiinan ihme. Miten se kartio änkkä on sisältään, miten se tehää ja vaikuttaako se jos se kartio joka toimii tehoa lisäävänä on putken päässä änkässä. Teharista sen verran luin että mitä kauempana kartio sitä isommilla kierroksilla tehoalue. En valittas kiinan skopan tehottomuudesta...
Jos pelkää epäonnistumista ja ei yritä, ei voi myöskään onnistua.
kusbe
Pyörä:
Yamaha DT 50 R -2002
Liittynyt:
27.5.2014 22:57
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut kusbe » 28.1.2015 18:09

Olen tekemässä reilut 25 cm pitkää änkkää, johon on tarkoitus laittaa ulkokuori popniittaamalla pelti ympärille. Ongelma on se, että käytettävissä ei ole kuin kahdenlaista mahdollista peltiä. Toinen on galvanoitua peltiä, joka ei ole kovin paksua ja on helposti taivuteltavissa jopa käsin. Toinen taas on todella jämerää autojen peltitöihin tarkoitettua peltiä, joka ei ole kovin paksua mutta silti todella vahvaa.
Kummasta teen änkän kuoren? Houkuttaisi tehdä ensin mainitusta, sillä se on helppoa taivutella, mutta en tiedä miten se mahtaa kestää tärinää/vaikuttaako ääniin.
Minkälaisesta pellistä olette tehneet änkän kuoria?
mopoelkku
Pyörä:
GasGas ec125
Liittynyt:
8.5.2014 21:48
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut mopoelkku » 8.2.2015 14:05

Suosittelisin ensin katsomaan löytyykö mistään sopivaa putkea siihen änkän ulkokuoreen. Itse olen aina tehnyt änkän ulkokuoren sopivasta putkesta. Jos sopivaa putkea ei löydy käytä tuota jälkimmäistä peltiä. Parhaiten saat sen taivutettua peltimankelilla. Se ulkokuoren vahvuus ei vaikuta ääniin, jos siellä on villat ;) .
J0N1B0Y
Liittynyt:
5.4.2015 23:36
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut J0N1B0Y » 14.4.2015 0:16

Onkos alumiini paras mistä tehä ton änkkän ulkokuori?
Patemies
Pyörä:
70cc speedfight2, ihan ite nikkaroin
Liittynyt:
27.10.2014 23:47
Re: Äänenvaimentimen teko

ViestiKirjoittanut Patemies » 14.4.2015 7:53

Alumiini on paras jos sitä osaa vain työstää, mutta aloittelija ystävällisempi vaihtoehto olisi tietenkin pelti, koska sitä on helppo hitsata
Jos pelkää epäonnistumista ja ei yritä, ei voi myöskään onnistua.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista