Äänenvaimentimen teko

124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 6.8.2010 16:53

Eihän änkäs tekeminen voi olla niin yksinkertaista kun täällä annetaan ilmi. En usko että kukaan saa tehtyä hyvää äänenvaimenninta laskematta mitään, eli liittämällä vain löytämänsä tavarat kasaan. Itselläni olisi kiinnostusta tehdä itse äänenvaimennin Tunturi Hopperiin. Vakioäänenvaimennin ei oikein tahdo toimia (edellinen omistaja varmaan tunkenut liikaa villaa), joten ajattelin opetella itse tämän äänenvaimentimien teon jalon taidon. :D
Niin, äänenvaimennintyyppi olisi läpivirtausäänenvaimennin, sillä sen toiminta on yksinkertainen ja se on helpoin tehdä kotikonstein. Tosin taitoa ja välineitä on muidenkin tekoon. Miten siis saan tietää reikäputken reikien tiheyden, koon, yms? Kuinka paksu pääliputken tulee olla? Entä loppupillin suhteessa reikäputkeen/pakoputken mittoihin?
Toivon että tähän vastaavat ne jotka asiasta oikeasti jotakin tietävät, ei mitään arvailuja tai luuloja. Kiitos! ;)
Raising elephants is so utterly boring...
mixxer
Liittynyt:
10.9.2008 17:21

ViestiKirjoittanut mixxer » 6.8.2010 18:05

124 kirjoitti:Eihän änkäs tekeminen voi olla niin yksinkertaista kun täällä annetaan ilmi. En usko että kukaan saa tehtyä hyvää äänenvaimenninta laskematta mitään, eli liittämällä vain löytämänsä tavarat kasaan. Itselläni olisi kiinnostusta tehdä itse äänenvaimennin Tunturi Hopperiin. Vakioäänenvaimennin ei oikein tahdo toimia (edellinen omistaja varmaan tunkenut liikaa villaa), joten ajattelin opetella itse tämän äänenvaimentimien teon jalon taidon. :D
Niin, äänenvaimennintyyppi olisi läpivirtausäänenvaimennin, sillä sen toiminta on yksinkertainen ja se on helpoin tehdä kotikonstein. Tosin taitoa ja välineitä on muidenkin tekoon. Miten siis saan tietää reikäputken reikien tiheyden, koon, yms? Kuinka paksu pääliputken tulee olla? Entä loppupillin suhteessa reikäputkeen/pakoputken mittoihin?
Toivon että tähän vastaavat ne jotka asiasta oikeasti jotakin tietävät, ei mitään arvailuja tai luuloja. Kiitos! ;)

No asiahan nyt on niin, että ei näihin oikein ole mitään mittoja, eli arvailut yms johtuvat siitä. Nämä nyt varmastit olisit itsekkin osannut päätellä, eli siis reikäputkeksi sopiva on samanpaksuista sisähalkaisijaltaan, kuin muukin putki ennen äänenvaimenninta. Reijät olen itse porannut vähän millä koolla milloinkin, pienemmät reijät -> terävämpi ääni, isommat -> matala ääni. Melko isolla ne kuitenkin saa porata ja tietenkin mitä enemmän niitä poraa, sitä paremmin vaimentaa. Yleensä olen itse porannut reikäputkeen reikiä n. puolen sentin välein. Loppupilliä itse en yleensä ole tykännyt tehdä, koska se on mielestäni ruma. Mutta monissa vakio äänenvaimentimissakin on se alaspäin taivutettu loppupilli siksi, että se tekee myös siitä vaimentimesta hiljaisemman. Pääliputki myös ihan minkä kokoiseksi itse tykkää, mitä enemmän villaa sinne mahtuu, sitä hiljaisempi on. Hyvä nyrkkisääntö tässä kokoasiassa on ollut se, että mittaa minkä kokoinen sen laitteen mihin änkkää tekee, vakioänkkä on ja tekee suunnilleen samankokoisen kuin se.

Kuten huomaat, nämä kaikki mitat täytyy päättää itse, sen oman mieltymyksen, laitteen ja käyttötarkoituksen mukaan.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 7.8.2010 19:24

Äänenvaimentimistahan on havaittu että suurin merkitys on sillä kuinka iso on päätyreiän koko. Ongelma on vaan siinä että reiän pienetessä virtausvastus kasvaa.

Ite näkisin että äänenvaimentimen osalta on melko turhaa tehdä mitään kovin sfääreissä liikkuvia laskelmia, koska jokainen tietää perussäännön: isompi parempi. Ja tuon säännön toteutumista rajoittaa ainoastaan tila/ulkonäkökysymykset.
Joten valkkaa suurin mahdollinen hylsyn koko minkä siedät, ja sille suurin pituus, ja sisäreiän halkaisija hieman peräpillin ulkohalkaisijaa suuremmaksi. Ovaali muoto voi periaatteessa auttaa vaimentumissa yli erilaisten taajuuksien.

Sisäputki on helpoin tehdä reikälevystä, jota myydään metallikaupoissa. Ei ole edes järkyttävän kallista, ja on olemassa erilaisilla reillä.

Esim. Motonetistä saa basalttipohjaista vaimenninvillaa, joka on nimensä mukaisesti hommaan tarkoitettu. Pentuna tuli käytettyä ihan normaalia karhuvillaa, joka toimii kyllä hyvin, mutta lentää ajan myötä pois. Tosin vaimenninvilla saattaa ajan kanssa tehdä ihan saman tempun.

Noilla eväillä, ja vielä oikein tehdyllä sisäänvedetyllä peräpillillä äänet on varsin maltilliset ilman sen kummempaa laskemista!
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 7.8.2010 19:27

Sarvi-Perkele kirjoitti:Pälpätipälp

Jeps, nämähän jo oikeastaan tiesin ja näillä mennään :D Pistän kuvaa lopputuloksesta!
Raising elephants is so utterly boring...
Night Crawler
Pyörä:
Daelim Roadwin 125 '06
Paikkakunta:
Ähtäri
Liittynyt:
21.12.2009 20:58

ViestiKirjoittanut Night Crawler » 13.8.2010 18:17

Koulussa aloitan änkän tekoa omaan kameliterpiini, ja törmäsin tällaiseen kuvaan. Hienon ja yksinkertaisen näköinen, olisiko tällainen änäri hyvä?

Ja meneekö se niinpäin, että pienempi loppupili kiristää ääniä ja isompi madaltaa. Onkos tehoihin vaikutusta tuolla koolla?

Mitäs villaa sitä yleisimmin änäreihin laitetaan, talovilla, teräsvilla ja palovilla (?) ainakin on mainittu useamman kerran...
[TEIKKU]
Liittynyt:
28.1.2009 8:55

ViestiKirjoittanut [TEIKKU] » 13.8.2010 19:45

Useimmiten laitetaan varmaan ihan änkkävillaa. Ja totta kai se loppupilli alkaa vaikuttaa tehoihin, jos se on aivan liian pieni. Mutta muuten sillä tuskin on vaikutusta. Tai jos on niin sitä ei persdynöllä huomaa eli ihan sama onko loppupilli 30mm vai 45mm.
Katso myynnissä olevat kohteet!
_mönkey_
Pyörä:
Husqvarna SMS 125 -09, Suzuki Address
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
16.11.2006 17:35

ViestiKirjoittanut _mönkey_ » 15.8.2010 20:57

Sisäputki ja loppupilli kannattaa olla samankokoista/ 1-2mm isompaa kuin putken välipilli. Äänet pysyy kurissa, mutta ei ahdista.
Käykää kurkkaa galleriaa :)
_Sylin_teri_
Pyörä:
KTM 525 exc, Yamaha WR 426cc, Yamaha YZF-R125+WNB Yoshimura, Kymco Agility ruoska, Yamaha DT50 R (EX)
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
25.4.2009 19:32

ViestiKirjoittanut _Sylin_teri_ » 16.8.2010 9:11

Teräsvilla on muuten aika hyvää ainetta änkkävillana :) Tosin ruostuu aika helposti, jos vettä pääsee sisään. Oikea vaimenninvilla lensi putkesta ulos pikkuhiljaa tai litistyi tiiviiseen kasaan, vaikka tukin reiät lähes tukkoon. Paskaa kamaa oli se :(
janne84
Pyörä:
Cpi sx 70cc
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
17.8.2008 9:34

ViestiKirjoittanut janne84 » 16.8.2010 10:05

Taitaa olla tuo litistyminen isompien pyörien ongelma, muutenkaan ei mopossa ole itsellä ollut mitään ongelmaa normi änkkävillojen kanssa =) Kääntää sillointällöin niin ei se nokikaan haittaa siellä. Vuosi kaksi meni samoilla villoilla hienosti :)
Ilmoitukset Erilaisia änkkiä ja helmiäismaaleja
Galleria Projekteja ja työpajan tuotosta
krissee_
Paikkakunta:
kokkola
Liittynyt:
20.12.2009 11:51

ViestiKirjoittanut krissee_ » 19.8.2010 16:26

kun olen itse koulussa ruvennut änäriä tekemään niin kuinka iso reikäputken halkaisija pitää olla suunnilleen? ;)
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 19.8.2010 16:31

krissee_ kirjoitti:kun olen itse koulussa ruvennut änäriä tekemään niin kuinka iso reikäputken halkaisija pitää olla suunnilleen? ;)


Onko liian v a i k e a a lukea edellisiä viestejä?! :paha:
Jeejee
mu62ne
Liittynyt:
17.8.2010 16:12

ViestiKirjoittanut mu62ne » 21.8.2010 8:53

Tarkoitus olisi tehdä teknisen työn tunnilla uusi äänenvaimennin mun DT:seen.

Pitääkö löytää sopivankokoista alumiiniputkeaa (eilöydy) vai leikata alumiinilevystä sopiva koko ja taivuttaa ympyrään?

OHJEITA!
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 21.8.2010 14:14

mu62ne kirjoitti:Tarkoitus olisi tehdä teknisen työn tunnilla uusi äänenvaimennin mun DT:seen.

Pitääkö löytää sopivankokoista alumiiniputkeaa (eilöydy) vai leikata alumiinilevystä sopiva koko ja taivuttaa ympyrään?

OHJEITA!


Jos olisin mode niin olisin antanut uusavuttomuudesta vähintään varoituksen. :eek:
Jeejee
mu62ne
Liittynyt:
17.8.2010 16:12

ViestiKirjoittanut mu62ne » 21.8.2010 18:32

Veli-Vihannes kirjoitti:
mu62ne kirjoitti:Tarkoitus olisi tehdä teknisen työn tunnilla uusi äänenvaimennin mun DT:seen.

Pitääkö löytää sopivankokoista alumiiniputkeaa (eilöydy) vai leikata alumiinilevystä sopiva koko ja taivuttaa ympyrään?

OHJEITA!


Jos olisin mode niin olisin antanut uusavuttomuudesta vähintään varoituksen. :eek:


No kerrotko? En ole ikinä ennen tehnyt änkkää,,,
Night Crawler
Pyörä:
Daelim Roadwin 125 '06
Paikkakunta:
Ähtäri
Liittynyt:
21.12.2009 20:58

ViestiKirjoittanut Night Crawler » 21.8.2010 18:51

Olettaen, että semmoista valmista putkea ei löydy, niin sun varmaan pitää sitten itse se vääntää = vaihtoehto nro 2

Sopiva levy mankelilla pyäriäksi ja migillä kiinni, kas löysitkin juuri passelin alumiiniputken :D

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista