Kierroslukumittarit

MazuMas
Liittynyt:
22.9.2005 16:41

ViestiKirjoittanut MazuMas » 10.7.2007 20:01

Tuomo90 kirjoitti:ei ole kytkettynä tasavirralla toimimaan, ainakin itselläni on niin että jos on valot päällä niin mittari sekoaa, mutta alkaa sitten näyttämään oikein kun kierroksia on 4000rpm.

Tuomo90, mihin vehkeeseen mittari tulee? Onko siinä akku ja sen latausjärjestelmä?


Tulee Jinkkuun ja siinä on akku ja latausjärjestelmä ;)


Kyse oli siis Bilteman mittarista(?), joten sen pitää toimia tasavirralla. Valoihin kytkettynä mittari ei toimi tai toimii miten sattuu. (Onko sinulla sitten tasasuuntaaja mittarille, kun valot toimivat vaihtovirralla?)

Tuo kierrosten mukaan vaihtelu kyllä kuulostaisi siltä, että kun valopuolahan kehittää täyden tehonsa - eli tässä tapauksessa 12 V - vasta kun magneetto pyörii tarpeeksi lujaa. Eli mittari toimisi siis siihen 4000 rpm:ään asti alijännitteellä ja sen jälkeen vasta 12 V --> mittari näyttää oikein.
OSTETAAN 6 V JÄNNITEREGU (TASAAJA)!!
Soliferia - ehkä maailman paras Solifer -sivusto: Liity, ILMAISEKSI.
http://soliferia.parasiitti.org/
Le
Liittynyt:
8.6.2006 14:00

ViestiKirjoittanut Le » 10.7.2007 20:51

Olisko hienompi että tuollasen mittarin laittais kiinni tuonne mittariston viereen ja tekis sille ympärille neliön muotoisen levyn vai että laittaisi sen ohjaustankoon kiinni?
Hiltune
Pyörä:
Suzuki TS -00
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
22.6.2007 13:58

ViestiKirjoittanut Hiltune » 11.7.2007 12:11

mitenkäs se sais toimii mankiin semmosen kierrosluku mittarin? ;)
http://www.moottorit.net
! Katso ilmoitukseni !
MazuMas
Liittynyt:
22.9.2005 16:41

ViestiKirjoittanut MazuMas » 11.7.2007 18:49

Tärkeää tietoa kaikille Bilteman kierroslukumittaria asentaville!

Kun haluat mittarin näyttävän oikein 0 - 8000 RPM - jolloin mittari on myös on tarkempi verrattuna mittariin, johon on ainoastaan vaihdettu tausta kaksinkertaisin numeroin - voit vaihtaa yhden vastuksen arvoon 780 kilo-ohmia. (Kaksi kertaa alkuperäistä - 390 kOhm - vastusta suurempi) Vaihdettavan vastuksen löydät helposti niin, kun piirikortilla on kolme vastusta vierivieressä niin jollain toisella vastuksella kokeilet niiden kaikkien kolmen vastuksen rinnalle niin silloin kierroslukumittari näyttää vielä vähemmän oikean vastuksen kohdalla. Testaukseen sopiva vastus voi olla esim. 50 kOhm.

--Todettu toimivaksi 11.7.2007
OSTETAAN 6 V JÄNNITEREGU (TASAAJA)!!
Soliferia - ehkä maailman paras Solifer -sivusto: Liity, ILMAISEKSI.
http://soliferia.parasiitti.org/
Le
Liittynyt:
8.6.2006 14:00

ViestiKirjoittanut Le » 11.7.2007 19:14

Niin muuten onko kaikilla niin että rajoitin alkaa toimimaan vasta 7000 kierroksessa? Luin jostain että se alkaisi toimimaan vasta 7000 kierroksessa. Miksi?
Tuomo90
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
23.7.2005 9:47

ViestiKirjoittanut Tuomo90 » 12.7.2007 11:48

Olisko vaikka siksi, että rajoitin on tehty toimimaan niin, että se ei rajoita koko aikaa, vaan tietyllä kierrosluvulla pelkästään, ja se on nyt tuossa sinun tapauksessasi se 7000rpm.
Le
Liittynyt:
8.6.2006 14:00

ViestiKirjoittanut Le » 12.7.2007 12:16

Ei vittu mitähän taas kirjotin. Tarkotin että kierroslukumittari eikä mikään rajoitin =D
Eli siis miksi kierroslukumittari alkaa toimimaan vasta sielä seittemäs tonnis. Itellä ei oo vielä mittaria mutta jostain luin näin että alkaisi toimimaan vasta 7000 kierroksessa
noen
Paikkakunta:
kajaani
Liittynyt:
27.12.2004 21:17

ViestiKirjoittanut noen » 12.7.2007 16:01

Le kirjoitti:Ei vittu mitähän taas kirjotin. Tarkotin että kierroslukumittari eikä mikään rajoitin =D
Eli siis miksi kierroslukumittari alkaa toimimaan vasta sielä seittemäs tonnis. Itellä ei oo vielä mittaria mutta jostain luin näin että alkaisi toimimaan vasta 7000 kierroksessa


EI. toimii heti alusta asti...
mutta haittaako se menoa ??
Tuomo90
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
23.7.2005 9:47

ViestiKirjoittanut Tuomo90 » 13.7.2007 10:05

Niin joillakin vaan on varmaan samanlainen kytkentä ollu kun mulla, että on otettu vaihtovirtaa mittarille eikä TASAvirtaa mitä se pitäis olla ja siitä seuras mulla ainakin, että kun valot laitto päälle, niin alko mittarin viisari pomppimaan rajusti, mutta kun kierrokset oli 4k niin toimi normaalisti.
<-jone->
Paikkakunta:
kirkkonummi
Liittynyt:
29.12.2004 12:33

ViestiKirjoittanut <-jone-> » 15.7.2007 20:08

Mä nyt laitoin detukkaan tollasen bilteman mittarin. Mikä vois olla syynä siihen että mittari lopettaa toiminnan heti 6000rpm (mittariin 3000) jälkeen? Voiko se vaikuttaa että jatkoin sitä vihreää johtoa vähän että riittäis?
ezzko
Liittynyt:
21.7.2007 15:41

ViestiKirjoittanut ezzko » 21.7.2007 15:50

Mulla on semmonen ongelma etä kierrosluku mittarin neula hyppää välillä aika reilusti. eli se siis pomppaa yhtäkkiä ihan pohjaan. se tekee sen välillä kun se ylittää tietyt kierrokset esim 5 500 (taustaa ei ole vaihdettu) moponi on monkeyn kiinan kopio skygo muuten mittari toimii moitteetta.
Tuomo90
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
23.7.2005 9:47

ViestiKirjoittanut Tuomo90 » 22.7.2007 10:46

Mulla oli samaa ongelmaa sillon kun yritin saada tota biltemaa toimimaan Jinkussa. Ikinä ei mulle selvinnyt että miksei toiminut, mulla meni niin että 4000rpm näytti ihan oikein ja sitten sen jälkeen viisari pomppas nollaan.. Oletko kytkenyt mittarin varmasti oikein?
ezzko
Liittynyt:
21.7.2007 15:41

ViestiKirjoittanut ezzko » 22.7.2007 16:14

mulla se on trisco. sillä bilteman mittarin kaavalla se kytkettiin paitsi että virta johdon isä välttämättä halusi laittaa akun sijasta valoille. ottaa tieten jostain häiriötä.
ezzko
Liittynyt:
21.7.2007 15:41

ViestiKirjoittanut ezzko » 23.7.2007 12:21

laitoin vilkun päälle täysillä kierroksilla ja neula rupes pyyhkiin eestaas siitä 5 500 ja siitä pohjaan. eli valoilla näyttäis olevan vaikutusta. mutta kyllä se ilman valojakin hyppää.
Tuomo90
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
23.7.2005 9:47

ViestiKirjoittanut Tuomo90 » 23.7.2007 17:28

Mittari toimii vain tasavirralla ja valoille menevä virta on vaihtovirtaa eli ei toimi sillä kunnolla... Käske isääs asentamaan se mittari uudelleen ;)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista