Kierroslukumittarit

107jinkku
Liittynyt:
23.7.2011 12:32
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut 107jinkku » 23.7.2011 13:16

Vanhemmista moottorikelkoista löytyy sopivia kierroslukumittareita akuttomiin vehkeisiin (miksei akullisiinkin).

Laitoin juuri vanhan Lynxin 2 cyl. 2-T koneen mittarin 110cc skyteamin koneeseen.

Mittari on mustapohjainen "vanhanmallinen" '90 luvun alkupuolen mittari asteikolla 1-10 krpm
Uudempi valkopohjainen toimii melkovarmasti samalla tavalla.

Juju on siinä että mittari ottaa signaalin VALOPUOLASTA! Siis toinen johto maihin (ruskea) ja toinen (keltainen) moottorilta tulevaan keltaiseen tai valkoiseen johtoon, toimii molemmista. Muita kytkentöjä ei tarvita, jos ei nyt mittarinvaloja lasketa.

Seuraavaksi mittari pitää kalibroida jotta se näyttää oikein, mulla näytti jo tyhjäkäynnillä 5000-7000 rpm. Kalibrointia varten on mittari purettava.

Mittarin sisällä on piirilevy komponentteineen ja yksi ainoa säätövastus josta kalibrointi tehdään.

Itse tein kalibroinnin arvioimalla kierrokset tyhjäkäynti n.1500 ja täydet n.8500 rpm. Jos haluaa tarkasti oikein näyttävän on apuna käytettävä esim. korjaamoilta löytyvää tulpanjohdosta kierrokset mittaava testeriä.

Mittareita löytyy kelkkapurkaamoilta ja foorumeilta, eikä maksa juuri mitään.
Tuomi_
Pyörä:
lähti kokkolaan
Paikkakunta:
Kanta-Derp
Liittynyt:
25.9.2010 19:42
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut Tuomi_ » 23.7.2011 15:57

Osaako kukaan sanoa, mistä löytäisi HALVAN kierroslukumittarin akuttomaan Furiaan? Ja miten se kytketään kiinni? :P
Got SPL?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.7.2011 16:50

Tuomi_ kirjoitti:Osaako kukaan sanoa, mistä löytäisi HALVAN kierroslukumittarin akuttomaan Furiaan? Ja miten se kytketään kiinni? :P

Itse ostin tuollaisen kuin G.P.T Micro ja taisi silloin maksaa 29 euroa. Toimii paristolla ja signaalijohto vain kierretään muutaman kiepin tulpanjohdon ympäri ja siinä se. Menee päälle kun moottorin käynnistää ja sammuu parin sekunnin päästä kun moottorikin. Mittarista säädetään sylinteriluku yms. ja ymmärtää myös hukkakipinäjärjestelmän päälle. Toimii ruohonleikkureista autonkoneisiin. Eli missä vain missä on sytytystulppa. Erittäin näpsä laite.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Tojaa
Pyörä:
Ex. Baotian milansportti imuri -07, VARASTETTU : skyteam monkey -06, Ex kiinanimuri baotian -08, Ex imuri nimeltään Sanili -04, toinen ex Sanili imuri -04
Paikkakunta:
Pirkanmaalta jostakin.
Liittynyt:
7.5.2010 17:40
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut Tojaa » 30.7.2011 18:31

miten asennetaan bilteman kierroslukumittari mankiin? :roll:
Skyteam on ongelmajätettä.
atte1000
Pyörä:
Peugeot Trekker 70cc '03
Paikkakunta:
Kauhajoki
Liittynyt:
28.5.2009 14:16
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut atte1000 » 21.8.2011 16:05

Tietääkö kukaan mistä voisi löytää sellaisen mittarin missä olisi kierrosluku- ja nopeusmittari samassa mittarissa? Ei saisi olla kovin kallis. Tai sitten kaksi erillistä mittaria ja olisiko ne kuinka vaikeat asentaa '05 Gilera smt:seen?
Tarvitaan Etu ja takakatteet trekkeriin! Jos löytyy ehjät ylimääräiset niin ota yhteyttä! Värillä ei väliä!
Timppavaan
Pyörä:
Derbi X-Race SM -07
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
30.3.2010 17:08
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut Timppavaan » 2.9.2011 21:23

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=49 miten tuollainen toimisi derbissä? ;)
Se mikä tehoissa hävitään, se taidoissa voitetaan
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut LaneKit » 2.9.2011 22:20

Itel ainaki alko enskas vsta tehot siinä mis toi mittari loppuu ;)

Mikä ois halvin maholline rundikello mikä toimis tossa meikäläisen skopassa, saa tarjota käytettyäkin HALPAA.
addee
Pyörä:
Fantic TZ 125 Scuderia 2012
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
7.1.2011 23:15
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut addee » 2.9.2011 23:25

-Zone- kirjoitti:
Tuomi_ kirjoitti:Osaako kukaan sanoa, mistä löytäisi HALVAN kierroslukumittarin akuttomaan Furiaan? Ja miten se kytketään kiinni? :P

Itse ostin tuollaisen kuin G.P.T Micro ja taisi silloin maksaa 29 euroa. Toimii paristolla ja signaalijohto vain kierretään muutaman kiepin tulpanjohdon ympäri ja siinä se. Menee päälle kun moottorin käynnistää ja sammuu parin sekunnin päästä kun moottorikin. Mittarista säädetään sylinteriluku yms. ja ymmärtää myös hukkakipinäjärjestelmän päälle. Toimii ruohonleikkureista autonkoneisiin. Eli missä vain missä on sytytystulppa. Erittäin näpsä laite.


Mistäs noita saa noin halvalla tilattua? ;)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.9.2011 23:35

Ostin sen pr-powercontrol.fi :stä silloin kun nuo sivut oli vielä olemassa. Toinen samalla periaatteella toimiva mittari on tinytach http://www.tinytach.com/tinytach/index.php Sitäkään ei taida suomesta saada. Hinnaltaan on samaa luokkaa kuin tuo gpt:n mittari

Jos kierroslukumittaria tarviit pelkästään säätötarkoituksiin, niin tollanen on kätevä: http://www.huuto.net/kohteet/699-takome ... /188406161 Sillä voi mitata mitä tahansa pyörivää kappaletta. Kappaleeseen vain liimataan pala mukana tulevaa heijastavaa teippiä, josta kierrosluku mitataan optisesti. (itse ostin noita 2 ja epäilyttävän halvasta hinnasta huolimatta kumpainenkin jopa toimii)

Tuon jälkimmäisen saattaisi saada modattua kiinteäksikin kiekkamittariksi. Se mittaava "laserpää" siis johtojen päähän ja se vauhtarinkoppaan tehtyyn reikään ja muu osa mittaria mittaristoon.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 2.9.2011 23:55, muokattu yhteensä 2 kertaa
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut LaneKit » 2.9.2011 23:42

Koha on vaa joku mikä kertoo paljon on ajossa kierroksia, mieluite sellane missä tulee se piuha va toho tulpanjohon ympärille, ni ois helpointa.

Analogi ois kaikkeist kivoin, mutta maksaa pikkase liikaa, ainaki joku koson tuote.
Onkimato
Liittynyt:
23.5.2011 17:29
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut Onkimato » 10.9.2011 10:46

Kaverilla on sellainen kartingautoissa käytettävä mittari joka kiinnitetään tulpanjohtoon. Siitä näkee kierrokset, tehoalueet, käyrät yms. ja kaiken mahdollisen mitä tarvitaan. Tietäisikö joku laitteelle nimeä ja paljonkohan olisi hintaa?
Monkey osat tarjoaa: Pitracing.fi
tomppatikku
Pyörä:
Yamaha DT -07,CH Racing -06, Polaris Sportsman 500 -13
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
21.3.2011 19:32
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut tomppatikku » 18.9.2011 14:11

Oiskos kenelläkään tietoa, tarvis apua miten se kierroslukumittari asennetaan (siis mihin ne johdot asennetaan) elikkä sellanen kierroslukumittari joka on helppo asentaa.
kortti ~ off [x] on []
kilvet ~ off [x] on []
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.9.2011 14:33

tomppatikku kirjoitti:Oiskos kenelläkään tietoa, tarvis apua miten se kierroslukumittari asennetaan (siis mihin ne johdot asennetaan) elikkä sellanen kierroslukumittari joka on helppo asentaa.

Kysymyksessä on kaikki mahdollinen pielessä. Ensinnäkin: Mikä kierroslukumittari kyseessä ? Mihin laitteeseen on tarkoitus pistää ?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut pbt » 17.10.2011 21:23

joo tietääks kukaan toimiiko toi stage 6 kiekka/lämpö mittari kärjellisissä koneissa?
Tuomi_
Pyörä:
lähti kokkolaan
Paikkakunta:
Kanta-Derp
Liittynyt:
25.9.2010 19:42
Re: Kierroslukumittarit

ViestiKirjoittanut Tuomi_ » 18.10.2011 10:01

Ja miten tuo Stage6 mittari kytketään kiinni?
Got SPL?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista