Pro-virittäminen

Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Topsa- » 15.12.2011 18:05

En usko että tässä nyt mennään sillä tyylillä että jos ei sopivaa mäntää löydy niin se tehdään, vaan sillä että suunnitelmissa on tehdä itse koko kone kenties, jolloinka voi oikeastikkin mainita että on itse tehnyt kaikki alusta loppuun, ja kun katselee noita pytyn valamisia, niin uskoisin että taidan olla oikeilla jäljillä.
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.12.2011 18:11

En kyllä haullakaan huomannut, että Throttle olisi sylinterin valamisista puhunut. Puch topicissa näkyi myös mäntiä kyselleen. Ehkä joku harvinaisempi puch kone kyseessä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Throttle » 15.12.2011 21:38

Minäkö suunnittelen pytyn valamista? En ihan tosin sitä, mutta on kyllä käynyt mielessä työstää sopivasta aihiosta pytyn.

Asiaan. Tunnustan, suunnittelmissa on tehdä JPC:hen/Läppäautisan mäntiä, jotka ovat ehtyvä luonnonvara. Ehkä myös muihin.
Topsa- osui lähelle. Haaveissa on joskus tehdä ihan ikioma moottori, diesel ehkäpä??
(Intiassa riittää noita!)

Mutta pyrin aloittamaan pienistä asioista ensin, kaikkihan alkaa pienistä asioista.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.12.2011 22:37

Mä en männänvalmistuksesta tiedä juurikaan ja sekin mitä tietoa on kertynyt on melko vanhaa. Joitain autojen mäntiä on tullut elämän varrella silputtua (osa ahtamalla osa ei) mutta en nyt äkkiseltään muista että noita laajenemisen estäjiä olisi vastaan tullut. On kyllä ollut joskus käytössä männän valmistuksessa. Scannasin tossa yhden aukeaman omasta kirjasta http://img194.imageshack.us/img194/6058/mntimage1.jpg

Seostaulukot ei tullu samaan aukeamaan ja mahtaako nekään enää niin paikkansa pitää sen paremmin dieseleissä kuin muissakaan moottoreissa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut jt-87 » 15.12.2011 22:46

Throttle kirjoitti:...
Topsa- osui lähelle. Haaveissa on joskus tehdä ihan ikioma moottori, diesel ehkäpä??
(Intiassa riittää noita!)

Mutta pyrin aloittamaan pienistä asioista ensin, kaikkihan alkaa pienistä asioista.


Ei vain taida tuo männän valaminen olla se helpoin aloitushomma siinä itse tekemisessä. ittellä kans haaveissa tehdä vaikkapa PV-replika, jossa mahdollisimman paljon itsetehtyjä osia!
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Throttle » 16.12.2011 0:16

Ajattelin tehdä kyllä takoraudasta työstämällä, en valamalla.
Vaiko meneekö häntäluu päin puuta jos haluaa valmistaa männän työstämällä?
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut jt-87 » 16.12.2011 7:58

Eikös se takorauta ole vähän turhan painavaa tavaraa männäksi?
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Throttle » 16.12.2011 15:38

Mutta takorautaa on lujempaa kuin valu, periaatessa pitäisi päästä vähemmällä aineella kuin valulla?
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut jt-87 » 16.12.2011 18:13

Mutta siltikään en ole yhtään takorautamäntää vielä nähnyt :s
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Topsa- » 16.12.2011 18:23

Ei niitä mopoissa ja pyörissä taida ollakkaan mutta autoissa taasen tietysti on kun ruvetaan virittelemään.
Eipä sille takomännälle varmaan hirveämmin painoa jäis, kunhan sais otettua männän sisältä tarpeeks tavaraa pois työstökeskuksella.
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
Sami L
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
1.5.2010 14:50
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Sami L » 16.12.2011 19:13

Derbiin sopivaa wisecon takomäntää kyllä löytyy :P
Koneremontteja Derbi / AM6
http://www.motot.net/talli/osat/id29620/
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut jt-87 » 16.12.2011 19:49

Jos en ihan väärin ole käsittänyt, wisecotkin ovat takoalumiinia...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 17.12.2011 0:11

Eläkää nyt pojat höperehtikö...

ValuRAUTAmäntä ei kestä mitenkään jos meinataan ottaa yhtään kiekkoja. Tai jos mäntä kestääkin, niin kampikoneisto ei kestä. Noin järjellä ajatellen, siihen SAATTAA olla joku syy miksi männät tehdään poikkeuksetta erilaisista ALUMIINIseoksista.

Mäntiä kyllä on kai joskus esihistoriassa tehty myös raudasta, koneissa mitkä kiersi max 100 rpm tms...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Throttle » 17.12.2011 0:32

Niinhän se olikin! Nyt pitäisi saada tietää mitä ja paljonko kukin alkuaine sisältää männässä.
Pikaisella googletuksella suomeksi sekä englanniksi eivät tuottaneet tulosta.
Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 17.12.2011 1:48

Tällainen seostus sopinee koneistettavan männän aihioksi:

Si .......... 18,5-21,5%
Fe .......... 4,6-5,4%
Ni .......... 1,8-2,2%
Al .......... loput

PS. Kannattaa vakoilla RC-puolen porukkaa, vaikka koneet ovatkin kertaluokkaa pienempiä, ei se tarkoita sitä etteikö DIY olisi suosiossa. ;)
http://www.machineconcepts.co.uk/aeromodelling/brians_engine/stunt_engine_6.htm#top
http://lennokit.net/showthread.php?t=30936&highlight=m%E4nn%E4n

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista