Yamaha DT viritys/tekniikka

Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 14.10.2015 10:58

Eipä osannut Haynesin manuaalikaan asiaan mitään sanoa, tietoa en löytänyt edes Yamahan omasta järjestelmästä. :lol: Mutta kyllä siellä sen verran potkua on että pitäisi kahvanlämppärienkin pelaavan.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
tagatubos
Liittynyt:
19.10.2013 17:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut tagatubos » 14.10.2015 11:55

^Koitin myös suurennuslasin kanssa etsiä tietoa Haynesin manuaalista, mutta tuloksetta. Eikä ahkera googletuskaan tuottanut tulosta.

Ehkäpä nuo aikansa pelit ovat tosiaan sen verran suurella magneeton tuotolla varustettu, että lämppäreitä pystyy pitämään edes miedolla lämmöllä ilman suurempaa harmia.
Kokeilemalla se tietysti sitten viimein selviää:
Ensin nuo lämppärit, sitten navi, sitten latauspistoke ja ja ja :lol:
Hitaasti kiiruhtaen...
http://tagatubos.blogspot.fi/
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 14.10.2015 18:42

http://www.duell.fi/Kadensijalammittime ... MMITIN_15W
Tuollaset kun laittaa niin pitäisi pysyvän akku vielä hengissä. Oli hieman tyhmästi asia ilmoitettu Yamahan omissa tiedoissa toi latausvirta, se on maksimissaan 2,5A @ 8000rpm, oli valot päällä tai ei. Minimissään valot päällä 0,6A @ 2500rpm ja ilman valoja 1,1A @ 2500rpm.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
PV-Patu
Liittynyt:
8.1.2011 2:25
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut PV-Patu » 15.10.2015 0:00

Käytännön kokeella selviää:
Lämppäreitä Wateiltaan vastaava ylimääräinen polttimo kiinni, vaikka suoraan akkuun + normi valot ym. päälle.
Mittaa jännitteen tyhjäkäynnillä sekä 1500 rpm ja rauhallisen ajon kierroksilla, jossain 5-6k väliin. Miksei vielä 8-9k väliin, mutta tuskin enää isoa eroa vs. 6k.
Sitten vertailu ilman lisäpolttimoa.
Tyhjäkäynnillä jännite varmastikin notkahtaa jo normivarusteilla, mutta kierroksilla voi arvioida jaksaako antaa tarpeeksi.
12V on hiukan vähän, 12,5-12,8 riittää pitämään akun hengissä, 13+ on aina parempi. Akkuhan on myös tasaamassa virtoja mm. tyhjäkäynnillä.
Kun magneetosta loppuu teho, niin jännite putoaa liian alas.
Varmuudeksi lämppärit voi sammuttaa pari km ennen matkan loppua, niin akku ehtii latautua paremmin.

Sitten vielä toivoo, että säädin kestää kuorman, koska jossain senkin raja kulkee.
Eiku lissää paskaa housuun!
Suzuki PV 50cc, 95km/h (GPS) @ 11100rpm
http://www.motot.net/galleria/albumi5959/
tagatubos
Liittynyt:
19.10.2013 17:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut tagatubos » 15.10.2015 16:16

Kiitos Mäkistation infon löytämisestä!
Ei tuo latausvirta kyllä kovinkaan kova ole näissä peleissä.. siis 30 Wattia maksimi.
Jos kahvalämppärit ottavat 15W kappale, niin virta riittää teoriassa just ja just.

Hmm... mulla on kotona vielä ostopaketissa lojuvat Oxfordin hothands gripit ja ne vaatii 15,6 Wattia kappale, eli ollaan miinuksen puolella. Näitä siis saattaisi voida pitää päällä hetkittäin, ettei akku tyhjene ja toivoa lataussäätimen kestävän, kuten PV-Patu omassa viestissään muistutti.
Täytyy lyödä mittari kiinni ja katsoa, jaksaako vanha magneetto puskea lähellekkään tehtaan arvoja.
Hitaasti kiiruhtaen...
http://tagatubos.blogspot.fi/
allu9610
Liittynyt:
17.9.2014 18:46
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut allu9610 » 20.10.2015 10:14

Hei! Sellaista asiaa, johonka _en_ ole saanut pitkään aikaan vastausta/neuvoa.

Omistan siis 95 vuoden dt:n, todellisuudessa vuosimallia 91, eli runko sitten vanhempi mutta muu uudempaa, tiedä sitten.
Pyörästä löytyy myös projekti topic " yamaha dt 125 r röjekti "

Asiaan: Servo vika.

Pyörässäni on pakoaukonsäädin, pytyssä se laippa, joka sulkee/laajentaa pakoaukkoa tiettyjen rpm:ämmien kohdalla.
Löytyy myös servomoottori, joka on EHJÄ, todettu ehjäksi ja on vieläkin ehjä, mutta minun pyörään liitettynä servo ei vain tee tarkistusliikettä.

Pyörästäni löytyy myös servon ohjausyksikkö , ohessa linkki --> " https://www.carmo.nl/images/YPVS%20powe ... mputer.jpg " " kannessa lukee YAMAHA ", mutta en ole löytänyt taikka kuullut että muilla sellaista olisi ollut, pidän servon heräämättömyyttä ohjausyksikön syynä ja haluaisin kysyä että onko muilla sitä ohjausyksikköä/ miten loppupelissä servo on liitetty teillä? kuvia saa laittaa / selittää, mutta kuvat aina kultaakin arvokkaampia!

Kiitos jo etukäteen
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 20.10.2015 11:35

Montako johtoa sulla tulee servolta? Tuo ohjainboksi on tod.näk. RD/DTLC mallista kotoisin (voi olla myös alkupään TZR) ja se ei kuulu tuohon sun pyörään. Siinä kuuluisi olla sellainen 3-johtoinen servo joka ei vaadi erillistä ohjainboksia. Yleensä jos ohjainboksin vaativa servo ei tee mitään niin se viittaa tuon boksin simahtamiseen.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .Juho » 20.10.2015 11:57

Täällä kun on moni kysellyt isommista kaasuttimista ja niiden mahdollisesti aiheuttamasta suuremmasta polttoaineen kulutuksesta ...

Mikuni TM28 kaasuttimella:
- kevyellä kaasunkäytöllä n. 6-7l/100km
- rankemmalla kaasunkäytöllä (esim. paljon enskapoluilla päristelyä) +10-12l/100km

Mikuni TM38 kaasuttimella:
- kevyellä kaasunkäytöllä n. 8l/100km
- rankemmalla kaasunkäytöllä jopa 20-22l/100km

Lukemat eivät ole 100% tarkkoja (johtuen mittarin mahdollisesta epätarkkuudesta), sekä tankkauksien välissä tulleista virheistä.
Ja tietenkin, ettei ajot ole aina olleet samanlaista - moottoritiellä en ole ajanut pitkään aikaan. Matka-ajossa kulutus voi olla pienempikin.
Sanoisin, että heittoa voi olla 0,5-1l/100km.

Polttoaineena E85 ja hieman rikkaat säädöt.
E98 polttoaineella pääsee pienempään kulutukseen.

Ja kyllä, tiedän että 38mm kaasutin on liian iso piikkiseen Detsiin.
Sellainen nyt vain sattu olemaan ainut ehjä kaasutin, jonka siihen sain kiinni + säätöihin.. lukuunottamatta pääsuutinta, joka nyt n. 15-20 numeroa turhan iso.

Tilattu OKO PWK 34mm kaasutin Kiinasta, jolla sitten ehkä myöhemmin lisää testailua keväämmällä.
Ja samalla sitten matka-ajoa pitää kokeilla kahdella eri kaasuttimella.
Sekä käyttää vaikkapa sigmaa matkamittarina.


Jotkut on maininneet senkin, että isommalla kaasuttimella alatehot kärsisi..
En itse huomannut sellaista vaikutusta tuon TM38 kaasuttimen kanssa.
Luultavasti osittain E85 polttoaineen ansiota, että alatehot ovat yllättävän hyvät koneen kokoon nähden (129,4cc).
Täältä lisätietoa pyörästä.
allu9610
Liittynyt:
17.9.2014 18:46
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut allu9610 » 20.10.2015 12:54

Mäkistation kirjoitti:Montako johtoa sulla tulee servolta? Tuo ohjainboksi on tod.näk. RD/DTLC mallista kotoisin (voi olla myös alkupään TZR) ja se ei kuulu tuohon sun pyörään. Siinä kuuluisi olla sellainen 3-johtoinen servo joka ei vaadi erillistä ohjainboksia. Yleensä jos ohjainboksin vaativa servo ei tee mitään niin se viittaa tuon boksin simahtamiseen.




Servo on lainattu Gpr pyörästä tällä hetkellä, samanlailla servosta lähtee johtoja kuin gepardin.

1x johto"nippu" joka päättyy neljä piniseen liittimeen, maajohto jossa yksi liitinpää ( valkopunanen )

Sähkösarjastani lähtee ohjainboksiin mustakeltainen johto ja myös liitin, joka sisältää ruskean ja mustan johdon ( kaikki menevät ohjainboksiin )..

Samanlainen CDI minulla on kuin muissa dt:ssä, mutta ihmettelen että mikä vika oikein on.

Onko sulla heittää kuvia servosta lähtevistä johdoista, minne menee tms :)?
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 20.10.2015 17:48

Johdot servolta pitäisi mennä suoraan siihen johtosarjan liittimeen jossa ovat ne ruskea ja musta, ne toimivat servon virransyöttönä. Sitten on se erillinen kelta/musta johto (joskus valko/musta) joka on kierrosten signaalijohto. Servosta tulisi löytyä vastaavanväriset johdot.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
allu9610
Liittynyt:
17.9.2014 18:46
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut allu9610 » 21.10.2015 9:43

Mäkistation kirjoitti:Johdot servolta pitäisi mennä suoraan siihen johtosarjan liittimeen jossa ovat ne ruskea ja musta, ne toimivat servon virransyöttönä. Sitten on se erillinen kelta/musta johto (joskus valko/musta) joka on kierrosten signaalijohto. Servosta tulisi löytyä vastaavanväriset johdot.



Tämä avasi kokonaan tän servon sotkun.. Sähköihini siis menee kolmi johtoinen servo eikä viisi!

Näin ihan liittimet ja johdot jotka kuvailit.

Sitten herää kysymys , voiko yamaha tzr / rr mallin servoa joka on kolmi johtoinen laittaa detsiin? vai onko ohjaukseltaan erilainen?
trolli69
Liittynyt:
10.6.2012 20:14
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut trolli69 » 21.10.2015 14:47

Käykö noihin joku 2 mäntänen etujarru...?VM 95 kyseessä siis
allu9610
Liittynyt:
17.9.2014 18:46
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut allu9610 » 21.10.2015 16:02

trolli69 kirjoitti:Käykö noihin joku 2 mäntänen etujarru...?VM 95 kyseessä siis





Adapterin teettämällä menee vaikka nelimäntänen lainausmerkeissä :D
trolli69
Liittynyt:
10.6.2012 20:14
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut trolli69 » 21.10.2015 18:21

Juu,sen tiedänkin,mut käykö suoraan joku.?
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 21.10.2015 21:26

allu9610 kirjoitti:
Mäkistation kirjoitti:Johdot servolta pitäisi mennä suoraan siihen johtosarjan liittimeen jossa ovat ne ruskea ja musta, ne toimivat servon virransyöttönä. Sitten on se erillinen kelta/musta johto (joskus valko/musta) joka on kierrosten signaalijohto. Servosta tulisi löytyä vastaavanväriset johdot.



Tämä avasi kokonaan tän servon sotkun.. Sähköihini siis menee kolmi johtoinen servo eikä viisi!

Näin ihan liittimet ja johdot jotka kuvailit.

Sitten herää kysymys , voiko yamaha tzr / rr mallin servoa joka on kolmi johtoinen laittaa detsiin? vai onko ohjaukseltaan erilainen?

Voi laittaa, ei pitäisi olla mitään kauheaa eroa. Mulla on ollut sekaisin noita bokseja ja servoja hieman vaikka kuinka. RD koneen kaverina oli joskus TZR:n 2RH CDI ja servo oli muistaakseni '97 DT:stä. Hyvin pelasivat yhteen.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...