Yamaha DT viritys/tekniikka

voevoe
Pyörä:
DT ''133''R,Baotian(R.I.P),LADA 2107
Liittynyt:
21.1.2009 21:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut voevoe » 14.12.2012 20:18

oscu kirjoitti:Osaiskoha joku auttaa mikä tos detsis o vikana ku ei millää pysy käynnissä ja ittellää loppuu jo ymmärrys? :s Välillä saa pitkän polkemisen jälkeen ryypyn kanssa käyntii. Käy hyvin vähän aikaa tyhjäkäyntiä, mutta sammuu vähän ajan jälkeen. Käyntiin lähtiessä tuntuu kaasua antaessa todella tukkoiselta ja hetken päästä sammuu aina :(
Suuttimia on kokeiltu vaikka mitä kokoja eikä huomaa mitään eroa oikeastaanvain käynnistymisen helpottumisella hieman kun vaihtoi suuremmat suuttimet ja ilmanputsarin pesullakaan ei ollut vaikutusta.


katot ypvs:sän toimivuus ja vaihda tulppa
screw you guys, im going sideways.
Zuikkamies
Liittynyt:
16.11.2010 18:49
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Zuikkamies » 15.12.2012 1:57

No laita ainaki sitten vakioputsari pysyvästi kunhan saat pyörän pelaamaan, ja jos hiekkatiellä paljon ajelet niin sitä suuremmalla syyllä.

Jos epäilet että vika on pakoaukonsäätimessä niin mikset kokeilis lukittaa yläasentoon ja sitten testiä toimiiko erilailla yläkiekoilla :D?
EDU96E
Liittynyt:
1.1.2012 11:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut EDU96E » 15.12.2012 8:27

No ehkä termi oli väärä, sorateitähän mä ajelen, vähemmälti hiekkateitä. Ja suurin osa sitä "pikitietä".

Ja eihän tuossa juuri muuta eroa pitäis olla vanhaan kun kotelon puuttuvuus? Ei hirveesti näyttäis piperi ja nuo biltemassa myytävät tarvikesuodattimet eroavan materiaaliltaan?


Ja miten vika voisi olla ypvs;sä, kun kiertä kutosellakin ajossa parhaillan 10,5k..
-linttamummo-
Pyörä:
EX KTM EXC -04, Honda monkey -99
Liittynyt:
26.2.2011 19:40
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut -linttamummo- » 15.12.2012 11:47

Itsellä oli viime keväänä sellanen ongelma että pyörä otti kierroksia normaalisti ja muutenkin toimi muuten normisti paitsi että tehot oli vähän hukassa. Syyksi paljastui se että ypvs muovikiekko oli irronnu akselista :lol:
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Rajis- » 15.12.2012 14:33

Eihän niissä putsareissa materiaaliltaal ole eroa, mutta vakiossa on kotelo jolloin putsari ei kerää läheskään niin paljoa paskaa kuin piperi ilman koteloa. Toiseksi kun otat putsarinkotelon irti, niin samalla lähtee sitten kurakaari ja akkukotelo. Eli suosittelisin pitämään sen vakioputsarin :D Kyllä sen kaasarin aika helposti saa sieltä sen verran irti, että suuttimet vaihtaa ;)
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125
EDU96E
Liittynyt:
1.1.2012 11:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut EDU96E » 15.12.2012 23:10

No on siinä hommaa, sen takia se imukaulakin on haljennut, kun on niin tiukka väli.. :roll: Myös se resonanssisäiliö häiritsee, kun ei ole kunnolla kiinni, ottaa siitä varmaan ilmaa..
Ja ei todellakaan mahdu kääntymään kaulojen välissä suuttimen vaihtoa varten mulla.



Pohdin että voipi olla vikana kytkimen luistaminen ja/tai tulppa on rikki. ES-tulpalla oireili aluksi vähän samanlailla sadan kilometrin jälkeen kun nyt EG-tulpalla tuhannen kilsan jälkeen.
Mikä hajottaa tulpan?

Tulipa mieleen sekin, että jos neula vaihdettu tms. nini poikkileikkaus alhaalla voi olla erilainen ja siitä syystä kuristaa. Sillonkin kyllä pääsuutinta suurentamalla pitäs röpöttää, mutta neulan nosto voi korjata tuota pienemmillä kieroksilla kaasua käännettäessä booaamista.




E; Katsoin juuri sytytystulppaa, reunoilta tummahko ja keskellä vähän maitokahvin väristä pintaa, jota lähtee irti raaputtamalla. Siis nokeahan se taitaa olla, joka johtuu joko liian kylmästä tulpasta ja/tai liian alhaisesta käyntilämpötilasta, tai sitten seos on liian rikasta.

Oireina karstan ja noen kertymisessä näkyy olevan se, että kipinä kulkee noen kautta ja rupeaa korkeill kierroksila pätkimään.
tästä voi myös johtua tämä, että pitkään tasakaasulla ajettaessa pyörä laiskistuu.


!! Missä kohti pitäs lämmöt olla ja voiko 1 lämpöarvon heitto olla ratkaiseva?? !!
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 15.12.2012 23:49

Yleisesti ottaen lämpömittari puolessa välissä on hyvä, detsin osalta ei tietoa kun en ole ikinä toimivaa mittaria nähnyt. Laita sellanen klemmari siihen boostbottlen liitokseen niin luulis pitävän: Kuva
Itsellä on aina ollu käytössä br9es tulppa (nyt on EG) ja ne on kestäny ja pelannu ihan oikein, tuota tulppaa taidetaan ihan vakioonkin suositella. Kannattaa kaikki potenttiaaliset imuvuodot korjata ja käydä läpi. Neula vaikuttaa myös täyskaasulla, koska esim. ylimmässä lovessa se rajoittaa sangen paljon pensan virtaamista suuttimen läpi. Puolivälissä olevan neulan luulisi olevan ihan jees pääsuuttimen etsintää varten, sitten kun ps on oikea niin voi sen neulan kanssa alkaa säätämään. Lähtökohtaisesti olettaisin että vika on säädöissä, itsellä oli ongelmia vakiokaasarin kanssa kun vaihdoin 170 kattilan, mutta sitten kun kaasari vaihtui isompaan niin pyörää oli yllättäen helpompi säätää. Nyt vika tuskin on siinä, mutta tuo oli tuollainen esimerkki. Omasta kokemuksesta voin myös sanoa että yleensä säätäminen tehdään yrityksen ja erehdyksen kautta, joten kyllä sitä pähkäilemällä ja rikkomalla oppii :lol:
EDU96E
Liittynyt:
1.1.2012 11:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut EDU96E » 16.12.2012 0:25

Kiitoksia vastauksesta. Kaikki teoriat ja näkökulmat auttaa ymmärtämään..

Pääsuutinta kokeiltu 250, 270, 290, 320, 340 ja neula ollu keskiasennossa ja siitä pykälän ylöspäin. Mitään vaikutusta täyskaasuun ei ole millään ollut.

Ilmanputsarikotelon reikää avarrettu isolla kädellä.

Imuvuotoa, ainakaan isompia ei pitäs olla, motor startterilla kyllä vielä tuun testaamaan vauuden vuoks. Ei käy isoilla kierroksilla, eikä leiju kierrokset.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Palezu » 16.12.2012 15:51

Jos sulla rajottaa suutinputki pääsuuttimen virtausta, niin sen takia ei vaikuta nuo isommat suuttimet? Eli suutinputken reikä on vaikka 2mm eli 200, niin vaikka laittaisit 300 suuttimen se käyttäytyy samalla lailla kuin 200 suuttimella.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
EDU96E
Liittynyt:
1.1.2012 11:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut EDU96E » 16.12.2012 19:03

No epäilen, koska vakiokaasari on ja en usko, että osia vaihdeltu.

Mistä saa vakiokaasariin kohokammion tiivisteitä?
pelle000
Pyörä:
DT125X -07 & RM80 -88
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
30.1.2010 10:10
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut pelle000 » 16.12.2012 19:54

EDU96E kirjoitti:
Mistä saa vakiokaasariin kohokammion tiivisteitä?

Nakkilan pyörä & mopo.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 16.12.2012 21:34

Yammucentteristä saa kaikki yamahan osat.
EDU96E
Liittynyt:
1.1.2012 11:26
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut EDU96E » 16.12.2012 22:44

Kummallista myös se, että vapaalla kierräteltäessä ryypyllä ja ilman ryyppyä kyllä selkeähkö ero(ei booaa ryypyllä nopeesti kaasua kännettäessä), mutta ajossa ei poikkea mitenkään, oli ryyppy päällä tahi ei. Nopeus ja kiihtyvyys on suurinpiirtein samat molemmilla.

voisiko johtua siitä, että ryyppysuuttimessa olisi jokin roska tms. tukos?
detsileipoo_
Pyörä:
Yamaha DT 125R
Liittynyt:
29.10.2012 19:13
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut detsileipoo_ » 17.12.2012 1:22

Katsomalla selviää ;)
Pattes798
Pyörä:
TM MX250 2T -13
Liittynyt:
25.4.2011 11:21
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Pattes798 » 18.12.2012 0:12

Voisko joku vähän valottaa, että mitä hyötyä tuosta boost bottlesta detsissä oikein on?
Nyt on siis yz imukaula tulossa ja siinähän ei ole mitään paikkaa boostille niin huomaako sitä mitenkään? Toki siis yz imukaulan kaveriks tulossa 32mm mikuni.