Yamaha DT viritys/tekniikka

riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 23.9.2014 22:16

Jjuu kiitoksia. Pitää semmonen koittaa taikoa jostain äkkiä :)
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 23.9.2014 22:30

riksu26 kirjoitti:Jjuu kiitoksia. Pitää semmonen koittaa taikoa jostain äkkiä :)


Eikös se ole se oranssi öljystefa joka tulee pujotetaan päädystä akselin ja holkin väliin vaijeripuolelle? Voin laittaa samaan kuoreen ihan käypäsen keväällä ostetun stefan, joka jäi myös ylimääräiseksi. Taitaa olla melko puhdas kun se on akselin kanssa likoomassa pesunesteessä jo toista vuorokautta.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 23.9.2014 23:25

Juurikin se vaijeripuolelle tuleva stefa. Todella iso kiitos sulle kun nyt on jopa mahdollisuudet saada tuo viikonlopuksi ajoon! :)
.miGGis
Pyörä:
Aprilia SX 50, Yamaha WR 125
Liittynyt:
11.9.2011 23:22
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .miGGis » 24.9.2014 0:05

Tuosta pätkimisestä sateella. Itelläki rupes "rajoittamaan". Vasta nyt kun on kylmempi ja kuivempi keli niin Detsi tuntuu ihanan normaalilta. Tossa kuitenkin kävi niin että ajoin n. 7km keskinopeutena noin 80kmh. Pysähdyin sitten tietyömaan takia, jonka seurauksena kun DT kävi tyhjäkäynnillä vajaa 2 min syttyi toi mittarin punanen ylikuumenemisvalo. Vetäsin sivuun ja sammutin, tarkastin paisuntasäiliön eikä puutu nestettä. Käynnistin uusiks eikä palanut eikä syttynyt vaikka ajoin vielä 10km. Mistä lie tuo sitten johtui? Avasin kotona ilmanputsarin ja ilmanottoaukosta kertyny vaahtomuovin päälle n. 1cm kerros jotain mustaa paskaa, eli en ihmettele pätkimistäkään jos ei saa ilmaa. Mistä tuokin kerros sitten ilmestyny? :|
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 24.9.2014 9:49

Tuo kuumeneminen on todennäköisesti johtunut roskasta kaasarissa, joka vaeltaa siellä edes takaisin. Kun pysäytit, niin roska painui kaasarin pohjalle ja bensa virtaa taas normaalisti. Motti ei ylikuumene sen takia, että ei ilmaa saa kunnolla, sillä silloin kone menee tosi rikkaalle ja pätkii.
.miGGis
Pyörä:
Aprilia SX 50, Yamaha WR 125
Liittynyt:
11.9.2011 23:22
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .miGGis » 24.9.2014 10:08

Pian näkee jos saa pistää pätkimisen ilmansaannin piikkiin. Mutta mitä varten ajossa ei ollut mitään ongelmaa, parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen valo syttyi. Detsi oli noin 20 sekunttia sammuksissa ja ei palanut enää. Annoin jopa kotipihassa käydä tyhjäkäynnillä jonkun aikaa muttei syttynyt enää... :s
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 24.9.2014 10:56

Kaasuttimessa oleva roska aiheuttaa juuri tuollaista ongelmaa. Roska on kaasarin pohjalla, josta virtaus nostaa sen aika-ajoin tukkimaan pääsuutinta kun imu on päällä. Kun sammutat pyörän, niin imu loppuu ja roska tippuu taas pohjalle. Roska voi toisinaan nousta pääsuuttimeen ja toisinaan taas ei, joten voi hyvinkin käydä kunnolla kunnes taas sattuu pääsuutinta tukkimaan.
.miGGis
Pyörä:
Aprilia SX 50, Yamaha WR 125
Liittynyt:
11.9.2011 23:22
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .miGGis » 24.9.2014 14:48

Ja ilmeisesti roska mennyt ilmanoton mukana jotenkin? Niin hyvä läjä likaa ilmanotossa etten ihmettelis. Kiitoksia! Mutta ei kellään oo sanottavaa tuosta "ylikuumenemisesta"?
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 24.9.2014 14:51

Kuumeneminen johtuu juuri tuosta roskasta. Ei saa riittävästi bensaa, jolloin menee liian laihalle ja kuumenee - lopulta leikkaa kiinni!
.miGGis
Pyörä:
Aprilia SX 50, Yamaha WR 125
Liittynyt:
11.9.2011 23:22
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .miGGis » 24.9.2014 15:34

Onko mahdollista että roska kaasarissa nostaa kulutuksen 6 litrasta 9 litraan?
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 24.9.2014 15:52

.miGGis kirjoitti:Onko mahdollista että roska kaasarissa nostaa kulutuksen 6 litrasta 9 litraan?


Ei ole mahdollista. Tuon kulutuksen nousun voisi selittää vuoto jossain tai ypvs-akselin jumittaminen auki.
K3du
Pyörä:
Yamaha Dt 125RE Ex: Yamaha wr 125x, Rieju mrt 50 power up
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
8.7.2013 23:45
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut K3du » 24.9.2014 19:47

Moro! Pitäs vaihtaa tohon mun detsiin mäntä ja aloin pohtimaan että miten se kannattaa ajaa sisään. Meinasin että parilla ekalla tankillisella ainakin laitan prosentin öljyä tankkiin ja rauhallisempaa ajoa joku 500-1000km. Miten muut on sisäänajon suorittanut? Saakos näihin muita mäntiä kun Proxia ja wisecoa, alkuperäsen meinasin laittaa jos ei muita järkeviä löydy.
Btw. Onko normaalia että se pakoaukonsäätimen toisen puolen kansi (se johon ei mene vaijereita, paisarin puolella) ei lähde irti pelkästään pultin irrotuksella. Kannattaako tohon YPVS:ään nyt samalla uusia jotain kun se kuitenkin tulee putsattua, lähinnä noita stefoja yms. mietin.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 24.9.2014 20:43

Ei kai niitä säätimen tiivisteitä tarvitse vaihtaa jos ne kunnossa on.

Kyllä kai sen kannen irti pitäisi lähteä.. Oletko koittanut naputella/kammeta varovasti?

Löytyyhän tuohon vaikka mitä mäntiä. Mulla tällä hetkellä t.k.r.j muistaakseni. Laadusta en tiedä mutta jaappanilainen on ainakin :D Onhan sillä jo monta tonnia ajettu eikä näy virheen virhettä.

Sitten löytyy ainakin vielä Vertex:iä jonka pitäisi olla laadukas :)

Prox:ia en ainakaan omaan detsiini tunkisi kun sen verta olen kuullut huonoa siitä ja omassa detsissä olleesta entisestä prox:n männästäkin oli palasta lohjennut...
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 24.9.2014 20:47

Pari-kolme tankkia rauhallisesti 3%:lla seoksella riittää ihan hyvin männän sisäänajoon. Uuden sylinterisarjan (Athena) sisäänajosuositus on 3%:lla seoksella rauhallisesti 5-600km. Ei pelkkää mäntää tuon pidempää ainakaan tarvitse sisäänajaa :)

Männistä en muita itsekkään tiedä orkkiksen lisäksi. Orkkista ei saa kuin vakiokokoista!

On täysin normaalia, että tuo kansi ei lähde irti pelkällä ruuvin irroituksella. Sisällä on O-rengas joka tiivistää ja kinnaa hiukan vastaan kun irroitat kannen. Jos tiivisteet eivät ole vuotaneet ja silmämääräisesti ovat kunnossa, niin putsaus riittää. Jos rikkoutuneet/vuotaa, niin ehdottomasti vaihtoon.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 24.9.2014 21:29

Kuten olen toitottanut, Wössner takomäntää kehiin. Parasta mitä rahalla saa. PJME ainakin myy, Knobbyn jälleenmyyjiltäkin pitäisi saavan, itse olen ottanut paikallisen Teo Lehtimäki Oy:n edustajan kautta, tuovat maahan pääasiassa kelkkojen mäntiä mutta tilauksesta saa myös pyörien yms. mäntää. Hinnat pyörineet 100€ nurkilla, on ollut ihan rahoille vastinetta.
Sisäänajoa 2 tankillista rauhallisempaa ajoa 1% 2-t öljyä bensan seassa, jos tuorevoitelu käytössä. Ilman tuorevoitelua joku 3-3,5%.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...