Yamaha DT viritys/tekniikka

HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 18.7.2014 16:49

Mikä tankki, miten rikki?
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 18.7.2014 17:03

Bensatankki. Vasemmalle puolelle entinen omistaja vaihtanut ylimmän kateruuvin hieman liian pitkään. Sitä en sitten tajunnut ja kiristin. Laitoin tankin melkein täyteen, käväsin syömässä ja kun meinasin lähteä testilenkille niin oli laskenut allensa. Ei onneks menny ku varmaan max. pari desiä bensaa, mutta vitutus on suuri...
Masai<3<3
Pyörä:
*EX* masai (72cc), *EX* Suzuki PV (60cc), Yamaha DT 125x -06, Aprilia AF1 125 (StreetFighter)
Paikkakunta:
Särkisalo (salo)
Liittynyt:
22.7.2011 16:36
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Masai<3<3 » 18.7.2014 17:21

onko hyvä jos torevoitelun se säätö on siinä 0 ja 1 puolesvälis ku vireinä on arrow johtokikka ja isommat suuttimet kaasarit? vai pitäiskö olla hiukan enemmän?
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 18.7.2014 18:23

Riksu: Helppo tapa korjata: Kemiallista metallia yms. Oikea tapa korjata: Hitsaus

Masai: Käy ajamassa kone kunnolla lämpimäks. Sitten kaasuttele paikallaan. Pitäisi näkyä pakoputkesta hento savunpöllähdys, silloin on voitelu kohdillaan.
PV-Patu
Liittynyt:
8.1.2011 2:25
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut PV-Patu » 18.7.2014 22:58

Öljypumpun säätö kannattaa laittaa tehtaan ohjeen mukaan, ainakin alkuun ja koskee myös pumpun iskunpituuden säätöä.
Voitelun riittävyys on suhteellista, mutta saa virittää aika reippaasti ennenku tehtaan säätö ei enää riitä. Etenkin laatuöljyillä, tehdas kun oletettavasti laskee sen päälle, että usein käytetään keskinkertaisia aineita. Selvästi vanhemmissa pyörissä mukana on sekin, että nykypäivän keskinkertainen öljy vastaa sen ajan paremman luokan öljyjä.
Tuo kevyt savutus on varmasti toimiva lyhyen tähtäimen indikaattori. Pitemmällä välillä (1-3 tankkia) koittaa sormella putken päästä. Jos sisältä tulee kevyen kostea musta jälki sormeen, öljymäärä on ok. Jos on aivan rutikuiva, liian vähän. Jos löytyy paksua limaa, on liikaa.

Aiemmin juttuna ollut YPVS-venttiilin etäisyys mäntään, tai ennemminkin renkaaseen, on helppo todeta pytyn ollessa irti.
Rengas pyttyyn ja asetetaan rengas männän avulla sopivasti venttiilin kohdalle. Rakotulkilla alakautta mitaten n. 0,5mm voi pitää toimivana, leveällä pakoaukolla jopa 0,7 jos haluaa ottaa varman päälle. Pienesti "liikaa" ei haittaa, koska venttiili vuotaa aina vähintään reunoistaan, sehän on vain keskeltä lähellä mäntää.
Mittaus tietysti useassa venttiilin asennossa ja renkaan korkeudessa sylinterissä.
Rakoa pitää kuitenkin olla, että venttiilin lämpölaajenemiselle ja renkaalle jää varaa elää paineen alla koneen käydessä.
Eiku lissää paskaa housuun!
Suzuki PV 50cc, 95km/h (GPS) @ 11100rpm
http://www.motot.net/galleria/albumi5959/
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 18.7.2014 23:16

Tankki korjattu nyt väliaikaisesti plastic padding:lla. Kunhan jostain rahaa saan revittyä, ostan kunnossa olevan tankin. Oli muuten entinen omistajakin paikkaillut tuota tankkia joskus.. Se on kanssa niitä jätkiä kenen kanssa ei näköjään kannata mitään kauppoja tehdä kun osaa vain puhua täyttä paskaa! Tekis mieli tuollaset jätkät ilmottaa täälläkin mustalle listalle, mutta ei kait se oikein toimi niin kun ei täällä ole ketään kusettanut vielä...


Pieni testilenkki heitetty, tulos = pyörä ei oikein toimi. Lämmittelin pyörää muutaman minuutin pihassa ja kun lähdin ajamaan, ei kiertänyt mihinkään. Pätki vaan. Kutosellakin kärsi ajaa vaan vajaat 50, jonka jälkeen hirveä pätkiminen kaasun asennosta riippumatta.

Kytkin pohjassa kun kierrätteli ja jostain about 3/4 kaasulta vetäsin kaasun pohjaan, pätki hiukan, jonka jälkeen meinasi hyytyä. Jonkun pari kilometriä ajoin ja sitten rupesin katsomaan onko tulpanhattu kunnolla tms. niin huomasin, että putsarin kaulan kumi halki :roll: Ei se vaan tänään aiemmin ollut kun sen klemmarilla kaasarin ilmanottoon huolellisesti kiristin. Oli silti jotenkin päässyt klemmari lipsahtamaan pois.

Johtuuko pätkiminen putsarista, käykö se liian rikkaalla nyt vai pitääkö taas ottaa oikean puolen katteet ja putki irti..
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 18.7.2014 23:21

Kuulostaa sytytyspuolen ongelmilta jos pätkii kierroksista/kaasun asennosta riippumatta.

Enkä nyt haluaisi olla jälkiviisas, mutta pyörän ostotilanteessa olisi hyvä tarkistaa pyörä kunnolla ja käydä ajamassa koeajo mahdollisimman haastavissa ja monipuolisissa olosuhteissa, niin ei tarvitse sitten jälkikäteen voivotella.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 18.7.2014 23:56

Ei kierroksista riippumatta. Rupee aina pätkimään niillä tietyillä kierroksilla ajoit sitten pintakaasulla, täyskaasulla tai siltä väliltä. Sori jos selitin vähän huonosti.

Tottakai tarkistin pyörän kunnolla ja ajoin koeajonkin sateessa. Lähinnä nyt vaan tarkotin juurikin sitä, että pyörästä löytyy niin paljon vikoja mitä ei voi huomata purkamatta, eli siis vikoja, jotka myyjä tasan varmasti tiesi, mutta silti päätti salata. Sen seurauksena mun pitää viedä pyttyä koneistamolle, ostaa uusi tankki ja ties mitä vielä.. Jos olisin viat tiennyt, en todellakaan olisi vaihtanut! Kysyin vielä kavereilta, jotka näistä 2-tahdeista enemmän tiesi, että kannattaako vaihtaa ja vastaushan oli no vaihda ihmeessä.

Ei sen jätkän kanssa kenenkään kannata kauppoja tehdä! Vaikuttaa todella luotettavalta (lähti detsiä kuskaamaan tänne ja meinasi aluksi ajamalla detsin tuoda, näytti kuitit rempoista ja entistä mäntää), mutta sitten puhuukin kokoajan täyttä paskaa (esim. sillä toimi ongelmitta, ei mitään vikoja yms. ja siltä se detsi ulospäin näyttikin).
Pandemic
Pyörä:
on pyöree
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.11.2013 17:20
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Pandemic » 19.7.2014 0:51

Hitsaamalla, mut siinä pitää olla helvetin varovainen ja tankki pitää läpeensä puhistaa bensoista ja mielellään korkki auki sen jälkee päivän, ohuthan se tankki on joten on aika hankala jollain täyttölangalla sitä hitsailla, sen jos viet hitsarille nii tulee kaikista paras&turvallisin ratkasu ;)
PÄRPÄR
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 19.7.2014 1:32

Ei tarttis viedä mihinkään kun kotona hitsari ja tarvittavat koneet :)

Ostan kuitenkin sen uuden käytetyn tankin kun tuurilla voi saada n. 30€ ja onhan se helpompi sekä varmempi ratkaisu. On myös helpompi myydä sitten.

Eli tiivistetääs vielä tuo vika. Tietyillä kierroksilla rupee pätkimään kuin olisi jokin rajotin. Ypvs tarkistetu ja se on säädöissä. Tulppa on musta jos siitä jotain hyötyä on, mutta epäilen ettei tuommonen voi johtua rikkaalla käymisestä? Pitää vissiin ottaa tankki taas irti ja katsella jäikö joku entisen omistajan sähköpatentti huomaamatta :roll:
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 19.7.2014 19:44

riksu26 kirjoitti:Eli tiivistetääs vielä tuo vika. Tietyillä kierroksilla rupee pätkimään kuin olisi jokin rajotin. Ypvs tarkistetu ja se on säädöissä. Tulppa on musta jos siitä jotain hyötyä on, mutta epäilen ettei tuommonen voi johtua rikkaalla käymisestä? Pitää vissiin ottaa tankki taas irti ja katsella jäikö joku entisen omistajan sähköpatentti huomaamatta :roll:


Pääsin tänään itse lähemmäksi ongelman ratkaisua. Minulla ongelmana edelleen, että pätkii/röpöttää 4500-5000 kierrosalueella. Minulla on tällä hetkellä koneen setupit:

Mäntä: 57,25
Kaasari: Vakio, suuttimet tk40 ja ps280
Ilmanputsari: Vakio

Ongelma tuntuu avautuvan kun otin tänään penkin alta (vinkin sain täältä) kumiputken ilmanputsarin kotelosta irti ja ilmansuodattimen kokonaan pois. Pienen testilenkin kun heitin, niin röpötys väheni ja kiihtyvyys parani. Minulla siis kone käy selkeästi liian rikkaalla noilla setupeilla.

Laitan ilmansuodattimen takaisin ja vaihdan tyhjäkäyntisuuttimen kokoon 25 (vakio) ja pääsuuttimen 270 kokoon. Uusi testi sen mukaan ja säädetään pääsuutinta uudestaan.

Vaihdoin myös villat äänenvaimentimesta, jotka olivat jo palaneet melko koppuraksi. Löytyi Biltemasta 8,99 hintainen äänevaimennusmatto, josta leikkasin sopivan kokoisen palasen.

On tämä varsinaista rakettitiedettä, että saa koneen oikeisiin säätöihin kun porataan sylinteri isommaksi. Työtä se vaatii, mutta palkitsee kyllä kivasti kun setupit saa kohdalleen :D

Ei muuta kuin säätämään ja testaamaan.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 19.7.2014 23:32

Eikös vakioputsarilla suositella 260ps ja n. 30tk?

Detsikin rupesi taas toimimaan :) Siellä tankin alla kun on johtosarjassa semmonen liitos mihin menee monta mustaa piuhaa ja josta lähtee yksi piuha runkoon. Laitoin sen runkoon menevän piuhan vähän parempaan paikkaan ja laitoin power filtterin väliaikaisesti..

Siinä sitten kierrättelin pihassa hiljalleen pyörän lämpimäksi, jonka jälkeen rupesin kunnolla kierrättelemään. Edelleenkin pätki... Päätin kuitenkin jatkaa kierrättelyä.

Vähän aikaa kun olin detsiä huudatellut, rupesin hiljakseen nostamaan kierroksia tyhjäkäynniltä pumppaamalla kaasua, jonka jälkeen vetäsin tupin nurin. Yllättäen se rupesikin kiertämään ja kiertääkin suht puhtaasti.

Huomasin siinä samalla ettei detsi savuta ihan niin paljoa ja antaa nykyään kääntää kaasun pohjaan asti (ennen meinasi sammua jos niin teki). Kävi tyhjäkäyntiäkin paremmin. Käviköhän se sittenkin rikkaalla sillä vaparilla :D


E: Ja mullahan onkin setuppi tällä hetkellä semmonen että:

mäntä: 57,40
tyhjä vakioputki
ypvs käytössä
suuttimet 250ps ja 25tk
ja se kuuluisa power filtteri!

Pitäisköhän itsekkin villat jossain vaiheessa vaihtaa kun palanu varmaan monta kuukautta sitten.. :lol:
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 20.7.2014 14:55

riksu26 kirjoitti:E: Ja mullahan onkin setuppi tällä hetkellä semmonen että:

mäntä: 57,40
tyhjä vakioputki
ypvs käytössä
suuttimet 250ps ja 25tk
ja se kuuluisa power filtteri!

Pitäisköhän itsekkin villat jossain vaiheessa vaihtaa kun palanu varmaan monta kuukautta sitten.. :lol:


Nyt on suuttimet jumpattu. Askartelua on riittänyt tuon kanssa:

-Sylinteri porattiin ja uusi mäntä 57,25
-Uusi ypvs -akseli ja holkit tiivisteineen
-Vaihdettiin villat äänenvaimentimeen
-Penkin alta, ilmanputsarin kotelosta kumitötterö irti
-Uusi ilmansuodatin
-Suuttimet; tk 25 ja ps 260

Pienen pieni röpötys käy tasakaasulla välillä 4500-5000 välillä, mutta ei häiritsevästi. Kiertää ja kukkuu todella mukavasti alhaalta ylös.

Motarille en toistaisesti uskalla lähteä kun on tässä jo pari kertaa leikannut motarilla kiinni tänä vuonna. Kunhan nyt ensin ajelee tuota sisään ja seurailee tulpanväriä, niin katsotaan sitten josko tuonne motarille taas uskaltaisi :eek:
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 20.7.2014 15:00

Missä lovessa neulan prikka on sulla?
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 20.7.2014 16:13

riksu26 kirjoitti:Missä lovessa neulan prikka on sulla?


Tuota en muuten ole edes tarkistanut - unohtui tuo neula kokonaan.