2T viritys ja tekniikka

Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Kyröskoski/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 26.11.2015 13:13

Isommista nelaripyöristä löytyy aika monestakin eräänlaista pakoaukonsäädintä (esim. Yamahan EXUP).
Pääsääntöisesti servolla kääntyvä läppä, yleensä melko lähellä vaimentimen liitosta, joka alakierroksilla lähes kiinni ollessaan lisää vääntöä. Piikkisiin näitä ei kylläkään ole vielä tullut.

2-tahtisista löytyy monenlaista erityyppistä pakoaukonsäädintä, joilla kaikilla on yhteisenä tavoitteena muokata pakoaukon muotoa alhaisilla kierroksilla. Pääsääntöisesti ne madaltavat pakoaukkoa, jolloin aukioloaika pienenee, puristuskorkeus kasvaa ja vääntöä syntyy.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '94 DT200WR | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Pyörä:
PV
Liittynyt:
17.7.2008 16:22
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut Jahne » 28.11.2015 23:14

MadAaltox kirjoitti:Juu eli siis pa-säätimiä on vain 2-tahtisissa, koska juuri pa-säätimellä luodaan pakoaukon kokoa muokkaamalla sitä "vääntöä" 2-tahteihin, mitä niistä puuttuu toisin kuin nelareista. :lol:

Offtopikkia...
Korjataan taas kerran että käytännössä liki kaikki 2-t piikit vääntää läpi kierrosalueen paremmin mitä nelarit 8)
Liittynyt:
15.9.2015 17:02
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut MadAaltox » 28.11.2015 23:18

Niin, juuri tämän pa-säätimen ansiosta :)

Ei tartte lainailla edellisiä

Haamu
Liittynyt:
14.6.2015 16:03
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut Hussemies99 » 18.2.2016 23:58

Moi!
2-t husqu sylkee aika reilusti öljyä putkesta tavallisessa ajossa, joten miettisin että voisikohan lämpöeristenauhan lisääminen paisarin ja alkukyrän ympärille auttaa tilannetta? Jos silloin putken lämmöt kasvaisiva ja öljy palaisi paremmin?
kiitän vastauksista!
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 19.2.2016 0:27

Ootko aivan varma, että se on öljyä, eikä suureltaosin öljyn ja karstan värjäämää vettä? Sitä kun tulee näin talvella helposti putkesta ja eteenkin kun kelit on lähellä nollaa. Se öljyn palaminen putkessa on vähän 2-piippuinen juttu muutoinkin. Mitä enemmän sitä putkessa palaa, sitä enemmän putkeen kertyy karstaa, sekä öljy palaessaan muodostaa myös herkästi sininstä pilveä. Pahimmillaan kylmäkäynnistyksissä voikin hukkua koko tienoo näkyvistä ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
14.6.2015 16:03
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut Hussemies99 » 19.2.2016 8:41

Olen aika varma, sillä tota tuli kesällä hyvin paljon ympäri takakatteita swingiä yms muuta mitä siellä oli... Rupeaa vähän ottamaan päähän ku joka pesun jälkeen öljyä tulee heti uudestaan samoille pinnoille ja paljon.
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut ma$$i » 19.2.2016 8:59

Sulla on liikaa öljyä/ kaasuttimen säädöt liian rikkaalla. Nämä kuntoon niin kaikki öljy palaa eikä räi ympäriinsä

Yli 2.5% seos täyssynteettisellä öljyllä on pelkkää tuhlausta. Kaikki öljy ei pala vaan räkii ympäriinsä. Nykyöljyjähän suositellaan käytettävän 1/50 seoksella eli 2% seoksella (esim Castroll, Motorex ja Valvoline). Mutta siinä 2-2.5% on ihan passeli.

Toinen vaihtoehto eli kaasuttimen säädöt liian rikkaalla. Noh, siihin ei ole muuta neuvoa kuin suutinjumppaa harrastamaan :lol:
Pyörä:
Aprilia RS 125 -05
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
19.1.2010 0:17
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut Uua » 14.3.2016 13:11

Hussemies99 kirjoitti:Moi!
2-t husqu sylkee aika reilusti öljyä putkesta tavallisessa ajossa, joten miettisin että voisikohan lämpöeristenauhan lisääminen paisarin ja alkukyrän ympärille auttaa tilannetta? Jos silloin putken lämmöt kasvaisiva ja öljy palaisi paremmin?
kiitän vastauksista!


Yleensäkkin kun puhutaan 2-tahtikoneesta joka puskee tumman väristä nestettä putken päästä niin kone käy rikkaalla seoksella. Husqvarnasta kun on kyse, niin luulisin että pääsuuttimen koon puottamisella selviäisi tämä asia. Taitavat olla vakionakin hullun kokosia suuttimia nuissa. 8)
Ei mee niiko strömsöissä tääkään savotta
Pyörä:
KTM EXC 125(150) -02 --- Husqvarna SM 125 -09 (EX)
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
14.5.2015 20:53
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut taMMisto » 15.3.2016 20:45

Mikäs vois olla kotarissa vikana kun kastelee tulpan, kun on ollut alle 10sec käynnissä. Sama taas uudestaan kun kuivannu tulpan. Kun kaasuttelee ni vaan hyytyy. Alko siis siitä, kun ekalla ajokerralla ajoin 1,5km, sit hyyty ja tulppa märkänä. Myyjä sano et on vähä tukossa ku mummoiltu ja ton 1,5km jouduin itekki mummoilee, et johtuskoha siitä ku mummoillessaha nää tykkää tulppia syödä. Et selviäisköhä pelkästää uudella tulpalla+happee, ettei vaa mikää muu vois olla vialla. Tosiaan 6kk vanhat bensat laitoin eka, mut vaihoin tuoreet ja tyhjäsin kaasarin, eikä ollu siitäkää apua. Useemmalla (tosin vanhalla) tulpalla koitettu ja kaikilla sama. Eli ihan kuivaamalla tulpan saa käymään, mut "hyytyy" melkee heti. Saattaiskoha putki/änkkä olla tukossa? Luulen et iha tolla uudella tulpalla lähtee :nolo: , mut kysympä kuitenkin jos on jotai muuta. :roll:
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut ma$$i » 15.3.2016 21:34

Laita kaasutin kuntoon. Jos koko ajan tulppa kastuu niin väärät kaasuttimen säädöt. Mummoilu ja rikkaalla käyminen = kasa rikkinäisiä tulppia.
Ja tottahan se on että mummoilusta ei kotari tykkää, mutta ei pitäisi noin herkästi mennä tukkoon. Välillä kun antaa happea tai välikaasua esim matka-ajossa niin hyvin pärjää.

Putki saattaa olla karstassa, mutta ensinnä tuo kaasutin hoitoon. Jos vielä sen jälkeen menee tulppia niin putken tsekkaus. Tosin, hieman epätodennäköistä että putkesta johtuisi

Kai sulla on muute oikean lämpöarvon tulppa, ettei siitä johdu?
Pyörä:
KTM EXC 125(150) -02 --- Husqvarna SM 125 -09 (EX)
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
14.5.2015 20:53
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut taMMisto » 15.3.2016 23:10

Juu kaasari säädettynä kuulemma lämpimimmille keleille, et ei rikkaalla pitäs käydä...vois ne säädötkin tarkistaa vielä. Tosin hyvin noilla säädöillä aiemmalla omistajalla pelannu näilläki keleillä. Ihmettelenki ettei kai se nyt noi helposti tukkoo menis, en sit tiiä mite aikasemmi ajeltu. Noh, katellaa mite lähtee uudella tulpalla. 8)
Liittynyt:
14.1.2016 22:45
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut herrAAH » 22.3.2016 21:22

Kotari ei ota enää kierroksia täyskaasulla, niin mahtaako vika olla vain liian pieni suutin?
Liittynyt:
29.7.2013 18:29
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut XSubbi » 29.3.2016 20:29

Mites kun husseen laittaa pyttykoron niin tarvitseeko minkälaiset tiivisteet esim lohkon ja koron, ja koron ja sylinterin väliin?
Liittynyt:
12.8.2015 23:32
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut Kivikasa » 12.4.2016 19:05

MoroMoro! Ois semmone probleema että pyörä ei anna kipinää kunnolla/ollenkaan. Eli kun polkee niin välillä näkyy pieni kipinä ja välillä ei ollenkaan, suurimmaksi osakseen ei ollenkaan. Nii osaisko kukaan heittää mistä voisi johtua? kaikki johdot käyty läpi ja vika ei ole niissä joten pitäisikö olettaa että staattori rikki? Kyseessä siis kawasaki kdx 125 1991vm. Ja kesken ajoa alkoi pätkimään joten pysähdyin ja siihen se pyörä sitten jäi. Käynnistyi vielä aina välillä mutta kävi tosi huonosti.
Liittynyt:
14.1.2016 22:45
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut herrAAH » 12.4.2016 20:22

Mikä on tässä pakoaukonsäätimessä vikana kun tuo ratas ei mene loppuun asti vaan pysähtyy ennen kuin tuo merkki on tuossa reiän kohtaa? Ei mene pidemmälle kuin tuossa kuvassa on

Pyörä on KTM EXC 125 2009

Tossa kuva http://aijaa.com/VnQZul