2T viritys ja tekniikka

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 8.3.2015 14:56

Bensapinta liian alhaalle säädetty.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
JusHond
Pyörä:
Ex Derbi Drd Racing 50cc 2011 & Ex Hm CRM 125cc Competition 2011 & Honda Cr 250cc 2002 & Yamaha Mt 125cc 2015
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2013 8:57
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut JusHond » 8.3.2015 17:24

Kiitti tiedosta.
Ei kyllä ole kovin paljoa itellä tietoo, että miten tuota bensapintaa säädetään, vaan pieni aavistus, kun koho on siinä neulaventtiilissä kiinni, niin koitin sitä neulaventtiiliä kiristää, jonka seurauksena myös se koho olisinoussut, vaan se oli kiristetty tappiin. Eli pitää kai eri kokoinen se neulaventtiili ostaa? Saako niitä edes eri kokoisina samaan kaasariin? :D 300 oli tämän venttiilin kylessä, ja jos olen aivan hakoteillä tämän bensapinnan säädön kanssa niin kertokaa toki. :D
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 8.3.2015 18:55

Siinä kohossa on se kieleke joka sulkee ja avaa neulaventtiiliä. Sitä kielekettä taivutetaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
JusHond
Pyörä:
Ex Derbi Drd Racing 50cc 2011 & Ex Hm CRM 125cc Competition 2011 & Honda Cr 250cc 2002 & Yamaha Mt 125cc 2015
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2013 8:57
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut JusHond » 9.3.2015 16:31

Ahaa, kiitoksia.Ja nytkön on asiasta tietävä henkilö niin aivan varmistukseksi vielä ettei tule rikottua mitään niin Kuva tuota kielekettä siis taivutetaan missä tuo lovi? Tuo oli neulaventtiilissä kiinni. Ja eikö tuo ole aika tarkkaa puuhaa että aivan millien tai sadasosien tarkkuudella pitäs säätää jos oikein ymmärsin kun luin tuosta bensapinnan säädöstä muualta netistä? :roll: Miten paljon sitä pitäs nostaa että kärsii kallistaakki? :D
Kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.3.2015 19:09

Ihan ensiksi säädät sen sille kaasarillle ilmoitettuun mittaan ja testaat. Mitta voi poiketa tästä jos kaasari tulee omassa pelissäsi asentoon joka poikkeaa siitä mihin valmistaja on ajatellut mutta mitä luultavimmin se asento on jotakuinkin sellainen että tehdasasetus on kohdallaan.

Tuosta bensapinnan korkeudesta. Ajatteles asiaa niin että jos kohoa ja neulaventtiiliä ei olisi ja kun bensatankki on kaasaria ylempänä valuisi bensaa kaasarin täydeltä ja ulos sieltä niin pitkään kuin tankissa vain bensaa riittää ja hana on auki. Tästä syystä siellä on koho-neulaventtiilirakenne.

Bensa valuu siis tankista kaasariin ja bensapinta nousee kohokammiossa. koska koho kelluu se nousee ylemmäksi jolloin neulaventtiili sulkee bensan tulon kaasarille. Moottori käyttää suuttimien läpi kohokammiosta polttoainetta ja koho laskee jolloin neulaventtiili taas aukeaa ja edellinen toistuu. Se on siis automaattinen bensahana ja se onkin sen koho-neulaventtiilin tarkoitus.

Valmistajat ilmoittaa bensapinnalle korkeuden mutta kuten sanoin jos kaasarin asento poikkeaa siitä mitä valmistaja on sille ajatellut bensapinnan korkeuden voi joutua säätämään eri kohtaan. Mikäli bensapinta on liian alhaalla kaasarin kallistuessa moottori imee suuttimen läpi polttoaineen sijasta ilmaa ja moottori pyrkii tietysti sammumaan (usein tyhjäkäynnillä ja monissa kaasareissa tyhjäkäyntisuutin on pääsuutinta hiukan korkeammalla). Mikäli polttoainepinta on liian korkealla voi käydä toistepäin eli neulaventtiili ei sulkeudukaan ja moottori pyrkii tukehtumaan liikaan bensaan. Yleensä sitä tällöin pyrkii tulvimaan ulos kaasarin ylivuotoletkusta, mutta liian alhainen bensapinta on useimmin syynä.

Toki koho voi takerrella ja aiheuttaa toimintaongelmia mutta koska ilmiö tulee kallistettaessa en usko sen olevan syynä kun mitä todennäköisimmin takerteleva koho aiheuttaisi ongelmia muussakin tilanteessa. Toki on mahdollista että pyörästä johdon kuori olisi jostain rikki ja ottaisi runkoon kiinni kallistettaessa pyrkien maadottamaan sytytyskipinän, mutta musta se on epätodennäköisempää. Eteenkin kerran kaasariin on ennen vian ilmenemistä koskettu, on todennäköisempää että vika on silloin siinä.

Se että onko mulla asiantuntemusta on oma lukunsa, mutta uskoisin että mä jotain olen asioista oppinut.

PVpaavo kirjoitti:Hyviä vinkkejä mihin päin mitäkin pitäisi säätää?

Kuva

-Zone- kirjoitti:Pistänpä tähän itseltäni lainauksen, kun en jaksa sitä uudelleenkaan kirjoittaa. Ehkä se saa ymmärtämään kaasutinta paremmin. Rautalankaversiona asia:

Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa mopon kulkevaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan mopolla ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on suurimmassa kohtaa pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Täyskaasulla neula ei enää vaikuta vaan koska pienin nimittäjä määrää minkä verran maksimisaan voi läpi virrata, seossuhteen määrää täyskaasulla pääsuutin. Yksinkertaistaen: Neulan ja suutinputken välinen rako on tuolloin jo pääsuutinta suurempi.

Seosruuvi vaikuttaa vain ja ainoastaan tyhjäkäyntipiiriin jolloin sillä ei ole käytännössä vaikutusta mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntiin ja siihen hetkeen kun kaasua hivenen avataan jolloin tyhjäkäyntipiiristä siirrytään pääsuutinpiirille.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla keskialueen seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan on sen päästä ohuempi. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Neuloilla on siten numeroarvot.

http://www.650motorcycles.com/images/Carbs4.jpg

Kun luisti on noussut ihan ylös ei neula rajoita käytännössä lainkaan suutinputken virtausalaa, sillä nyt pienin virtausala ketjussa on jo pääsuuttimessa ja koska pienin virtausala määrää minkä verran läpi voi virrata, ei neula täyskaasulla enää vaikuta vaan seossuhteen määrää nyt yksinomaan pääsuutin.

Ylläolevan saa lukea toiseenkin kertaan jos tarve tuntuu olevan.. ;)
Kaasari on varsin simppeli kapistus kun ensin sen perusajatuksen ymmärtää.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
JusHond
Pyörä:
Ex Derbi Drd Racing 50cc 2011 & Ex Hm CRM 125cc Competition 2011 & Honda Cr 250cc 2002 & Yamaha Mt 125cc 2015
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2013 8:57
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut JusHond » 9.3.2015 20:33

Joo luisti ja neula hommat on opittu jo kauan sitten, ja tarkoituskin tiedetään :) Onhan näitä vehkeitä tullu säädettyä useampaankin otteeseen, vaan ei ole koskaan tullut tätä bensapinnan säätöä vastaan, joten ei ole tullut perehdyttyä.
On nyt kokeiltu säätää suuntaan ja toiseenkin eikä ole merkittävää muutosta saatu aikaan..Enkä ole edes varma säädänkö tosiaan sillain miten pitää.. Lyö pää kyllä taas niin tyhjää.. Tuli kokeiltua tosiaan niinkin, että laitoin kaasarin kallelleen, ja sillonhan sitä kärsi kallistella vaikka minne. Eli tämähän kertoo että vika on tuossa bensapinnassa. Ja tässä kaasarissa on tyhjäkäyntisuutin tuota pääsuutinta korkeammalla.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.3.2015 20:48

Ei sitä bensapinnan säätöä kauheasti tarvi pähkäillä. Pidät kaasaria ilman kohokammiota kädessäsi niin päin kuin se koneeseenkin tulee ja liikuttelet kohoa. Kyllä sä hyvin nopeasti ymmärrät kumpaan suuntaan neulaventtiiliä säätävää kielekettä tarvii säätää jotta bensapinta nousee ja kumpaan suuntaan se laskee. ;)

Se kohon takertelu on silti mahdollinen, mutta eptodennäköisempää. Mulla oli kerran mikunin wm sarjan 26mm kaasari jossa koho takerteli toisesta reunasta siihen kiinnityssakaraan johon koho kiinnittyy akselitapillaan. Eli näin se takertelu ilmeni kun kaasari oli toiselle puolelle kallellaan. Harvinaisempaa, mutta siis mahdollista.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
JusHond
Pyörä:
Ex Derbi Drd Racing 50cc 2011 & Ex Hm CRM 125cc Competition 2011 & Honda Cr 250cc 2002 & Yamaha Mt 125cc 2015
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2013 8:57
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut JusHond » 10.3.2015 16:40

Joo vittu ei tuosta sääjöstä tuu hevon vittuakaa.. oon nyt purkanu koko paskan pyörän ja kaasarin ainakin 7 kertaa... Ainakun pikkasen sitä koitti hienostella ja säätää niin ei mitään merkkittävää muutosta tullut. Sittenkö alko jo vituttamaan, niin ihan kunnolla käänsin sitä kielekettä, jonka seurauksena se sitten tulvi.. Sen jälkeen säädin sitä sitten taas pienemmälle ja seurauksena koko paska pyörä ei edes käynisty. Sen jälkeen paiskattiin työkalut seinään ja lähettiin vittuun.
Jos sitä huomenna taas uuella innolla ja ilosin mielin koittas jotain keksiä.

Ja kiitokset avuista Zonelle että hommahan on nyt selvä ja tiedetään mitä pitää tehdä! :D Jospa tästä selvittäis
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.3.2015 17:30

Mikä on sen kaasarin merkki ja malli ?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
JusHond
Pyörä:
Ex Derbi Drd Racing 50cc 2011 & Ex Hm CRM 125cc Competition 2011 & Honda Cr 250cc 2002 & Yamaha Mt 125cc 2015
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2013 8:57
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut JusHond » 10.3.2015 17:49

Dellorto Vhsb 34mm
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.3.2015 19:11

http://www.rotaxjetting.com/PDFs/Docume ... 20v1.1.pdf
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
JusHond
Pyörä:
Ex Derbi Drd Racing 50cc 2011 & Ex Hm CRM 125cc Competition 2011 & Honda Cr 250cc 2002 & Yamaha Mt 125cc 2015
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2013 8:57
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut JusHond » 11.3.2015 17:19

No nyt ollaan päästy ainakin parempaan suuntaan.. Nyt pyörän saa jopa käyntiin. Laitoin sen kielekkeen 90 asteen kulmaan kuten tuola sivustolla ja rapiat päälle. Ja kärsii kallistamaan lievästi molempiin suuntiin. Mutta jos pyörää vähä ravistelee se sammuu.. :lol: Ei tiedä pitäskö itkeä vai nauraa. Ja kun kokeilin, niin jos sitä bensapintaa nostaa vielä niin sitten kohon liike rata on hirveän pieni että se on koko ajan melkein katossa. Tai liikkuu sen verran että sulkee ja avaa neulaventtiiliä. n 0,5cm liikettä tekee. Tai sen saa liikkumaan ihan oikein jos sitä kielekettä aivan kunnolla vääntelee, vaan vähä semmonen kutina ettei sitä aivan niin rajusti pitäs väännellä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.3.2015 18:54

Alkaa tuntumaan että vika ei ole tuossa bensapinnassa vaikka se kaasarin asentaminen kallelleen auttoikin kuten kerroit. Ravistelu kun ei voi tuota selittää, kallistaminen nyt olisikin. Kaikenlisäksi vaikuttaa että bensapinta on sen verran korkealla että se imisi hyvin suuttimelta soppaa. Tarkistapahan varmuudeksi nyt kaikki liittimet joihin olet saattanut koskea kaasaria vaihtaessasi.

Se pystyssä oleva kieleke kohossa saattaa rajoittaa muutes sitä kohon liikettä. Ihan noin pieni liikerata ei yleensä kaasareissa ole. Sen neulaventtiilin kun täytyy auetakin sen verran ettei se rajoita bensan sisäänvirtausta, mutta jos tuo ilmoittamasi liikerata on neulan liikerata niin sitten on ok, mutta jos se on sieltä kohon uloimmasta päästä mitattu (siis koko vipuvarren päästä) voi olla, että se ei aukea niin paljon kuin pitäisi.

Yleisin syy siihen että kallistettaessa sammuu tarkoittaa liian alhaista bensapintaa, mutta kuten aiemmin laitoin niin mahdollista se on että se katkoo sytytyskipinää ja ravistamisen vaikutus tuntuisi enemmän viittavan sinne.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
JusHond
Pyörä:
Ex Derbi Drd Racing 50cc 2011 & Ex Hm CRM 125cc Competition 2011 & Honda Cr 250cc 2002 & Yamaha Mt 125cc 2015
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2013 8:57
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut JusHond » 11.3.2015 19:41

Pitää toisaan tarkastaa nuo liittimet, nousee jo itelläki epäilys että onko vika bensapinnassa, kun niin monessa erikohtaa jo kokeiltu ilman suurempaa vaikutusta. :D

Pyöräähän on tehty isompaaki remonttia talven aikana, että sähköjä on hämmennetty ja liittimiä availtu, että saattaa löytyä vika sieltäkin.

Tilaan tänään läjän suuttimia, kun kierokset leijuvat välillä kun antaa kenkää, ja muutenkin sitten hieno säätää pyörä kun pääsee ajamalla testaamaan. Suuttimilla ei kai pitäs olla mitään osaa tuohon kallistelussa sammumiseen? :roll:
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2T viritys ja tekniikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.3.2015 19:47

No ilman muuta jos sähköihinkin on koskettu niin tsekataan nekin. Mulla oli kokoajan mielikuva että oot vaihtanut vain kaasarin ja ongelma ilmeni sen jälkeen. Leijuvat kierrokset voi johtua imuvuodosta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein