Yamaha TZR viritys/tekniikka

Liittynyt:
13.4.2010 21:07
Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 7.6.2013 21:22

Mitäpä jos vaihtasit tk-suutinta pienemmäksi... Nii ja isompaa pääsuutinta, jos kerran paukkuu!
Liittynyt:
8.1.2011 1:25
Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut PV-Patu » 27.8.2013 23:36

Tulipahan aiheeksi TZR 125 -90 täysi jarruremontti ja tiivistesarjat. Ei muuten isompaa ongelmaa, mutta Suomesta tiivistesarjoja saa ko. mopoon "listatavarana" vain Yammulta, mietoon yli 260eur hintaan / kaikki tiivisteet.
Esim. Englannista tilaten hinnasta putoaa äkkiä satasen verran.

Noh, hetken sopivuustaulukoita kattellessa selvis, että tessun tiivisteitä löytyy myös isommista ja uudemmista.
Toinen hetki Stormin myymälässä, ystävällisen myyjän kantaessa lapullani olleita tiivistesarjoja tiskiin ja lopulta yhdessä hyllyjä penkoen löytyi tarvitsemani tiivisteet 142eur hintaan. Eli pääsylinterit + satulat eteen ja taakse. Ja on made in Japani, ei kiina.
Tosta hinnasta putois vielä ehkä parisen kymppiä, jos hyllyssä olleissa sarjoissa ei olis ollut pakattuna ylimääräistä tavaraa. Kaikkea kun ei aina ole hyllyssä ja hyvin mahtollisesti tohon löytyis sarjat, joissa on vain tarvittavat osat.

Jos ketä kiinnostaa, niin ainakin näistä saa tessuun tiivisteet, Stormin tuotenumeroilla:
Takapääsyl: MCI-MSR-213, mukana myös tanko ym. pientä (mm. DT125R 91-05, XT660R/X 04-09)
Takasatula (38mm): MCI-BCF-207, sarjassa tiivisteet 4 mäntään (mm. XV1100 Virago 86-89 etu)
Etupääsyl: MCI-MSB-204 (mm. DT125R/X 98-07, TZR125RR 94-95, XT600/E 84-98)
Etusatula (43mm): MCI-BCF-406 (mm. Kawa GPZ600R 85-90 etusatula)

Käsittääkseni vm. 1987-1989 etusatula on 38mm männillä??? eli kun takana on rumpujarrut. Jos/kun on, niin niistä tiivisteistä en tiedä. Toi mun on -90 eli molemmat levyillä.

Ylimääräistä tavaraa noissa oli etusatulan sarjassa jotain liukujen kumihaitareita ja takasatulan sarjassa tuplat liikaa tiivisteitä.
Eiku lissää paskaa housuun!
Suzuki PV 50cc, 95km/h (GPS) @ 11100rpm
http://www.motot.net/galleria/albumi5959/
Paikkakunta:
Himanka
Liittynyt:
11.10.2001 2:00
Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ojatalo » 28.8.2013 13:08

hei !

kiitos erittäin paljon noista tiedoista ja koodeista. ovat erittäin tärkeitä. oma '90 tzr (2kpl) pysyy kokoelmassani, joten nuo infot eivät itselle vanhene koskaan.

Aiemmin tänä kesänä tilasin UK'sta tukusta uudet tiiviste/mäntä sarjat molempiin satuloihin, joiden hinta oli veroineen ~20euroa per setti. ovat "MF" kauppanimikettä, alkuperää en ole tarkistanut.....
Jälleenmyynti hinta oli muistaakseni jotain 30£ sis alv per setti Uk'ssa.

Tuota "Tourmax" tuotetta / Kauppanimikettä löytää muistaakseni myös UK'sta.

kiitos vielä kerran tuosta hyvästä työstä :)

t.m
Pyörä:
NSR 180cc, TZR-ruoska
Liittynyt:
15.2.2011 18:38
Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut rainrain » 17.12.2013 10:37

Sattuukos joku tietämään, sopiiko Yamaha RD:n YPVS:n ohjainlaite muokkaamallakaan tetsariin?
"Ei mikään raketti mutta pommi kuitenkin!"
Liittynyt:
2.1.2014 15:33
Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Arska246 » 2.1.2014 22:44

Sopiiko yamaha tzr -93 runko -91 malliin?
Liittynyt:
8.1.2011 1:25
Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut PV-Patu » 30.4.2014 21:07

Loppuun poratun pytyn putkitus on hyvä keksintö, mutta miten siinä saattaa aukot jäädä pajan jäljiltä, ei välttämättä ole hyvä. Putkessa kun aukot on "esityöstetyt", ei lähellekään mitä pitäis.
Edellisen omistajan putkittamalle 2RH pytylle piti siis tehdä jotain.

Hommassa ei ollut kyse virittämisestä, vaan aukkojen laittamisesta johonkin tolkkuun.
Pakoreikää ja kanavaa karkeasti muotoon:
Kuva Kuva
Kuva Kuva

YPVS-venttiili on uusi, koska vanha oli muokattu julmasti ylikokoiselle männälle.

Ja muotojen viimeistely. Viisteet puuttuu kuvista, muuten tuo kai täyttää kauppakassin laatuvaatimukset symmetrisyyden osalta... kuvasarja männän kanssa katseltuna:
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Huuhtisten aukot pytyn päässä ei vastanneet tippaakaan tarvittavaa. Pystysuuntaukset kaikissa viidessä tasan vaakasuoraan ja aukot aivan liian matalat, eikä aukkojen reunat muutenkaan olleet kunnolla kohdallaan. Noi viivat oli viitteelliset, lopulta A+B samalla tasolla ja boosti (C) hiukan alempana. Jos ei piisaa/ei toimi, niin lisää voi nostaa. Kauheat naarmut pytyssä ennen porausta, muissa kuvissa pytty on porattu 0,25 ylikokoon.
KuvaKuva

Tollaset niistä sitten tuli:
KuvaKuva

Alapäässä oli myös korjattavaa. Boostille kuuluvaa koloa ei putkessa ollut, joten se piti tehdä. Jätin hiukan orkkista kapeammaksi, koska päähuuhtisten kolojen takaosasta otin hiukan pois. Näin männälle jäi reilusti tukipintaa.
Ensin rälläkällä putkesta enimmät, sitten dremelillä siistien:
KuvaKuvaKuva

Huuhtisten lähtöjen sovittaminen lohkoon meinasi 1-1,5mm materiaalin poistoa, jolloin kanavien ulkopuolet piti laittaa niin, että taipuvat juoheasti:
Kuva

Jos näillä pienillä blueprinttauksilla sais laitumella olleet/tehtaalta lähteneet hevoset edes suunnilleen takaisin.

Mutta... myös kansi närästi kovasti. "Paljealue" on lähinnä vitsi tuon kumman kuopan kanssa...luultavasti tarkoituksena rajoittaa riemua, koska ei ne tehtaalla kuitenkaan tyhmiä ole.
Kuva

Kolo piti siis täyttää.
Eräälle tutulle kuuluu kiitokset siitä, että järjesti hitsauksen tässä lähinurkilla.

Hitsattu kansi kainalossa lainaamaan naapurin sorvia, koska omaan ei ton kokoista palikkaa saa kiinni:
KuvaKuva

Pienen hetken koitin sauman oikaisun jälkeen shimmailla kantta keskelle, ei jaksanu pelleillä vaan päätin tehdä koko palotilan käsipelillä. Viimeistely ois kuitenkin pitäny hinkata itte sopivan terän puuttuessa. Eli ajan ja hermon säästämiseksi...

KuvaKuva

Jesarit oli suojana, jos terä nappaa ja lipeää, niin ei käynyt. Kun palotila alkoi olla karkeasti muodoissaan ja millin verran lopullisesta halkaisijasta, niin pääsi tekemään paljealuetta ja viimeistelemään palotilaa:
KuvaKuvaKuva
Eiku lissää paskaa housuun!
Suzuki PV 50cc, 95km/h (GPS) @ 11100rpm
http://www.motot.net/galleria/albumi5959/
Liittynyt:
12.10.2008 19:04
Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut raisubbi » 26.7.2014 1:28

http://www.motot.net/talli/osat/id65661/

Siitä jollekkin tzr osia ;)
Liittynyt:
4.4.2015 12:17
Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut arskaaah » 4.4.2015 12:34

Miksi tzr 50 8000 rpm jälkeen eli piikin jälkeen kulje kunnolla. Suutin ei auta
Liittynyt:
6.11.2005 12:16
Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut kersti91 » 10.4.2015 8:57

Kyseleppä ihan mopopuolen mallikohtaisella alueella TZR 50-topikissa. Osaavat varmasti auttaa myös DT 50-topikissa.

viewtopic.php?f=106&t=80056
Tarkista kampiakselin stefa.
Moderaattori
Pyörä:
Yamaha Yzf-R125 ´08
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 13:48
Re: Yamaha TZR viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 25.4.2015 18:16

Homma jatkuu Täällä
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.