Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

Etuhaarukka

Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Etuhaarukka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 20.6.2007 13:21

En tuossa äkkiseltään nähnyt etuhaarukan stefojen vaihtoa käsittelevää, niin tuli tehtyä uusi.
Homma ei ole mikään suuri, mutta ensikertalaisia rakenne usein ihmetyttää, joten tässä olisi vaihto-ohjeet:
http://www.mediafire.com/download.php?z7t1fzituba

Ohjeet ovat aika vanhat ja käsittelevät vanhaa keulaa, jossa liukuputket ovat yläpuolella. Tästäkin huolimatta ohjeet auttavat ensikertalaisia ja jossain määrin ohjeet sopivat myös uudempaan keulamalliin.

Tänne voisi jatkaa vaikka muuta keskustelua etuhaarukoista. Niiden ominaisuuksia kun pystyy alkuperäisilläkin osilla aika paljon muuttelemaan, joten aina ei ole välttämätöntä vaihtaa toiseen etupäähän.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 17.1.2009 12:27, muokattu yhteensä 2 kertaa
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
Yamaha R1 ja Husaberg FC 550
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.5.2004 8:25

ViestiKirjoittanut Peltsii| » 20.6.2007 13:57

Itellä on just rojekti menossa aprilian keulan kanssa, stefojen vaihto.

Lisäks samalla jäykennän jousia ~20% asettamalla holkkeja niiden päälle.

Samalla tutkin shimmityksiä ja mahdollisuuksia muuttaa niitä ja näin vaimennustehoa/nopeutta, rossipyörien kanssa jonkunverra pelattu näiden kans, pitää tutkia..
Liittynyt:
26.9.2006 18:55
Honda NSR etuhaarukan stefat ym.

ViestiKirjoittanut kapelto » 29.6.2007 9:38

Oikea stefan koko tuoreemmalle (94?-03)NSR 125 R versiolle on 35 x 48 x 11. Liikkeet (mc Sacatter ym.) kauppaavat väärää kokoa.

Mielestäni seuraava järjestys on paras (oikea pumppu).
*etupyörä irti
*löysää yläpultti (eli korkki)
*löysää pumpun kiinnitysruuvit (2 keskellä ja 2 sarven kohdalla)
*vedä pumppu pois alhaalta.
*korkki kokonaan pois ja kaada vanhat öljyt pois.
*Ota myös teräsputki ja jousi pois muista miten päin).
*pölysuoja irti ja stefan päältä lukkorengas pois
*Stefan irroitus sopivalla pihdillä? (älä naarmuta kromiputkea), putsauksia
*pujota uusi stefa putkeen (olihan saman kokoinen)
*ota vanha stefa, ujuta uuden päälle ja naputa sen välityksellä uusi stefa pohjaan asti, lukkorengas päälle.

Huom tässä:

Alaruuvia ei ole avattu.
Kromiputkea ei ole irroitettu alaputkesta. On muuten lujassa kiinni ja vaatii alaruuvin irroituksen ja rynkytystä (penkissä) jos ne haluaa irti.

Muuta

Voi ne putketkin irroittaa toisistaan. Stefa tulee automaattisesti sieltä kun putket ryskii erilleen. Takaisin asennuksessa pitää huomioida kupariholkin ujutus alas uomaansa ennen uuden stefan asennusta.

Nesteet voi laittaa sisälle ennen mopoon asennusta.
Korkki kiinni ja testaa pumppaamalla lattiaa vasten.

Valmiin pumpun voi asentaa takaisin.
Vasen pumppu vaatii jarrusatulan irroituksen.
Pyörä:
Wr 450f
Paikkakunta:
Lieto
Liittynyt:
21.6.2006 19:14

ViestiKirjoittanut joo|nas » 9.7.2007 20:54

tota noinii... kävin tos yks päivä ojanpohjal ja etupyörä vääntys sit tietenki aikas paljon. elikkä jos halun ajaa suoraa nii pitää kääntää tankoo oikealle. mitäs täsä ois tehtävissä, onko pumput vääntyny?
no lol?
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
20.1.2006 23:49

ViestiKirjoittanut Poona » 10.7.2007 0:04

Jos pumppus on vaan löystyny, ja koko setti on kääntyny kolmioissa? Näkeehän sen nyt silmälläkin jos putket on reilusti kierossa.
Pyörä:
Wr 450f
Paikkakunta:
Lieto
Liittynyt:
21.6.2006 19:14

ViestiKirjoittanut joo|nas » 10.7.2007 18:41

Poona kirjoitti:Jos pumppus on vaan löystyny, ja koko setti on kääntyny kolmioissa? Näkeehän sen nyt silmälläkin jos putket on reilusti kierossa.


löysäsin pultteja t-paloista ja hakkasin rengasta seinää vasten, eikä tuntunu suoristuvan :-/

eikä jaksais alkaa ottaa pumppui irti ja kattoo onko suorat....
no lol?
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
30.10.2005 13:08

ViestiKirjoittanut Penteli » 13.7.2007 2:16

Pyöränä mulla on 125 yamaha dt x ja siinähän on tunnetusti vähän huonohkot iskarit.

X mallissa kun noi pumput on vähän tai aika paljonkin lyhyemmät kun tossa r/re mallissa niin ajattelin että vaihtaisin omaani re mallin etupumput, koska stunttailu kiinnostaa ja noilla lyhyillä pumpuilla pyörä on niin matala että ei lähde kunnolla keulimaankaan. Takaiskarin joudun myös uusimaan kun vakiona on se kaasuiskari ja se on hajalla (ei kuulema pysty/kannata korjata). Pidempien pumppujen (ja mahdollisesti takaiskarin) vaihtamisella lähtisin hakemaan stunttailuun sopivampaa ajettavuutta, eli että lähtee keulimaan paremmin. Parin kaverin dt r ja re mallisilla piikeillä on tullut ajettua ja keuliminen on huomattavasti sujuvampaa kuin omalla. Onko järkevää/löytyiskö jostain halvalla jotain muita pumppuja, esim laadukkaampia usd keuloja?


Neuvoja ja mielipiteitä kiitos
Viimeksi muokannut Penteli päivämäärä 15.7.2007 19:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Paikkakunta:
tre seutu
Liittynyt:
5.6.2006 21:09

ViestiKirjoittanut Vethiel » 15.7.2007 1:52

pitääkö muka oikeesti olla tiheempi jousitus ylhäällä? o_O Ite oon aina laittanu alas...
Pyörä:
Rotaksilla varustettu vormula, Tunturi TT70cc, Monkey
Liittynyt:
11.7.2007 19:19

ViestiKirjoittanut Suikkanen » 15.7.2007 17:05

Vethiel kirjoitti:pitääkö muka oikeesti olla tiheempi jousitus ylhäällä? o_O Ite oon aina laittanu alas...


Yleensäottaen näyttäisi siltä että tiheä kierre on aina yläpäässä mutta se on kyllä aivan sama vaikka laittaa eripäinkin, ajossa ei kyllä huomaa mitään eroa.
Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 2:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 15.7.2007 17:31

aivan, ensin tiheä kierteinen pää menee lyttyyn ja sitten harvempi pää.
Liittynyt:
4.2.2007 11:09

ViestiKirjoittanut lyne600 » 16.7.2007 16:21

mitä öljyy ootte laittanu pyörien atupumppuihin? eikös siihen käy periaattesa mikä öljy vaan? -kiitos. kiire on ja halusin tarkistaa jos jotakin vituttaa nii menkööt halaamaan vaikka sitä ihanaa takpihan koivua... ei vittuiluja kiitos.
kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 2:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 16.7.2007 17:51

Mikä vaan öljy PERIAATTEESSA käy. Käytännössä kannattaa olla niin jäykkää öljyä kuin mahdollista, jos laittaa sohloon etupäähän. Uuteen keulaan sitä mitä valmistaja suosittelee, tai yleismallista Fork oilia. Käsittääkseni fork oililla ei ole mitään maailmaa järisyttäviä erikoisominaisuuksia, muuta kuin pitkäikäisyys. Eli esim vaihteistoöljyt ovat ihan hyvä öljy. 10w40 ollaan käytetty paljon mopoissa. Määrällä voi sitten muutella keulan jäykkyyttä, kun ei viskositeettia voi muutella. Paras toimintahan tulisi oikealla öljyllä ja oikealla määrällä.
Liittynyt:
4.2.2007 11:09

ViestiKirjoittanut lyne600 » 16.7.2007 22:46

joo kiitos paljon. varmistusta vain hain kun etupää alkaa olemaan omaan mieleen vähän turhan löysä omassa nsr:ssä.
kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä!
Paikkakunta:
tre seutu
Liittynyt:
5.6.2006 21:09

ViestiKirjoittanut Vethiel » 17.7.2007 0:54

nyt käänsin ne jouset oikeinpäin, vaihdoin stefat ja löin tota jotain 15w tjsp fork oilia sisään. Tuli ihmeen hyvät ajo-ominaisuudet kun keula ei enää lutku miten sattuu ;)
Pyörä:
Wr 450f
Paikkakunta:
Lieto
Liittynyt:
21.6.2006 19:14

ViestiKirjoittanut joo|nas » 18.7.2007 21:20

hopping-Hippo kirjoitti:tota noinii... kävin tos yks päivä ojanpohjal ja etupyörä vääntys sit tietenki aikas paljon. elikkä jos halun ajaa suoraa nii pitää kääntää tankoo oikealle. mitäs täsä ois tehtävissä, onko pumput vääntyny?


ketää osais vastata? :-/
no lol?