Kaasarit

Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.9.2013 19:02

Aplaja kirjoitti:Miten lähteä säätämään tuota Mikuni UCALia? Alle 6000rpm kun kaasua vääntää, niin ei jaksa vääntää vaa alkaa booaamaan. Pääsuutin 56 tai 57. Neulasta rikkaammalle vai?

Kierroslukujen sijaan tarkkaile missä asennossa kaasukätesi on kun kone säätöä tarvitsee.
Pääsuutin vaikuttaa eniten kun kaasu on käännetty täysin auki. Neula luistin nousun keskialueella ja tyhjäkäyntisuutin+seosruuvi tyhjäkäynnillä.

http://aijaa.com/QuBwx8

-Zone- kirjoitti:Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa pyörän kulkemaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan vehkeellä ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Mopoissa tämän huomaa selvimmin viritettäessä, sillä viritysaste on alhainen ja se usein esim kolminkertaistetaan.

Mopossa isompi kaasutin ymmärrettävästi auttaa samalla, mutta kevarin tehojen kolminkertaistaminen onkin jo haaste, mutta palataanpa kaasuttimen virtausalaan. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on maksimillaankin pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää jotenkin säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan ohenee sen päätä kohden. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Tästä syystä neuloillakin on numeroarvot. http://img13.imageshack.us/img13/7381/mikimage1.jpg
**
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
2.8.2012 11:29
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut sankkuq » 2.10.2013 20:07

Mikähän mahtais olla husse wr:ssä vikana kun pätkii 1 ja 2 vaihteilla piikillä? Myöskin 6 vaihteella kun huippuja ajaa niin yskii myös korkeilla kierroksilla.
Suutinta olen koittanu jo vaihtaa pienempään 400, mutta ei sekään auttanu, ilmaruuviakin olen koittanu säädellä ja bensaneula on nyt toisiks ylimmässä lovessa. Toimii hetken normaalisti ilman pätkimistä jos on ajanut hetken reippaammalla kaasulla mutta sitten se taas jatkuu :/ Mikähän mahtaisi olla vikana? Tulppakin vaihdettu jo.

Keihin tmx 38

PS: toimii sannalla normaalisti joka vaihteella kun sutii paitti 6 yskii ja kun on ajanut kaupunki ajoa hitaasti niin 1 ja 2 vaihteella sen kuulee jo etukäteen jos se rupee yskiin piikillä, kuulostaa vähän niinkuin tukkoselta eikä kolise vaan hymisee :D kilisee ja kolisee normaalisti 1 ja 2 kovan ajon jälkee niinkuin pitääkin.
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut Zande » 4.10.2013 1:47

Ensimmäisenä pitää kysyä, että millaista seosta käytät bensassa? 2-2,5% vai yli? Enempi öljy on käytännössä katsoen aivan turhaa, kun nykyaikaisista laadukkaammista 2t-öljyistä puhutaan. Enempi öljy tukkii vain pärrän, rikkoo tulpat paljon nopeammin ja käynti on epäpuhtaampaa muutenkin, joten ensimmäisenä epäilisin sitä, varsinkin jos seokset on yli 3%.
Husset (niin wr kuin katuvehkeetkin) on usein jostakin syystä erityisen hankalia saada nappisäätöihin, jopa Husseja työkseen laittavat ovat näin kironneet. Mutta heti ei kannata lannistua, vaan ilmanputsarin putsaamisen/vaihdon jälkeen vaihda suosiolla vielä pienempää suutinta. Voit myös kokeilla laskea neulaa vielä enemmän. Ilma- ja seosruuvien ei kovilla kierroksilla (miletei täyskaasulla) ajettaessa pitäisi vaikuttaa, vaan ne vaikuttavat matalammilla kierroksilla, osakaasulla ajettaessa.
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
Liittynyt:
2.8.2012 11:29
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut sankkuq » 4.10.2013 17:32

Zande kirjoitti:Ensimmäisenä pitää kysyä, että millaista seosta käytät bensassa? 2-2,5% vai yli? Enempi öljy on käytännössä katsoen aivan turhaa, kun nykyaikaisista laadukkaammista 2t-öljyistä puhutaan. Enempi öljy tukkii vain pärrän, rikkoo tulpat paljon nopeammin ja käynti on epäpuhtaampaa muutenkin, joten ensimmäisenä epäilisin sitä, varsinkin jos seokset on yli 3%.
Husset (niin wr kuin katuvehkeetkin) on usein jostakin syystä erityisen hankalia saada nappisäätöihin, jopa Husseja työkseen laittavat ovat näin kironneet. Mutta heti ei kannata lannistua, vaan ilmanputsarin putsaamisen/vaihdon jälkeen vaihda suosiolla vielä pienempää suutinta. Voit myös kokeilla laskea neulaa vielä enemmän. Ilma- ja seosruuvien ei kovilla kierroksilla (miletei täyskaasulla) ajettaessa pitäisi vaikuttaa, vaan ne vaikuttavat matalammilla kierroksilla, osakaasulla ajettaessa.

Saakos se muute enemmä bensaa vai vähemmän jos laitan bensaneulan sokkaa alemmas?
ja eikäs tuo 400 ala olemaan aika pieni :D? Luin netistä että jollain oli leikannut kiinni ku oli pistäny 380 :/
seokset on varmaan sie 3% heitteillä
Entäs nuo tulpan lämpöasteet itellä on nyt NGK BR9 EG
Viimeksi muokannut sankkuq päivämäärä 4.10.2013 18:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.10.2013 17:45

sankkuq kirjoitti:Saakos se muute enemmä bensaa vai vähemmän jos laitan bensaneulan sokkaa alemmas?

Luehan tämän sivun eka viesti.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut Zande » 7.10.2013 0:22

sankkuq kirjoitti:ja eikäs tuo 400 ala olemaan aika pieni :D? Luin netistä että jollain oli leikannut kiinni ku oli pistäny 380 :/
seokset on varmaan sie 3% heitteillä
Entäs nuo tulpan lämpöasteet itellä on nyt NGK BR9 EG

Ensinnäkin, älä etsi suuttimen kokoa netistä, vaan kokeilet millä se toimii. Suuttimen koko on muutenkin pyörä ja kelikohtainen, joten jos yhdellä leikkaa kiinni 20 kokoa pienemmällä suuttimella, ei se tarkoita, etteikö omasi voisi olla optimisäädöissä 10 kokoa nykyistä pienemmällä suuttimella.
Ja jätä suosiolla 0,5% vielä öljyä pois.
Tulppa lienee aivan hyvä, voithan koittaa esim 8-tulppaa, jos se vaikuttaa.
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
Liittynyt:
2.8.2012 11:29
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut sankkuq » 7.10.2013 17:57

Zande kirjoitti:
sankkuq kirjoitti:ja eikäs tuo 400 ala olemaan aika pieni :D? Luin netistä että jollain oli leikannut kiinni ku oli pistäny 380 :/
seokset on varmaan sie 3% heitteillä
Entäs nuo tulpan lämpöasteet itellä on nyt NGK BR9 EG

Ensinnäkin, älä etsi suuttimen kokoa netistä, vaan kokeilet millä se toimii. Suuttimen koko on muutenkin pyörä ja kelikohtainen, joten jos yhdellä leikkaa kiinni 20 kokoa pienemmällä suuttimella, ei se tarkoita, etteikö omasi voisi olla optimisäädöissä 10 kokoa nykyistä pienemmällä suuttimella.
Ja jätä suosiolla 0,5% vielä öljyä pois.
Tulppa lienee aivan hyvä, voithan koittaa esim 8-tulppaa, jos se vaikuttaa.


Okei. Mites sitten nää muut tyhjäkäynti suuttimet ja muut voikos ne vaikuttaa jotenkin pätkimisee..?
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut Zande » 7.10.2013 19:35

Ei vaikuta täyskaasulla, eikä edes reilummalla osakaasulla ajettaessa.
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
Pyörä:
Fantic Motor Caballero 125 -09
Liittynyt:
27.5.2012 10:20
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut Alkoon_ » 8.10.2013 15:26

Tää varmaan aiheuttaa pienen paskamyrskyn, mutta yli 2,5% seokset eivät ole turhia, eivätkä riko tulppia. Kadulla kyllä on aivan turhaa tunkea tankkiin yli 2,5%:a öljyä. Se tulppien hajoaminen johtuu liian rikkaasta seoksesta, joka taas aiheuttaa karstoittumista. Eli jos kaasari on hyvissä säädöissä, ei öljyn määrällä ole kovin suurta vaikutusta karstaamiseen. MUTTA katuajossa kaasari on pakko 2t pyörissä säätää keskialueelle rikkaalle tai jos ei sitä ole säädetty näin, vieistään tasakaasulla junnaaminen aiheuttaa seosten menemisen rikkaalle (taikka sitten toisin päin vetää seokset laihalle -> kone pamahtaa), jolloin liika öljy nopeuttaa karstaantumista.
Öljyn määrä muuttaa myös ilma/bensasuhdetta. Jos pyörään laitetaan 5% öljyseokset, niin ilma/bensasuhde laskee, koska kone saa vähemmän bensaa ja enemmän öljyä, kun taas 1% öljyseoksen pistäminen tähän samaan pyörään rikastaa seosta.
Niin, ja yli 3% (jopa yli 4%) seoksia käytetään esim. 80cc pyörissä kisatessa, jolloin kierroksia on aivan tolkuttomasti ja rasitusta paljon. Taas jossain trialpyörässä voidaan käyttää alle 2% seoksia, jos möngitään metsässä harrasteajoa.

Eli jos ajat pelkästään kadulla, tai hyvin vähäistä enskaa tms, niin aivan turha käyttää yli 2,5%:n seoksia. Jos taas ajo on sekalaista, niin homma onkin vaieampi, koska öljyseoksen pitäisi olla riittävä metsässä/radalla, mutta tarpeeksi vähäinen kadulla. Itellä oli tämä ongelma.

Tosiaan tällainen romaani tuli kirjotettua :lol: . Sama asia lötyy myös joltain amerikkalaisesta crossiehdestä netistä. Sieltä luin tämän ja ajattelin sitten kirjoittaa "tiivistettynä" tänne.
Kaikki hauska on kiellettyä.
-Suomen tieliikennelaki
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut Zande » 9.10.2013 1:04

Näinhän se on, että mx-radalla tai enskareitillä etenkin juuri niillä pienillä korkeaviritteisillä 2-tahtereilla vingutettaessa suurempi öljymäärä on suotavaa, mutta olettaen, koska nyt puhutaan kevari- eikä moottoriurheilupuolella, oma ohjeistukseni tulikin enemmän katu- ja satunnaista metsäajelua ajatellen eikä täysiveristä enska-ajoa huomioiden. Toki jo piikkisiin 80cc:stä siirryttäessä suhteellinen viritysasteesta, tehoalueen kierrosalueesta ym. johtuva moottorin rasitus pienenee siinä määrin, että vaikkapa 4% seoksia ei käytännössä tarvita, ja vielä isompiin pätee sama.

Öljyn tulppien rikkomiseen sanottakoon, että liika öljy karstoittaa tulpat, joka taas aiheuttaa tulppien toimintakunnon menettämisen, usein pysyvästi. Tämä taas ilmeisesti johtuu, kun heikko karstakerroksen läpi annettu kipinä vioittaa kärkiä, tai siltä se ainakin omaan silmään on tulppia jälkeen päin tutkiessa vaikuttanut. :roll:
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
Liittynyt:
2.8.2012 11:29
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut sankkuq » 13.10.2013 13:36

Zande kirjoitti:
sankkuq kirjoitti:ja eikäs tuo 400 ala olemaan aika pieni :D? Luin netistä että jollain oli leikannut kiinni ku oli pistäny 380 :/
seokset on varmaan sie 3% heitteillä
Entäs nuo tulpan lämpöasteet itellä on nyt NGK BR9 EG

Ensinnäkin, älä etsi suuttimen kokoa netistä, vaan kokeilet millä se toimii. Suuttimen koko on muutenkin pyörä ja kelikohtainen, joten jos yhdellä leikkaa kiinni 20 kokoa pienemmällä suuttimella, ei se tarkoita, etteikö omasi voisi olla optimisäädöissä 10 kokoa nykyistä pienemmällä suuttimella.
Ja jätä suosiolla 0,5% vielä öljyä pois.
Tulppa lienee aivan hyvä, voithan koittaa esim 8-tulppaa, jos se vaikuttaa.


Tosiaan otin ton tulpan eilen irti ja oli aivan piki musta eli käy rikkaalla?
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 15.10.2013 18:45

sankkuq kirjoitti:
Zande kirjoitti:
Tosiaan otin ton tulpan eilen irti ja oli aivan piki musta eli käy rikkaalla?

Rikkaalla ja/tai liialla öljyllä.
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.10.2013 19:39

Melko turhaa touhua nykyään enää niitä tulppien värejä katsella kahdestakin syystä. Ensinnäkin ne ihanteelliset värikoodit on laadittu lyijybensojen aikoihin niin ne ei enää täysin päde ja toisekseen sen värimittauksenkin tekee 90% porukoista väärinkin. Pitää olla riittävän pitkä ja kunnon täysvetohuudatus (jotta kaikki musta noki varmasti palaa pois) jonka päätteeksi kone nopeesti sammuksiin ja sitten se tulpan väri katsotaan jotta saadaan jonkinasteinen käsitys koneen säädöistä.

Lyhytkin tyhjäkäynti ennen sammutusta vetää sen tulpan taas äkkiä mustaksi johon ei siis tarvita kuin kone on tyhjäkäynnillä hivenen rikkaalla ja muilla osa-alueilla se kone voi silti olla täysin säädöissään. Vanhentunut tapa muutoinkin moottorin säätöjen tarkkailuun koko tulpan värianalyysi. Asia kannattaisi ottaa nykyään jo niin, että jos se tulppa ulkonäöltään edustaa niitä ääripäitä (paksua mustaa karstaa tai vitivalkea), niin jotain on pielessä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
2.8.2012 11:29
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut sankkuq » 16.10.2013 2:58

-Zone- kirjoitti:Melko turhaa touhua nykyään enää niitä tulppien värejä katsella kahdestakin syystä. Ensinnäkin ne ihanteelliset värikoodit on laadittu lyijybensojen aikoihin niin ne ei enää täysin päde ja toisekseen sen värimittauksenkin tekee 90% porukoista väärinkin. Pitää olla riittävän pitkä ja kunnon täysvetohuudatus (jotta kaikki musta noki varmasti palaa pois) jonka päätteeksi kone nopeesti sammuksiin ja sitten se tulpan väri katsotaan jotta saadaan jonkinasteinen käsitys koneen säädöistä.

Lyhytkin tyhjäkäynti ennen sammutusta vetää sen tulpan taas äkkiä mustaksi johon ei siis tarvita kuin kone on tyhjäkäynnillä hivenen rikkaalla ja muilla osa-alueilla se kone voi silti olla täysin säädöissään. Vanhentunut tapa muutoinkin moottorin säätöjen tarkkailuun koko tulpan värianalyysi. Asia kannattaisi ottaa nykyään jo niin, että jos se tulppa ulkonäöltään edustaa niitä ääripäitä (paksua mustaa karstaa tai vitivalkea), niin jotain on pielessä.


Okei. Nyt on bensaneula toisiks alimmassa lovessa ja ilmaruuvia avattu. Nyt vaan pitää saada pyörä vaan kokoon niin pääsis testailee toimiiko.
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Kaasarit

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.10.2013 14:12

Ilma- / seosruuvin hienosäätö tehdään aina normaalilämpöiselle käyvälle moottorille. Se vaikuttaa vain tyhjäkäyntialueella. Säätökin on helppoa. Ensin käännät tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynnin niin pieneksi, millä kone juuri ja juuri jaksaa pysyä käynnissä. Sitten ilmaruuvista haet kohdan jossa moottori käy suurimpia kierroksia, jonka jälkeen säädät tyhjäkäynnin sopivaksi ja säätö on tehty.

Seossuhdemittarilla mitattaessa näin tehty tyhjäkäynnin säätö on ideaalista hieman laihaan suuntaan, mutta ero on niin marginaalinen että sillä ei ole merkitystä. Parempiin säätöihin tyhjäkäyntialuetta korvakuulolla ei ilman mittareita saakaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein