Cagiva Mito viritys/tekniikka

jikolo
Liittynyt:
20.10.2005 20:42

ViestiKirjoittanut jikolo » 17.10.2008 22:24

Kaikki on mahdollista, mutta toi on jo hyvin epätodennäköistä. Ainahan sen välyksen voi mitata. Eräs mekaanikko sanoi, että _kisa_ vehkeissä parhaimmillaan squish välys on 0,5mm.
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 18.10.2008 0:47

Valmistustekniikka kehittyny vähän tiittasen ajoista, ja sehän tosiaan mitataan ennen säätämistä. Onhan nuissa kovimmissa mitoissakin 0,5 tienoilla squish.
räsämasa
Liittynyt:
15.10.2008 13:48

ViestiKirjoittanut räsämasa » 19.10.2008 10:56

Aika limitillä pojat säätää :D Täytyy tosiaan olla kone melko hyvässä kunnossa, että kestää tuollaisen.
Vaikka kaikki toleranssit olisivat täysin kohdallaan ja squish mitattu, tulee takkiin vielä siitä, että:
- Ajotilanteessa kaikkien laakerointien välykset ovat toiseen suuntaan kuin mittauksessa (mitattaessa mäntää painetaan alas, ajossa se pyrkii nousemaan ylös).
- Mäntä lämpölaajenee ja pienentää väliä (riippuu tietysti myös sylinterin, kiertokangen ja moottorikotelon lämpenemisistä)
- Jos männän ja kiertokangen kiihtyvyys on vaikkapa 5000-8000G, se tekee aikamoisen mäntää ylöspäin vetävän voiman jolloin: mäntä venyy, männäntappi taipuu, kiertokangen laakerit painuvat, kiertokanki venyy, kampiakseli taipuu, kampuran laakerit painuvat, moottorikotelo joustaa, jne.. Vaikka jousto joka paikassa olisi vain muutaman satkun luokkaa, kertyy noista kuitenkin summana aika paljon.
Ainoa keino olisi kai pienentää jatkuvasti squishiä ja kokeilla, joko alkaa kanteen tulla jälkiä kun kierrokset ovat tapissa. Löytyykö vapaaehtoisia koekaniineja? :D


Import kirjoitti:Valmistustekniikka kehittyny vähän tiittasen ajoista, ja sehän tosiaan mitataan ennen säätämistä. Onhan nuissa kovimmissa mitoissakin 0,5 tienoilla squish.
jikolo
Liittynyt:
20.10.2005 20:42

ViestiKirjoittanut jikolo » 19.10.2008 19:07

räsämasa kirjoitti:Aika limitillä pojat säätää :D Täytyy tosiaan olla kone melko hyvässä kunnossa, että kestää tuollaisen.
Vaikka kaikki toleranssit olisivat täysin kohdallaan ja squish mitattu, tulee takkiin vielä siitä, että:
- Ajotilanteessa kaikkien laakerointien välykset ovat toiseen suuntaan kuin mittauksessa (mitattaessa mäntää painetaan alas, ajossa se pyrkii nousemaan ylös).
- Mäntä lämpölaajenee ja pienentää väliä (riippuu tietysti myös sylinterin, kiertokangen ja moottorikotelon lämpenemisistä)
- Jos männän ja kiertokangen kiihtyvyys on vaikkapa 5000-8000G, se tekee aikamoisen mäntää ylöspäin vetävän voiman jolloin: mäntä venyy, männäntappi taipuu, kiertokangen laakerit painuvat, kiertokanki venyy, kampiakseli taipuu, kampuran laakerit painuvat, moottorikotelo joustaa, jne.. Vaikka jousto joka paikassa olisi vain muutaman satkun luokkaa, kertyy noista kuitenkin summana aika paljon.
Ainoa keino olisi kai pienentää jatkuvasti squishiä ja kokeilla, joko alkaa kanteen tulla jälkiä kun kierrokset ovat tapissa. Löytyykö vapaaehtoisia koekaniineja? :D


Import kirjoitti:Valmistustekniikka kehittyny vähän tiittasen ajoista, ja sehän tosiaan mitataan ennen säätämistä. Onhan nuissa kovimmissa mitoissakin 0,5 tienoilla squish.



Pelkäätkö että mäntä osuu kanteen uusilla tehtaalta tulevilla osilla oikein asennettuna? Ei varmasti osu. Ei ne osat mitään kumia ole ja kumminkin saa aika vitusti osat venyä ja pullistua, että saat sen millin kurottua kiinni jos siellä ei ole mitään omia patentteja niin ei varmasti osu mäntä kanteen.
jespe
Liittynyt:
28.4.2005 22:43

ViestiKirjoittanut jespe » 10.11.2008 17:54

miten tuo mito jaksaa mennä 14/40 välityksil onko paljoo eroo 14/41 välityksiin? pyörässä on kiinni jollymoto std putki
Javaq
Pyörä:
Cagiva Mito -06
Liittynyt:
5.8.2006 11:53

ViestiKirjoittanut Javaq » 10.11.2008 20:35

jespe kirjoitti:miten tuo mito jaksaa mennä 14/40 välityksil onko paljoo eroo 14/41 välityksiin? pyörässä on kiinni jollymoto std putki



Eiköhän tuo ihan hyvin jaksa, kuitenkin 14/41 on ne välit joita "suositellaan".
lareee
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
19.11.2005 13:27

ViestiKirjoittanut lareee » 6.12.2008 20:17

Miten paljo isompi suutin Jollymoto SP:n kans?
^kammo^
Pyörä:
Yamaha R1 -o6
Paikkakunta:
Juva
Liittynyt:
8.7.2006 1:03

ViestiKirjoittanut ^kammo^ » 9.12.2008 23:08

Javaq kirjoitti:
jespe kirjoitti:miten tuo mito jaksaa mennä 14/40 välityksil onko paljoo eroo 14/41 välityksiin? pyörässä on kiinni jollymoto std putki



Eiköhän tuo ihan hyvin jaksa, kuitenkin 14/41 on ne välit joita "suositellaan".


Joo siis 14/41 välejä suositellaan mutta itellä ainakii sillo tuli semmoseks että kutone oli vaa matkavaihde :D 14/43 eli mitkä oli sillo ku kaupasta haettii pyörä niin oli paljo mukavampi ajaa ku sai kiihytettyä nopeesti ja jakso vetää kutosellakii loppuu helposti ja pyörä tottakai oli TT.

E: Oho huomasinkii nytte vasta että sulla on siinä jolly.. kyllä sitte menee varmaa kivasti ku 14/41
DT character
Liittynyt:
21.6.2006 3:30

ViestiKirjoittanut DT character » 25.12.2008 22:21

joo elikkä mul on tyhjäkäynti suutin 65 ja pääsuutin 270 niin on alakanu arveluttaa et onko mul jotenki liian iso suutin ku porukkaa puhuu välil jostai 130 :D pyörä tt arrowin putkella. sit se röpöttää joskus mut ei aina..kelistä kiinni. ja sillonku röpöttää niin 1 vaihteella ja joka vaihteella tasan 7000rpm:ssa. minkähänlaista neulaa tai suutinta kantsis kokeilla?
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 26.12.2008 5:01

DT character kirjoitti:joo elikkä mul on tyhjäkäynti suutin 65 ja pääsuutin 270 niin on alakanu arveluttaa et onko mul jotenki liian iso suutin ku porukkaa puhuu välil jostai 130 :D pyörä tt arrowin putkella. sit se röpöttää joskus mut ei aina..kelistä kiinni. ja sillonku röpöttää niin 1 vaihteella ja joka vaihteella tasan 7000rpm:ssa. minkähänlaista neulaa tai suutinta kantsis kokeilla?


Eri kaasarilla eri suutin asteikot. oisko mikunin kuuskatti 270 ja dellorton pyöree 130. ite oon x2 tuon dellorton nii se kertoo jotai suuntaa mikunin asteikolla. tuo 130 vastaa jotakuinki 260 mikunin asteikolla.
Peltsii|
Pyörä:
Yamaha R1 ja Husaberg FC 550
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.5.2004 9:25

ViestiKirjoittanut Peltsii| » 26.12.2008 17:42

Huh, onpahan foorumi muuttunu siitä kun viimeks kävin :eek: Hyvä että vielä joku näitäkin jaksaa ruuvata 8)
lareee
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
19.11.2005 13:27

ViestiKirjoittanut lareee » 26.12.2008 18:44

Miten iso merkitys tolla squishilla on tehojen kannalta? Onko vaaraa että mäntä ottaa kanteen kiinni jos alatiiviste on alkuperäistä ohuempi? (73037+200h+1r.Flätti)
DT character
Liittynyt:
21.6.2006 3:30

ViestiKirjoittanut DT character » 27.12.2008 0:24

siis pyöräs on ihan vakio dellorto ja pääsuutin 270
Temu-
Pyörä:
Cagiva mito
Paikkakunta:
Tornio
Liittynyt:
23.5.2005 20:15

ViestiKirjoittanut Temu- » 27.12.2008 15:37

DT character kirjoitti:siis pyöräs on ihan vakio dellorto ja pääsuutin 270

125 on tt suutin vakio kaasariin. Tehoputken kanssa käyttäneet vissiin 135.
DT character
Liittynyt:
21.6.2006 3:30

ViestiKirjoittanut DT character » 28.12.2008 1:31

no mul on arrowi siin..voiko se vaikuttaa siihen kun mito ei kulje ku 270 pääsuutin..on uuus mäntä ja cts toimii