Aprilia RS125 viritys/tekniikka

Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut MX_125 » 8.8.2016 23:42

34mm kaasari suoraan vaan, sen VHST 28 kanssa polttaa vaan hermonsa turhaan. Perus TT sarjalla saa ehkä jonkunlaisiin säätöihin.
Liittynyt:
9.8.2016 22:43
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ElRoberto » 11.8.2016 15:11

Voinko ottaa RS:stä raven luistimen pois? aiheuttaako tuhoja tai vaurioita? mikä on järkevin keino säätää pakoaukonsäätimen yläasentoon kun ei ole ravea kiinni? Ja onko pyörän tehoihin mitään vaikutusta jos kytkee tai poistaa SAS ilmankiertosysteemin putkesta? Pyörä on siis vuosimallia -08.
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut MX_125 » 13.8.2016 3:10

Helpoin ja ehkä turvallisin tapa lukita laippa ylös on laittaa alkuperäinen kurilaippa tilalle ja laittaa sen alle muutama pellistä leikattu koropala. Rave 1/2 luistin lukitus on vähän haasteellista mutta esim 1 voi lukita solenoidin päästä esim. SAS järjestelmän alkuperäinen tarkoitus on hapettaa vakioputken katalysaattoria joka tärisee irti n.1000km kohilla, Joten se on täysin turha. SAS-systeemin poistolla ei hevosia saada lisää jos ei samalla tyhjennä putkea/hommaa teharia.
Liittynyt:
9.8.2016 22:43
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ElRoberto » 15.8.2016 15:05

Huomasin tuota projektia kasaillessa että helvetti mulla on VHM:n "Top Flat" kansi tuosa ja perus kartiomännän oon jo tilannu :paha: niin miten noista katotaan ne puristukset vai millä nimellä sitä halutaan kutsua. Tarkoitan nyt sitä prosessia missä katsotaan tuota palotilan ja männän välys. Eikä se ole puristuksen mittaus? Korjatkaa jos olen väärässä (nimen suhteen) ja kertokaa miten sen saa mitattua tuollaisesta tasalaki männästä!
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut MX_125 » 15.8.2016 15:39

Flat top kannen kanssa ei toimi kupumäntä ollenkaan, ottaa kanteen kiinni. Yksinkertaisesti tilaat uuden KTM:n tasalakimännän jostain ja laitat sen.
Palotilan ja männän välys eli squish mitataan yksinkertaisesti tinalangan palalla. Laittaa langan väliin ja pyöräyttää konetta. Puristussuhteen mittaus tehdään täyttämällä männän ja kannen välinen alue piripintaan TDC asennosssa ja mittaamalla sen tilavuus.
Liittynyt:
9.8.2016 22:43
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ElRoberto » 15.8.2016 16:29

Juu kyl tiän ton mittauksen ja että minkälaine mäntä sisään pitää laittaa mutta paljon on sopiva puristus? Rotaxeissa suositeltu muistaakseni 1.8mm...
Liittynyt:
9.8.2016 22:43
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ElRoberto » 15.8.2016 16:34

Nii ja lisäys vielä että edellinen omistaja oli ajellu vakiomännällä ja tuolla kannella nii mäntäänhän suli mukavan kokoinen reikä. Tosiaan kun noita kartiomäntiä ei voi laittaa noiden kansien kans niin onko voinut kansi mennä kansi kieroon... Vituttaa jos menee sekin uusiksi...
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 17:38
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ma$$i » 15.8.2016 19:34

Heh

Jos olis ajeltu kupumännällä ja tasalakikannella niin mäntä olisi hakannut kanteen, ei olisi kone edes pyörinyt. Hanki vaan suosiolla oikea mäntä oikealle kannelle. Kupumäntä ja kupukansi yhdessä tai tasalakikansi ja tasalakimäntä yhdessä

1.8 .. :lol: Kuulostaa joltain vitun väljän ruohonleikkurin squishilta.. Vakiona on jtn ~1.2. Tasalakikamoilla sopiva on 1.0 ja kupu race domella 0.7.

Niin ja squishin säädät sitten kohdilleen eri paksuisilla alapahveilla. Männästä huolehdit vain että on kanteen passaava ja oikea välys sylkkään nähden ( esim~0.05)

Mäntään reiän sulaminen johtuu liian laihoista säädöistä ja/tai liian kuumasta tulpasta. Kai sulla on 10 lämpöarvo käytössä
Liittynyt:
9.8.2016 22:43
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ElRoberto » 15.8.2016 21:14

Kaiken käytännössä tekniikasta tiiän paitsi tulpista. Täysin pimennossa ne asiat... Mitä lämpöarvon tulppia suositellaan ja on hyvä käyttää nois Flat Top yhistelmis?? Ku en löydä mistään :IIII
Liittynyt:
9.8.2016 22:43
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ElRoberto » 15.8.2016 22:42

Nii ja siis projun kone tuo on mitä rassailen. Koskaan en oo päässy viel ajamaan tuolla tehohelvetillä :D
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 17:38
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ma$$i » 16.8.2016 13:06

Täystehoiseen rotaxiin BR10EG / BR10ES / BR10EIX
Liittynyt:
9.8.2016 22:43
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ElRoberto » 19.8.2016 7:29

Käykö esim. KTM EXC -08 flat top mäntä rotaxiin? Ku näitä fooruneja on selaillu nii sellasen tiedon sain että kaikki aprilia flat top Wössnerit ois KTMn kamaa? Suht hyvät rahat oon jo laittanu tekniikkaan nii tässä vaiheessa en halua laittaa uuestaan sellaisia rahoja :roll:
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 17:38
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ma$$i » 19.8.2016 15:29

Kaikki rotaxeihi laitetut tasalaki männät on alunperin kotariin tarkoitettu. Eli käy.

Mäntää hankkiessa kannattaa huomata että kotarin A ja B (yleisimmät koot) ovat 53.94 ja 53.95.. Eli siis liian väljät rotaxiin. Jostakin pitää metsästää hieman suuremmat kotarin männät. Esim itselläni oli 53.97 vertex joka oli kokoa D/E. Mutta tarvittava männän koko omaan sylinteriin selviää vasta sylinterin mittautuksella mikrometrilllä.

Kannattaa huomioida myös ottaako tako- vai valumännän. Vertexit ovat valuja ja wössnerit takoja
Liittynyt:
9.8.2016 22:43
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ElRoberto » 19.8.2016 15:44

Suur kiitokset! Näiden foorumien avulla proju edistyy 10x nopeammin :lol:
Liittynyt:
2.1.2016 19:55
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Kenlokki » 10.9.2016 17:01

Nyt tarvitaan apua! pyörän purin totaalisesti,vaihdoin männän ja laitoin italkitin "raven" sekä 35 lortton,porasin boxin,poistin tuorevoitelun, sähköt taitaa olla kaikki kasassa. laitettii kaverin moposta akku ja ajateltiin käynistellä mutta efi valo palaa ja ei anna käynnistää? pyörittelin sitä kaasuasennon tunnistinta ja ei efi valo lähteny minnekkää.alkaa vähä moti loppumaan pyörän kanssa. apua kaivataan :) :nolo: