Turbo nelariin

heinilä
Pyörä:
CBR 600
Paikkakunta:
Raisio City
Liittynyt:
31.1.2006 21:28

ViestiKirjoittanut heinilä » 29.12.2006 2:24

Juuzmo kirjoitti:
hyötysähkö kirjoitti:
Sen enempää asiaa en mokella tai mitään, mutta minkä takia mennä laittamaan turboa tommosiin "mopoihin". Oma käsitys ei riitä tajuamaan sitä, toivottavast jonkun muun riittää...
Mitä järkeä turboa on yleensä mihinkään lyödä, kulkeehan ne autot ja isot moottoripyörätkin ilman turboja ja suuria tehoja ;)

no se pitää hienoo ääntä ja sen kans voi leijua muille ;)
Juuzmo
Pyörä:
KTM SMC 625 -07
Paikkakunta:
Ulvila
Liittynyt:
28.2.2006 21:30

ViestiKirjoittanut Juuzmo » 29.12.2006 2:27

cebarikuski kirjoitti:
Juuzmo kirjoitti:
hyötysähkö kirjoitti:
Sen enempää asiaa en mokella tai mitään, mutta minkä takia mennä laittamaan turboa tommosiin "mopoihin". Oma käsitys ei riitä tajuamaan sitä, toivottavast jonkun muun riittää...
Mitä järkeä turboa on yleensä mihinkään lyödä, kulkeehan ne autot ja isot moottoripyörätkin ilman turboja ja suuria tehoja ;)

no se pitää hienoo ääntä ja sen kans voi leijua muille ;)
No siis kyl mun mielestä turbo on hyvä juttu, mut lähinnä sitä et ihan yhtä tarpeellinen se on näissä pienissä ku isommissakin, molemmat pärjää ilman oikein hyvin ;)
hyötysähkö
Pyörä:
510 & 450
Paikkakunta:
Kotka / KSNK
Liittynyt:
1.11.2004 22:01

ViestiKirjoittanut hyötysähkö » 29.12.2006 14:29

cebarikuski kirjoitti:
Juuzmo kirjoitti:
hyötysähkö kirjoitti:
Sen enempää asiaa en mokella tai mitään, mutta minkä takia mennä laittamaan turboa tommosiin "mopoihin". Oma käsitys ei riitä tajuamaan sitä, toivottavast jonkun muun riittää...
Mitä järkeä turboa on yleensä mihinkään lyödä, kulkeehan ne autot ja isot moottoripyörätkin ilman turboja ja suuria tehoja ;)

no se pitää hienoo ääntä ja sen kans voi leijua muille ;)


Joo OT:
Omakohtasta kokemustahan ei ole tosta turbon asentamisesta mihinkään.Mutta voisin väittää ,että se (mitäilmeisimmin suuri) työ- ja rahamäärä, minkä turbön asentamisen eteen joutuu näkemään , ei tehdä jotta pääsis kioskille näyttää pissiksille miten mopo viheltää. Mutta mielipiteitä=persereikiä, joten...zzzZZZzzz... :)
" elämä alkaa 2‰ "
Sergey Eläkeläinen
Pyörä:
CX500,DT125R,Fude
Paikkakunta:
Åland
Liittynyt:
9.7.2005 3:03

ViestiKirjoittanut Sergey » 29.12.2006 14:59

Pissiksille? Luuulen kyl et niille se o iha sama mikä kakspyöränen sul o. Lähinnä pammppersit... eiku Bomberit sellasista pissii hunajaa :) Ja kyl siin on itua kun tuplataan polttoaineen määrä. Teho lähes tuplaantuu. Turbomanki vajaa 110cc koneel pysyi tt NSR:n mukana helposti.
"One should have German car, chinese scooter, Finnish house and Russian wife"
-Nikki-
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
31.8.2005 18:46

ViestiKirjoittanut -Nikki- » 29.12.2006 15:36

Sergey kirjoitti:Pissiksille? Luuulen kyl et niille se o iha sama mikä kakspyöränen sul o. Lähinnä pammppersit... eiku Bomberit sellasista pissii hunajaa :) Ja kyl siin on itua kun tuplataan polttoaineen määrä. Teho lähes tuplaantuu. Turbomanki vajaa 110cc koneel pysyi tt NSR:n mukana helposti.
Vähän epäilyttää. Tietysti riippuen ahtopaineista? ois kiva tietää ne. Saa aika timmi olla.
Poona
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
21.1.2006 0:49

ViestiKirjoittanut Poona » 29.12.2006 15:43

Taitaa teho-painosuhde olla mankilla, riippuu tietenkin paljoko tollasesta turbomankista otetaan tehoja. Luulis ettei 20hp pitäs olla mikään ongelma. Kaikki turhat romutkin ottaa vielä pois, niin voitas olla lähellä 20hp/60kg. Sitten joku näsärin vastaava ~30hp/130 kiloa.
Joouni
Liittynyt:
3.12.2005 21:01

ViestiKirjoittanut Joouni » 29.12.2006 18:26

Poona kirjoitti:Taitaa teho-painosuhde olla mankilla, riippuu tietenkin paljoko tollasesta turbomankista otetaan tehoja. Luulis ettei 20hp pitäs olla mikään ongelma. Kaikki turhat romutkin ottaa vielä pois, niin voitas olla lähellä 20hp/60kg. Sitten joku näsärin vastaava ~30hp/130 kiloa.


Mutta otas kuitenkin vielä kuskin paino huomioon, tällöin 70kg painoisen Esko esimerkkikuskin kanssa Nsr:ssä on 30hp/200kg ja manassa 20hp/130kg, joka tekee aika tarkalleen saman teho/paino-suhteen, manassa kuitenkin aavistuksen suuremman. 90kg tai yli kuskilla taas NSR:ssä on parempi suhde
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 29.12.2006 21:09

Joouni kirjoitti:
Poona kirjoitti:Taitaa teho-painosuhde olla mankilla, riippuu tietenkin paljoko tollasesta turbomankista otetaan tehoja. Luulis ettei 20hp pitäs olla mikään ongelma. Kaikki turhat romutkin ottaa vielä pois, niin voitas olla lähellä 20hp/60kg. Sitten joku näsärin vastaava ~30hp/130 kiloa.


Mutta otas kuitenkin vielä kuskin paino huomioon, tällöin 70kg painoisen Esko esimerkkikuskin kanssa Nsr:ssä on 30hp/200kg ja manassa 20hp/130kg, joka tekee aika tarkalleen saman teho/paino-suhteen, manassa kuitenkin aavistuksen suuremman. 90kg tai yli kuskilla taas NSR:ssä on parempi suhde


Ja kun mankista otetaan ahtimella tarpeeksi suurilla ahtopaineilla 30hp tai yli (kuvitteellinen vapari 15hp eli nykyiset 125cc OIKEAT kisaminicrossit, mutta olenpa nähnyt yli 20hp moottoritehoakin puskevan 125cc mankin) niin 1bar ahdoilla teoreettinen teho liikkuu 30-40hp välissä. Puhumattakaan jumalattomista väännöistä, 30Nm ei ole kaukana.
Dank memes melt steel beams.
Santa69
Paikkakunta:
Tre
Liittynyt:
30.1.2003 21:39

ViestiKirjoittanut Santa69 » 29.12.2006 22:02

Tehoilla on melko turha spekuloida etukäteen. Jos koneessa on x kW ennen kuin sitä ahdetaan sillä-ja-sillä ahtopaineella, ei voi suoralta kädeltä sanoa, että siinä olisi ahdettuna y kW. Tehoihin vaikuttaa aika paljon turbokin, isommalla turbolla samalla ahtopaineella saavutetaan yleensä korkeampi teho kuin pienellä turbolla. Johtuen siitä, että isomman ahtimen tuotto on suurempi korkeammilla kierroksilla. Sitten on hyvä puhua tehoista kun on näyttää jotain paperilla. Yleensä pakkaa jäämään nämä mopojen turbotukset pelkäksi eipäs-juupas-eikun tappeluksi. Haastavaa hommaahan se toki on, eikä mitään halpaakaan kun kunnolla tekee. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että moni autokin on 1 bar ahdoilla kovilla, ellei jopa hajoamassa jos ei ole suurempia muutoksia tehty, niin sellaisien suunnittelu mopoon tai kevariin on aika optimistista.

Mutta, mutta, jos jollain on pienenpieni turboahdin hommattuna ja rakenteluhalut vähentyneet, niin minulle saa kyllä laittaa viestiä, voisin vaikkapa ostaa pois kuleksimasta. Jos siitä vaikka terapiaprojektin kanssa jotain keksisi. Auton kanssa onkin sitten ihan omat kujeet.
Poona
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
21.1.2006 0:49

ViestiKirjoittanut Poona » 29.12.2006 22:13

Tume34 kirjoitti:Ja kun mankista otetaan ahtimella tarpeeksi suurilla ahtopaineilla 30hp tai yli (kuvitteellinen vapari 15hp eli nykyiset 125cc OIKEAT kisaminicrossit, mutta olenpa nähnyt yli 20hp moottoritehoakin puskevan 125cc mankin)

Tuosta PitPron 125cc nelivenasesta koneesta taitaa irrota joku 20hp konetehoa. Semmonen ois varmaan ihan hyvä tälläseen turboprojektiin. Tosin sen minicrossin ovh. taitaa olla joku 5500 euroa, niin siitä voi sitten laskea mitä moottori maksaa. :)
hyötysähkö
Pyörä:
510 & 450
Paikkakunta:
Kotka / KSNK
Liittynyt:
1.11.2004 22:01

ViestiKirjoittanut hyötysähkö » 30.12.2006 1:02

Sergey kirjoitti:Pissiksille? Luuulen kyl et niille se o iha sama mikä kakspyöränen sul o. Lähinnä pammppersit... eiku Bomberit sellasista pissii hunajaa :) Ja kyl siin on itua kun tuplataan polttoaineen määrä. Teho lähes tuplaantuu. Turbomanki vajaa 110cc koneel pysyi tt NSR:n mukana helposti.


Anna mulle teholaput ja vitiot, nii saatan uskoakkin tuon.
" elämä alkaa 2‰ "
Miuge
Liittynyt:
1.4.2004 16:30

ViestiKirjoittanut Miuge » 30.12.2006 12:27

...
Viimeksi muokannut Miuge päivämäärä 19.2.2009 18:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Seuraa meitä Facebookissa tai Instagramissa:
http://www.facebook.com/magnusracingteam
https://instagram.com/miugemrt
kale3000
Pyörä:
KTM LC4 400
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
10.9.2004 21:22

ViestiKirjoittanut kale3000 » 30.12.2006 14:55

Mikko* kirjoitti:http://www.ii2.org/user.php?nick=veikko%5E%5E&s=images&foldid=1279486
joku löysi tommosenkin rakennelman, tiedä sitten toimivuudesta.
:o ois kyl kiva nähä video tosta :)
Viiden vuoden päästä nämä hommat on tehty tavalla tai toisella, ja yleensä vielä halvemmalla.
Sergey Eläkeläinen
Pyörä:
CX500,DT125R,Fude
Paikkakunta:
Åland
Liittynyt:
9.7.2005 3:03

ViestiKirjoittanut Sergey » 2.1.2007 17:00

hyötysähkö kirjoitti:Anna mulle teholaput ja vitiot, nii saatan uskoakkin tuon.


Kuules sellasia ei oltu keksittykään 17v sitten... tai oli mutta penkittäminen maksoi mansikoita jota pysty tekeen just 2 paikassa... ja videolaitteet oli matkalaukun kokosia ja maksoi 4-6kpl uuden mopon verran. Ei niitä joka perheeseen hankittu.

Eikä se kuitenkaan uskonasia ole edes.

Mikko* kirjoitti:http://www.ii2.org/user.php?nick=veikko%5E%5E&s=images&foldid=1279486
joku löysi tommosenkin rakennelman, tiedä sitten toimivuudesta.


Toi näyttää täsmälleen samanlaiselta kun se meidän viritys oli... suorastaan identtinen. Tosin me vedettiin sitten lopuksi viel putki CR250 änkkärin läpi.
"One should have German car, chinese scooter, Finnish house and Russian wife"
Carlos_Santana
Paikkakunta:
Loppi
Liittynyt:
25.4.2005 18:41

ViestiKirjoittanut Carlos_Santana » 2.1.2007 19:42

Tuolta löytyy ruottin poikien ahtama minicrossi -->
http://www.projekteffekt.se/_dok/index.asp?ID=436

Ja tosta löytyy siitä pieni video. Videon perusteella ahdin on kyllä liian iso, meinaan ei näytä toi ajo kauheen kummalliselta verrattuna vapaaasti hengittävään. http://www.projekteffekt.se/_dok/index.asp?ID=440
kahta en vaihda: ykköseltä vitoselle ja vauhdista pakille!!