Turbo nelariin

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 15.4.2008 13:53

:D

Tämä ei tainnu olla 2t vs 4t topik?
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 15.4.2008 14:52

-Zone- kirjoitti:Jos kaasarin taas jättää turbon imupuolle, yksinkertaistuu rakennekkin, eikä pumppua tai paineentasaajaa tarvita. Perinteinen kaasari toimii silloin rakenteessa.


Tätä meinasinkin rakenteen puolesta.

Kokemuksen edessä pitää taipua. Enpä oman kokemuksen pohjalla tiedä miten homma kovemmilla vedoilla menee, mutta autoilijoiden juttujen mukaan ei säätöihin saamiseksi tarvita useinkaan muita säätömahdollisuuksia kuin mitä kunnon kaasarista löytyy jo. Eli siis melkoista hienosäätöä verrattuna toisenlaisiin rakenteisiin.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.4.2008 15:24

Atech kirjoitti:...autoilijoiden juttujen mukaan ei säätöihin saamiseksi tarvita useinkaan muita säätömahdollisuuksia kuin mitä kunnon kaasarista löytyy jo. Eli siis melkoista hienosäätöä verrattuna toisenlaisiin rakenteisiin.

Oikeastaan säätömahdollisuuksien määrä ei ole ongelma, vaan luistikaasarin tiiviys. Perinteinen luistikaasari puhaltaa paineenalaisena mäjelle painetta vähän jokapuolelta. Sitä tulee esim kohokammion tuuletuskanavien kautta, kaasuvaijerin sisäänmenon reijästä, yms. Yhteenlaskettu vuoto on monesti mopomittakaavassa melkoinen ja se varsinaisesti tekee sen säätämisen työlääksi. Ei niinkään säätöjen lukumäärä.

Joskus jopa luisti pyrkii nousemaan itsekseen paineen voimasta, vaikka kaasua ei käännettäisikään. Autoissahan käytetään yleisemmin läppäkaasareita, joissa läpän molemmin puolin (akseliin nähden) vaikuttaa sama paine. Paine ei siten itsestään pyri lisäämään kaasun asentoa. Mopokaasarissa pitäisi luistin jousi olla niin jäykkä, että paine ei sen asentoon vielä tee muutoksia. Itsekseen nouseva luisti asettaa taas omat ongelmansa säätörumbaan.

Suurilla paineillahan siis jousen jäykkyys pitäisi olla melkoinen verrattuna vakioon. Kun kaasari on paineenalainen, on kaasun kääntäminen kevyttä, sillä painehan avittaa, mutta vastaavasti, kun painetta ei vielä ole vahvaa jousta saa vääntää kahvasta "hampaat irvessä". Käyttökään ei siis ole mielekästä.

Luistikaasarin saa parhaiten paineistettua siten, että tekee kaasuttimen ympärille tiiviin ahtopainekotelon, jolloin paine on sama kaasarin ulko- ja sisäpuolella ja ohivuoto jää pois. Moinen kotelo vaatii kuitenkin oman tilansa, joka on usein mahdotonta toteuttaa ja tekee säätöjen hakemisen työlääksi. Loppupeleissä siten kyllä se kaasari melkeinpä kannattaa laittaa turbon imupuolelle tai...

On olemassa kyllä yksi ihan hyvä kikka. Se on moottorisahakaasarin modaaminen turbokoneeseen. ;). Sekin kyllä vuotaa hiukan läppäakselin laakerointipisteestä, mutta kokonaisohivuoto jää silti vain sisäpuolelta paineistettua luistikaasaria paljon pienemmäksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Poko
Pyörä:
Gixxeri 750 K6
Liittynyt:
2.6.2007 2:49

ViestiKirjoittanut Poko » 15.4.2008 16:36

Betaversio kirjoitti::D

Tämä ei tainnu olla 2t vs 4t topik?


Jaa, no kumminkin, nelarit kuraa. Osta 2tahti.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 15.4.2008 16:44

Poko kirjoitti:
Betaversio kirjoitti::D

Tämä ei tainnu olla 2t vs 4t topik?


Jaa, no kumminkin, nelarit kuraa. Osta 2tahti.


Kerroppa mulle muutama hyvä syy, miksi nelarit kuraa? Siis asiasyitä.

Ei ne kuraa. Hyviä pyöriä ne on.

Mutta ei minä siltikään ole omistanut eläissäni yhtään nelaria.

Syitä, miksi kakstahdit on huonoja:
-haisee
-leipoo herkästi
-kampikoneisto ei kestä
-paska ääni
-putki on paskan näköönen
-yms
-kuluttaa palijo pensaa.

Ja nyt loppu tää offtopikki
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Poko
Pyörä:
Gixxeri 750 K6
Liittynyt:
2.6.2007 2:49

ViestiKirjoittanut Poko » 15.4.2008 18:56

Betaversio kirjoitti:
Poko kirjoitti:
Betaversio kirjoitti::D

Tämä ei tainnu olla 2t vs 4t topik?


Jaa, no kumminkin, nelarit kuraa. Osta 2tahti.


Kerroppa mulle muutama hyvä syy, miksi nelarit kuraa? Siis asiasyitä.

Ei ne kuraa. Hyviä pyöriä ne on.

Mutta ei minä siltikään ole omistanut eläissäni yhtään nelaria.

Syitä, miksi kakstahdit on huonoja:
-haisee
-leipoo herkästi
-kampikoneisto ei kestä
-paska ääni
-putki on paskan näköönen
-yms
-kuluttaa palijo pensaa.

Ja nyt loppu tää offtopikki


Syitä nelareista:
- Huonot äänet
- Pieni kokone
- Laiska
- Ei kule mihkää
- Ei kiihdy mihkää
- Hankala virittää
- Pienet renkaat
- Ruman näkösiä
- Kaikin puolin paska

Ja nämä syyt luettelu just mun kaveri millä on CBR. Että turha mulle itkee, minä en oo sanonu sanaakaa tähä keskusteluu.
einopetteri
Liittynyt:
18.7.2005 17:27

ViestiKirjoittanut einopetteri » 15.4.2008 19:06

no eipä se paljon cbr:n tehoihin vaikuta jos esim. pakoputken vaihdat.. tee sille oikeasti jotain hyödyllistä jos voimaa haluat ulos äläkä hauku 4t koneita vaan oman kädettömyytesi vuoksi! loppupeleissä 4t koneesta otetaan kovemmat lukemat ulos kun 2t koneesta jos on osaava mies/miehet tekemässä.. ja kyllä ne äänetkin siitä paranee



PS. en näe mitään syytä miksi turbotus ei onnistuisi kun kaasutin vaan asetetaan nimenomaan turbon imupuolelle ja jos oikein häröksi haluaa alkaa niin miksipä ei samantein läppärunkoa rakenteille ja megasquirt tms. ohjaamaan ;)
Poko
Pyörä:
Gixxeri 750 K6
Liittynyt:
2.6.2007 2:49

ViestiKirjoittanut Poko » 15.4.2008 19:20

einopetteri kirjoitti:no eipä se paljon cbr:n tehoihin vaikuta jos esim. pakoputken vaihdat.. tee sille oikeasti jotain hyödyllistä jos voimaa haluat ulos äläkä hauku 4t koneita vaan oman kädettömyytesi vuoksi! loppupeleissä 4t koneesta otetaan kovemmat lukemat ulos kun 2t koneesta jos on osaava mies/miehet tekemässä.. ja kyllä ne äänetkin siitä paranee



PS. en näe mitään syytä miksi turbotus ei onnistuisi kun kaasutin vaan asetetaan nimenomaan turbon imupuolelle ja jos oikein häröksi haluaa alkaa niin miksipä ei samantein läppärunkoa rakenteille ja megasquirt tms. ohjaamaan ;)


Jees mopopoika pääsee pätee kevari foorumille! mopo puoli on alempana. Se onkin sitten taas nii helvetin halpaa hommaa alkaa noita kaikkia tekee. Viekääs sitte pyöränne dynoo nii katotaa millaset hepat sieltä irtoo. Ehkä pääsette jo lähelle 20heppaa????
Jax_KiBez
Pyörä:
HusQ SM/WRE 125
Paikkakunta:
Pirkkala
Liittynyt:
23.4.2005 13:02

ViestiKirjoittanut Jax_KiBez » 15.4.2008 19:44

Lopettakaa tämä helvetin päteminen jo!!

Toiset tykkää nelarista toiset kakstahdista.
____________________________
Kyllä ne nelaritkin kiihtyy johonkin ja kulkee, ei ehkä yhtähyvin kuin kakstahdit.

Nelarit eivät sen pienempiä ole kuin kakstahdit on ihan mallista kiinni että minkä kokoinen.

Nelareissa ei ole pienet renkaat, sekin on mallista kiinni.

Nelari ei ole kaikinpuolin paska, Erinomainen jos siitä tykkää.
__________________________________
Kyllä ne kakstahditkin kestää kun jaksaa huoltaa, huoltovälit paljon lyhyemmät kuin nelarissa.

Ei kakstahdeissa ole paskat äänet, se on vain kuuntelijasta kiinni.

Ei kakstahti kuluta paljon bensaa ellei ole kisakireä ja levoton kuski, nelari VAIN sattuu kuluttamaan vähemmän bensaa, mutta tämän huomaa tehoissakin.

Kakstahdeissa putki paskannäköinen? Kyllä se musta aika hieno on kun paisari esim. enskoissa, Rumia ne putket on nelareissakin.

Kakstahdeissa ei kampikoneisto kestä? Ei jos käytät vettä öljyn sijasta, samanlailla ne nelarien kammet hajoaa kun ei pidä huolta.

_____________________________________
Kaveri 1 ei ehkä pidä kyykyistä ja ajaa Customilla, silti kaverilla 2 ei ole oikeutta sanoa Customia paskaksi koska ajaa kyykyllä.
Poko
Pyörä:
Gixxeri 750 K6
Liittynyt:
2.6.2007 2:49

ViestiKirjoittanut Poko » 16.4.2008 15:42

Vaikka pyörästä tykkää nii ei se silti välttämättä ole hyvä. Nelari on paska.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.4.2008 15:47

Modet. Kun tulee seuraava edellisten kaltainen postaus, pistäkää lukkoon. Väittelytopicejahan on tarpeeksi muuallakin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Nilkando
Liittynyt:
27.8.2006 18:18

ViestiKirjoittanut Nilkando » 16.4.2008 16:06

Tuo 2-t vs 4-t on turha tappelu, joka ei näköjään koskaan lopu joidenkin osalta...

Mites porukka on aatellu vetää pakoputken ku turbon laittaa, joutuu koko putken vetään uusiks, niin melkonen homma.
Kaikki mikä kiiltää on alumiinia, jos ei toisin todisteta.

http://www.motot.net/galleria/g27155_barbi
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 16.4.2008 16:09

Poku: kerroppa YV miten otat tosta näsäristäs 60hp?

EI siis tähän topikkiin. Pitäisköhän pystyttää uus roskapaskaväittely2tvs4ttopik?

Pakarin teko taitaa olla turbotuksessa yksi niistä pienimmistä murheista. Sopivat syttyennakot ja kaasarinpaineistukset, ruiskut yms. on "vähän" haastavampia juttuja.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 16.4.2008 16:14

Eiköhän se putki järjesty jos kaikki muut järjestyy :o Miettisin että kesällä sitä vois föönin laittaa tohon. Mitään väliä ole vaikka männät sulaiskin :D Toinen kone vieressä meinaan...
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 16.4.2008 16:23

Ulbert, onnea ja JAKSAMISTA projektiin, niitä tulet tarvitsemaan. Tulehan sitten tänne kommentoimaan, että miten on mennyt :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012