2T kevytmoottoripyörän koneremontti

Baw33
Pyörä:
Gsx-r 750cc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
24.3.2008 17:38

ViestiKirjoittanut Baw33 » 21.10.2009 17:51

Miten pystyy arvioimaan kytkinlevyjen, kruunun ja jousien kunnon? Ainaki jouset oon vaihtamassa konerempan yhteydessä, mutta levyistä en oo viel varma. Entäs kun monet on puhunu "kuopista" kytkinkruunussa jotka pitäs hioo? :roll:
Suomto
Pyörä:
450f
Liittynyt:
4.2.2004 17:56

ViestiKirjoittanut Suomto » 21.10.2009 19:32

Kytkinkoriin niin sisä- kuin ulkokoriinkin, kuluu selvät urat. Ilmenee usein kytkimen tunnottomuutena tai kytkin ei irroita kunnolla ym.
Kytkinlevyistä pystyy vähän katsomaan ja tuntemaan, onko pinta enää tasainen, vai onko siinäkin uria/selvää epätaisaisuutta. Parhaiten tietäisi niiden vaihtokunnon mittaamalla ne ja vertaamalla tulosta uusiin tai esim. ohjekirjan antamaan arvoon. Pätee niin levyihin kuin jousiin. Jousissa pituus ja levyissä paksuus.
akithegod
Pyörä:
Aprilia RS125 '01
Liittynyt:
23.10.2008 6:04

ViestiKirjoittanut akithegod » 2.12.2009 23:57

Vähän reilu 22tkm ajettua räsää olis tarkotus talven aikana rempata. Mitä kaikkea tuohon pitäisi uusia? Kiertokangen alapäänlaakeri ja runkolaakerit on jo tiedossa, tarkoitus olisi vaihtaa koneen muutkin laakerit. Olisiko syytä vaihtaa jotain muutakin samalla, esim. kytkinlevyt/jouset tai kiertokanki? Kytkinlevyjen kulumisenhan tarkistaa helposti, mutta mites kiertokangen kanssa?
Joitakin n. 25tkm ajettuja konerempattuja räsiä olen katsellut ja niistä muutamiin oltiin vaihdettu kokonaan uusi kampura. Ovatko nuo jotain leiponeita pyöriä, ei kai nyt sentään 25tkm kohdalla vielä tarvis kampuraa uusia?

Kuinka monen tunnin työ koneen purkaminen, laakereiden ja stefojen vaihto ja koneen kasaaminen on ammattimieheltä? 4-6h vai kenties enemmän?
Sen1
Liittynyt:
9.1.2004 16:33

ViestiKirjoittanut Sen1 » 4.12.2009 0:50

Siis, et saa mistään erikseen sitä kangen laakeria, joudut ostamaan koko kiertokankisarjan..

Tasapainoakselin ja öljypumpun muovirattaat kannattaa uusia samassa. Ja kaikki koneen stefat.

sekä vesipumpulle tiiviste/stefasarja ;)
akithegod
Pyörä:
Aprilia RS125 '01
Liittynyt:
23.10.2008 6:04

ViestiKirjoittanut akithegod » 4.12.2009 19:09

Eli tässä "bottom end rebuild kitissä" pjme:ltä on melkein kaikki tarvittava?
"Pair Of Koyo C4 Main Bearings,2 Crankshaft Oil Seals, 1 Sprocket Shaft Oil Seal, 1 Gear Change Oil Seal, Budget Full Gakset Kit,RS125 Con Rod Kit"
Lisäksi "Balance Shaft Gear" ja "Oil Pump Drive Gear"? Ei oo tää varaosalontoo oikein hallinnassa :D
Teme^_
Pyörä:
Ktm 125 exc 07
Liittynyt:
5.12.2009 11:24
moro

ViestiKirjoittanut Teme^_ » 10.12.2009 16:54

Moro! Nyt pitäs husse varmaan viedä huoltoon. Ajettu on noin 33000km. Mitähän noin tulisi maksamaan tämä koneremontti? pitäisi varmaan vaaihtaa mäntä, kiertokanki, laakereita ja mitäs muuta kaikkee?
Sen1
Liittynyt:
9.1.2004 16:33

ViestiKirjoittanut Sen1 » 11.12.2009 2:00

akithegod kirjoitti:Eli tässä "bottom end rebuild kitissä" pjme:ltä on melkein kaikki tarvittava?
"Pair Of Koyo C4 Main Bearings,2 Crankshaft Oil Seals, 1 Sprocket Shaft Oil Seal, 1 Gear Change Oil Seal, Budget Full Gakset Kit,RS125 Con Rod Kit"
Lisäksi "Balance Shaft Gear" ja "Oil Pump Drive Gear"? Ei oo tää varaosalontoo oikein hallinnassa :D


En tiie sit kannattaako noita vaihelaatikon laakereita miten uusia, siitä ei oo koskaa oikee ollu puhetta.

Noita "balance" rattaita tarvit kaksi ;)
akithegod
Pyörä:
Aprilia RS125 '01
Liittynyt:
23.10.2008 6:04

ViestiKirjoittanut akithegod » 13.12.2009 21:24

Ansta kirjoitti:
akithegod kirjoitti:Eli tässä "bottom end rebuild kitissä" pjme:ltä on melkein kaikki tarvittava?
"Pair Of Koyo C4 Main Bearings,2 Crankshaft Oil Seals, 1 Sprocket Shaft Oil Seal, 1 Gear Change Oil Seal, Budget Full Gakset Kit,RS125 Con Rod Kit"
Lisäksi "Balance Shaft Gear" ja "Oil Pump Drive Gear"? Ei oo tää varaosalontoo oikein hallinnassa :D


En tiie sit kannattaako noita vaihelaatikon laakereita miten uusia, siitä ei oo koskaa oikee ollu puhetta.

Noita "balance" rattaita tarvit kaksi ;)

Kiitos! Ovatko nuo Koyon laakerit tosiaan hintansa arvoisia? Säästyis useampi kymppi jos ostaisi esimerkiksi Neu- tai Nachi -merkkisiä.
Sen1
Liittynyt:
9.1.2004 16:33

ViestiKirjoittanut Sen1 » 16.12.2009 10:13

Ei kannata alkaa pihistelemään niiden laakereiden kanssa, Koyot on hintansa veroiset...
jhuupe
Pyörä:
Honda Cr125
Paikkakunta:
Tornio, Läbbi
Liittynyt:
3.1.2007 19:16

ViestiKirjoittanut jhuupe » 6.1.2010 3:41

Dodiin, vähän konetta tutkailtu nyt. ~38tkm ajettu Yamaha alakerta, rempassa vaihtuu kiertokankisarja, runkolaakerit ja kytkinlevyt, mäntä myöhemmin. Mietin myös, että kannattaisiko vetoakselin laakeri vaihtaa ? Entäs kun tuossa kampiakselissa oli yhdellä reunalla pieni lämpeämisen jälki, onko vaarallista ?
Mahotonta meininkiä!
Andhu
Pyörä:
Dt 125
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
28.2.2007 15:37

ViestiKirjoittanut Andhu » 6.1.2010 12:18

Tuskin tarvittee vaihtaa sitä vetoakselin laakeri, jossei ole vikaa ja se lämmön jälki kampurassa on ihan normia.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko runkolaakerit jo väljät? Entäs kietarin laakeri?
JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58

ViestiKirjoittanut JP_89 » 6.1.2010 12:36

No jos ne lohkot kerta halkasee niin samalla vaivallahan sen vetoakselinkin laakerin vaihtaa
jhuupe
Pyörä:
Honda Cr125
Paikkakunta:
Tornio, Läbbi
Liittynyt:
3.1.2007 19:16

ViestiKirjoittanut jhuupe » 6.1.2010 15:16

Andhu kirjoitti:Tuskin tarvittee vaihtaa sitä vetoakselin laakeri, jossei ole vikaa ja se lämmön jälki kampurassa on ihan normia.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko runkolaakerit jo väljät? Entäs kietarin laakeri?

Ei löydy väljää, mutta pientä vihellystä sillontällön kuuluu.. :D
EDiT: Unohdin viel kysyy, et miten kietokankee ja nuita ajetaa sisää ?
Mahotonta meininkiä!
Sen1
Liittynyt:
9.1.2004 16:33

ViestiKirjoittanut Sen1 » 7.1.2010 7:10

Ei ajele isolla vaihteella isoja mäkiä, kierrättää konetta pirteästi mutta ei liikaa, ihan normiajoa ilman koneen liikaa rasittamista
jhuupe
Pyörä:
Honda Cr125
Paikkakunta:
Tornio, Läbbi
Liittynyt:
3.1.2007 19:16

ViestiKirjoittanut jhuupe » 10.1.2010 4:17

Miten se nyt olikaa helpoin tehrä? Uudet petilaakerit ensin lohkoihin ja kampura siihen vai ensin kampuraan ja se lohkoon ?
Mahotonta meininkiä!