Yamaha DT viritys/tekniikka

riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 15.7.2014 23:12

Detsi surisee! :)

Eli servo tuli tänään postissa ja kytkin sitten piuhat kiinni. Kelta-musta piuha oli ainut mille löytyi liitin detsin sähköistä, joten piti vetää väliaikaiset patentit, että tietää edes toimiiko se.. Vaijereita en vielä kytkenyt kun en ollut ihan varma miten ne menee, mutta eiköhän sen netistä näe.

Nyt kun on tankki, penkki sekä etu- ja takakatteet irti niin on hyvä vähän noita "liikkeessä" tehtyjä sähköjäkin tarkistella. Tai voihan se olla totta, että liikkeessä on sähköt tehty, mutta maapiuha on vedetty kyllä hienosti! Oliskohan jotain kolme tai neljä johtoa vedetty yhteen (se on ihan hyvää työtä), mutta liitos päällystetty jesarilla... :roll: Voiskohan mahdollisesti tuosta johtua märällä kelillä pätkiminen??

Ja mitäs ideaa niillä kahdella kannesta kaasariin menevillä letkuilla on?
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 16.7.2014 0:24

Ne letkut kierrättää jäähytysnestettä kaasarissa, vaikuttavat lähinnä vaan kylmillä keleillä bensan kaasuntumiseen. Jos vaihat kaasarin niin laita letku niistä kahesta reiästä että kiertää vaan letkun.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 16.7.2014 1:27

Ok. Ajattelin, että joku turhake taas kyseessä, mutta kaipa se sitten ihan hyödyllinen on.

Servon vaijerit laitettu kiinni ja säädetty mototin ohjeitten mukaan. Hyvin näyttää pelaavan 8)

En nyt sähkötöitä viitsinyt ruveta tekemään ennen savujen ottamista niin laitoin tankin kiinni, lorautin vähän bensaa tankkiin ja tulille. Saihan sitä tietysti muutaman kerran polkea ryypyn kanssa kun kaasari oli ollut irti, mutta käyntiin lähti ja näytti toimivan (kierti "puhtaasti" yms.).

E: Nyt olisi pieni koeajo tehty ja hyvin se pelaa :) Pitää vissiin vaan vielä ottaa putki irti ja säätää kunnolla kun ei loppuun asti kierrä, eikä meinaa satasta ottaa.

Ennen hyyty ylämäkiin jos ei piikillä ajanut ja 60kmh 6. vaihteella alkoi olemaan hieman hankalaa. Nykyään tahtoo vaan kiihtyä niissä mäissä missä ennen hyytyi ja kutosella voi ajaa varmaan vaikka 30kmh :D
Viimeksi muokannut riksu26 päivämäärä 16.7.2014 13:48, muokattu yhteensä 1 kerran
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 16.7.2014 13:25

jonicc kirjoitti:Kannattaa tosiaan aina sitä kaasaria lähteä säätämään mieluummin liian rikkaalta laihemmalle kuin toisinpäin, ettei vahinkoa pääse sattumaan.


No nyt on suutin vaihdettu. Kaasarissa on: tk40 ja ps280

Keleen sade sotkee testiajoa, mutta vapaalla kaasuttamalla vaikuttaa lupaavalta. Jos tyhjäkäynniltä kertaheitolla vetää kahvan tappiin, niin jää 6-7000 vaiheille kiekat ja hiukan kun löysää kaasua niin nostaa ylös. Jos taas nostaa ensin kiekat 5000, vapauttaa kahvan ja sitten vääntää kahvan tappiin toimii loistavasti.

Erikoista oli myös se, että vaikka kaasari oli tyhjä (suutin vaihdettu), niin kylmä kone lähti tokalla polkasulla ryypyllä käyntiin - tuota se ei ole ikinä aiemmin tehnyt! Soppaa varmaan ollut jossain sopukassa sopivasti :)

Suuret kiitokset kaikille vinkeistä, nyt tuon kanssa selvitään enää korkeintaan suutinjumpalla :D
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 16.7.2014 14:16

No nyt on testilenkki heitetty.

Onkos se ihan normaalia, että kylmällä koneella ei lähde kiertämään ylös vaan röpöttää kiihdyttäessä? Kun hiukka ajaa niin rupeaa kiertämään ihan nätisti. Hiukka tuo empii nyt tuolla 280 pääsuuttimella, mutta ei häiritsevästi, joten en lähde tuota pienentämään.

Samoin edelleen kuuluu tasakaasulla ajettaessa häiritsevä nakutus. Tuo nakutus ei kuulu mottorijarrutuksen aikana eikä kaasutettaessa. Onko kellään hyvää arvausta mistä tuo voisi kuulua?
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 16.7.2014 14:34

Ei mikään kakstahti toimi röpöttämättä kylmänä. Antaa vaa lämmitä vähän pidempään tai vaihtaa isommalle aikasemmin. Jos lämpimänä täyskaasulla röpöttää, voi koittaa ottaa penkin alta ilmanputsarin kotelosta sen kumikärsän irti.

Kuuluko tuo nakutus jokaisella vaihteella? Onko kierrosluvun mukainen vai pienempitaajuuksinen?
Kuuluuko paikaillaan ollessa kytkin päällä /pois? Kierroksilla? Muuttuuko vauhdin mukaan?
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 16.7.2014 15:20

HateCrew kirjoitti:Ei mikään kakstahti toimi röpöttämättä kylmänä. Antaa vaa lämmitä vähän pidempään tai vaihtaa isommalle aikasemmin. Jos lämpimänä täyskaasulla röpöttää, voi koittaa ottaa penkin alta ilmanputsarin kotelosta sen kumikärsän irti.

Kuuluko tuo nakutus jokaisella vaihteella? Onko kierrosluvun mukainen vai pienempitaajuuksinen?
Kuuluuko paikaillaan ollessa kytkin päällä /pois? Kierroksilla? Muuttuuko vauhdin mukaan?


No hienoa ettei lähde röpöttämättä kylmänä - tuosta ei kannata olla huolissaan!

Kävin tunnustelemassa tuota nakutusta tarkemmin. Nakutus ei kuulu tyhjäkäynnillä ja kytkimellä ei ole vaikutusta. Nakutus kuuluu kierrosalueella 4500-5000 vaihteesta riippumatta - vauhti vain kasvaa kun isompi vaihde on päällä ;)

Tyhjäkäynnillä kun tutkailin tuota nakutusta, niin olisiko tuo nyt sitä kuuluisaa röpötystä. Hyvin saman oloinen ääni kuin putkesta tulee (tuo papatus) ja samaan tahtiin tulee - ääni vain on terävämpi ja kovempi ajettaessa tasakaasulla tuolla kierrosalueella.
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 16.7.2014 15:50

Hmm...

Varmaan on joku resonointiääni, kuin noin pienellä kierrosalueella kuuluu.Yks vaihtoehto on resonoiva ypvs-akseli, mutta sullahan taisi olla uus semmonen, niin se ei pitäis olla ongelma. Kansi auki, sormilla akselin päästä kiinni ja kierrättelyä, sillähän se selviää.
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 16.7.2014 16:08

HateCrew kirjoitti:Hmm...

Varmaan on joku resonointiääni, kuin noin pienellä kierrosalueella kuuluu.Yks vaihtoehto on resonoiva ypvs-akseli, mutta sullahan taisi olla uus semmonen, niin se ei pitäis olla ongelma. Kansi auki, sormilla akselin päästä kiinni ja kierrättelyä, sillähän se selviää.


Juu, uusi akseli ja päädyt laitettu. Piti ihan samaa ääntä vanhallakin akselilla vaikka smirgelillä otin lopuksi reilusti pois :seko:

Täytyy tutkailla tuota ääntä ja koittaa paikallistaa se vähän tarkemmin. Hiukka vain tuo ääni huolestuttaa kun poika saa kohta kortin ja lähtee sillä kylille kiusaamaan nykykevareita :lol:
jööns
Pyörä:
EX: Cagiva Mito EX:Husqvarna Wr -07 Yamaha DT125 re -04
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
11.6.2012 21:03
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jööns » 16.7.2014 16:45

Itsellekkin tuli ostettua DT re viimeviikolla. Noin 250km kerkesin ajamaan kunnes meni jäähytinnesteet ja laatikkoöljyt sekaisin. Vesipumpun stefa + nylonratas ainakin uusittava, itse en nopealla googlettelulla mistään löytänyt. Mahtaa kyseiset osat olla Yamahacenterillä melko suolaisen hintaisia. Jos tiedätte mistä kyseiset osat saa ostettua edullisesti lyhyellä toimitusajalla, niin saa tänne linkata. :D
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 16.7.2014 17:25

Tutkailtuani tilannetta ja mietittyä pää höyryten tuli sellainen aatos, että tuo ääni saattaa johtua kasvaneesta polttoainemäärästä (porattu ja iso pääsuutin) ja vakioputkesta. Ei välttämättä riitä virtaus tuossa vakioputkessa, jolloin lyö takaisinpäin vähän reippaammin seosta.

Kokeneemmat konkarit voisivat kommentoida tuon teorian mahdollisuutta.

Vinkkejä myös mistä tuohon kannattaisi tehoputkea lähteä hommaamaan.
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 16.7.2014 17:46

jööns : tiiviste ebaystä ja ratas purkuosista. Tuo tiiviste ei alkuperäsenäkään ainakaan netin mukaan pitäis kovin kallis olla.

jeronen: Itellä DEP ja tykkään paljon. YPVSän kanssa muuten vakiota vastaava paitsi paremmat ylätehot, parempi ulkonäkö ja paremmat mutta ei vakiota kovemmat äänet.
Saa esim täältä: putki ja änkkä. Ite tilasin myös tuolta. Halpa tuo ei kyllä ole (~300€) ja tuota joutuu autosolilla vähän väliä kiillottemaan kun ei kura ja pintaruoste irtoa muuten.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 16.7.2014 18:17

Nyt on servo kiinni ja säädetty pakoaukko portaattomaksi. Hyvin jaksaa mennä ainakin pienillä kierroksilla (6. vaihteella n. 30kmh).

Vapaalla kun kierrättelin niin ei vaan kiertänyt loppuun asti vaan kuulostaa kuin olisi joku rajotin tms. Voiko olla mahdollista että käy nyt rikkaalla kun ei ennen tuota tehnyt?
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 16.7.2014 19:05

HateCrew kirjoitti:jeronen: Itellä DEP ja tykkään paljon. YPVSän kanssa muuten vakiota vastaava paitsi paremmat ylätehot, parempi ulkonäkö ja paremmat mutta ei vakiota kovemmat äänet.
Saa esim täältä: putki ja änkkä. Ite tilasin myös tuolta. Halpa tuo ei kyllä ole (~300€) ja tuota joutuu autosolilla vähän väliä kiillottemaan kun ei kura ja pintaruoste irtoa muuten.


Kiitokset vinkistä HateCrew :)

Tuo kilke vahvistui tulevan pakoaukonsäätimestä (vaikka on uusi). Tein siten, että irroitin vaijerit ja lukitsin säätimen auki asentoon. Rupesi 7-8 tonnin paikkeilla nykimään (taitaa saada liikaa kakkua), mutta EI kuulu kilkettä lainkaan.

Epäilisin nyt kahta vaihtoehtoa:

1. Sylinterin pakoaukonsäätimen aukot ovat ajanmyötä ottaneet kipeää ja uusi säädin kolisee tietyllä kierrosalueella

2. Kierrosalueella 4500 - 5000 on pakoaukon säädin hiukan kiinni. Vakioputkesta tulee noilla kaasarinsäädöillä (tk40 ja ps280) sen verta reippaasti tavaraa, että ISOMPI vastapaine saa tuon pakoaukonsäätimen kolisemaan -> Tämä varmasti korjaantuisi vapaammin virtaavalla putkella = Tehoputkella.

Ehkä vielä tärkeämpää on tietää nyt se. Onko tuosta kolinasta haittaa koneelle?

Laitan kyllä tuon teharin ostoslistalle ja ostelen kun "saan" (vaimo saa) edellisestä reilun 600 euron rempasta :roll:
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 16.7.2014 19:48

YPVSän akseli on kahden pronssihelan päällä, joten sanoisin että kolinat johtuu joko noiden helojen väljyydestä tai sitten jos akselin puolikkaita ei ole kiristetty kunnolla.

Ja tuosta pakoaukonsäätimestä sen verran, että omien havaintojen mukaan se ei rupea aukeamaan vasta kuin jossain 8k rpm kohalla