Ostan kevarin, mutta minkä?

Liittynyt:
14.6.2015 20:53
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut mopokuumottelija » 8.11.2015 16:55

No huhhuh :D aikamoista teknistä tietoutta

.Juho kirjoitti:
Kyllä niissäkin alkaa vaihteensiirtäjät ja kytkin olla melko kuluneet.
Kytkimellä tarkoitan nyt kytkinkruunun, kytkimen keskiön ja painelevyn kuntoa.
Ensimmäiset kaksi mainittua kuluuu urille ja kytkinkruunun vaimennuskumet väljistyy (-> tärinää, alkaa mahdollisesti kolisemaan kun vapauttaa kaasun korkeilta kierroksilta).



Jos nuo alkaa olla vaihtokunnossa, niin onkos se sitten semmonen homma jonka pystyy tekemään itse, ja paljonko suunnillen maksaisi liikkeessä?
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut .Juho » 8.11.2015 19:06

Osien vaihto helppoa.

Kytkinkruunun korjaus sitten vähän hankalampaa, jos vaimennuskumien lisäksi alkaa laittamaan jotain kumiputken palasta täytteeks.. koska uusia niittejä en ainakaan itse löytänyt mistään paikallisesta mp-liikkeestä tai pulttiliikkeestä.

Kytkimen osien vaihtoon menee kaikkiaan n. 30-60min, riippuen tekijästä.
En tiedä ohjeaikoja, mutta olettaisin että mp-liikkeessä veloittavat 60-80min työstä (tuntihinta 70-100€ riippuen liikkeestä) + osat.
Ja vaihdolla tarkoitan täysin ajokuntoisen pyörän purku, osien vaihto ja kasaus (niin että on käynnistettävissä ja ajokunnossa).

Vaihteensiirtäjien vaihto vaatii sitten lohkojen avaamisen.
Samalla sitten vaihteensiirtäjien liukutapit ja mahdollisesti vaihderumpu vaihtoon, sekä tietenkin stefat ja tiivisteet.

Tämä sitten 2-4h homma, ja liikkeessä todennäköisesti veloittavat 4h x tuntihinta + osat.

Että kun miettii, miten paljon pelkkä työ maksaa mp-liikkeessä..
Niin ainakin itse suosittelisin ennemmin pyrkimään tekemään työn itse vaikka oikeasti osaavan kaverin kanssa + räjäytyskuvien kanssa ja ottaa paljon kuvia työvaiheista, sekä pitää hyvän järjestyksen.

Sitten jos homma menee pieleen, mp-liikkeessä veloittavat paljon siitä hommasta jos sinne tuo pari muovipussia, joissa koneen osat sekaisin.. :lol:
Jos edes suostuvat sitä ottamaan työksi.
Liittynyt:
14.6.2015 20:53
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut mopokuumottelija » 8.11.2015 21:49

No joo o, kuulostaa aika hankalalta, onko joku suht helppo tapa testata nuo vaihteston ja kytkimen toiminta? Entä alkaako niitä oireita joita listasit viime sivulle tulla vasta siinä vaiheessa kun osat ovat jo vaihtokunnossa? Ja auttaako kytkinkruunun viilaaminen enää siinä vaiheessa mitään?

E: nyt ollaan kyllä menty aika pahasti tekniikan puolelle, pitäs varmaan jatkaa jossain toisessa ketjussa.
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut .Juho » 8.11.2015 22:09

Ei ne yhtäkkiä ilmene.
Sanoisin, että kovassa käytössä voi muutaman tuhannen kilometrin jälkeen ilmetä paljon ajetussa (>30-40tkm) koneessa ongelmia vaihteensiirrossa ja kytkimessä.

Lähinnä enskakäytössä.
Jos pyörällä on paljon keulittu, kytkimen osat ja 2-4 rattaat voi olla pahasti kuluneet.

Voi niitä kytkinkruunun tappeja hioa, jos urilla. Ne vain sitten ilmenee nopeammin.
Liittynyt:
21.12.2015 17:31
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Joulutorttu_00 » 21.12.2015 19:30

Ajattelin ostaa nelitahti supermoton ensi kesäksi. Olen ajatellut fanticia, mutta kallishan tuo on... Mitä muita kevyitä ja hyvin kiihtyviä nelari supermotoja kannattaisi harkita?
Pyörä:
Husqvarna TE 125, exYamaha YZF R125, pv
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
8.5.2013 23:09
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Meepi » 21.12.2015 21:19

Smr husse, wr jammu, rieju marathon, hm crm, kyllähän nuita riittää. Wr on ruiskulla ja muuta taitavat kaikki olla kaasarilla. Eipä nuissa maatakaatavia eroja loppujenlopuksi taida olla joten osta se joka eniten silmää miellyttää ;) Pari sivua taakseppäin on juttua nelarikemmuista enemmänkin.
Ostetaan smotot husseen! Pistä viestiä jos sattuu löytymään
Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut jonicc » 22.12.2015 13:25

Wr muita sen 20kg painavampi ja tosiaan ruiskulla, eli jos meinaat putkistoa vaihdella tms niin kaasarilliset halvempi säätää uudelleen. Yammuun säätöboksi säätöineen penkissä yli 500€, suuttimet taasen itse vaihdettuna alle 20€
Pyörä:
Husqvarna TE 125, exYamaha YZF R125, pv
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
8.5.2013 23:09
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Meepi » 22.12.2015 23:41

Jammun säätötarpeestakin voi olla montaa mieltä :)
Ostetaan smotot husseen! Pistä viestiä jos sattuu löytymään
Liittynyt:
24.12.2015 21:41
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Tuomas65 » 24.12.2015 21:47

Moi mitä muita rekisteröitäviä käytettyjä kisaenskoja on? (muita kun KTM) ?
Kiitos etukäteen ja sori offtopic
Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut jonicc » 24.12.2015 21:54

Husqvarna wr, husqvarna te ( 2 tahtiset 2014->), temmit, gagas ec, fantic 2 tahtiset nyt ainakin tulee mieleen.
Liittynyt:
21.10.2015 13:05
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Betajouni1 » 2.1.2016 11:28

Oisko tollanen 180cc kannattava ostos? Ajattelelin että tossa 15 000km kohdalla vaihtaisin sen 180cc kiinni. Vieläkö osat kestäis? Vaikuttaako se paljonkin tehoihin? Jollain kokemusta esim. paljon tuo hevosvoimia tai paljon kiihtyy paremmin?
Moderaattori
Pyörä:
Yamaha Yzf-R125 ´08
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 2.1.2016 19:12

Olettaen, että puhut nelari 180cc kitistä, niin allekirjoittanut kyllä on tykännyt. 15 tkm ei tiedä vielä mitään. Mullakin on reipas 30 000 mittarissa ni hyvinhän tuo pelaa, kytkin toimii ku ajatus, eikä alakertakaan osoita yhtään merkkejä kulumisesta. Huippujahan tuo pelkkä 180cc ei tuo, se on vaan fakta. Niihin (huippuihin) tarttee jo sit kantta ja nokkaa yms yms muuta hilpettä, mutta vääntöihin -herra mun varjele :lol:

Mitään ranteitarepivää voimaa ei tietenkää voi odottaa, mutta sen eron huomaa heti. Itse tykkään, saa alakierroksilla ajella nätisti ilman turhaa huudattamista, sekä taajamassakin saa sit nätisti jopa ilman vaihteen vaihtoa tehtyä niitä pyrähdyksiä, korttelikiihdytyksiä yms yms. Antaa myös taloudelliseen ajamiseen paljon väriä ja mahdollisuuksia !!

Kerran noin vähän ajettu, niin vaihda ihmeessä. Se on kato helppo sit myytäessä antaa toimivat osat mukaan kuin että sanoa "eipä niitä oo, leikkas edellinen pytty kii ni laitoin tän"
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Liittynyt:
21.10.2015 13:05
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Betajouni1 » 3.1.2016 0:37

Ghostly.K kirjoitti:Olettaen, että puhut nelari 180cc kitistä, niin allekirjoittanut kyllä on tykännyt. 15 tkm ei tiedä vielä mitään. Mullakin on reipas 30 000 mittarissa ni hyvinhän tuo pelaa, kytkin toimii ku ajatus, eikä alakertakaan osoita yhtään merkkejä kulumisesta. Huippujahan tuo pelkkä 180cc ei tuo, se on vaan fakta. Niihin (huippuihin) tarttee jo sit kantta ja nokkaa yms yms muuta hilpettä, mutta vääntöihin -herra mun varjele :lol:

Mitään ranteitarepivää voimaa ei tietenkää voi odottaa, mutta sen eron huomaa heti. Itse tykkään, saa alakierroksilla ajella nätisti ilman turhaa huudattamista, sekä taajamassakin saa sit nätisti jopa ilman vaihteen vaihtoa tehtyä niitä pyrähdyksiä, korttelikiihdytyksiä yms yms. Antaa myös taloudelliseen ajamiseen paljon väriä ja mahdollisuuksia !!

Kerran noin vähän ajettu, niin vaihda ihmeessä. Se on kato helppo sit myytäessä antaa toimivat osat mukaan kuin että sanoa "eipä niitä oo, leikkas edellinen pytty kii ni laitoin tän"

Kiitos nopeesta vastauksesta! :D Mites kulutus nousiko hirveesti? Ja mites poliisit suhtautunu ääniin kun vissiin sillä 180cc nousevat? :) ajokelejä odotellessa! :lol:
Moderaattori
Pyörä:
Yamaha Yzf-R125 ´08
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 3.1.2016 7:11

Oikeastaan omassa jammussa äänet pysy aika samanlaisena, ei juurikaan huomaa muuta ku tyhjäkäynnistä, että jotain on koneelle tehty. Mullahan siis rupes kierrokset heijaamaan ton 180cc kitin myötä, mutta eivät varmaan huollossa osanneet laittaa paikoilleen.. Noh, ei auta hoitovirhettä enään itkeä.

Mutta siis voisin jopa väittää, että jos siihen kulutukseen on panostanut, niin en pidä mahdottomana ajatuksena myöskään kulutuksen laskemista. Edelleenkin tuo antaa voimaa ja vääntöä niin paljon, että mahdollistaa taloudellisen ajon ihan eri lailla, kuin vastaava 125cc kitti. Tietenki puhuttaessa just tästä taloudellisesta ajamisesta piikillä (seriously?) niin puhutaan aikalailla hiusten halkomisesta. Mut mä tykkään, rikkoa omia ennätyksiä. Oli se sit tyyliin ajaa mahd paljon tankilla tahi jotain muuta liikenteeseen ja kanssakäymiseen liittyvää.. Perfektionisti on perfektionisti *hakkaa päätä seinään*

Mut vaikka siihen taloudelliseen ajamiseen ei edes kiinnitä huomiota, niin et sä oikeasti nelarilla pääse yli viiden (L/100km) vaikka ajaisit kuuhun. Yzärillä pääsi matkalla nätisti kolmen pintaa ja taajamassa 3,5-4L/100km. Nyt uuden kitin kanssa en kyllä oo liiemmin edes jaksanut laskea..
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Pyörä:
Husqvarna TE 125, exYamaha YZF R125, pv
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
8.5.2013 23:09
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Meepi » 4.1.2016 2:53

Käsitinkö nyt oikein, mutta kyllä nelarilla pääsee helposti kuuden litran keskikulutukseen. Lähes vakio husse jossa enskanastat pienillä paineilla ja linttaralli niin alkaa muuten bensaa kulumaan. Yzärihän on uskomattoman bensapihi vehje. Joskus mittäsin niin ihan normi ajossa levottomalla kaasukädellä monesti jäi kulutus alle kolmen litran. Miksihän se piti mennä vaihtamaan tuohon italianihmeeseen :roll:
Ostetaan smotot husseen! Pistä viestiä jos sattuu löytymään