A1-kortti

riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut riksu26 » 18.9.2013 20:52

Prätkä jätkä kirjoitti:Oma pyörä on aina helpompi ajaa, ja kokemuksella voin kyllä sanoa et kyllä teknisesti duke on toimivampi kuin yamahan ilmajäähymotti (kytkin, vaihteet, kaasuvaste yms.), mutta toi on totta kytkimen osalta mut tottumiskysymys vaan.

Älä nyt kun kunnon ilmajäähy. Vanha, mutta toimiva ratkasu. Tätä et saa hajalle sitten millään. En minä kyllä niin suurta eroa huomannu koneen osalta, vaihteet oli vaan paljon kevyemmät vaihtaa. Taisi kyllä vaan kiihtyä vähän laiskemmin kun derbi. Ja kyllä minun mielestä tuo Senda oli ihan alusta asti helpompi käsitellä kuin Duke. Dukessa on vaan parempi etujarru. Piti jarruttaa 50kmh vauhdista, niin löin sitten jarrut pohjaan ja lopuksi perä käväsi ilmassa. Opettaja vaan totesi, että: "peräkin vähän keveni. Olisi tossa ollut vielä kolmisen metriä pelivaraa.."

MiniMies kirjoitti:Jos osaa yhtään ajaa niin käsittelyt pitäs kyllä mennä ekalla melkeen pyörällä ku pyörällä :lol: Olettaen että saa pikku lenkit kokeilla pyörää parkkiksella ennen tehtäviä.
Olen kyllä ajanut 8 vuotiaasta lähtien.. Sain heittää ykkösvaihteella yhen ympyrän ja sitten kakkosvaihteella toisen... Paljonpa siinä tottuukin pyörään. Heti sen jälkeen olikin hidasajo. Vissiin vasta kolmannella meni, kun Derbillä olen huvikseni sitä harjotellut, joka sattuu vaan olemaan paljon parempi ajettavuudeltaan minun mielestä, varsinkin hitaassa ajossa.
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Stål » 18.9.2013 21:14

Ite ajoin kans kortin Dukella aikoinaan. Oli mielestäni helppo käsitellä. Matala painopiste on helppo tasapainotella, ja leveä tanko tekee käännöksistä helpot. Muutenkin oli hyvä pyörä tuo Duke, vaihteisto ehkä vähän kulmikas...
riksu26 kirjoitti:Taisi kyllä vaan kiihtyä vähän laiskemmin kun derbi.

Riksu... Tää on taas yks näistä kerroista kun ei pitäis lähteä heittämään tällasia kommentteja :roll:
Husaberg FS 570
skittlesmaster
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme SM
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
29.5.2011 11:29
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut skittlesmaster » 18.9.2013 21:15

Huomenna ois inssi, tullu nyt kuukaus ajeltua harkoilla ja pyörä on ihan hallussa, siinä ei oo ongelmaa. Liikenteessä ei oo pahemmin mitään ongelmia, tullu niin paljon ajeltua mopollaki jne. Enimmäkseen pikku-yksityiskohdat jännittää esim. olan yli katsominen jne. Mitään vinkkejä viimehetkelle?
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 18.9.2013 21:38

Joo, pointti ei ollut mollata yamahaa aivan lyttyyn, mutta kokemuksella tiedän että sen kytkin on aivan omituinen käytökseltään ja laatikko todella epämääräinen + kaasuvastekin vähän semmosta miettimistä.

Ja se on totta, että Duke on tottumattomalle hieman kankea ja kytkin on tuollainen kuten kuvailit, eli alkuun ei ota yhtään mut sit ottaa äkisti, mutta parempi se silti on ku yamahassa.

Ja faktahan on se, että se yamahan ilmajäähymoottori on halvalla tehty eikä edusta parhainta mahdollista tekniikkaa pikkuvikoineen/ominaisuuksineen.

Mutta vielä loppuun, autokouluni pyörä saattoi olla vaan loppuunajettu paska (yamaha xt125x) eikä siis välttämättä anna parasta kuvaa kyseisestä moottorityypistä, ja kiva pyörähän sekin oli jos leppoisasta kruisailusta tykkää, mutta tehoton ja laiska se on ja sille ei mitään mahda.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 19.9.2013 7:00

Itse oon kans kortin ajanu Dukella. Paska maku jäi aina ajon jälkeen suuhun.. :roll:
Kytkin oli tosiaan vähän mitä oli + vaihteisto oli tosi omituinen. Ei toi duke ollu mulle kyllä sopivaa nähnytkään. Mielestäni liian pysty ajoasento, jotenki tuli customilla cruisailu mieleen ku sillä ajo. :lol: (lue: Vaikka tuolla ja customilla ei mitään yhteistä olekaan...)
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Wilenius
Pyörä:
Hyosung gt125r
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
27.3.2013 16:48
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Wilenius » 19.9.2013 16:57

Eihän tuo duke mitään aatelisto ole, joten en tiedä miksi autokoulut hommaavat niitä. Hintakaan ei ole edullinen ja mielestäni se ei sovellu isolle kuskille hyvin. Oman korttini ajoin Yamaha wr:llä ja siinä ei ollut oikein mitään valittamista. Toivotaan parannuksia noihin korttien suorittamisiin lakimuutostahan uhoavat jo ensivuoden alkuun... Näillä pärjää taas
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Aplaja » 19.9.2013 17:25

Duke oli melkein mahdoton ajaa jo tälläiselle 187cm. Jalat ei mahtunut tankin koloihin vaan joutui haarallaan ajamaan. Sen tunnin jälkeen autokoulun toisen pyörän; CBF rattiin. Oli kyllä hyvä pyörä ajaa ja tehdä käsittelytehtävät vaikka etujarru oli tunnottomin mitä olen koskaan kokeillut.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut riksu26 » 19.9.2013 18:28

Noilta löytyy vaan tuo uuden karhea Duke, ei muuta.. Tänään oli sitten se ajotunti ihan liikenteessä, eikä siinä kuulemma hirveämmin sanomista ollu.

Tuli kyllä tuo Duke paljon tutummaksi. Hiljaa tuolla pyörällä ei ole mukava ajaa (alle 50km/h), koska isommalla vaihteella ei oikein jaksa mennä ja kun heittää pienemmälle, meno on semmosta "tökkivän" (kaasua, ei kaasua, kaasua, ei kaasua) tyylistä. Kovemmissa vauhdeissa (50km/h -->) on sitten mukavampi ajaa. Melkein kun jollain korkea kiekkasella ratapyörällä yrittäisi ajaa kadulla, mutta pakko myöntää, että kyllä tuo on hallintalaitteiltaan parempi kun oma pärrä. Kaasuunkin vastaa paremmin, tosin ei mikään ihme kun on ruisku kyseessä.

Vaihdelaatikko on tosiaan vähän outo. Vapaatakaan ei meinaa löytyä millään. Itelleni tuo pyörä on kyllä justiinsa sopivan kokonen kun olen joku n.175 pitkä. Ei siinä sitten. Tiistaina uudestaan ajelemaan Dukella.
Haatsi
Pyörä:
Oliskin.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
7.4.2005 22:21
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Haatsi » 19.9.2013 18:38

Duken laatikko on taattua KTM laatua, vapaan saa ainoastaan liikkeessä päälle, se on ominaisuus.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut riksu26 » 19.9.2013 18:44

Mitäs järkeä siinä nyt on? :lol:

Pitää toivoa, että käsittely koe menee sitten läpi ensi perjantaina.
<Tero>
Pyörä:
Beta RR 125
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
1.12.2012 1:15
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut <Tero> » 6.10.2013 17:02

Tota tuli ajeltua autolla tossa perjantai-yönä ja ikää on kahta kuukautta vaille 16. Poliisit sitten tietenki huonolla onnella löys mut haaviinsa ku ajelin tuolla jossaki ja pysäytti. Mulla oliski semmonen kysymys, että sainko 10 päiväsakon lisäksi jotain suorituskieltoa yms?? Koska poliisisetä ei mainitse paperissa sanallakaan mitään mistään semmoisista. Mopokortinki antoivat takaisin katsottuaan siitä henkilöllisyyden.
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Stål » 6.10.2013 18:34

Hmm, oiskohan niin että tulee kutsu asemalle pian. Kortitta ajosta seuraa automaattisesti vuoden suorituskielto, korttikin pitäisi lähteä.
Husaberg FS 570
Helvetinhedelmä
Pyörä:
DT 125x '06, DT 125R '90, Monkey jne.
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
11.4.2012 14:44
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Helvetinhedelmä » 6.10.2013 22:20

Mulle ainakin tuli 2kk ajokieltoa ja vuoden suorituskielto piikkikortti oli jo onneksi kun ajelin autolla jossain jumalan selän takana hiljaista peltotietä ja poliisit sattuivat olemaan kai kusitauolla päällystetyltä tieltä sivussa :lol: Kuulusteluissa päätettiin ainakin ajokiellon pituus ja siinä samalla se sanoi että tietenkin on lisäksi se vuoden suorituskielto aina. Mutta mitä mahtaa sun sakkolapussa lukea? Siitä saisi vähän lisätietoa mitä pitäisi lain mukaan tulla.
<Tero>
Pyörä:
Beta RR 125
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
1.12.2012 1:15
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut <Tero> » 7.10.2013 1:01

Siis tää on on joku rangaistusvaatimusilmoitus eli kai sakko toiselta nimeltään. Rikkomus: kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta (auto). Anto neljäntoista päiväsakon sijaan 10, jotain se sano et nuoren iän takia (15). Ei myöskään maininnut mulle mitään mistään kuulusteluistakaan. Miksi? Koska isoveljeni vetäs 16v 125cc ratacrossilla viikko ennen kevarikortin inssiä ja kytät pysäytti, ni sille kirjotettii jo paikanpäällä ajokielto ja suorituskielto ja otettii mopokortti pois. (En ole varma antoko kutsun kuulusteluihin paikanpäällä myös)
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 7.10.2013 7:17

Nyt oot sitten tapahtuneesta hyst. Jos oikein oon ymmärtänyt tuon tilanteen, niin antoivat armon käydä oikeudesta.. :eek:
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.