A1-kortti

Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 3.7.2012 20:07

Ja kuinkahan moni 18v jannu pitää sen esimerkiksi juuri ostamasta R6:sen niissä rajoitetuissa tehoissa? Uskokaa tai älkää, mutta suurin osa ei pidä :eek:.

Kyllä nämä ajokorttilain muutokset loppukädessä koittavat saada teistämme vain turvallisempia, ei kukaan jaksa oikeasti kiusakseen niitä lakeja säätää. Jos joku niin luulee niin aika lapsellinen henkilö on kyseessä. :roll:
Mopo oli ja mopo meni :(
MiniMies
Pyörä:
Honda CBR 600F PC35
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
10.6.2010 2:22
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut MiniMies » 3.7.2012 20:10

Ei tietenkään pidä. Mutta lain mukaan pitäisi :)
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 3.7.2012 20:11

Ja ens vuoden alusta 35kw ja tuo harppaus on kyllä aika pieni et kun kerran on oppinu käsittelee pyörää, niin ei siinä mitään muuta oo ku opettelu et kaasun kanssa saa olla vähän varovaisempi, mutta sen oisin voinu hyväksyä et rajottamatonta korttia ei saa ilman lisäkoulutusta mut kevarista pikku-a:han on kyllä ihan turhaa ku tehot vaan about kaksin tai kolmin kertaistuu.

Ja ens vuoden alusta myöskin rajoittavat kuristetun pyörän kuristamattomat maksimitehot 70kw:hen joka rajaa nuo 6 sataset kyykyt pois.

Mutta tottahan se et ei näitä kiusallaan tehä vaan turvallisuuden takia, muttakun tämäkin on eu:n sanelemia juttuja niin hieman pistää vituttamaan.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 3.7.2012 20:25

Prätkä jätkä kirjoitti:mut kevarista pikku-a:han on kyllä ihan turhaa ku tehot vaan about kaksin tai kolmin kertaistuu.

Ja ens vuoden alusta myöskin rajoittavat kuristetun pyörän kuristamattomat maksimitehot 70kw:hen joka rajaa nuo 6 sataset kyykyt pois.


"Vaan kaksin- tai kolmikertaistuvat". Luetko edes omia virkkeitäsi? Eikä se ole se pelkkä teho vaan sen viisinkertaisen iskutilavuuden tuoma vääntö ja sen tehon välittömyys. Miettikääpä sitä, että tuollaisella 35kw kortilla saa ajaa esimerkiksi Yamaha MT-03:sta ja XT660X:ää lähes rajoittamattomana (vakiona pari kw yli tuon rajan). Molemmat kiihtyvät 0-100km/h noin viidessä sekunnissa ja vääntöä niissä on koko kierrosalueella enemmän kuin tarpeeksi. Prätkä jätkä väität siis, että tuollainen kaksi kertaa rivakampi kiihtyvyys verrattuna 11kw kemmuun ei vaadi mitään preppausta?

Mielestäni ihan fiksu ratkaisu rajata nuo kusiaiset ulkopuolelle. Kyllä ne päättäjät tietävät, että kuinka moni oikeasti pitää pyöränsä 25kw/35kw tehoissa, eivät he idiootteja ole. Fakta vain on se, että ne eivät tahdo pysyä lapasessa alkuun ja pitkälläkin ajalla ajo vaatii totuttelua. Eräs tuttu tuossa osti pari vuotta sitten itselleen ensimmäisen ison pyörän (ZX-12R:n) ja on sillä nyt toista kautta liikenteessä. Silti kysyttäessä hän kertoo, että kaasun vääntäminen on lähinnä pelottavaa. Pointtina siis: Edes kahden kauden aikana hän ei ole tottunut tehoon. Tietenkin kyseinen pyörä on rutkasti vielä kusiasta rajumpi, mutta ei se vielä tarkoita, että sellainen olisi helppo ajaa.

Olette melko naiiveja, jos oikeasti väitätte, että teitä vain kiusataan ja että kyllä sellainen 600 Gixxeri on täysin hallinnassa vaikka kokemusta aikaisemmin on vain piikistä. Pyörä saattaakin pysyä lapasessa niin kauan kun kuski ei väännä kaasua pohjaan, mutta sen jälkeen meno on melkoista arpapeliä.
Mopo oli ja mopo meni :(
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 3.7.2012 20:35

No mä oon sitä mieltä et kun on järkipäässä ja hetken totuttelee ni tommonen yamaha ei potki vaarallisen paljoa, mutta taatusti kyl sekin säväyttää ihan hyvin.

Ja periaate kysymyshän tää vaan on kun vuoden vanhempi kaveri saa kortin ilman mitään koulutusta ja ite joudut maksaa, kun b-korttikin on kallis ni rahapulan takia pitää vähän purnata.

Sinällään siis ihan hyvä opettaa ja sekin on ihan oikein et kusiaiset pois kun niistä harva pysyy rajotettuna, muttakun tilanne on se et kokeita ei ole niin 5 ajotuntia opettaa vaan vääntämään kaasua rauhallisemmin, säkin varmaan myönnät et yksinäänkin tuo onnistuisi jos ei ihan reikäpää ole.

E: Väitän siis et totuttelemisen tuollainen isompi 35kw pyörä vaatii mut ei sen kummempaa ja sitte taas isompi gixxer tai yli tuhatkuutioinen 12r kawa vaatii jo oikeasti ajotaitoa ennenku sellasella pystyy kovaa vetää, olen siis sitämieltä et rajottamaton pyörä vaatii koulutusta mut pikku-a ei välttämättä jos muistaa pitää järjen päässä.
Viimeksi muokannut Prätkä jätkä päivämäärä 3.7.2012 20:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut LaneKit » 3.7.2012 20:38

Kyllä mua vituttaa iha saatanasti jos tää tulee, reilua olisi just se että ne kenellä on piikkikortti tiettyä päivää enne saavat normaalisti rajottamattomaa saakka. Muute tulee kusetettu olo, itekki ajoin a1 siinä uskossa että joku päivä saan ilmatteeks ajaa rajottamatonta.

Viel enemmi vituttas jos ois joku 25kw kuristettu jossa yli 70kw tehtaalta, noiha taitaa muuttuu "laittomiks" ajaa pikku a:lla. Vois tulla pyöräkaupoille kiire.
j4nouns
Liittynyt:
14.9.2008 9:01
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut j4nouns » 3.7.2012 20:45

Ei kai se niille ole laitonta ajaa kenellä on vanha kortti? Eli tämä "pikku"-a.. Mutta jos saat A2 kortin niin sitten on.. toki voin olla väärässäkin.
Ihasproblem
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
20.6.2010 11:47
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Ihasproblem » 3.7.2012 20:47

Ilmeisesti asia menee niin, että jos sinulla on pikku-a (25kw) kortti saat ajella pyörälläsi 25kw tehoissa sittenkin vaikka siinä olisi yli 70kw tehoa alunperin.

Valitettavasti siirtymäajalla vanhasta uuteen lakiin on aina uhrinsa. Sympatiani on puolellanne, mutta ei auta itku markkinoilla. Muutos on joskus tehtävä ja jos se osuu kohdalle, niin se voi potuttaa.
Mopo oli ja mopo meni :(
j4nouns
Liittynyt:
14.9.2008 9:01
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut j4nouns » 3.7.2012 20:49

Jos yhtää hymyilyttää nii saat sentäs ajaa 35kw pyörää. :D
Pikku-a:lla joutuu kärsimään 25kw tehoista! ( :D )
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 3.7.2012 20:49

Niin no trafi ei yleensä huutele ennenku asiat on virallista, mutta autokoululiitto ainakin yritti saada asiat niin et ennen uudistusta a1-kortin saaneet saa kororuksen ilmaiseksi eli 100 prosenttinen varmuus saadaan 19.1.2013.

Ja eine vanhat 25kw gixxerit yms. pyörät laittomiksi muutu minun tietääkseni edes uuden kortin omistajilla, mutta uusia ei saa enää tehdä.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut LaneKit » 3.7.2012 20:50

Toi ois helvetin hyvä, ite nimittäi en aatellu tyylii ikinä ostaa pyörää jossa ois yli 25kw, seuraava aianki on joku halpa kusiaine honta joka on papereis 25kw, ei paljo huvita ylihintasia vakuutuksia maksaa.
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 3.7.2012 20:56

Ymmärrän asenteen ku vakuutukset on mielettömän kalliita, mutta vakuutuspetoshan se on ajaa täysitehoisena rajotetun papruilla.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut LaneKit » 3.7.2012 21:00

Vakuutuspetoshan se on ajaa tt piikkiä a1 papereilla, mutta väitän että yli 90% 2t pyörällä ajavasta tota tekee ja tyyliin 2 jää vuodessa kiinni :lol:

Ja muutenkin luultavasti seuraavat pyörät tulee olemaan vähän enemmin b- tyylisiä, joten tehot on vaan yks pien murhe lisää, ja helvetin vaikea todistaa täytuhoksi.

Mut jatketaan aiheesta--> Helvetin hyvä juttu ois jos tuo yli 70kw raja tulis vasta siitä eteenpäi, eikä kaikkia vanhoja 25kw:ksi kuristettuja kiellettäisi kevyellä kortilla ajettaviksi. Siis jos myö "vanhalla" kortilla ajavat saataisiin ajaa vielä noita, uudella ajavat siis käsittääkseni eivät saisi noihin puuttua. Toivottavasti tämä selviää kun tulee lopullinen virallinen tieto asiaan.
j4nouns
Liittynyt:
14.9.2008 9:01
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut j4nouns » 3.7.2012 21:08

Siis jos saat pikku-a ennen muutosta niin ei luultavasti pitäisi olla ongelmaa? Itellä pitäs onneks ens vuonna tulla rajottamaton kortti, toivottavasti tähän ei olla sössimässä nyt mitään ajotunteja tms..
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut LaneKit » 3.7.2012 21:10

Näin noista viesteistä sai käsityksen, tai meikäläine ainaki sai :D Eli jos ois enne tuota tammikuun loppua 2013 piikkikortti ni rokkais vanhalla kaavalla?

Pitää ootella virallista lopullista selostusta trafilta, noi aselakijututki muuttuu melkee sään mukaan :lol: