Ostan kevarin, mutta minkä?

sampul1
Pyörä:
Honda XL125V Varadero '05, Kymco Agility 50 vm 2008, EX Honda CBR125R '09, EX Derbi Senda DRD PRO R -06
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
31.7.2012 14:30
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut sampul1 » 6.6.2014 5:41

CBR on pieni. Pystyy ajamaan, on suht mukava, mutta mun Varalaivaderoon verrattuna se on ku Mankilla ajais. Ite oon 189cm pitkä ja ihan pystyy ajamaan separilla, mä omistinki sellasen. Mut se takajousitus on ihan hirveetä kuraa, niin löysä ja pomppunen. (Painoa mulla 110kg :D)
[x]M [x]harkat [x]A1 []pysäytetty []sakot []kilvet []verot []kortti [x]kaatunut. Kaksipyöräisen kuskeja on kahta tyyppiä: Niitä jotka ovat kaatuneet, ja niitä jotka eivät VIELÄ ole.
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Aplaja » 6.6.2014 9:20

Itse olen saman pituinen kuin Sampul, mutta painan vain 65kg ja omistan pitkät jalat. CBR olen testannut muutaman kymmenen kilometriä, eikä mitään ongelmaa rungon kanssa. Ainoastaan jalat oli vähän epämukavassa asennossa pituuden takia, mutta tottumus ja säätökysymyksiä (asennon takia vaihdepoljinta oli hankala käyttää, mutta sitähän pystyy säätelemään.) Tehoakin oli mukavasti verrattuna omaan ilmajäähy nelari enduroon.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
aksim97
Pyörä:
Honda CBR 125 2013, Honda CBR 125 2006 (+1kpl honda osina), Vespa Lx50 06', Yamaha XT 125 08'[EX], Honda CBR125 R 08' [EX], Aprilia rx '10 [EX], Derbi Senda Sm '10'[EX]
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
10.7.2012 22:32
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut aksim97 » 6.6.2014 13:35

Jonez98 kirjoitti:Nytkun ois loppukesästä kevari hakusessa, niin tuli mieleen pari kysymystä:

-Onko cebari oikeasti liian pieni pyörä 190cm kaverille vai onko se vain tottumiskysymys?
-Jos asuu lähemmäs 30km lähimmästä kaupungista, jonne ajaa lähes päivittäin, kannattaako edes harkita 2t-kemmua?
-ja budjetti tipahtaa vain sinne tonnin paikkeille, oisko kellään mitään ehdotuksia jotka sopivat tähän hintahaarukkaan? :D


Ei se välttämättä liian pieni ole, mutta kymmenen senttii sun mitasta pois on sille aika optimi. Itse asun 15km kaupungista eikä mullakaan olis ideaa lähtee ajelee 2t. Saa tuplasti kilometrejä samaan hintaan. Jos pituus tulee ongelmaks niin muut nestejäähytteiset vaihtoehdot jää kyllä vähiin. Hinta/laatu sama kuin isommissakin hondissa. Käy koeistumassa/ajamassa cebari. Jos pystyt ajamaan, niin etsi sellanen, johon vaihdettu kulutusosat hiljattain, niitäkin löytyy alkaen 800€. Suosittelen ruiskumallia, se kun on hieman pirteämpi eikä tarvitse ikinä oikeastaan säätää.
Tarvitsetko Cebariin osia? http://www.motot.net/talli/osat/id62789/
aksim97
Pyörä:
Honda CBR 125 2013, Honda CBR 125 2006 (+1kpl honda osina), Vespa Lx50 06', Yamaha XT 125 08'[EX], Honda CBR125 R 08' [EX], Aprilia rx '10 [EX], Derbi Senda Sm '10'[EX]
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
10.7.2012 22:32
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut aksim97 » 9.6.2014 21:18

Tässä alkas taas olemaan vaara, että oma pyörä olis lähössä kun ajamis-into on vähän päässyt laantumaan kun ei pyörä oikein enää säväytä kunnon mutkateilläkään.
Tilalle olen katsellut tässä noita nelari smotoja/enskoja nestejäähyllä budjetilla max 2700€. Wr ehkä tietysti turvallisin valinta noin jälleenmyyntiä ajatellen, mutta enemmän kiinnostaa Hussen Te/Smr ja Riejun Marathon.
Olen ymmärtänyt, että molemmat alustaltaan hyviä ja nelareiksi varsin pirteitä. Husset kalliimpia ostaa ja jotenkin rieju kuullostaa ja näyttää näppärämmältä omaan makuun. Onko näissä jotain maatakaatavia eroja, vai onko kumpi tahansa yhtä hyvä ratkaisu tähän kuumeeseen? Ja jos jollain ylimääräsenä ja kiinnostas vaihtaa 2013 cebariin niin vaihto sopii kyllä :lol:
Tarvitsetko Cebariin osia? http://www.motot.net/talli/osat/id62789/
jonicc Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut jonicc » 9.6.2014 21:48

Riejusta oon kuullut että sähköt saattavat elää välillä omaa elämää. Mittaristot mm. hajoilevat. Tosin joissakin husseissakin on.

Rieju varmaan pirteämmän tuntuinen, sillä onhan se kevyempi. Kuitenkin Rieju on myös hieman matalampi ja muutenkin pienempi. Koeistumaan ja ajamaan niin etköhän keksi kumman haluat. Ja WR tuskin turvallisin jälleenmyyntiä ajatellen, niitähän on aivan helvetisti myynnissä kokoajan :lol:

Tekis itekki mieli vaihtaa pyörää mutta ähh, rahaa vain kuitenkin häviää siinä :roll:
aksim97
Pyörä:
Honda CBR 125 2013, Honda CBR 125 2006 (+1kpl honda osina), Vespa Lx50 06', Yamaha XT 125 08'[EX], Honda CBR125 R 08' [EX], Aprilia rx '10 [EX], Derbi Senda Sm '10'[EX]
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
10.7.2012 22:32
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut aksim97 » 9.6.2014 22:01

Joo onhan noita mittarin hajoiluja vähän ollut kaikissa digi-mittarillisissa. Kai se pitäs mut kun ei kehtais koeajaa ilman, että on taskussa käteistä millä tinkiä :D
Ja itse en ole onneksi ekan mopon persneton jälkeen lisää persnettoo ottanut :lol:
Voinhan mä tohon sun hussees vaihtaa jos vaihtelua kaipaat :lol:
Tarvitsetko Cebariin osia? http://www.motot.net/talli/osat/id62789/
Gooby
Pyörä:
Husqvarna SMS4 -10
Liittynyt:
8.9.2012 9:26
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Gooby » 10.6.2014 0:02

Itekkin just tuli vaihdettua pyörää ja vaihtoehdot oli just samat kun sullakin eli nestejäähynelareita. WR jäi pois vaihtoehdoista huonomman alustan ja painon takia vrt. Husse ja Rieju. Mörinäpönttö on myös aikalailla must have kamaa WR:ssä ellei imurilla tykkää ajaa. :D Riejun äänet yllätti todella positiivisesti vaikka vakioputki onkin, mutta tyhjennetty ja lyhennetty. Korvakuulolta vastaa aikalailla sliparin ääniä, mukavan kovat ja möreät. Rieju Kiihtyy myös yllättävän pirteästi nelariksi aina sinne 90km/h asti ja siitä sitten alkaa kelata hitaammin. WR jäi viivoilla jonkun verran, Hussen kanssa melko tasasta tahtia mentiin.

Mitä nyt sanois tohon Rieju vs Husse. Molemmissa aika epäsuotuisa penkki pidempiä matkoja ajatellen, alusta on aikalailla yhtä hyvä. Rieju on tosiaan aavistuksen pienempikokoinen, mutta itselle ajoasento on ainakin muutaman sata kilsaa toiminu ihan moitteetta, itse olen 187cm pitkä, koropalan (koiranluissa reiät lähempänä) kanssa ihan sopivan korkea. Huomenna tulee testattua perusteellisemmin kun lähden parinsadan kilsan reissulle. Mutta tosiaan, Riejut on hankintahinnaltaan halvempia, mutta näihin on myös kalliimmat osat. Perus jarrupaloja ja rattaitahan saa ihan helposti, mutta sitten katteet ja esim jarrulevyt on aika hurjan hintasia. Pesee jopa Yammun joka on aika hyvin. Katesarja tais olla luokkaa 550€ (vrt. Husseen n. 100€?), ja etujarrulevy jonka oli mulle edellinen omistaja vaihtanut niin 260€. :lol: Siitä siis Riejulle miinusta, mutta jos ei ole noille alkuperäisosille tarvetta niin todella mukava peli tämä on, ei valittamista. :)
jonicc Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut jonicc » 10.6.2014 11:15

Joo hussessa kyllä varaosat halvempia, ja ehkä parempi saatavuus kun Riejussa. Jarrulevyt 80e kipale katesara vähän yli 100 jne. Ja Riejun voit varmaan koittaa ettiä jostain liikkeestä ja koeajaa, hussenkin jos on jossain liikkeessä niin sieltä mukavampi varmasti koeajaa. Sitten voi vain sanoa että "Liian kova penkki mun makuun, moikka" ja lähteä ;)
Jerski
Pyörä:
RS125 '06
Paikkakunta:
Kankaanpää
Liittynyt:
6.2.2013 22:01
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Jerski » 24.6.2014 11:48

Nyt tuli sitten kevarin osto eteen niin mitä arvon motottilaiset ehdottaisivat? Hintaa saisi olla enintään sen 1700 euroa, mielellään hieman halvempikin. 4-tahtisuus on itsestäänselvyys kun asun 12km keskustasta ja pitäisi pystyä ajamaan hieman pidempääkin matkaa.

Itse olen katsellut perus Hyosungeja ja Varaderoja mutta eilen bongasin nettimotosta Daelim Roadwinin, olisi melko lähellä ja halvalla (15tkm ajettu ja hintaa 850e) ja miellyttää omaa silmää, olisiko kannattava ostos? Honda CBR oli aluksi myös mietinnän alla mutta kun sellaista pääsin kokeilemaan niin ei vaan jotenkin ollut mun juttu.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut mustavi » 25.6.2014 14:26

Ei kukaan? Ok, jos jonkinlaista yhteismitallisuutta hakis ni pohjana vois olla ranskalaiset Maxitest-arviot omistajilta. Perus-Roadwinin 8,06 ei ole hassumpi, mutta näistä Sun harkitsemista pyöristä sen arvio on huonoin jos perus-Cometin jättää laskuista:

Honda CBR 8,31-8,49 riippuen malliversioista
Hyosung Comet GTR 8,41 (perus-GT vain 7,79)
Honda XLV 8,35/8,41 (kaasari-/ruisku-Varre)

Perus-Roadwinin on lukuisissa kommenteissa sanottu täristävän 8.000/min yläpuolella: ei ideaali ominaisuus matkapyörälle, ja ruuvitavaran kireyttä täytyy seurata. Maxitest-keskikulutus 4,02 on yllättävän korkea A1-sinkulle (ok, ilmeisesti konetta joutuu piiskaamaan pysyäkseen mukana Ranskan liikenteessä... Shadowlle aikoinaan ilmoitettu 4,20 täsmäs omaan havaintoon valtatiepainotteisessa ajossa, lukemat siis inhorealistisia). Motot-Wikissä mainittuja vilkkurele-ongelmia on ollu myös Ranskassa, on ollu jotain akkuharmeja, ja perusmallin on ulkoruokinnassa sanottu keräävän herkästi pintaruostetta. Kehuja on tullut ison pyörän olemuksesta, 187cm-kuskikin sanoi tilan riittävän.

Sen sijaan harkitsisin muutama satasen lisäsatsausta et ostais Roadwinin katetun vesijäähyn 125R-version: arvosana sille on peräti 8,58/ 28 arviota - yks parhaista 125-kuutioisista. 125R saa "tyytyväisyys?"- ja "ostaisitko uudelleen?"-kysymyksistä täyden kympin, perusmalli "vain" 9. 125R:ssä on moitittu puhdittomuutta alle 7.000/min kierroksilla, mutta muuten tehoa ja kulkua (120 ja ylikin, perusmallissa 110 "and that`s all she wrote") jopa kehutaan. Kääntösäde on laajahko, urheilullisessa ajossa keskituki tai sen kiinnikkeet alkaa raapia, kulutushavainnot 4,26 eli perusmallia persompi bensalle. 125R:n ajoasento ei ole kyykky- vaan perusmallin tavoin roadster-tyylinen, eli mukava, ja vaikka satula ilmeisesti kova onkin (kyysättävän tilat vain arvosana 7) siinä viihtyy tunteja tai satoja kilometrejä mielipiteiden mukaan. Monet aiemman perusmallin puutteista on ilmeisesti saatu tuotekehiteltyä pois, ainut yhteinen moitteen aihe on Ranskassa ollu piirimyyjien laatu/osaaminen (sekin kyl varmaan aika tavanomainen riesa kun merkki ei ole ihan yleisin... mikä lie Suomen tilanne?).
Jerski
Pyörä:
RS125 '06
Paikkakunta:
Kankaanpää
Liittynyt:
6.2.2013 22:01
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Jerski » 25.6.2014 19:36

Ok, kiitoksia tästä tietopaketista, käyn huomenna tuota Daelimia ainakin katsomassa kun tosiaan niin halpa on muihin yksilöihin verrattuna eikä pitäisi mitään vikojakaan olla mutta pistetään nuo vinkkisi korvan taakse. :)
takanakki15
Pyörä:
600 Bandit
Paikkakunta:
Kuusamo
Liittynyt:
28.4.2013 20:53
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut takanakki15 » 26.6.2014 9:08

Morjes, nyt tässä noin 2200 kilsaa ysärillä takana ja nyt se sitten iski, smotokuume :nolo: . Olin aivan varma että haluisin koko tän kaks vuotta kyykyllä ajaa, ei siinä onhan toi lepsu peli, mutta sitten taas kaikki tämmönen kikkailu jää vähän väliin, kaikki varmaan ymmärtää että miksi :D Eli siis aiheeseen, mites tommonen rieju marathonin piikki smoto pelaa ? Eli siis tää riejun nestejäähykemmu ? Kellään kokemuksia, eli täähän on kuulemma kevyt, keula varmasti nousis, mutta onnistuuko tuolla laitteella matka-ajo miten kun 30 km matkaa keskustaan, ja tulee sitten koulun alettua päivittäin varmaan ajeltua ainaki toi 60 km.. Omaa silmää toi peli ainakin miellyttäs, miten onkos porukalla kokemuksia tämmösestä laitteesta ? :P
Useimmat moottoripyörien ongelmat johtuvat liittimestä, joka yhdistää ohjaustangon ja satulan toisiinsa.
Tomppez
Pyörä:
Yamaha YZF-R125 "08
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
20.6.2013 2:39
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Tomppez » 1.7.2014 4:14

Supermotossa on luonnolisesti aika raju ilmanvastus kun mennään motarivauhtia 80-120kmh.Smotopyörä on aika lailla allround vehe,Hiekkatielläkään ei tuntuma katoa ja ajoasento on pysty joten pidempiä,+100km matkoja voi ajaa ilman että käet puuttuu.Enemmänkin perse.Ja plussana se noissa maroissa on se että saat hankittua suht halvalla isompaa pyttyä ilman että tarvii tyyristä ruiskunsäätöä tehdä.Ihan näppärä vehje mitä duunipaikalla vähän päristelin.

Hytin saa ilmaan lähes millä vehkeellä tahansa,Kyse on enimmäkseen vain taidoista.Tietenki välitykset ja vääntö vaikuttaa.
Merkillä ei ole väliä kunhan se on Yamaha.
noogi
Liittynyt:
9.8.2013 12:39
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut noogi » 3.7.2014 21:01

Voisikos joku mukava ihminen luetella joitain 2t kevareita joiden kulutus pysyisi rauhallisella ajolla 6l/100 tai alle? :roll: :roll:
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Aplaja » 3.7.2014 22:04

Yamaha DT
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].