Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut Husky510 » 4.7.2013 9:50

Ghostly.K kirjoitti:Et varmaan autoa ole ikinä käynyt katsastattamassa? Ei sielläkään sitä lakikirjaa niin pilkuntarkasti noudateta... ;)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Se nyt on ihan eriasia, autossa esim. ei voi olla vilkut liian lähellä toisia...Aika harvoin olen kuullut että et saa leimaa kun melu on liian kova. Tai autosta viety kilvet melun takia.....

Sandeels kirjoitti:Noniin sanottakoon, että itse olen tuota määräaikaiskatsastusta vastaan, mutta VAIN koska tykkään ajaa enskoja ja smotoja ja harmikseni ne ovat papereissa luokkaa 6-15kw, jotta menevät päästö- ja melurajoista läpi. Tämä tarkoittaisi sitä, että pitäisi kerran vuodessa jonottaa törkeän kauan konttorille ja kuristaa täysitehoinen vehje noin pieniin kilowatteihin, joissa sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi (esim KTM ei suosittele mitään KISApyöriään jotka saa kilpiin edes käynnistettäväksi kuristettuna), joka saattaisi pahimillaan katsastusmiehen käsissä johtaa konevaurioon jos kuristettuna vingutetaan jne. Itsestäni sen verran että nyt vielä tuommoisella kauhealla rääkyvällä piikkisella kotarilla ajelen (kohta isompaa samanlaista alle), mutta yksikään poliisi, saati normaali kansalainen ei ole valittanut mistään paitsi hieman kovista äänistä yöaikaan (villat olivat silloin palaneet). Aina ovat olleet kaikki hallintalaitteet ja renkaat kunnossa, jokaikinen vilkku ja valo ja töötti toimii! Tarkistan pyörän läpikotaisin joka päivä ennen ensimmäistä ajoonlähtöä ja illalla kun pistän pyörän talliin. Jos jokainen mopoilija/motoristi tekisi kyseiset toimenpiteet säännöllisesti eikä vain toteaisi valojen toimimattomuudesta "korjaan kun jaksan ehkä vuoden sisään", ei määräaikaiskatsastuksia välttämättä tarvitsisi, mutta toisaalta en näe siinä mitään muuta haittaa kun tuon että smotot järjestään laittomia pyöriä vaikka kaikki valot yms toimisivatkin ja katsastuspakon takia tämän mahtavan pyöräluokan joutuisi ehkäpä jopa sivuuttamaan.

Asiaa, mutta se on niin helppo ajatella näin. Siis teoriassa se toimii mutta toisilla käytännässä ei, itse olen päässyt vierestä katsomaan kun laimin lyödään näitä pieniä asioita, kun ei vain kiinnosta. No se riksi pitää ottaa kun menee leimalle kuristettun pyörän kanssa.....

Ja tää tulee karsimaan kaikki ilman kuristuksia olevat pyörät, siis ne jolla ei ole rahaa, paikkaa, laittaa, laitatuttaa kuritstetuksi katsastuksen ajaksi......
Päästöjä voisi kokeilla ihan muuten vain.
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Sok
Liittynyt:
23.5.2006 19:05
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut Sok » 4.7.2013 14:20

Moottoripyörien pakkokatsastus on kuitenkin vielä epävarmaa. EU:n ministerineuvosto, eli EU-maiden liikenneministerit, päätyivät joulukuussa vastustamaan pakollisia katsastuksia.


Lähde

Toivottavasti onnistuvat kumoamaan tämän asian.
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut Husky510 » 4.7.2013 15:03

Joo on kuule yksi edutaja joka tulee ajamaan asian viimeiseen asti ettei tule onnistumaan.....Toisella foorumilla luvataan pulloa palkkioksi
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
[VaDe]
Pyörä:
Nykyinen Kawasaki er-6n Ex: Yamaha dt 50, Aprilia sx 125, Aprilia rs 125.
Liittynyt:
23.4.2009 21:48
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut [VaDe] » 4.7.2013 17:17

Onko tietoa että maksaako tämä vielä saman verran kuin esim: auton jos katsastaa.
Ja onko vuosittainen katsastus, sillä siinä ei ole omasta mielestä järjen häivää. Kyllä tää on mukavaa tää moottoripyöräily...
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut Husky510 » 4.7.2013 19:33

Ei ole mulla ainakaan mitään tietoa, mitä maksaa, kuinka usein....Mutta onneksi sinne on vielä 2 vuotta, sen kerkeää unohtaa :D :D
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
vaijerinvenyttäjä
Liittynyt:
2.3.2008 15:00
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut vaijerinvenyttäjä » 4.7.2013 20:27

Itsellä ei ole moottoripyörää lainkaan mutta mopo on. Olen kumminkin melko iäkäs mopo kuskiksi. Eikös nämä samat järjen jättiläiset yritä hommata mopotkin katsastus pakon alaisiksi. Eihän siinä mitään hienompaa syytä ole kun juuri toi raha. Miettikää montako miljoonaa noi katsastus firmat tolla asetuksella rikastuu joka vuosi? Mulla on vähintään 20 kilsaa lähimmälle konttorille. En mä sinne jaksais normi(lähes) mopolla mitään päivä retkeä tehdä. Siihen vielä joku pieni jälkitarkastus niin menee toinen päivä. Kyllä tässä on nyt sama ajatus kun muissakin euvostoliiton touhuissa että jos vahingossa jollekkin yksityiselle jää jokukin penni jostain yli niin se tarvii saada jollain typerällä asetuksella sieltä lompakosta pois, johonkin ison firman osakkeen omistajille. Vittu köyhät kävelköön niin on rikkaille paremmat tilat ajella.
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut Husky510 » 4.7.2013 21:12

Joo mopot olisi tulossa vasta 2018 ja ensinäkin ne katsastus asemien ulkoiset omistajat ei maksa mitään veroja tänne.....En muista tästä on tehty jotain tutkimuksia, niin oliko se viime vuonna ne makso tänne vain 9€
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
vaijerinvenyttäjä
Liittynyt:
2.3.2008 15:00
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut vaijerinvenyttäjä » 4.7.2013 21:20

Husky510 kirjoitti:Joo mopot olisi tulossa vasta 2018 ja ensinäkin ne katsastus asemien ulkoiset omistajat ei maksa mitään veroja tänne.....En muista tästä on tehty jotain tutkimuksia, niin oliko se viime vuonna ne makso tänne vain 9€

Joo no en mä niiden verokertymästä mittään mieltä ollukkaan. vaan siitä paljonko ne virmat ja niiden omistajat tällä ihanalla todella tärkeällä asetuksella kahmivat siihen pirun pohjattomaan arkkuunsa taalereita, tai tässä taupauksessa niitä euroja.
wisax
Pyörä:
ZX6R, RM250
Paikkakunta:
Basel, Sveitsi
Liittynyt:
22.8.2007 14:55
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut wisax » 4.7.2013 21:39

Eihän tässä muuten mitään MUTTA. samaan aikaan kun vähennetään kadulta pyöriä, niin myöskin entistä vaikeampaa on saada lupia millekkään esim supermotoradalle. Taitaa vähentyä tämä pyörien rakentelu aika merkittävästi.. pitää ostaa gold wing ja ajella sillä sit stna.. PS. myydään suzuki jota et takuulla saa katsastettua !!
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut Husky510 » 4.7.2013 21:51

Itseä kiinnostaisi valtavasti jos olisi, niin sanotusti rahkeita. Eli jotain palikoita puuttuu. Alkaa ajaa supermotoa, siis ihan harraste mielessä, mutta ei sitä jaksa rukkaa tuota lavankoa koko ajan, tuohon hyvinkään radalle noin 50km, mutta siihen ne jää....Muut radat taitaa olla yli 100km päässä. Että siihen jää sitten se ajatus siitä, kun joutuisi vaihtaa kaikki kaluston tuohon hommaan....No en tiedä jos sitä vuokraa pakun aina muutamaks päiväksi ja lähtee rallaa, mut mut mut. No katotaan sitten kun se aika tulee, vielä 2 vuotta aikaa
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 4.7.2013 22:19

Noh, oikoluin tuota Sandeesin tekstiä hieman. Näin pääpiirteittäin todella suuri paino tekstissä tuntui pyörivän rahan, melun, päästöjen ja rakenteellisten heikkousten (ml. Jarrujen ym kuluvien osien) ympärillä.

Paneudun asiaan jonain tylsänä sateisena iltana, nyt muilta kiireiltä kirjoitan lyhyesti.

Ihan yhtälailla katsastusmies voi jättää auton taikka muun moottorikulkuisen ajoneuvon leimaamatta kovien äänien takia. Tunnen monia henkilöitä, jolla auto jäänyt leimaamatta seikan, tai toisen takia. Siitä ei enempää.

Mitä tulee tuohon kaksipyöräisten katsastukseen, niin asia tulee muuttumaan vielä yhteen kymmeneen kertaan tuon kahden vuoden sisällä. Teksti toi muutamia uusia näkövinkkeleitä, mutta tuohon asiaan täysillä paneutuminen tässävaiheessa on jo.. Hysteeristä? Siihen on tosiaan aikaa vielä parikin vuotta, joten mielipiteet muuttuvat varmaan allekirjoittaneellakin suuntaan tai toiseen. Puhun täten itseni ulos tästä keskustelusta ja vetäydyn tutkimaan itsekseni tämän tarinan loppua.
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut Husky510 » 4.7.2013 22:27

Tää kulostaa niin takin käännöltä jne....
Mutta toisaalta ymmärrän tuon koska niin pommeja on tuolla, mutta minun näkökulmasta pidän aika naurettavana asiaa. Mutta itse pidän huoli siitä että pyörä on kunnossa, koska henki voi lähteä jos ei ole. Itse olen nähnyt kun laiminlyödään ihan perus asiota pyörän kunnossa pidolta, mutta se on sen henki kulta. Jos haluaa riskeerata, niin senkus. Toinen kun se ei ole oikein perusteltua, en ole lukenut sitä SMOTO:n tekstiä paneutumalla, mutta kaikki asia mitä olen tässä komentoinut on niin päivän selviä. Niin kuin tuo kova ääninen auto ei ole saanut leimaa, mutta mutta no ei siihen oikein voi sanoa mitään. Miksi prätkässä kovat äänet, miksi autoista ei viedä kilpiä kun siinä on kovat äänet jne. Mutta kun se ei lisää mun, sun, tuon-turvallisuutta. Näin minä ajattelen, en tiedä miten sitten tuolla ulkomailla oleva päättäjän, lobbaajan, katsastusaseman omistajan, poliisin jne-kait se lisää niiden turvallisuutta....
Asioihin tulee niin kuin kaksi seurantaa, siis vaikka polisii+katsastus ja vielä jos tulee jotain muuta....
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut Husky510 » 4.7.2013 23:23

Sori tuplasta postaus
Lainattu toiselta foorumilta
NMR raportista kopsattua, kokemusperäistä faktaa katsastuskokemuksista Ruotsista. Aika turhaa touhua ja rahanhukkaa etenkin turvallisuus vinkkelistä, joka nyt tuntuu olevan ainoa katsastuspakkoa puoltava argumentti EU-komissiossa, rahastamisen lisäksi.

Moottoripyörien säännöllinen katsastus on pakollista Ruotsissa,mutta ei muissa Pohjoismaissa. Missään
Pohjoismaassa mopoja ei katsasteta säännöllisesti. Ruotsissa moottoripyörien hylkäysprosentti katsastuksessa
on kaikkein alhaisin, jonka vuoksi moottoripyörienkatsastusväliä harvennettiin vuonna 2004.
Pidempi katsastusväli ei ole johtanut moottoripyörien kasvaviin hylkäyslukuihin. Suomen, Tanskan, Norjan ja
Islannin onnettomuustilastot selkeästi osoittavat, että myöskään katsastusten puuttuminen ei ole johtanut
lisääntyviin moottoripyöräonnettomuuksiin.
Norjan liikennetaloudellisen instituutin tutkimus osoittaa, että autojen vuosittainen katsastaminen parantaa autojen teknistä kuntoa,mutta ei vähennä onnettomuuksia.
Näin ollen Pohjoismaita ei ole syytä pakottaa EU-direktiivin nojalla ottamaan käyttöön moottoripyörien jokavuotista
katsastusta turvallisuuden parantamiseksi. Mopojen katsastuskäytännön käyttöönottamisesta puhuttaessa
NMR kokee, että ensinnäkin kyseessä on mahdoton hallinnollinen tehtävä, joka tarkoittaisi satojentuhansien
mopojen rekisteröintikatsastusta, ja toiseksi mopoilijat pakotettaisiin näin ajamaan katsastuksen vuoksi pitkiä matkoja katsastustoimipaikoille, jollaisiin matkoihin mopoja ei ole tarkoitettu

Et sillein, tuolta voi luke lisää http://mp69.fi/uploads/NMR_Nordic%20policy%20paper%20road%20safety_FI_2012.pdf
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Jazzeish
Pyörä:
Suzuki PV -93
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
26.4.2011 18:36
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut Jazzeish » 5.7.2013 1:46

Tämän mopoja ja skoottereita koskevan eu-säädöksen noudattaminen menee varmaan aika samoille linjoille kun aikasemmatkin vastaavat, eli suomessa noudatetaan aivan pilkulleen oikein ja muissa eu maissa ei voisi vähempää kiinnostaa poliisi setiä tämän valvominen. :roll: imo..
anamiaz
Pyörä:
kawasaki kdx sr 125
Paikkakunta:
lahti
Liittynyt:
10.4.2012 21:47
Re: Katsastuspakko tulee moottoripyörille ja mopoille

ViestiKirjoittanut anamiaz » 5.7.2013 18:12

oli suuri virhe liittyä EU:hun