Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon ajan

Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut Shape » 18.5.2012 0:21

Endo94 kirjoitti:Keskuudessamme on ilmeisesti asiantuntija. Hyvä että korjaat näitä faktoja, mutta mietimpä tässä vain vieläkin monttu levällään 1). En tiedä minkälaisin Derbejä kasaat, mutta kyllä se vain niin on että tehtaalta lähtiessä ei ole kaiken maailman kuristuksia. Ne on sinne jälkikäteen tungettu, jotta saataisiin menemään tuo 45km/h. 2) Väitätkö että tässä ajetaan nollakokemuksella? Se on minulle se ja sama miten 10% prosentin jarrutehon rengaspidon jousituksen kuluma on vittu balansissa kitkan kanssa, mutta niin se vaan menee että kokemus taitaa olla mopon sarvissa päätekijä. Yhtään vahinkoa en ole aikaseksi omalla kokemuksella saanut kuin itselleni (talvella rönyämiset, ympärikeulimiset jne.) Eikä mopo missää tilanteessa vakiona tai kuristamattomana ole niin ratakireä että sillä tarvisi olla mm. jousituksessa niin optimaalinen vakaus jarruttaessa, koska kuski on todennäköisesti taitamaton, ja joko A) on menokkinsa kanssa kumossa B) lyö jarrut lukkoon, jolloin mopo liikkuu renkaat lukossa tienpinnalla. Eikä näissä mopoissa ABS. Kiitos ja anteeksi, pääset taas varmaan korjaamaan faktojasi ps. aivan varmasti on ollut jossain Euroopan maassa 65km/h nopeus, mutta nykytilanteesta en sitten tiedä. Ja KYLLÄ, vaikka esim. juurikin Espanjassa mopo meneekin esim. 70, ei tarkoita että se olisi laillinen nopeus. Siellä ei vaan välttämättä valvota niin tarkasti, kuin Suomessa

EDIT: ''Hattua saa nostaa poliiseille, kun jaksavat ratsata näitä isin pikkuperkeleitä virimopon sarvista.'' Miksi poliisin tarvisi ratsata? Ajan ulkonäöllisesti täysin vakiolla skootterilla, peilit vilkut ja kaikki. Ainoastaa nopeus on nostettu tehdassuunniteltuun ja meneenkin hikiset 65km/h. Vakio rullat ja kaikki, jarruissa riittää aivan selvästi tehot, vaikka Kymco onkin. PS. Minun ukko ei maksa, osallistu eikä tiedä mopoista yhtään mitään. Sitä ei kiinnosta eikä se välitä. Ainoa ohje minkä häneltä sain: Itse maksat hölmöilys. Onko tarvinu maksaa? Ei. Yleistät mopoilijoita. Ei kaikilla ole paalikuntoisia paskoja, toiset pitävät huolta eivätkä pilaa teinituningilla. Ja mitä ikään tulee, siirryn piakkoin autokorttiin. Ja ei, ei myöskään isäni ja varmuudeksi nyt äitinikään tule maksamaan yhtää mitään.


Kuten jo sanoin, tehtaalta tulleita Derbin uusenkoja kasaan luovutuskuntoon. Mihinkään ei ole mitään osia vaihdettu, poistettu ja lisäilty. Jokainen on tehtaalta tullessaan kulkenut 45 km/h. Jos herralla on omakohtaista kokemusta asiasta, johon perustat lauseen "kyllä se vain niin on että tehtaalta lähtiessä ei ole kaiken maailman kuristuksia. Ne on sinne jälkikäteen tungettu, jotta saataisiin menemään tuo 45km/h." niin haluaisin ilomielin kuulla siitä. :)

En ole väittänyt kenenkään puhuvan nollakokemuksella. Jokusen kymppitonnin olen itse näillä vehkeillä ajanut ja jopa 45 km/h vauhdissa alustalla on vaikutusta. Siinä missä herkkä etujousitus nielee töyssyt ja kuopat, pintakova pomppii töyssystä toiseen. Kun jarrutetaan voimakkaasti, tämä pintakova vetää yleensä herkemmin lukkoon. Vastaavasti mutkassa kallistettaessa altalähteminen on todennäköisempää. En väitä näin käyvän normaalissa ajossa, mutta ääritilanteissa jousituksen vaikutus kasvaa ja yleensä ääritilanteet ovat sellaisia, milloin sattuu. Kun soppaan lisätään vielä puolta suurempi nopeus, niin tadaa. Useimmissa menopeleissä alusta on hyvä, mutta

Olisi kiva, jos toisit kuitenkin esille tämän Euroopan maan, missä näin on ollut. Nykytilanteen näet täältä.

Miksi poliisien pitäisi rattijuoppoja ratsata? Miksi poliisit edes jaksavat vaivautua rikollista toimintaa vastaan? Siihen voit miettiä omassa mielessäsi vastausta.

Yleistät mopoilijoita. Ei kaikilla ole paalikuntoisia paskoja, toiset pitävät huolta eivätkä pilaa teinituningilla.
Yleistinkö?
sillä mopojen joukossa on myös näitä romuja, joille paras paikka olisi paalain.
Viimeksi muokannut Shape päivämäärä 18.5.2012 0:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
MaNeero
Pyörä:
Yamaha jog vm.2008
Liittynyt:
9.10.2011 13:42
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut MaNeero » 18.5.2012 0:24

Kertokaa nyt hyvät ihmiset kuka ne kurit sinne mopoon pistää? Vai onko jotain logiikka laittaa niin tehokkaat osat, että niitä joudutaan rajoittamaan raudanpalasilla, jotka kaiken lisäksi kuluttavat konetta.
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut kossusukka » 18.5.2012 0:29

Ei edes etäisesti ragequitin makua jossain täälä.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
MaNeero
Pyörä:
Yamaha jog vm.2008
Liittynyt:
9.10.2011 13:42
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut MaNeero » 18.5.2012 0:35

Tämä on herkkä aihe itse kullekkin.

edit:Rupean täyspäiväiseksi mopopoikien vastustajaksi heti kun itse saan autokortin. (silloin mopotuotannon saa puolestani lopettaa kokonaan)
Viimeksi muokannut MaNeero päivämäärä 18.5.2012 0:44, muokattu yhteensä 1 kerran
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut radon- » 18.5.2012 0:41

kossusukka kirjoitti:Ei edes etäisesti ragequitin makua jossain täälä.

Hehheh

Mopot kulkee 45km/h nyt ja tulevaisuudessa ja hyvä niin, ihan vaikka mopojonnejen kiusaksi. Tämä ketju on ainakin loistavaa ajanvietettä jos ei muuta, täyttä paskaa tämä koko ketjun sisältö on.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Kangass
Pyörä:
HVA 125 SMS -06, Kawasaki fighter
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
16.5.2011 21:48
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut Kangass » 18.5.2012 1:47

Uus otsikko "Poliisi lisää kahvitaukoja uusimaalla"

Eiköhän teidän "insinöörien" ja intoilijoiden kannattaisi jo lopettaa paska puheet...
Näyttää vitun tyhmältä se että ruudun takana pädetään asioilla, vaikka vittu olisitte mitenkä kouluttautuneita insinööri hönöjä ja "osaavia" niin ei tarvitse toisille alkaa pätemään...

Naurettavaa moderaattoreiltakin.. :|
comanche888
Pyörä:
KTM 450 EXC
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
19.5.2009 1:02
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut comanche888 » 18.5.2012 3:31

MaNeero kirjoitti:Tämä on herkkä aihe itse kullekkin.

edit:Rupean täyspäiväiseksi mopopoikien vastustajaksi heti kun itse saan autokortin. (silloin mopotuotannon saa puolestani lopettaa kokonaan)

Olethan itsekkin odottanut että saisit mopokortin etkä ollut yhtään mopokorttia vastaan vai?

Muista aina "tee niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän"

onjo aika diippii
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 18.5.2012 6:53

Mitenkään nyt kyseenalaistamatta Shapen ammattitaitoa, täytyy silti sanoa että jotain suhteellisuudentajua kehiin. Tottakai alustalla on vaikutusta pyörän käyttäytymiseen, siinä missä jarruilla pysähtymiseenkin. Nyt kuitenkin kyseessä on ehkä sen max 100km/h kulkeva enduromopo eikä mikään RR pyörä, ja näissä tieliikennevauhdeissa ei käytännössä alustalla vielä ole NIIN paljon merkitystä. Ei voida siis leimata kyseisen mopoksi huomattavan järeän vehkeen alustaa tai jarruja alimittaisiksi, koska ei ole mitään kiinteää pistettä millä perustella. Ei ole tiedossa mitään fysiikan lakia joka määrittelee milloin jarrut tai iskarien säädöt eivät enää riitä, koska muuttujia (esim tien pinta, renkaan malli ja kunto), on ääretön määrä. On vain eri tasoisia ominaisuuksia.
Vielä kun otetaan huomioon sellainen seikka että suuri osa mopoista on varustettu endurorenkailla tehtaalta tullessaan. Niillä kun ei paljon voida pidosta puhua edes 50 vauhdissa.
Myös suuri osa moottoripyöristä on varustettu endurorenkailla, jolloin voidaankin sanoa että kyseinen peli ei pysähdy tarpeeksi nopeasti satasen vauhdista, vaikka onkin moottoripyörä ja saa laillisesti kulkea yli satasta. Esimerkiksi oma ktm on todella vaarallinen peli ihan tehtaalta tullessaankin tieliikennekäytössä jo pelkästään renkaiden takia.

Miettikää siis kaikkia mahdollisia muuttujia asiassa, rupeaa hitaimmallakin menemään perille että ei näillä asioilla paljon ole väliä vaan kyse on viimekädessä kuskin taidoista. Laki ei kulje järjen kanssa käsikädessä. Joka tapauksessa se nykyinen 45km/h on mielestäni sopiva vauhti mopolle, tehoa vain voisi olla enemmän että jaksaa edes mennä. ;)
MaNeero
Pyörä:
Yamaha jog vm.2008
Liittynyt:
9.10.2011 13:42
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut MaNeero » 18.5.2012 14:49

comanche888 kirjoitti:
MaNeero kirjoitti:Tämä on herkkä aihe itse kullekkin.

edit:Rupean täyspäiväiseksi mopopoikien vastustajaksi heti kun itse saan autokortin. (silloin mopotuotannon saa puolestani lopettaa kokonaan)

Olethan itsekkin odottanut että saisit mopokortin etkä ollut yhtään mopokorttia vastaan vai?

Muista aina "tee niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän"

onjo aika diippii


Valitan, että pointtini (tai sanonko huono vitsini) meni sinulta hiukan ohi. Tuolla tavalla ajattelee harmillisen moni autoilija. Heille mopoilijoista on enää vain haittaa ja monen mielestä he saisivat lähteä liikenteestä kokonaan, koska ovat siellä niin "vaarallisia". Ihminen ei vain osaa ajatella kun itseänsä. Ajelin tuossa jonkun aikaa sitten tuolla kaupungilla (kyllä, moponi oli silloin vakio ) ja oli todella perseestä kun ihmiset oikeasti katsoivat sillä "painu helvettiin" ilmeellä (ja kyllä, ajelin ihan liikennesääntöjen mukaan.) . En kommentoi tähän ketjuun enää mitään, koska minulla tai oikeastaan kenelläkään tässä ketjussa ei ole mitään järkevää sanottavaa. Fakta vain on se, että mopot kulkevat aina 45 km/h,oli sille kunnon perusteluja tai ei.
makos00
Liittynyt:
19.2.2011 16:16
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut makos00 » 18.5.2012 14:59

Iha hyvä et valvoo noita mopoilijoita, monta kertaa on tullu vaa kolmion takaa suoraa etee eikä kato mihikää, eikä oo ollu mikää 45 vauhtii ku sielt ollaa tultu. Tosin on sit näitä jotka osaa ajaa vaikka on viritetty mopopedi alla, ei se muute mua haittais mut ku tulee vauhtii lisää nii katoo kaikki liikenne säännöt yms. monta kertaa tehny mieli seuraa sitä johoki mihi se nyt pysähtyyki ja takoo kunnol ku ei se nykyää muute mee perille.
eQ123
Liittynyt:
18.3.2011 19:59
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut eQ123 » 18.5.2012 15:16

Kyllä te sitten huomaatte ne alustan ja jarrun erot ku pääsette piikin sarviin, puhumattakaan isoista mopoista. Itselle riittäisi nykyisin tuo 45km/h mutta, miksei se voisi kiihtyä siihen että keula meinaa nousta joka vaihteella :lol:
http://www.motot.net/talli/osat/id69435/<- Suuttimia!!
Haukka_Pv
Liittynyt:
9.6.2010 17:29
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut Haukka_Pv » 18.5.2012 15:39

Niin, samaa juttua itsekin mietin: mitä ideaa on ensin tehdä tehokas 50cc kone, laittaa siihen hyvä putki ja sen jälkeen kuristaa se holkeilla tms. Melkein järkevämpää olisi alentaa koneen tehoa 50cc->40-30 cc ja antaisivat koneen oman tehon kuljettaa mopon 45 km/h nopeuteen.

Japanissa valmistettavat mopot kuristetaan juuri siellä tehtaalla, MUTTA, vain ne mopot kuristetaan jotka lähtevät EU-maihin tai muihin maihin, joissa on mopoille nopeusrajoitus. Väittääkö joku oikeasti, että Skyteam monkey 125 cc olisi turvallinen kevytmoottoripyörä? Skyteam monkey 50cc rakennettaan täysin samaan aihioon. 125cc Monkeyssa erona on vain se, että koneessa kuutioita on 75 vähemmän. 125cc ST-mankissa on myös takana rumpujarru, joka mitä suuremmalla todennäköisyydellä on tehottomampi kuin esim. yamahan taka(levy)jarru.

Joten kyllä ne uusien, vähänkin kallimpien mopojen jarrut ja jousitukset niitä kovempiakin nopeuksia kestävät. Lisäksi, nykyään useissa mopomalleissa putken kuristus on hyvin helppo irroittaa. Miksi näin?
-Sen takia että ne kurit ovat siellä karstoittamassa konetta ja niiden poistaminen tekee moottorista pitkäikäisemmän ja tehokkaamman. JA tietysti valmistajat haluavat että asiakkaat ovat tyytyväisiä mopoihinsa ja niiden käyttöikään?
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut radon- » 18.5.2012 16:43

Mopot on kuristettu järestään pakoputkesta vain sen takia että se on kaikista nopein ja ennenkaikkea halvin tehdä. Moottorin uudelleensuunnittelu tulisi järjettömän kalliiksi, nostaen mopojen hintoja ja loppupeleissä tämän hinnan maksaa kuluttaja. Yritys haluaa tietenkin saada mahdollisimman hyvät katteet tuotteistaan, ja jos mopojen hinnat nousevat niin kysyntä varmasti laskee ja näin tuotot eivät varmasti ole yhtä hyvät kuin aiemmin.

Ei kukaan ole teitä pakottanut ostamaan niitä uusenduroita? Nettimoto on pullollaan vanhoja tuntureita, jotka on suunniteltu siihen mopovauhtiin, senkun vaan ostamaan. Eikä tarvitse enää kitistä että kulkee liian vähän, kun tietää ettei sillä rungolla voi kovempaa enää kovin turvallisesti ajaa.
Sama laki nääs koskee myös vanhoja mopoja, joiden ominaisuudet eivät välttämättä ole kovin kaksiset edes 40km/h vauhdissa, puhumattakaan kovemmista.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
ErkkaQ
Pyörä:
ZXR 750
Liittynyt:
16.9.2008 15:27
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut ErkkaQ » 18.5.2012 21:46

Heti uutisen nähtyäni arvasin täällä olevan "todella tasokasta" keskustelua ja tälläkään kertaa en saanut pettyä :D

Ja keskusteluun vielä liittyäkseni jos haluaa mennä lujempaa, niin odottaa vuoden, että saa kevarikortin. Ennen mopokorttiuudistusta oli suhteessa törkeän kallis, mutta ei nykyään ole suurta eroa ja saahan sillä moottoripyöräkortinkin, joten ei kallis ole millään tasolla :D

edit: ja kyllä mopoihin pistetään kurit tehtaalla, mutta eivät ne sinne kuulu. Esimerkiksi Kanadassa saa mennä mopolla 70km/h eli sen mitä mopot kulkisivat ilman kuria vakioputkella. Euroopan malleihin vain pistetään kurit valmiiksi, koska tulee halvemmaksi kun jokaiseen maahantuotuun mopoon erikseen kurin lisäämällä. Kukaan ajatellut, että mopoista voitaisiin tehdä useampaakin mallia tehtaalla?? :DD

lähde nopeudesta kun joku alkaa kuitenkin väittämään vastaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Moped#Indi ... .2Fregions

editedit: Jos pysäytetään sen takia, että ei ole vilkkua, peiliä tai rekkari ei näy yms. niin se on pelkästään omaa tyhmyyttä. Onhan se joidenkin mielestä hienoa kun rekkaria ei pysty lukemaaan ennen kuin katsoo suoraan taivaalta alaspäin ja että vilkut eivät toimi ja vaihdetaan kaistoja miten sattuu, mutta ei niistä minivilkuista niin paljon vai aiheutua ulkoista haittaa usein jo muutenkin eläneeseen mopoon.
comanche888
Pyörä:
KTM 450 EXC
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
19.5.2009 1:02
Re: Poliisi valvoo mopoilijoita tehostetusti tämän viikon aj

ViestiKirjoittanut comanche888 » 18.5.2012 23:00

Itse kans uskon tohon että kurit laitetaan esim. euroopan malleihin. Aivan kuin japski auto tehtaallakin tehdään muualle maailmalle vasemmalta ohjattavia autoja.