Mopo-onnettomuuksien määrä kasvanut – liikennekasvatukselta kaivataan apua

juvee_
Pyörä:
Suzuki Sv 650-S & Honda Monkey Orkkis & Suzuki GT 125 -75 Ikuisuusrojekti
Paikkakunta:
Kuopio & Heinävesi
Liittynyt:
27.3.2009 17:50
Re: Mopo-onnettomuuksien määrä kasvanut – liikennekasvatukse

ViestiKirjoittanut juvee_ » 21.4.2012 11:34

Molemmissa on kyllä parantamisen varaa, kakspyöräsillä ajajissa ja autoilijoissa myös. Monet ajaa kyllä mopolla ja kevarilla ihan itsemurhatyylillä, kun kokoajan pitää mennä niin lujaa kun pääsee ja härnätään muita liikenteessä olevia, roikutaan persiissä kiinni ja pujotellaan miten sattuu liikenteen seassa.
Ja autoilijat varmaan tietää melko moni että viritetyllä mopolla jos ruttaa auton oli tilanne mikä tahansa niin se menee mopoilijan piikkiin, niin osa ei välitä paskaakaan jos sieltä tulee vähä kovempaa mopo/kevari vaan ajetaan suoraan eteen. Täytyy sanoo että kyllä itelläki tilannenopeudet taajamassa rauhottu kummasti kun kerran auton kylkeen ajoi :roll:
Specs: M.A. Ported Cylinder & Modified Head, Wiseco Piston, Ktm Exhaust, V-Force 3 Reed Valve System, 34 Dellorto VHSB Carburettor, Cr 125 Inlet Manifold, Pro-air Filter = Going to kill husses:DD
UsD DeZZi härpäke ---> http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo1533/ kahtokkee ja ihmetelkee !
Pevikka80
Pyörä:
Jopo
Liittynyt:
4.8.2011 21:59
Re: Mopo-onnettomuuksien määrä kasvanut – liikennekasvatukse

ViestiKirjoittanut Pevikka80 » 21.4.2012 12:49

Autoilioidenkin kyllä pitäs katella miten ajaa! tänäänki muija törkkäs suoraan eteen vaikka väistämisvelvollisuus!
Sok
Liittynyt:
23.5.2006 19:05
Re: Mopo-onnettomuuksien määrä kasvanut – liikennekasvatukse

ViestiKirjoittanut Sok » 22.4.2012 17:52

radon- kirjoitti:Tuskin sillä on mitään väliä paljonko se mopo kulkee, vaan autoilijoiden asenteessa on ongelma.


jep autoilijoiden asenteessa on ongelma, olen samaa mieltä...kaks pyöräsellä liikkuvahan on täydellinen kuski liikenteessä, kuka ei koskaan vaaranna muita tielläliikkujia vai mitä?

ja se että jos mopolija vetää kolmion takaa auton eteen on sekin autoilijan syy? olenko oikeassa
^^jaani^^
Pyörä:
EX Yamaha DT 50x 09 EX Aprilia Rs125cc 06 fighter EX Aprilia Sx125cc Honda Cr 250cc
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
11.10.2009 21:20
Re: Mopo-onnettomuuksien määrä kasvanut – liikennekasvatukse

ViestiKirjoittanut ^^jaani^^ » 22.4.2012 22:58

manne ajo viimekesänä stopissa kaveriii pahki ja lähti karkuun.. Mutta siltä tippu autosta lisävaloteline ja kilpi oli siinä kii nii ei pitkälle päässy 8) :D Mutta ei ne ookkaa tavallisia autoilijoita..
Moottori16
Pyörä:
Suzuki rm 250
Liittynyt:
23.10.2009 18:30
Re: Mopo-onnettomuuksien määrä kasvanut – liikennekasvatukse

ViestiKirjoittanut Moottori16 » 23.4.2012 14:21

^^jaani^^ kirjoitti:manne ajo viimekesänä stopissa kaveriii pahki ja lähti karkuun.. Mutta siltä tippu autosta lisävaloteline ja kilpi oli siinä kii nii ei pitkälle päässy 8) :D Mutta ei ne ookkaa tavallisia autoilijoita..


+15
Darian199
Pyörä:
Cpi SM PRO -08, Yamaha WR 125x, Yamaha Neo's 1998, Yamaha Dt 50 -10, Yamaha Dt Lc "125" -86
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
15.8.2010 10:20
Re: Mopo-onnettomuuksien määrä kasvanut – liikennekasvatukse

ViestiKirjoittanut Darian199 » 23.4.2012 15:14

mitä sitä ihmiset valittaa että mopoa ei saisi virittää yli sen 45 kulkemaan, ensinnäkin suurinosa mopoista menee yli 45 kun ne tehtaaltatulevat ja suomeen kun ne tuodaan ni ne kuristetaan menemään sen 45 ja muualla euroopassa ne menevät yli 45 kun tehtaalta tulevat että suomen lait ne tässä kusee eikä mikään muu, liian rajoitettu valtio
"Kaikki on sallittua jossei jää kiinni"
12o'clock
Liittynyt:
17.10.2009 14:19
Re: Mopo-onnettomuuksien määrä kasvanut – liikennekasvatukse

ViestiKirjoittanut 12o'clock » 23.4.2012 20:17

Darian199 kirjoitti:mitä sitä ihmiset valittaa että mopoa ei saisi virittää yli sen 45 kulkemaan, ensinnäkin suurinosa mopoista menee yli 45 kun ne tehtaaltatulevat ja suomeen kun ne tuodaan ni ne kuristetaan menemään sen 45 ja muualla euroopassa ne menevät yli 45 kun tehtaalta tulevat että suomen lait ne tässä kusee eikä mikään muu, liian rajoitettu valtio


Jokainen alakoulu ikäinen tietää varmastikkin tuon.
Laeistakaan tällä foorumilla tuskin päätetään.
Uutisissa paljon hehkutettu mopojen _virittäminen_ tuskin luo niitä onnettomuuksi, vaan ennemminkin liian suuret tilannenopeudet, kokemattomuus ja liikennesuhtautuminen. Tosin ei vakio mopolla ainakaan jatkuvasti tulisi niitä vaarallisen kovia tilanne nopeuksia.
Omasta mielestäni mopot pitäisi luokitella kahteen ryhmään kurilliset, joissa joku lätkä mistä tunnistaa,joilla taittuisi ensimmäinen 3kk ja sitten saisi ajaa kurittomalla jossa nopeus rajoitus olisi jotain 70kmh luokkaa.

Hankalahan tuommoinen olisi toteuttaa, mutta pää asia on kuitenkin se että järkeä pitää saada päähän aina kun lisätään nopeutta. Nopeutta olisi hyvä myösmahdollisimman paljon porrastaa, niin kuin on jo pitkälti tehtykkin. Pelottavimpia ovat nuoret jotka eivät ikinä ole ajaneet millään liikenteessä ja saavat b-kortin taskuun ja huomaavat että faijan bemmi onki yllättävän ripee. :lol:
Gogge
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 16:03
Re: Mopo-onnettomuuksien määrä kasvanut – liikennekasvatukse

ViestiKirjoittanut Gogge » 23.4.2012 20:28

Kaikissa eu maissa mopo saa kulkea vain 45km/h, ja tehtaalta tullessaan sen kulkevatkin. Asia on puitu jo kertaalleen mopopuolen poliisit -topicissa.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Mopo-onnettomuuksien määrä kasvanut – liikennekasvatukse

ViestiKirjoittanut Shape » 25.4.2012 21:43

Shape kirjoitti:EU-maissa maksiminopeus on laissa määritelty 45 km/h. Lisäksi ainakin Euroopassa valmistetut mopot ovat pääsääntöisesti kuristettuja jo tehtaalla.

The drivers license category for mopeds across the E.U. now is the AM driver's license. This license is for scooters and mopeds with no more than 50 cc (3.1 cu in), and a maximum speed of 45 km/h (28 mph). E.U. member countries that have not fully implemented the E.U. directive that refers to the moped and other drivers license categories must do so in the next few years, 2013 at the latest. Many member states have already done so.

The "E.U. moped", scooter, moped, or any other type of vehicle that fits into this category, two, three or four wheels, a maximum speed of 45 km/h (28 mph) and obligatory license plate as proof of insurance. Many E.U. countries only require special insurer issued plates, not state issued plates.


Lähde: http://tinyurl.com/c8r6hh3

Se, että jossaikin maissa mopoilla vedetään 80 km/h poliisien valvonnan ollessa hyvin heikkoa, ei tarkoita että siinä maassa olisi sallittua vetää yli 45 km/h.


viewtopic.php?f=19&t=82181&start=885#p4034649
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!