Derbin huolto ja ongelmat #3

Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 16.4.2017 12:50

Eli eka aluslevy ja staattori samoille paikoille, sitte käyn ostamassa ajoituslampun ja laitan vauhtipyörään astemerkit, mutta mihin kohtaan? Sitte viel et mite tää ennakon mittaus ja asteluvut vaikuttaa toisiinsa ja vikana et mikä toi YKK. Sori et vähä pihalla täs hommassa :D :)

E: voisko ajotuksen saada kuntoo jos laittasin aluslevyn ja staattorin samoille paikoille. Löysin äske kuvan koneremontin ajalta, jossa näkyy aluslevyn ja staattorin paikat jotenkin.
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 16.4.2017 15:06

Noniiin, vaihdoin staattorin ja aluslevyn paikkaa, ja ny kulkee ja käy. Mopo on myös hieman kierrosherkempi kuin ennen. Pientä ongelmaa piikin kanssa on kyllä, eli meinaa lähtee kunnolla vasta siinä 7-8k paikkeilla (mutta sen jälkee repäsee hyvin) Entiiä johtuuko kaasarin säädöistä vai pitäskö staattoria hieman siirtää? Myös välillä tyhjäkäynnillä meinas tukehtua, ja ryypyl pysy paremmi käynnis ja kulkiki paremmi. Voi tosin sää vaikuttaa myös ku ny vähä kylmempää.

Eli etin ny oikeen suuttimen ja säädän seosruuvia. Ehkä staattoria vähä myötäpäivään? :)
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 17.4.2017 12:42

Noniin hyvä. Sielä oli varmaan ennakko todella myöhäisellä.
YKK=yläkuolokohta
Sytytysennakko: Sytytyskohta suhteessa YKK. Käytännössä aina ennen YKK. Ainakin mopoissa perusennakko ilmoitetaan usein millimetreinä YKK:ssa, eli kuinka monta milliä mäntä on YKK:sta hetkellä jolla sytytysjärjestelmä triggaa. Käytännössä sytytysennakko muuttuu nykylaitteissa suhteessa kierroslukuun halutun ennakkokäyrän mukaisesti. Tämä on asteina, sillä sitä on mahdoton mitata milleinä, ja tämän voi tarkistaa ajoituslampulla.

Joku ajoituslamppupätkä jos kiinnostaa.
verde
Liittynyt:
17.4.2017 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut verde » 17.4.2017 18:34

Elikkäs kuului raksutusta vesipumpun puolelta ja alkoi kuumenemaan kone ja tehot hieman katosi. Annoin jäähtyä ja avasin vesipumpun ulkoisen kannen ja kaikki näytti olevan ok ja ratas pyöri kun painoi kiksiä alaspäin. Seuraavaksi otin termostaatin kokonaan pois ja laitoin jäähdytysnesteet takaisin syylärin letkusta ettei tulisi ilmalukkoja tms. Jäähdytysnesteiden pitäisi kiertää mutta nyt jäähdytysnestettä tippuu vesipumpun alla olevasta pikku reiästä (en tiedä miksi kutsutaan) josta ei normaalisti pitäisi tippua mitään. Kovilla kierroksilla kuuluu pieni kolahdus koneen suunnalta. Mistä johtuisi että nestettä tippuu? :s pyöränä toimii senda xtreme 08
Rabapaska123
Liittynyt:
15.3.2017 18:59
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Rabapaska123 » 17.4.2017 20:21

Mikä vois olla ku derbi lähtee käyntiin ilman avaimia ja ei sammu jos kääntää avaimesta mutta kummiskin menee virrat päälle kun avainta kääntää mut käynnistykses sil ei oo mitää merkityst? En oo vielä ees kattonu et mikä olis mut jos joku osais sanoo suoraa niin nopeuttais tilannetta.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 18.4.2017 7:57

Cdi:n neljäs liitin (kauimpana tulpanjohdosta) on sammuttimelle. Se maadoittaessa mopo sammuu. Johto on joko katki tai irti/huono kontakti virtalukon taikka CDI:n liittimissä. Runkoon se ei voi ottaa kiinni koska silloin mopo ei käynnistyisi.
Janizer
Liittynyt:
7.8.2016 16:31
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Janizer » 19.4.2017 20:18

Joo elikkä jostakin syystä toi mittarinvaijeri on jotain n. 3 cm liian pitkä ja mittari ei pyöri kunnolla joten voiko tuota vaijeria lyhentää rälläkällä vai alkaako se purkautua? :D
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 19.4.2017 21:31

Malagutisti kirjoitti:Noniin hyvä. Sielä oli varmaan ennakko todella myöhäisellä.
YKK=yläkuolokohta
Sytytysennakko: Sytytyskohta suhteessa YKK. Käytännössä aina ennen YKK. Ainakin mopoissa perusennakko ilmoitetaan usein millimetreinä YKK:ssa, eli kuinka monta milliä mäntä on YKK:sta hetkellä jolla sytytysjärjestelmä triggaa. Käytännössä sytytysennakko muuttuu nykylaitteissa suhteessa kierroslukuun halutun ennakkokäyrän mukaisesti. Tämä on asteina, sillä sitä on mahdoton mitata milleinä, ja tämän voi tarkistaa ajoituslampulla.

Joku ajoituslamppupätkä jos kiinnostaa.


Kiitti asian valasemisesta :)
Luulen et sytytys aika hyvä ny, ku aluslevyssä ja lohkossa on himmeenä tussin jäljet. Yhdistin ne ja ny toimii hyvi.
Ainoo vaa et piikki alkaa korkeemmalta ja jos nopeasti painaa kaasua meinaa ns tukehtua. Mikäs ois syynä noihi?

Myös ny kierrosmittari alko näyttää omiaa :D nopeusmittari teki saman jo päälle vuos sitte. Voikos korjaa mitenkää vai ostanko vaa erillise kierrosmittarin?

Sitte viel huomasin, että toi syylärin tuuletin ei pyöri yhtää, joten päätin ottaa sen irti. Näköjää pitkää ollu jo toimimatta. Varmistan vaa et ei mitää haittaa pitäs olla?
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut johnnyw » 20.4.2017 10:39

Se syylärin tuuletin ei kuulukkaan pyöriä kokoajan. Käytännössä se pyörii vasta siinä vaiheessa kun melkein alkaa jo keittämään, eli melko turha koko värkki. Itellä tais jopa kerran tuuletin lähtä päälle ja sekin silloin kun oli kannentiiviste palanut ja kävi tosi kuumana. Uudemmissa malleissahan tuota tuuletinta ei ole ollenkaan ja itekin sen revin pois kun ei siitä mitään hyötyä ollut.
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 20.4.2017 21:35

Ok sitä vähä epäilinki, eli turhaha se on.
Mut mikäs toho tehoalueen nousuu vaikuttaa?
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 21.4.2017 9:52

Jostain muistan lukeneeni jonku viestin jossa sanoit että oot vaihtanut sylinterin. Todennäköisesti uudessa sylinterissä on erilainen aukotus joka muuttaa tehoaluetta. Esimerkiksi korkeampi ja kantikkaampi pakoaukko nostaa tehoaluetta ylemmäs.
Rabapaska123
Liittynyt:
15.3.2017 18:59
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Rabapaska123 » 21.4.2017 16:48

Malagutisti kirjoitti:Cdi:n neljäs liitin (kauimpana tulpanjohdosta) on sammuttimelle. Se maadoittaessa mopo sammuu. Johto on joko katki tai irti/huono kontakti virtalukon taikka CDI:n liittimissä. Runkoon se ei voi ottaa kiinni koska silloin mopo ei käynnistyisi.

Ai toi vihree johto kun ei mulla oo reunimmaisessa mitään
arsket
Pyörä:
Gilera SMT 2010
Liittynyt:
28.5.2016 23:18
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut arsket » 21.4.2017 21:24

Joo elikkäs derbini ei käy tyhjäkäyntiä! Kylmänä nakuttaa jonku pari minuuttia hyvin sitten hiljalleen sammuu, sitten kun painaa kaasua niin vähä lussusuti kiertää aluksi mutta sitten ihan hyvin .ajossa ihan normaali. Tekniikka 50cc, 17,5mm lortto vaparilla
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 21.4.2017 21:36

Ootkos tyhjäkäyntiruuvia tai seosruuvia säätäny?
Mitäs toi nakuttamine meinaa? Jos kolisee nii voi viittaa et joku sokka tai rengas siel huonosti kii, ainaki kaverilla oli tollee.

Voi olla myös iha normaalii et pitää lämmittää kone, itelläkää ei kierrä heti käynnistettyä kunnol vaa pitää lämmittää aluks.
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 21.4.2017 21:38

Malagutisti kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni jonku viestin jossa sanoit että oot vaihtanut sylinterin. Todennäköisesti uudessa sylinterissä on erilainen aukotus joka muuttaa tehoaluetta. Esimerkiksi korkeampi ja kantikkaampi pakoaukko nostaa tehoaluetta ylemmäs.

Joo airsal 50cc:n vaihoin siin alkutalvel. Ite ajattelinki sitä et vaikuttas, ku esim pakoaukko erilaine vakioo nähen. Kiitti varmistuksesta :)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista