Derbien virittäminen

joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 25.8.2015 14:41

.Juho kirjoitti:Halpa ja hyvä ei ole yhteensopiva yhdistelmä koskaan..

Parhaiten rahalle saat vastinetta ostamalla Metrakitin kiertokankisarjan (57,90€) ja viemällä nykyisen kampiakselisi purettavaksi mp-liikkeeseen, jossa siihen vaihdetaan uusi kiertokanki ja laakerit (n. 30€ työ).

Top Racing yms. halppismerkkien tuotteet voi kyllä kestää semmosessa perus virikoneessa.
Väitän, että erittäin harvalla on tarpeeksi kireä tekniikka mopossaan, etteikö sellainen kestäisi; mutta pidemmän päälle kestävyys on toinen juttu (tyyliin +5tkm)
Ja nyt on sitten ihan turha tulla ulisemaan, että "kyllä mä ajan aina ihan täysiii ni tarviin kunnon kisakampuran". :lol:


Ihan yleisesti sanottuna, kun kysytte "mitä tehdä tuolle ja tälle, että tulee lisää tehoa", niin älkää tehkö silloin mitään jos joutuu kysymään..
Sillä todennäköisesti se homma kusee viimeistään käytännössä, kun lähdette viila / paineilmavinku + 20krpm pyörivä kovametalliviila kädessä vaikkapa mäntää sörkkimään jonkun foorumilaisen ohjeiden tai vinkkien mukaisesti.

Parempi olisi etsiä tietoa ja opetella homma silleen, että ymmärtää; miksi tehdään jotain.
Jos tuohon osaa vastata paremmin, kuin esim. "no jotta tulee lisää tehoa", niin silloin todennäköisesti uskaltaa paremmin mielin mennä muokkaamaan esim. sylinteriä tai mäntää.

eli ostaisin tuon kiertokanki sarjan ja vaihdatan uudet laakerit. osiko parempi jos laitattais vahvemmat laakerit. sit laitan 70 airsalin ja vien koneistamolle ja annan niiden ottaa kannesta pois inan ja joku 21 kaasari ja laitan metrakitin uuden mallin throwarin kii ja sehän on alavääntoinen putki kun teho alue alkaa 7500rpm ja loppuu ennen 10500rpm. toimiiko?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut .Juho » 25.8.2015 15:23

Saatoit ymmärtää väärin tuon laakerihomman..
Eli kiertokangen alapään neulalaakeria tarkoitin. Jostain syystä kirjoitin monikossa..
(sen kiertokankisarjan mukana tulee alapään neulalaakeri, alapään neulalaakerin shimmilevyt (oikea termi?), uusi alatappi ja männäntapin neulalaakeri)

Petilaakereiksi (kampiakselin laakerit) välttää ihan tavalliset 6204/C3 laakerit.
Koyo, SKF, FAG, NSK.. nuo kaikki tuottaa ihan hyviä laakereita.

C4 välyksellä olevat laakerit hajoaa nopeasti siinä koneessas, koska se ei kierrä jatkuvasti niin paljoa (>14krpm), jotta ne kuulat lämpölaajenisi riittävästi (eli ts. olisi liian väljät).
Moni jostain syystä sanoo C4 välyksellä olevia laakereita "vahvistetuiksi".. joten ajattelinpa nyt tuonkin mainita, ettei se todellakaan pidä paikkaansa.

.......... toimiiko?

Ei. Tai kyllä.

Jos osaat ja jaksat vaihtaa suuttimia + vaihtaa neulan sokan paikkaa, eli säädät kaasutinta. Ja säädät sen silleen, että käy mieluummin aavistuksen rikkaalla.

Sen huomaa heti, jos käy laihalla tai rikkaalla; eli turhaa kysellä suuttimien kokoja.
Ei se kilkkaa tai räjähdä heti, jos vähän laihalla käy.
En kuitenkaan suosittele ajamaan, kun ja jos käy laihalla.
____
Ja tuosta kansihommasta.. mittaa se squishvälys, ennen kuin pyydät koneistamoa ottamaan lastua kannen tiivistepinnasta.
0,70-0,80mm tienoille useimmiten pyritään tämän kokoluokan koneissa, kun on katukäytössä (eli kompensoidaan sitten mm. mahdollista väljää kiertokangen alapään neulalaakeria, se kun lopulta alkaa sen verran väljä olemaan, että parhaimmillaan voi olla se välys oikeasti koneen käydessä helposti +0,10mm pienempi)

Squishvälyksen mittausohje

ps. modet ei tykkää edellisten viestien lainauksista.
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 3.9.2015 23:02

onko mitään tehokkaampaa 50cc viripyttyä missä ei tarvitse vahvistaa alakertaa kuin airsalin 50
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 3.9.2015 23:47

Airsal 50 nyt on lähinnä vakiopytyn tasoa, mutta on niitä paljon tehokkaampiakin. Mielestäni tehokkaassa 50cc pytyssä ei kuitenkaan paljon järkeä ole (paitsi mopoendurance ym. homma) koska tuppaavat olemaan todella korkealle kiertäviä -> ärsyttävä ajaa normaalisti, lyhyet huoltovälit.

Mieluummin ottaisin "tehottoman" 70cc:n kuin vastaavan tehon tuottavan ylikireän 50cc pytyn. Ja kyllä, mitä korkeammalle kiertää sitä tärkeämpää se alakerran vahvistus on. Itellä on vakiokuntoinen 70cc Airsal hyrrännyt jo vaikka kuinka kauan ties millä kiinankampuralla, tosin putki on MK Thrower joten ei kierrä kuin max. 12 000 (tehot loppuu kymppitonnissa jo, matala pakoajoitus).
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 4.9.2015 12:50

tientuk3 kirjoitti:Airsal 50 nyt on lähinnä vakiopytyn tasoa, mutta on niitä paljon tehokkaampiakin. Mielestäni tehokkaassa 50cc pytyssä ei kuitenkaan paljon järkeä ole (paitsi mopoendurance ym. homma) koska tuppaavat olemaan todella korkealle kiertäviä -> ärsyttävä ajaa normaalisti, lyhyet huoltovälit.

Mieluummin ottaisin "tehottoman" 70cc:n kuin vastaavan tehon tuottavan ylikireän 50cc pytyn. Ja kyllä, mitä korkeammalle kiertää sitä tärkeämpää se alakerran vahvistus on. Itellä on vakiokuntoinen 70cc Airsal hyrrännyt jo vaikka kuinka kauan ties millä kiinankampuralla, tosin putki on MK Thrower joten ei kierrä kuin max. 12 000 (tehot loppuu kymppitonnissa jo, matala pakoajoitus).

itettäkin löytyy MK throwari ja ajattelin että kaasarikis 19-21mm ja sitten se 70cc airsal ja viilautan ehkä ja sitten metrkitin kytkinlevyt plus jäykemmät jouset ja mk vai oliko se malossin kiertokanki sarja
MeGis
Liittynyt:
11.7.2015 20:18
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut MeGis » 14.9.2015 23:19

Minkä kokosta suutinta laittaisin derbi drd xtreme 2011, jossa on mk thrower kiinni. Tällä hetkellä 80 nii mietin et oisko 85 sit vielki pieni.
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 15.9.2015 0:39

MeGis kirjoitti:Minkä kokosta suutinta laittaisin derbi drd xtreme 2011, jossa on mk thrower kiinni. Tällä hetkellä 80 nii mietin et oisko 85 sit vielki pieni.

itelläkin on mk thrower ja 80 suutin ja vaikuttaa vähän pieneltä. sanoisin et 90 ois, tai ny ite ainakin laitan sen kokosen paikalle kun on vakio kaasari kiinni ja se on vain 14mm
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 19.9.2015 13:40

Kuinka kovaa rajotetulla CDI:llä pääsee? Vaikuttaako viritykset siihen?
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 20.9.2015 16:49

kannaattaako tämmönen kaasari ostaa http://www.wandamotor.fi/kaasutin-phbg-p-6326.html
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 20.9.2015 16:53

Tomi-50 kirjoitti:Kuinka kovaa rajotetulla CDI:llä pääsee? Vaikuttaako viritykset siihen?

kyllä se vaikuttaa nopeuteen esim ittelläni oli metrakitin tehari ni ei saanu ees kunnolla piikki kun nappas jo rajotin vastaan. kannattaa ostaa rajoittamaton cdi jos aijot viritellä .enemmän, mutta kyllä rajotetulla ajaa ilman kuria ihan hyvin esim
derbinisti
Pyörä:
Husse ja Derbi
Liittynyt:
9.7.2014 21:28
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut derbinisti » 21.9.2015 7:38

joonasfin kirjoitti:kannaattaako tämmönen kaasari ostaa http://www.wandamotor.fi/kaasutin-phbg-p-6326.html

70cc, joo. Kuriton 50cc, ei.
Nopeus ei tapa, vaan se äkillinen pysähdys.
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 21.9.2015 23:28

derbinisti kirjoitti:
joonasfin kirjoitti:kannaattaako tämmönen kaasari ostaa http://www.wandamotor.fi/kaasutin-phbg-p-6326.html

70cc, joo. Kuriton 50cc, ei.

metrakitin tehari löytyy ja 70cc on tulossa
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 22.9.2015 10:55

ä
joonasfin kirjoitti:
Tomi-50 kirjoitti:Kuinka kovaa rajotetulla CDI:llä pääsee? Vaikuttaako viritykset siihen?

kyllä se vaikuttaa nopeuteen esim ittelläni oli metrakitin tehari ni ei saanu ees kunnolla piikki kun nappas jo rajotin vastaan. kannattaa ostaa rajoittamaton cdi jos aijot viritellä .enemmän, mutta kyllä rajotetulla ajaa ilman kuria ihan hyvin esim


Ku mulla ny ottaa rajotin vastaa 63km/h. On enox, kurit poistettu ja 12-60 välit. Vaikuttaisko paljoo nopeuteen jos poistasin kurin enoxista? :) ja tarvisko pääsuutinta suurentaa jos sen ottais pois?
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 22.9.2015 21:32

kyllä se vähän nopeuteen vaikuttaa mutta suutin pitää vaihtaa johonkin 90-100 väliltä mutta kyllä se rajoitettu cdi kannattaa vaihtaa pois.
Viimeksi muokannut Shape päivämäärä 23.9.2015 22:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Edellistä viestiä ei tarvitse lainata
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 23.9.2015 12:18

Ok, mut en kyllä veroja maksella haluis :D et meniskö alle 65 jos poistasin sen kurin ja vaihtasin takarattaan pienemmäks?
oisko muute noilla vireillä esim pipecrossista hyötyä?
Viimeksi muokannut Shape päivämäärä 23.9.2015 22:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Edellistä viestiä ei tarvitse lainata

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista