Rieju MRT

MR4ndom
Pyörä:
Rieju Mrt -11
Liittynyt:
9.5.2013 21:04
Re: MRT

ViestiKirjoittanut MR4ndom » 9.8.2013 23:30

Kannattaako tuolta tilata? http://motoset24.com/index.php/default/ ... black.html
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: MRT

ViestiKirjoittanut Vireboy » 10.8.2013 11:38

Onko valomaskin vaihtaminen vaikeaa sähköjen osalta ? En hirveesti viitsi itse ruveta niiden kanssa leikkimään, kun kokemusta ei ole.
MR4ndom
Pyörä:
Rieju Mrt -11
Liittynyt:
9.5.2013 21:04
Re: MRT

ViestiKirjoittanut MR4ndom » 10.8.2013 11:43

Ei oo hankalaa, otat vaan liittimet irti vakiomaskista ja laitat ne uuteen maskiin kiinni:)
Nipanderi
Liittynyt:
29.4.2013 13:55
Re: MRT

ViestiKirjoittanut Nipanderi » 10.8.2013 21:54

Mikäs nyt riejussa on vikana kun yhtäkkiä ei enään pysy käynnissä HETKEÄKÄÄN, vaihde päällä kytkinpohjassa ellei anna kaasua, ja sammuu jopa jos on liian vähän kierroksia, hidas ajo ei meinaa onnistua koska hyytyy jatkuvasti kun on liian vähän kierroksia?

Jostakin kohtaa koneesti kuuluu "hankaava" ääni, todella heikko mutta kuuluu kuitenkin kun antaa vähän kaasua?

Ja kone käy mielestäni oudon kuumana? :roll:
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: MRT

ViestiKirjoittanut Vireboy » 10.8.2013 22:19

Kytkin ei irrota kunnolla, mulla sama ongelma. Koita säätää kytkintä ottamaan ylempää kiinni. Ja vaihteistoöljytkin kannattaa kokeilla vaihtaa, Mulle sanottiin tosta ongelmasta täällä mototissa painelevyn säätämisestä, mutta en ole viittinyt ruveta aukomaan kytkinkoppaa kun juuri vaihdoin öljyt.
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: MRT

ViestiKirjoittanut Vireboy » 10.8.2013 22:21

Kytkin ei irrota kunnolla, mulla sama ongelma. Koita säätää kytkintä ottamaan ylempää kiinni. Ja vaihteistoöljytkin kannattaa kokeilla vaihtaa, Mulle sanottiin tosta ongelmasta täällä mototissa painelevyn säätämisestä, mutta en ole viittinyt ruveta aukomaan kytkinkoppaa kun juuri vaihdoin öljyt.
Tosata kuumenemisesta en tiedä... Onko jäähdytysnesteet kunnossa ?
MR4ndom
Pyörä:
Rieju Mrt -11
Liittynyt:
9.5.2013 21:04
Re: MRT

ViestiKirjoittanut MR4ndom » 10.8.2013 22:24

Mistä ja miten sen voi säätää ottamaan kiinni ylempää?
Nipanderi
Liittynyt:
29.4.2013 13:55
Re: MRT

ViestiKirjoittanut Nipanderi » 10.8.2013 23:28

Vireboy kirjoitti:Kytkin ei irrota kunnolla, mulla sama ongelma. Koita säätää kytkintä ottamaan ylempää kiinni. Ja vaihteistoöljytkin kannattaa kokeilla vaihtaa, Mulle sanottiin tosta ongelmasta täällä mototissa painelevyn säätämisestä, mutta en ole viittinyt ruveta aukomaan kytkinkoppaa kun juuri vaihdoin öljyt.
Tosata kuumenemisesta en tiedä... Onko jäähdytysnesteet kunnossa ?



Kiitos! Öljyt kyllä vaihdoin noin 1500km sitten mutta täytyy kokeilla uudestaan, kytkin on säädöiltäön aivan napissa eikä enempää voi säätää, eli uusi vaijeri?
Ja juu en ole expertti näissä eikä oikein löydy uskallusta avata konetta, miten tuo painelevy säädetään?
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: MRT

ViestiKirjoittanut Vireboy » 10.8.2013 23:54

Eli kytkintä säädetään ihan siitä kytkinkahvan vierestä siinä on sellanen ruuvi, joka on mustan kumisen suojan alla. Eli periaatteessa ihan siinä vaijerin kytkinkahvan päässä.
Painelevystä en oikein tiedä, minulle vain ehdotettiin sen säätämistä. Se pitää säätää kytkinkopan alta, ja itse en sitä viitsi tehdä koska kumminkin kusisin jotain ja juuri vaihdoin öljyt. Uutta vaijeria ja öljyjenvaihtoa tuskin tarvitset.
Nipanderi
Liittynyt:
29.4.2013 13:55
Re: MRT

ViestiKirjoittanut Nipanderi » 11.8.2013 0:16

Juuri se vaijeri on säädetty niin ylhäältä ottamaan kuin voi :/
MR4ndom
Pyörä:
Rieju Mrt -11
Liittynyt:
9.5.2013 21:04
Re: MRT

ViestiKirjoittanut MR4ndom » 11.8.2013 0:38

Mitä viriä suosittelette, kun tarkotus ois saada vääntöö ja kiihtyvyyttä lisää jotta pystyis keulia. Onko mitään järkee viilata imukaulan kuri pois ja reikälevy pois ja isompi suutin? Alkukäyrän kuria porattu vähäsen. Max nopeus ois joku 57
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: MRT

ViestiKirjoittanut Vireboy » 11.8.2013 0:52

Itellä viilattu imukaulan kuria ja eron kyllä huomaa kiihtyvyydessä ja väännössä (Olen kokeillut kaverien riejuja joissa kuristettu imukaula). En siitä kyllä tiedä helpottaako keulimista. Itsellä kokonaan ilman kuria, viilattu imukaulan kuria ja 13/65 väleillä rajotin hakkaa noin 56 ja nyt 14 piikkinen etuhamppi nii ottaa sen 60 ennen rajotinta mutta alamäkeenkin juuri 65. Itekki oon yrittäny keulia tolla mutta ei nouse paljon paskaakaan hirveellä kytkinpommilla ylämäkeen :D Niin ja suutin on 102 mutta 100 riittäisi varmaan. Ilman reikälevyä saa liikaa ilmaa, ainakin mulla.
MR4ndom
Pyörä:
Rieju Mrt -11
Liittynyt:
9.5.2013 21:04
Re: MRT

ViestiKirjoittanut MR4ndom » 11.8.2013 9:59

Jos saa liikaa ilmaa nii isompi suutin:D
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: MRT

ViestiKirjoittanut arsori » 11.8.2013 10:54

Nipanderi kirjoitti:
Vireboy kirjoitti:Mulle sanottiin tosta ongelmasta täällä mototissa painelevyn säätämisestä, mutta en ole viittinyt ruveta aukomaan kytkinkoppaa kun juuri vaihdoin öljyt.



Ja juu en ole expertti näissä eikä oikein löydy uskallusta avata konetta, miten tuo painelevy säädetään?



Painelevy löytyy heti kytkinkopan alta, ainoat tarvittavat työkalut ovat 16mm lenkkiavain kiksin vireen poistoa varten, 19mm lenkkiavain itse painelevyn säätömutteria varten (tästä koosta en ole aivan varma, 16-20mm välillä se kuitenkin oli), kytkinkopan tiiviste, tai tiivistemassaa, sekä 4 tai 5mm kuusiokolo kytkinkopan ja öljypumpun pultteja varten.

Elikkä homma aloitetaan avaamalla vesipumpun kopassa sijaitseva alin kuusiokolo, jossa on prikka alla. Tämän jälkeen syylärin korkkia avaamalla jäähytysnesteiden pitäisi tulla rivakasti pihalle, ne kannattaa ottaa vaikkapa tyhjään limsapulloon talteen, mikäli uusia nesteitä ei ole saatavilla. (Huom! Vesipumppua EI tarvitse irroittaa kokonaan.) Sitten vesipumppuun menevä jäähdytysneste letku irti.
Nesteiden valutuksen jälkeen pyörä on syytä heittää maahan kyljelleen, kytkinpuoli ylöspäin tietenkin :D (tämä saa vaihteistoöljyn valumaan itse vaihteistoon, jolloin kytkin on kuivana, eikä öljyä valu ulos kytkinkoppaa irrottaessa.)
Sitten öljypumppu otetaan pois tieltä. Tämä onnistuu avaamalla öljypumpun suojus, ja irroittamalla öljypumppu kytkinkopasta (muistaakseni 2 kuusiokolo pulttia.) Myös kaikki muut vaijerit ja letkut jotka ovat kytkinkopassa kiinni, tulisi irroittaa niin, että kytkinkopan saa vapaasti irroitettua.
Seuraavaksi otat 16mm lenkin, ja pyörittelet kiksin päällä olevaa mutteria auki päin, kunnes kuulet kytkinpuolelta selvän naksauksen. (mitään ei mene rikki, se on vain kiksin jousi joka pääsee vireestä.) Ainiin, kiksi kannattaa ottaa irti, mikäli se on tiellä.
Tämän jälkeen vain irroitat kaikki pultit jotka pitävät kytkinkoppaa kiinni, ja voit nostaa kytkinkopan pois. Kiksin rattaista kannattaa ottaa muutama kuva, jos epäilee niiden takaisin laittamisen tuottavan vaikeuksia ;)
Tässä vaiheessa et voi olla näkemättä painelevyä sekä sen säätömutteria. Mutteri sijaitsee kytkinjousien keskellä.
Säätö tapahtuu seuraavasti: Löysytä mutteria niin, että voit pyörittää mutterin sisällä sijaitsevaa pulttia vapaasti. Sisempää pulttia tulee pyörittää kiinni päin, kunnes tunnet sen ottavan johonkin kiinni. Tämän jälkeen pyörität pulttia puolisen kierrosta takaisin päin, ja lukitset pultin paikalleen kiristämällä ulomman mutterin.
Tämän jälkeen kaikki kootaan samassa järjestyksessä kuin ne otettiin poiskin, kiksin rattaat asetellaan kytkinpuolelle silmämääräisesti oikein. (ne menevät kyllä oikealle paikalleen kun kytkinkopan laittaa paikalleen.) Muista raapia vanhan tiivisteen rippeet lohkoista irti, ennen kuin laitat uuden tilalle, tai laitat tiivistemassaa!
Kiksin virittämiseen on mototissa jaeltu useita erilaisia ohjeita, mutta itse tykkään tehdä sen seuraavasti: Kiksi laitetaan ihan siihen akselin päähän booreilleen, niin että se mahtuu pyörimään täysin ympäri. Tämän jälkeen poljinta veivataan vastapäivään niin pitkälle, kuin se menee (sinun pitäisi tuntea, kuinka palautusjousi kiristyy.) Kun kiksi ei enää pyöri, pyöritetään kiksin päällä oleva 16mm pultti kokonaan kiinni, ja pyöritetään kiksiä hallitusti myötäpäivään niin pitkälle kuin se menee. Nyt kiksin palautuksen pitäisi toimia. (jos tämä tuli selitettyä kovin epäselvästi, voin tehdä vaikka youtube videon, homma on simppeli kun sen ymmärtää.)
Sitten vain öljypumppu kiinni, talteen otetut jäähdytysnesteet takaisin syyläriin, ja ajoa!

Jos jäi jotain epäselvää, niin kysykää ihmeessä!

E: Tässä siis kyseinen video, suokaa anteeksi crocsit :3

E2: Tosiaan sitä poljinta ei tarvitse hakata noin kun se ei enää pyöri, tarkoituksena oli vain osoittaa, että akseli on pyöritetty loppuun asti.
Viimeksi muokannut arsori päivämäärä 11.8.2013 12:04, muokattu yhteensä 2 kertaa
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
Vireboy
Pyörä:
Rieju MRT -11
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
19.5.2013 0:34
Re: MRT

ViestiKirjoittanut Vireboy » 11.8.2013 11:13

Se video olis ihan kiva kyllä ;) Eikös sitä jäähdytintä yms. pidä ilmata jos ne nesteet ottaa sieltä ulos? :|

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista