Puch-moottoriset Tunturit

Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 17.12.2012 0:12

Kai jotain satasen joku voi maksaakin.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 17.12.2012 17:57

Riippuu koneesta, jostain pappiksen koneesta voisi ehkä jo saada jopa 200 euroa, sportin kovakromit on myös hinnoissansa. Supersportin nelivaihteinen voisi olla jotain satkun luokkaa, ja jotkut cityn koneet ehkä jotain samaa luokkaa tai hiukan alle. Cityjä ei taideta kovinkaan paljon harrastella.

Oliko se sun koneesi puoliautomaattinen? Moni vaihteinen?
Karaikun
Pyörä:
Honda CB600F Hornet, Cagiva Mito Evo 2, Honda Monkey, EX Rieju Marathon 125 Pro SM, EX Aprilia SX 50
Liittynyt:
9.1.2012 17:08
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Karaikun » 18.12.2012 10:06

Slerpa_ kirjoitti:Riippuu koneesta, jostain pappiksen koneesta voisi ehkä jo saada jopa 200 euroa, sportin kovakromit on myös hinnoissansa. Supersportin nelivaihteinen voisi olla jotain satkun luokkaa, ja jotkut cityn koneet ehkä jotain samaa luokkaa tai hiukan alle. Cityjä ei taideta kovinkaan paljon harrastella.

Oliko se sun koneesi puoliautomaattinen? Moni vaihteinen?

Mene katsoo minun ilmoituksitani, en tiedä moni vaihteinen... Kyseessä aivan käyttämätön kone...
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 24.12.2012 15:51

Hyvät joulut tunturisteille
heka96
Pyörä:
Suzuki s1, rieju mrt, Tunturi pappa
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
19.4.2012 19:35
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut heka96 » 14.1.2013 19:28

pistin tossa äsken perintö tunturin käymään starter ilmeisesti (80 kuvun alun)jalka vaihteinen

niin onko siinä vaan 2 vaihdetta ylös, vapaa, ja alas?

kun en ite suuremmin ole perehtynyt..

osaattekos arvioida vuosilukua tarkemmin?

Kuva
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 14.1.2013 19:34

Tuo on ilmiselvästi joko -86 tai -87 Classic. Tunnistettavissa vaihdepolkimen paikasta. Kaksi vaihdetta. Itellä on tommonen ja aika perusteellisesti koluttu läpi, multa saat tietoo :D
heka96
Pyörä:
Suzuki s1, rieju mrt, Tunturi pappa
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
19.4.2012 19:35
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut heka96 » 14.1.2013 19:41

juu kiitti. menee muuten aika lujaa :D mittari ei vaan toimi vaieri ilmeisesti poikki

E: onko se ominaisuus että etupää ei jousta yhtään :d vai liekkö jouset entiset
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 14.1.2013 19:55

Classichan se tosiaan on, niissä on hieman erilainen moottori kuin normi Startissa. Tunturit ovat alustaltaan melkoisia kivirekiä, Ainakin nuo molemmat omistamani ovat.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
heka96
Pyörä:
Suzuki s1, rieju mrt, Tunturi pappa
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
19.4.2012 19:35
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut heka96 » 14.1.2013 21:03

kysesenpä vielä, että onkos noissa myös valoteho luokkaa tuikku kynttillä?

ku ei nähny ollenkaan enteensä kun ajo tyhjä käynnillä ei ees no palanut

auttaskohan tehokkaampi poltin?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 14.1.2013 21:34

Kyllä se ny jonku verran kynttilää parempi on mut ei paljoo :lol:
Ei papiskasta tuu paljoo virtaa ja 6v polttimoita on aika vaikeeta löytää tehokkaampina. Sehän tottakai kirkastuu kiekkojen mukana ni kyl se ajaessa on ihan siedettävä.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 14.1.2013 23:16

Tyhjäkäynnillä ei näe mitään, kyllä sillä muuten ihan kohtuullisesti näkee pimeessä (kuka nyt tyhjäkäynnillä ajaiskaan?). Pitkät päällä ajetaan luonnollisesti koko ajan, eikä niitä lyhkäsiä käytetä missään tilanteessa (paitsi jos pitkän lanka sattuu matkalla palamaan :lol: ).

Polttimoa ei kannata mennä suurentelemaan. Ongelmana tossa on enemmänkin se, ettei sieltä valopuolalta tule sitä sähköä ulos tarpeeksi kirkkaammalle polttimolle.

Kannattaa kattoa paljonko polttimolle tulee jännitettä kun kone käy kierroksilla, kaveri pitämään kiekkoja korkeella, ja itte mittailemaan mitä sieltä kannasta tulee. Jos tulee alle 6, on jossain johdossa tai liittimessä häviötä, jos tulee edes jonkunverran yli 6, niin hyvä. Sitten voi olla niitä tapauksia kun on ollut joku vähän taitamattomampi mekaanikko ja vetänyt jarruvalopuolalta johdot etuvalolle...mulla oli noin ja piti pimeellä ajaa iso taskulamppu toisessa kädessä kun valo näytti 2 metriä.

Alusta on aika kova, ainakin jos uudet iskarit ostaa. Mulla oli jotkut vanhat ihan löllöt ennen, ja kun ostin uudet, ei mopo alkanut enää yllättäen pomppia tiellä (mitä teki vanhoilla), muttei kyllä hiekkatiellä mukavuus parantunut. Asfaltilla menee nätisti. Muuten tollanen peltilaatikko on kyllä vetelämpi kuin vanha taunus...eka kääntyy etupää ja perä tulee puolisekkaa perässä :lol:


Jos tollasella ajamaan meinaa ruveta, kannattaa ihan perustsekkaukset tehdä eka, muunmuassa avata pytty ja (todenäkösesti) porauttaa se+uusi laadukas mäntä, kaasari putsata ja putki polttaa (tai jollain kemikaalilla ottaa jos kromit putkessa vielä tallella) tyhjäksi karstasta.
heka96
Pyörä:
Suzuki s1, rieju mrt, Tunturi pappa
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
19.4.2012 19:35
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut heka96 » 14.1.2013 23:25

polttelin putkesta karstat sen verran mäntää katoin nii näyttäs olevan suht vähä ajettu.

ei ollut edes naarmuja tai mitään ohipuhallus jälkiä..
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 15.1.2013 23:31

No, sellanen mäntä voi satunnaisessa ajossa mennä, jos ihan käyttömopoksi meinaat, kannattaa pelata varman päälle ja vaihtaa mäntä+ porauttaa pytty.
heka96
Pyörä:
Suzuki s1, rieju mrt, Tunturi pappa
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
19.4.2012 19:35
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut heka96 » 16.1.2013 16:57

juu avaan pytyn huomenna ja katon onko väljää ja putsaan karstaa ainakin männän päältä.
syö tulppia aika vinhaa vauhtia ilmeisesti..

E: kestääköhän muuten jos laittas kannentiivisteeseen lohko tahnaa joka kestää sen 250-300c
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 17.1.2013 0:02

Ei järkeä alkaa virittelemään mitään tahnoja, uuden tiivisteen saa parilla eurolla...

Väljää ei pytystä saa katottua ilman mittalaitteita, ellei siellä nyt mitään ihan silmitöntä klappia ole. Kiertokangen alapään klappi kannattaa tarkastaa jos pytty on auki. Jos on vähääkään (tod.näk. ei ole jos kone on ollut aina vakio), tulee koneremppa.

Jos ajamaan meinaa ruveta tolla enemmänkin, uusi mäntä ja porautus+hoonaus. Uudet vaihteistoöljyt kannattaa kanssa laittaa, tuolla on luultavasti (jos vanhat merkit paikkaansa pitää) ne jotkut yksasteöljyt sisässä jotka on talvella sellaset että vaihteita saa ryskiä sisään urakalla. Jotkut kytkinlisäaineelliset moniasteöljyt ostaa tonne (tai jotkut moniasteet jos kotona jotain kohtuu uutta jämää on), Delvac MX on hyvää

Myös muu perushuolto on hyväksi tehdä seisoneelle pelille.Sytkäsysteemit kannattaa tarkastaa, ja vaihtaa kärjet sun muut hilppeet (kaikki kerralla) jos joku on huono, tulppa ja tulpanjohto+hattu vaihtoon.

Paljon tulevaisuuden ongelmia saa korjattua kun tekee nyt hiukan mittavamman huollon, parempi nyt tehdä kun sitten tien päällä kun joku seisonut osa sanoo sopimuksensa irti ja vie mukanaan muita ihan ehjiä osia.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista