Puch-moottoriset Tunturit

Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 1.11.2011 19:17

No siis millon sitä on viimeks käytetty?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 1.11.2011 23:28

Ainaki 2-3 vuotta sitte. Se kyl toimii hyvin, paitsi just noi pikku ropleemit on.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 2.11.2011 0:34

Ei niihin mitään stefoja, tai muita koneen osia kannata vaihtaa jos kerta toimii. Oma pappis seisoi päälle 10 vuotta joskus, siihen ei ole kertaakaan tehty koneremppaa, eikä edes sivuposkea otettu auki. Vähintään 25 vuotta vanhat öljyt oli sisässsä, ajoin niillä liikenteessä vuoden ja vaihdoin uusiin, pytyn porautin ja männän+tiivisteet uusin.

Eli, porauta pytty vaikka moposportilla seuraavaan ylikokoon, laita sinne uusi mäntä ja pytyn tiivisteet. Samalla kun käytät sylinterin auki, tarkasta onko kierokangessa pystysuuntasta välystä. Välystä ei saisi olla lainkaan, sivusuunnassa saa heilua. Vaihda öljyt (ihan sama mitä öljyä kunhan on jotain 80w90 suuntasta vaihteisto/peräöljyä, muista ajaa kone kunnolla lämpymäksi ennen vaihtoa!!!), ja polta putkesta karstat pois, tai poista kemiallisesti karstanpoistoaineella.

Ilmanputsari kannattaa tarkastaa, ja heittää se paperisuodatin sieltä mäkeen. Kaasutin ehkä kannattaa avata ja kattoa mitä se on syönyt. Ketjut ja rattaat kantsii tsekata, ja uusia jos on huonossa kunnossa.

Tässä mitä ite tekisin seisoneelle mopolle.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 2.11.2011 8:52

Ois nyt semmonen toimintasuunnitelma et kaasari puts, uus ilmansuodatin ja öljyt vaihtoon, mittari kuntoon, uus kytkinkahva (vanha spraymaalattu punaseks) ja sit vois muoviosia uusia ja hankkii uus putki ku vanhasta on kromit piloilla. Onks se pytyn poraaminen laillista? Pitäis saada vielä rekisteriin josai välis. Ei kai mitää mee paskaks jos mä putsaan sen kaasarin ihan vaan vedellä ja harjalla?
-vainio-
Pyörä:
LC4
Liittynyt:
3.1.2006 21:43
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut -vainio- » 2.11.2011 12:38

Pytyn poraaminen periaatteessa on laitonta, jos iskutilavuus kasvaa liikaa, mutta se tuskin virkavaltaa kiinnostaa, koska ei tehoa nimeksikään tule lisää verrattuna vakiokokoiseen sylkkään.
Kaasarin puhdistus bensalla, vedellä ei oikein liat lähde.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 2.11.2011 16:40

Kyl mää pidän sen ihan teoriassaki laillisena, et hankin vaan olemassaolevan kokosen männän. Jos kiertokangessa on väliä, tarvinko uuden kiertokangen tai kampiakselin? Miten tuo ohjauslukko asennettais? http://www.mc-scatter.com/ohjauslukko-p-248.html Onko mahdollista viritellä vilkut?
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 2.11.2011 17:04

No onhan se porautus periaatteessa juu laitonta, mutat ei kukaan ala katsastuksessa tai muutenkaa tutkii että onko pytty porattu vai ei. Muutenhan vielä suurempi osa mopoista olis laittomia, pytyn porautus on kuitenkin aika yleistä.

Ja jos kiertokangessa on välystä, niin voi selvitä pelkällä kietarin vaihdolla, mutta kannattaa miettiä ajokilometrien ja kulujen perusteella että onko parempi vaihtaa vaan kietari vai koko kampura.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
-vainio-
Pyörä:
LC4
Liittynyt:
3.1.2006 21:43
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut -vainio- » 2.11.2011 17:08

Jos sylinteri väljä tai edes kiillottunut, niin ilman muuta kannattaa porauttaa.

Vanha lukko poraamalla irti, tuo uusi paikoilleen. Vaikea selittää, kun vanha lukko on irti, uusi lukko koloon, jää hieman pintaan, mutta kun avaimesta kääntää, niin menee paikoilleen ja lukittuu sinne.
selleri
Pyörä:
tunturi ss -82....Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen EXC 09!
Paikkakunta:
Iisalmi
Liittynyt:
4.8.2008 18:36
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut selleri » 2.11.2011 18:39

Kokeilin kokonaan toisella sytkällä ja ongelmat jatkuivat saman kaltaisina. Eli mopo lähtee ekalla polkasulla käyntiin ja pyörii hyvin tyhjäkäynnillä annan kaasua ja kierrokset pikku hiljaa portaittain nousee samalla poksuu putkessa. Sitten kun höllää kaasua ja antaa niin ei sen jälkeen kiekat nouse booaa vaan. Alko jotain ihme ulinaa/vininää koneesta kuulumaan. Sytkän ajotus kohilleen säädin ton sillon alku kesästä ja toimi aivan hyvin.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 2.11.2011 21:49

Kyl mää pidän sen ihan teoriassaki laillisena, et hankin vaan olemassaolevan kokosen männän.
Järjetöntä hommaa alkaa väljään pyttyyn hankkimaan uutta mäntää. Porautukseen vaan. Poraamisesta ei tehollista lisää tule alkuperäiskokoseen timmiin pyttyyn verrattuna sen vertaa että sitä persdynolla, tai vähänkään suurpiirteisemmällä vanhalla dynolla huomaisi. Se suurin teholisä, mikä poraamisella saavutetaan saadaan vain siitä, että pytystä tulee jälleen timmi, eikä puhalla ohi.

Eli täysin järjetöntä hommaa jättää poraamatta ylikokoon. Se on melko lailla ihan sama, miten teoriassa laki hommat menee, käytäntö ratkaisee. Jos vakiopytty on tunassa ylikoossa, siitä ei kukaan sano yhtään mitään. Nopeus ei siitä nouse kun max 2km/h, jos sitäkään timmiin vakio kokoseen verrattuna. KÄytännössä homma menee niin, että saa porata niin kauan, kun mopo alkaa ylinopeuksia kulkemaan. Tunturin porautusmahdollisuuksilla sitä ylinopeutta ei tule pääsemään. Käytännössä AINA kun jotain vanhaa seisonutta mopoa aletaan herättelemään, sylinteri porautetaan.

mutta kannattaa miettiä ajokilometrien ja kulujen perusteella että onko parempi vaihtaa vaan kietari vai koko kampura.
Mites ajokilometrit kampuraan vaikuttaa? Kampurassahan ei muu käytännössä kulu kuin ne osat, jotka vaihdetaan kiertarin vaihdon yhteydessä. Kiertarin vaihtamisesta tulee kuluja jotain n.20euroa uusi kanki+joku 10-25 euroa vaihtotyöt. 45 eurolla ei taida erityisemmin olla uusia tunan kampiakseleita myynnissä? Käsittääkseni alkuperäiset/kestävät kampurat kustantaa jotain satasen pintaan, vähän päälle.
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut P U C H » 7.11.2011 9:56

Kysympä uudestan kun entinen viesti hautautui muiten sekaan, että onko noihin valuvanteisiin Kuinka vaikeat löytää jarrukilvet ja saako mistään uutena. Akselit nyt saa sorvattua koulussa ja laakerit varmaan kaupasta mutta mitenkä on nuiten jarrukilpien laita ?
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 7.11.2011 17:49

Multa löytyisi taakse, ja ehkä eteen. Mitä maksat?

Käytettyinä noita voi löytää suht hyvin, kunhan käy kattomassa, ja laittamassa vaikka VMPK:n sivuille ostoilmotuksen.
ELKKKU
Liittynyt:
4.10.2011 15:17
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut ELKKKU » 11.11.2011 16:37

voisko joku laittaa videota tai jotain kuinka avartaa lohkoja tunturissa koska se olis nyt mulla edessä. haluaisin nähä videon siitä jos jostain joku vois laittaa tai laittaa linkin mulle. kiitos jo etukäteen.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 13.11.2011 12:54

Mie nyt purin tuon kaasarin ja pistin kasaan, kertokaas joku mulle minne päin mä säädän sitä säätösuutinta ettei mikää räjähdä :D
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 13.11.2011 13:35

Ilmansuodattimesta löyty muuten pala pesusientä :lol:

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista