Puch-moottoriset Tunturit

Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 15.9.2013 12:26

jonkun vaihteistoakselin päähän tulee tollanen rullalaakeri. Siellä on sellanen ulkokooli lohkossa kiinni. Sen kyllä huomaa kun sen koneen avaa. Ton tyyppisiä rullalaakereita on muistaakseni koneessa kaksi.

Muista avata se kone jonkun pesuvadin yms. päällä kun ekan kerran avaat. Ei tartte ettiä noita rullia kaivosta tai ympäri tallin lattiaa.
heka96
Pyörä:
Suzuki s1, rieju mrt, Tunturi pappa
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
19.4.2012 19:35
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut heka96 » 21.9.2013 22:05

Onko tunturin punaisesta olemassa värikoodia? :lol:

Rupesin aamulla hiomaan halkeamasta maaleja pois, että hitsaan umpeen niin hujahti vinku rungosta läpi, että sujahti..
:roll:
Molemmilta puolin runkoa n. 5x10cm lahoa paskaa takalokarin alaosasta puhumattakaan..
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 21.9.2013 23:43

Niitä on aika monta. Minkäikäinen Pappa?
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
heka96
Pyörä:
Suzuki s1, rieju mrt, Tunturi pappa
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
19.4.2012 19:35
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut heka96 » 25.9.2013 16:25

Aivan joo vuosimallin oisin voinut tietysti sanoa..

vuoden -87 classic.
Eli melkeenpä sama niiku startti?
väriltään punainen
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 25.9.2013 20:12

'87 Classicia on käsittääkseni ollut pelkästään sinisenä (RAL 5017). '81 punaiseksi annetaan kuitenkin Standox Renault O 15(Rouge Corail).
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
heka96
Pyörä:
Suzuki s1, rieju mrt, Tunturi pappa
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
19.4.2012 19:35
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut heka96 » 29.9.2013 12:17

kiitos teidosta.

Se olikin vuoden 86.
Kaivelin rekisteri otteen ja tarkistin. :)
jari1996
Pyörä:
Tiger -84, -87 ja -87 S, -85 S, Tiger air x2 ja Xps -11, Pyrkijä, Pappis -72, S1 malossi yms.. Bmw e46, Vw jetta mk1
Paikkakunta:
Juankoski/Siilinjärvi
Liittynyt:
23.2.2013 20:50
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut jari1996 » 30.10.2013 19:28

Slerpa_ kirjoitti:jonkun vaihteistoakselin päähän tulee tollanen rullalaakeri. Siellä on sellanen ulkokooli lohkossa kiinni. Sen kyllä huomaa kun sen koneen avaa. Ton tyyppisiä rullalaakereita on muistaakseni koneessa kaksi.

Muista avata se kone jonkun pesuvadin yms. päällä kun ekan kerran avaat. Ei tartte ettiä noita rullia kaivosta tai ympäri tallin lattiaa.


46 kappaletta noita rullia, paikkoja jossa ne on on 3. yksi on vetoakselin päässä keskilohkossa, kaksi magneeton lohkossa vaihdeakselien päissä.
Ei tää mikkään ruoska oo, tää on Tunturi Tiger!
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa!
-vainio-
Pyörä:
LC4
Liittynyt:
3.1.2006 21:43
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut -vainio- » 31.10.2013 4:05

Vanhemman mallisissa on itseasiassa vain kaksi. ;)
Niissä rullat ovat isompia, halkaisijaltaan 6mm paikkeilla. Noissa vanhemmissa on se kytkinpuolen laakeri kyllä samanlaisilla rullilla, muttei purkaudu. Tuossa niitä irtoavia rullia on muistaakseni parisenkymmentä.
Nuo uudemman malliset passaavat kyllä, kunhan vaihtaa myös laakerikoolit lohkoista.
-kuravelli-
Liittynyt:
16.9.2013 10:24
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut -kuravelli- » 12.11.2013 22:44

Tiedän ettei tämä mikään myyntitopikki ole mutta löytyis yks 2v puch alakerta vm en tiedä, 2 magneettoa, bing 85/11/101 kaasari ja "uudemman mallin" sylinterikansi, semmone iso neliskanttinen ym osaa. Yv:llä voi ottaa yhteyttä jos kiinnostaa.
Seppoman
Liittynyt:
28.10.2009 20:19
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Seppoman » 14.12.2013 12:55

Mopoon mallia Tunturi Tiger S tarvisin vähän apuja:

1) Tuleekos tälläsessä mukana kaikki tarvittavat nipat ja kiristimet yms. että on sellaisenaan käyttövalmis?
http://www.katafori.fi/kaasuvaijeri_tiger_s

2) Minkälainen kytkinvaijeri tuohon käy? Sopiskohan tällainen ja tulisiko mukana myös muut tarvittavat pikkuosat?
http://www.katafori.fi/tunturi_aquaair_kytkinvaijeri

3) Eikös tuossa ole takaiskarina ilmaiskari, että kompressorilla ladataan sopivaksi? Mikä voisi olla vikana, kun en saa iskaria yhtään jäykemmäksi puhaltamalla kompuralla ilmausnippaan. Tarviiko tehdä jotain valmisteluja ennen täyttöä?

Kiitos vastauksista etukäteen ;)
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 14.12.2013 22:17

Nää uudet vaijerit on yleensä liian pitkiä ja niitä ei välttämättä saa edes paikalleen ilman lyhennystä, laatu vaihtelee kun eivät ole niin tarkkoja nuo taiwanilaiset neekerit.
Ite tilasin uuden kaasuvaijerin voimakoneelta ja siinä mukana tuli säätöruuvi joka ei kuitenkaan riittänyt koska vaijeri oli liian pitkä(ja on muuten vieläkin).
Yleensä noi pikkuhilut myydään erikseen, voisit vaikka olla oma-aloitteinen ja ottaa yhteyttä firmaan ja kysyä mitä ovat myymässä.
Sun takaiskari voi olla paska jos siellä ei pysy ilma tai sitten se on ominaisuus, en ole kuullut kehuja vanhojen suomimopojen monoiskareista.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
'80 Trial
Pyörä:
1980 Tunturi Trial
Paikkakunta:
Vantaa.
Liittynyt:
17.3.2011 21:36
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut '80 Trial » 17.12.2013 16:48

Liian pitkä vaijeri ei ole mikään iso homma lyhentää sopivaksi, eli jos nuo ovat liian pitkiä, niin pitäisi toimia ihan hyvin. Muistaakseni ainakin minulla tuli vaijerien mukana kaikki tarvittava, kun Tunturi Trialin alkuperäiset vaijerit sattui Swapista löytymään, taisi olla peräti alkuperäisessä pussissakin.
Noista kyseisistä parhaiten taitaa selvitä vain soittamalla liikkeeseen tai käymällä paikan päällä.

Jos nuo eivät jostain syystä sovikaan, niin Kaasuvaijeriksi käy myös Bilteman korjaussatsi, joka on itsellä ollut käytössä, kun Super Sportin kaasuvaijeri on Trialiin liian lyhyt ja Trialin omia vaijereita on hankala löytää. Samasta saa ehkä myös kytkinvaijerin, en ole varma. Eihän nuo yhtä kestäviä kuin alkuperäiset ole, mutta ainakin riittävän pitkiä.
"I Step On A Gas And Motor Running Wild - I Can't Imagine For A Better Sound"
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 17.12.2013 21:26

Nää uudet vaijerit on yleensä liian pitkiä ja niitä ei välttämättä saa edes paikalleen ilman lyhennystä, laatu vaihtelee kun eivät ole niin tarkkoja nuo taiwanilaiset neekerit.
Mulla on ollut jopa 15 sentin eroja vaijereitten pituuksissa, kun kahta uutta samalla numerolla olevaa vertasin. Eli se on vähän uhkapeliä millanen sieltä sattuu tulemaan :lol: Kanssa ne tehdään yleimalliseksi, jollon niitten pitäs sopia miljoonaan eri mopoon, vaikka todellisuudessa ne sopii ehkä yhteen, jos siihenkään. Laatu kanssa on ihan paskaa, noin kerran kesässä satunnaisella ajelulla saa vaihtaa vaijerin, jokapäiväsellä ajelulla saa enemmän vaihdella. Ite olen koittanut eri kaasukahvoja hioda tota omaa kahvaa, mutta aina katkee samasta paikasta, eli ton kahvan sisältä juuri ennen kun vaijeri tulee ulos.....

Kaverilla vanha orggis, ja samoja kahvoja mitä itse olen käyttänyt, eikä katkeile. Ei myös katkennut toi orggis kun sitä yhtenä kesänä mun mopossa koitettiin... Paska tilanne tältä osin kun alkuperäsiä ei valmisteta, eikä rahalla saa kunnollisia vaijereita ostaa.....
'80 Trial
Pyörä:
1980 Tunturi Trial
Paikkakunta:
Vantaa.
Liittynyt:
17.3.2011 21:36
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut '80 Trial » 18.12.2013 18:55

Slerpa puhuu asiaa. Minullakin kesti Trialin alkuperäinen vaijeri noin vuoden (Jokapäiväistä käyttöä, kaikki ajot hoituu Trialilla) ja sitten kun se napsahti poikki, ja aloin käyttämään kaikkia mahdollisia tarvikevaijereita, niin saa useaan otteeseen vuoden aikana laittaa uutta katkenneen tilalle. Ja mullakin katkeaa aina samasta kohdasta.
"I Step On A Gas And Motor Running Wild - I Can't Imagine For A Better Sound"
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 19.12.2013 15:15

Mulla ei ole ollut ongelmia vaijereiden kanssa, oon esimerkiksi ajanu Voimakoneen tarvike kaasuvaijerilla jotain 3000km. Kahva on orkkis Magura ja toisessa päässä Tellorto phbg. Vaijeri on hukutettu ATF öljyllä ja kahvassa on vaseliinia siinä kohti mihin vaijeri hankaa. 8)
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista