Puch-moottoriset Tunturit

pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut pbt » 25.10.2011 14:41

Anon95 kirjoitti:Mulle tuli yhelt tutult entisöitäväks tunturi super sport (79) ja aattelin nyt ekana saada sen käyntiin ja totesin että kipinä on hävinyt.

Onkos teillä jonkinlaisia vinkkejä, että mikä vikana (kärjetkö?), vai pitääkö lähteä ostaa essolta irtokippinöitä? :D


No aluks kannattaa kattoo että kärjet aukeaa ja jos ei niin säätää niin että aukeaa. Jos se ei auta kato johdot. Jos johdotkin ovat kunnossa suosittelen uusimaan koko sytytys järjestelmän eli: konkka, kärjet ja puola. Näin ainakin itse tekisin.
yamahaboy94
Liittynyt:
26.10.2011 22:22
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut yamahaboy94 » 29.10.2011 11:11

Tosta shimmauksesta, niin mistä tiedän koska kampura on liian tahmea tai sopiva?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.10.2011 11:42

Laita lohkoihin pelkät petarit ja kampiakseli ilman stefoja ja kolmatta petilaakeria. Sitten kiristät lohkot parilla ruuvilla kiinni (tiiviste väliin jos käytät sellaista jne...), ja kokeilet sormilla onko kampuran laakereissa välystä. Jos päittäisvälystä on sormin havaittavasti ja kampiakseli pyörii todella väljästi, kannattaa kokeilla laittaa shimmilevyjä lisää. Jos kampiakseli pyörii tahmeasti tai ei pyöri ollenkaan, pitää tarkistaa että laakerinkoolit on lyöty loppuun asti ja että laakerinpesät sekä kampiakselilla laakerinkaulat on puhtaat kaikesta paskasta (jos siellä on paskaa ei laakerit tietenkään mene perille asti).

Stefat pitää olla irti, koska uudet stefat on niin jäykät että mitään tuntumaa laakerivälykseen ei ole. Oikeasti tuo päittäis-shimmaus pitäisi tehdä heittokellolla, muistaakseni sopiva päittäisvälys on 0,5mm (tarkistakaa jostain). Normaalissa Puchissa ei pitäisi kuitenkaan olla mitään ongelmaa jos vaan sormilla tarkistaa että kampura pyörii hyvin eikä mitään isoa välystä tunnu.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
selleri
Pyörä:
tunturi ss -82....Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen EXC 09!
Paikkakunta:
Iisalmi
Liittynyt:
4.8.2008 18:36
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut selleri » 29.10.2011 16:20

Minkähänlainen vika mahtais kyseessä ollu, kun rikkoo tulppia toi tunturi? Eli mopo toimii 2km ihan hyvin uudella tulpalla ja sen jälkeen tyhjäkäynti on moitteeton muttei kierrä laisinkaan. Koko sytkä uusittu hiljaittain ja kokeiltu toisella puolalla ja konkalla.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.10.2011 19:10

Jos sulla on jotain 7-8 numeroista tulppaa käytössä niin kuumempaa kehiin. 6 numeroinen pitäisi olla tarpeeksi kuuma (vakio nro = 5). Jos lämpöarvo on kunnossa, kannattaa tarkistaa kaasarin säädöt ja käytetty öljymäärä. Sopiva määrä öljyä on siellä 2-3% välissä, yli kolmen ei kannata laittaa missään tapauksessa. Karstoittaa konetta turhaan ja on kallista. Jos kaasari on rikkaalla, tulpan elektrodit on pikimustan noen peitossa.

Muita mahdollisia tai mahdottomia syitä, joihin en oikeastaan usko:
-Tosi kovat rutut tai väärä syttyennakko
-Väärä katkojan kärkiväli (--> Heikko kipinä)
-Jotain tosi ufoa kuten rikkinäinen kytkimen puolen stefa
-Bilteman sytytystulpat

http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html

Tuolla näkyis olevan jotai kuvia jostain (LOISTAVA SIVU!!!) :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut pbt » 29.10.2011 19:21

selleri kirjoitti:Minkähänlainen vika mahtais kyseessä ollu, kun rikkoo tulppia toi tunturi? Eli mopo toimii 2km ihan hyvin uudella tulpalla ja sen jälkeen tyhjäkäynti on moitteeton muttei kierrä laisinkaan. Koko sytkä uusittu hiljaittain ja kokeiltu toisella puolalla ja konkalla.


Mulla oli samanlaista vikaa. kaasari laihoilla tai ainakin itellä oli.

Kun mulla loppuu ymmärrys niin joku paremmin asiasta perillä oleva vois selittää missä vika.
Kärkien välissä jo tyhjäkäynnillä näkyy ISO kipinä ja puolella kaasulla alkaa nuuskimaan kaasariin. Kaasariin ei vaikuta mikään suutin kun kokeiltu on 60-74 kokosia. Olisiko siis vika sytytys järjestelmässä?
Viimeksi muokannut pbt päivämäärä 29.10.2011 19:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 29.10.2011 19:23

Jos se paukuttaa kaasarissa niin on sytytys vituillaan.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut pbt » 29.10.2011 19:27

Reetuhai2 kirjoitti:Jos se paukuttaa kaasarissa niin on sytytys vituillaan.


Ei voi olla koska se on toiminut täysin keskiasennossa ennen kuin kipinät ilmestyivät kärkien väliin.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.10.2011 19:36

Mahtoikohan se olla puola vai konkka joka on hajoamassa jos kärkien välissä kipunoi...
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 29.10.2011 19:42

Mun muistaakseni se oli konkka mikä vähensi kipinöintiä.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut AGK » 29.10.2011 21:02

Ja rikkinäinen puola särki konkkia?
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut pbt » 30.10.2011 20:21

konkkassahan se vika oli olisko ihmekkään jotakin made in indokiina osia :D . Ja alkuperäinen boschin konkka toimii vieläki :D
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 1.11.2011 8:58

Löyty mummolan pyöräkopista kasikytluvun pappis. Ei siin kovin muuta vikaa oo mut ryyppytappi on jumittunu pohjaa ja se toinen tappi :s jumittuu pohjaan ku sitä painaa. Onkse tämä osa jonka mä tarvin? http://www.mc-scatter.com/kaasutin-11133-ryyppylapan-tapin-jousi-p-21856.html
Onkimato
Liittynyt:
23.5.2011 17:29
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Onkimato » 1.11.2011 17:25

Retroilija kirjoitti:Löyty mummolan pyöräkopista kasikytluvun pappis. Ei siin kovin muuta vikaa oo mut ryyppytappi on jumittunu pohjaa ja se toinen tappi :s jumittuu pohjaan ku sitä painaa. Onkse tämä osa jonka mä tarvin? http://www.mc-scatter.com/kaasutin-11133-ryyppylapan-tapin-jousi-p-21856.html

Kannattaa putsata kaasari ja jos intoa riittää niin vaikka koko kone samalla. Stefat, laakerit ja kunnon putsaus.
Monkey osat tarjoaa: Pitracing.fi
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 1.11.2011 19:04

Mikäs piru on stefa :D Joo, molen ihan nyyppä näis asiois. Millä putsais ettei vaa mitää sattus?
E: Niin, ja nopeusmittari on jumittunu, mitäs mä sille teen?
Viimeksi muokannut Retroilija päivämäärä 1.11.2011 21:22, muokattu yhteensä 1 kerran

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista