Puch-moottoriset Tunturit

pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut pbt » 4.3.2013 23:19

Minä en henkilökohtaisesti lähtis vielä tuolla hintaa tilaamaan mäntiä ulkomailta.Mutta eihänse minulle kuulu mitä muut rahoillansa tekee. Mcscatterilla mäntä maksaa 12,5€ mutta siinä on paksut renkaat.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 4.3.2013 23:58

Slerpa, sinunhan pitää tietää tapin kokoa :roll:
Minkä merkkisen männän kävit hakemassa?
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 5.3.2013 10:31

Kiinnostaisi tietää enemmän näistä "japan made" männistä. Miten paksut männänrenkaat, männäntapin koko jne. Ite tarttisin männän jossa renkaat ei sirittäisi kovemmilla kiekoilla.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 6.3.2013 19:07

Mcscatterilla mäntä maksaa 12,5€ mutta siinä on paksut renkaat.
Se on taiwan mäntä?

Slerpa, sinunhan pitää tietää tapin kokoa :roll:
Myyjän tehtävänä se on ottaa selville kumpi mun mopossani on alunperin ollut. Minä olen tyhmä asiakas, ja myyjä on se ammattitaitonen. Vähän sama asia kun joku random menisi kauppaan ostamaan öljyn suodatinta johonkin autoon, sanoisi auton merkin, mallin ja vuosimallin, mutta myyjä alkaisi kinumaan öljyn suodattimen halkasijaa, kierrettä ja korkeutta ennen kun suostuisi myymään yhtään mitään sille asiakkaalle.

Itte pidän huonona palveluna tollasta missä ei myyjä viitti laittaa tikkua ristiin (=käyttää googlea 5 minuuttia...tai minuutin, itte löysin tohon ratkasun puolessa minuutissa...) sen vuoksi että asiakas saisi oikean osan, ja sanoisi vaikka että "ton pitäisi sopia, mutta jollei sovi niin tua takasin". Noin ainakin kaikissa muissa varaosaliikkeissä on sanottu, ja osan vaihtaminen toiminut moitteetta. Liekkö toi Nakkilan kauppa ottanut jonkun änkyrälinjan että osaa ei vaihdeta? :roll:

Minkä merkkisen männän kävit hakemassa?
En muista, voin kattoa jos paketti olisi vielä tallessa. Muistaisin varmaan jos joku luettelisi japanissa puchiin tehtyjen mäntien merkkien nimiä? Paketti ainakin näyttä vanhahtavalta.
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut pbt » 6.3.2013 19:33

Slerpa_ kirjoitti:Se on taiwan mäntä?


Mitä sitte? Ei mulla ainakaan mitään pahaa sanottavaa niistä ole. Made in ITALY männistä ei muuta sitte ookkaan. Tai ainakin L-profileista.
deseiner
Pyörä:
Tunturi Supersport -82 Tunturi raaseripappa -?? Yamaha TZR 125 -90
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
18.7.2011 20:36
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut deseiner » 6.3.2013 19:44

Nyt kaivataan papiska tuntijoiden apua, mikä on sen alemman t-palan onton tapin ulkohalkaisia? Se mikä menee sivu putkien läpi. Kuva
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 6.3.2013 19:47

Kävisin mittaamas sulle mutta varaston lukko on paskana. :paha:
Jameson
Pyörä:
Tunturi Break -85, Yamaha DT50R -06
Liittynyt:
9.6.2011 11:37
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Jameson » 7.3.2013 13:11

Mikähän olis Tunturissa vikana, kun kylmänä toimii hyvin, mutta kun moottori lämpenee niin "häviää" tehot ja rupeaa sammuilemaan? Kun vetää rallia niin ei sammuile, mutta jos ajaa tiellä ihan normaalisti niin hyytyy ja sammuu. Toivottavasti tuosta saa nyt jotain selvää. :D
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 7.3.2013 15:06

Kaasarissa paskaa tai tulppa rikki.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 7.3.2013 20:10

Mitä sitte? Ei mulla ainakaan mitään pahaa sanottavaa niistä ole.
Itellä ne on paukkunut tonne koneeseen, vaikka kyllä dinamir-mäntäkin aika kohtuu äkkiä kului.


Mikähän olis Tunturissa vikana,
Kärjet kannattaa kattoa, niissä on joskus ongelmia.

Ootko kattonu sinne kaasariin, voisiko olla että se tasasessa ajossa jäätyisi?
Jameson
Pyörä:
Tunturi Break -85, Yamaha DT50R -06
Liittynyt:
9.6.2011 11:37
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Jameson » 7.3.2013 22:02

Kiitos vinkeistä, pitää kahtoo jossain vaiheessa kun jaksaa.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 8.3.2013 0:03

Slerpa_ kirjoitti:
Mcscatterilla mäntä maksaa 12,5€ mutta siinä on paksut renkaat.
Se on taiwan mäntä?

Slerpa, sinunhan pitää tietää tapin kokoa :roll:
Myyjän tehtävänä se on ottaa selville kumpi mun mopossani on alunperin ollut. Minä olen tyhmä asiakas, ja myyjä on se ammattitaitonen. Vähän sama asia kun joku random menisi kauppaan ostamaan öljyn suodatinta johonkin autoon, sanoisi auton merkin, mallin ja vuosimallin, mutta myyjä alkaisi kinumaan öljyn suodattimen halkasijaa, kierrettä ja korkeutta ennen kun suostuisi myymään yhtään mitään sille asiakkaalle.

Itte pidän huonona palveluna tollasta missä ei myyjä viitti laittaa tikkua ristiin (=käyttää googlea 5 minuuttia...tai minuutin, itte löysin tohon ratkasun puolessa minuutissa...) sen vuoksi että asiakas saisi oikean osan, ja sanoisi vaikka että "ton pitäisi sopia, mutta jollei sovi niin tua takasin". Noin ainakin kaikissa muissa varaosaliikkeissä on sanottu, ja osan vaihtaminen toiminut moitteetta. Liekkö toi Nakkilan kauppa ottanut jonkun änkyrälinjan että osaa ei vaihdeta? :roll:
.


Öljysuodattimet ym on standardoituja osia, täten autoon X löytyy heti sopiva osa taulukosta.
Tunturit on marginaalimerkki nykyään, ei ole enää kuten vanhoina aikoina jolloin joka toinen päivä joku tuli käymään liikkeessä hakemaan Tunturin osia.

Yksinkertaisin tapa saada kerralla oikea osa, on tuoda vanha osa mukana ja myyjä hoitaa loput?

Vastaus sinun alkuperäiseen kysymykseen, Tuntureihin tuli 12mm tappi vuodesta 1970 alkaen kaikkiin malleihin. Poikkeuksia on olemassa, kuka tietää mitä osia on Tunturin tehtaalla heitetty kiinni.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 8.3.2013 0:40

Öljysuodattimet ym on standardoituja osia, täten autoon X löytyy heti sopiva osa taulukosta.
Jos etsitään johonkin marginaalimerkkiin autoissa öljynsuodatinta, ei mistään taulukoista löydy niitä merkkejä. Jo johonkin 60-luvun jenkkeihin on öljynsuodattimet kadonneet taulukoista joistain koneista, eikä kukaan muu, paitti harrastajat ja oikeat alan liikkeet tiiä mikä niihin kuuluu. Ittekkin kävin tossa paikallisessa varaosaliikkeessä hakemassa suodattimen tohon omaan amerikkalaiseen. Ei missään taulukossa ollut, eikä tietokoneohjelmassa edes koko konetta mikä mun autossa on. Ei sitten mitään, sanoivat että hommaavat mulle sellasen, ja jo samana päivänä soittivat että he selvitti asiaa ja heillä on tätä suodatinta hyllyssä. Tämä on se miten tämä asia tulisi hoitaa. Paljon mukavampi sanoa ja palvella asiakasta, kun sanoa sille että "mittaa ite ja tuu takasin", vaikka sitten joutuisikin myyjä yhden ylimäärän puhelun/googletuksen tekemään ja itteään vähän vaivaamaan.

Tunturit on marginaalimerkki nykyään, ei ole enää kuten vanhoina aikoina jolloin joka toinen päivä joku tuli käymään liikkeessä hakemaan Tunturin osia.
No piruako myyvät sitten tunturin osia jolleivät tiedä mitä myyvät, tai eivät edes viitti ottaa selvää...Ei ole mitään ärsyttävämpää kuin myyjä, kuka ei tiiä mitä myy, eikä viitti ottaa edes selville. Jää asiakkaalle (=minulle) epävarma "onkohan se nyt niin ko se sano"-olo.

Yksinkertaisin tapa saada kerralla oikea osa, on tuoda vanha osa mukana ja myyjä hoitaa loput?
Näinpä se on. Tämä ei kuitenkaan ole aina mahdollista. Kyse ei olekkaan tästä, vaan siitä, että on myyjä liikkeen vastuulla tietää mitä myyvät, tai ainakin ottaa selvää (eli palvella). Etenkin kun itte jouduin ajamaan tota yli 30 kilsan matkaa edestakasin vaan sen vuoksi, koska myyjä ei viitti käyttää minuuttia ajastaan asian googlettamiseen, tai soittaa jollain kuka asiasta tietää...vaan käskee ajaa kotiin, ottaa vanha mäntä mukaan ja tulla takasin. Eikä liikkeessä edes ollut mitään ruuhkaa, että siihen voisi vedota "ettei kerinnyt"... Kerta oli tarpeeksi tollasten pellemyyjien kanssa pelaamisessa...

Poikkeuksia on olemassa, kuka tietää mitä osia on Tunturin tehtaalla heitetty kiinni.
Poikkeuksia on aina. Kuitenkin ne on hyvin harvinaisia, vaikka itelläkin on 70 luvun alkupuolen mopo. Myyjä olisi liikkeessä tämänkin voinut hoitaa sanomalla "tuo takasin jollei sovi niin kattotaan sitten sitä toista vaihtoehtoa"...
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 8.3.2013 16:43

Onkohan tää nyt sitten ostamisen arvoinen: http://www.puchshop.de/catalog/bing-15m ... anguage=EN
Maksaa vain 49e ja on "very high quality" :) .
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 8.3.2013 16:59

Minulla on tapana kiertää kaukaa replikat jos on mahdollista.
Jättäisin tuon väliin ja panostaisin kunnon Bing laatuun, tiedät kyllä mistä saa aidon.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista