Öljysuodattimet ym on standardoituja osia, täten autoon X löytyy heti sopiva osa taulukosta.
Jos etsitään johonkin marginaalimerkkiin autoissa öljynsuodatinta, ei mistään taulukoista löydy niitä merkkejä. Jo johonkin 60-luvun jenkkeihin on öljynsuodattimet kadonneet taulukoista joistain koneista, eikä kukaan muu, paitti harrastajat ja oikeat alan liikkeet tiiä mikä niihin kuuluu. Ittekkin kävin tossa paikallisessa varaosaliikkeessä hakemassa suodattimen tohon omaan amerikkalaiseen. Ei missään taulukossa ollut, eikä tietokoneohjelmassa edes koko konetta mikä mun autossa on. Ei sitten mitään, sanoivat että hommaavat mulle sellasen, ja jo samana päivänä soittivat että he selvitti asiaa ja heillä on tätä suodatinta hyllyssä. Tämä on se miten tämä asia tulisi hoitaa. Paljon mukavampi sanoa ja palvella asiakasta, kun sanoa sille että "mittaa ite ja tuu takasin", vaikka sitten joutuisikin myyjä yhden ylimäärän puhelun/googletuksen tekemään ja itteään vähän vaivaamaan.
Tunturit on marginaalimerkki nykyään, ei ole enää kuten vanhoina aikoina jolloin joka toinen päivä joku tuli käymään liikkeessä hakemaan Tunturin osia.
No piruako myyvät sitten tunturin osia jolleivät tiedä mitä myyvät, tai eivät edes viitti ottaa selvää...Ei ole mitään ärsyttävämpää kuin myyjä, kuka ei tiiä mitä myy, eikä viitti ottaa edes selville. Jää asiakkaalle (=minulle) epävarma "onkohan se nyt niin ko se sano"-olo.
Yksinkertaisin tapa saada kerralla oikea osa, on tuoda vanha osa mukana ja myyjä hoitaa loput?
Näinpä se on. Tämä ei kuitenkaan ole aina mahdollista. Kyse ei olekkaan tästä, vaan siitä, että on myyjä liikkeen vastuulla tietää mitä myyvät, tai ainakin ottaa selvää (eli palvella). Etenkin kun itte jouduin ajamaan tota yli 30 kilsan matkaa edestakasin vaan sen vuoksi, koska myyjä ei viitti käyttää minuuttia ajastaan asian googlettamiseen, tai soittaa jollain kuka asiasta tietää...vaan käskee ajaa kotiin, ottaa vanha mäntä mukaan ja tulla takasin. Eikä liikkeessä edes ollut mitään ruuhkaa, että siihen voisi vedota "ettei kerinnyt"... Kerta oli tarpeeksi tollasten pellemyyjien kanssa pelaamisessa...
Poikkeuksia on olemassa, kuka tietää mitä osia on Tunturin tehtaalla heitetty kiinni.
Poikkeuksia on aina. Kuitenkin ne on hyvin harvinaisia, vaikka itelläkin on 70 luvun alkupuolen mopo. Myyjä olisi liikkeessä tämänkin voinut hoitaa sanomalla "tuo takasin jollei sovi niin kattotaan sitten sitä toista vaihtoehtoa"...