Puch-moottoriset Tunturit

Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 28.2.2013 0:41

Jaa no sitten :D
Huomenna sorvaan pytyn, tänään muuten koskettu mopoon yli puoleen vuoteen.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 28.2.2013 22:47

Onko kellään kokemuksia ns. munabingistä joka on 15mm kokoinen vanhemman Tuntureiden 12mm kaasarin näköinen? Houkuttaa sen säädön helppous, bolt-on ja tietysti samat suuttimet käyvät. Onhan mulla PHBG, mutta mutta..
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 28.2.2013 23:12

Ooon koittanu hakea tollasta munabingiä nyt koko mopoikäni, hitto kun ei meinaa löytyä mistään. Isällä oli joskus tommonen mopossa, ja oli kuulemma (sen ajan mittapuulla tietenkin) hyvä.

Netissä oli jotain ihan törkeen kalliita uusia myynnissä.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 28.2.2013 23:17

Nähnyt olen moisen, ei sovi bolttiksena 66-> Papan runkoon. Vähän sellainen essonbaari-kaasari käsittääkseni. Itse laittaisin PHBG:n taikka jos oikein hipoksi alkaisin niin 17mm Bingin:
Kuva
Löytyy täältä: http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=3
"Förgasare, Bing 17 mm"
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 1.3.2013 1:18

Mää tiedän mistä löytyy, aika yllättävän läheltä löytyy :lol:
Vinkki, myy myös uusia superin kaasaria ja vanhempaa 12mm kaasaria.
Itse munapingi maksaa 130e.

Tarkoitus olisi istuttaa Supersportiin, putsarin kiinnitys ei ole ongelma kun kaikki on
patentoitavissa.

Itsekin olen metsästänyt tuota siitä lähtien kun kaveri osti rompeilta täydellisen kympillä...
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 2.3.2013 20:51

Se bingi on tarkotettu puhallinkoneeseen ja jos sen haluaa laittaa superin pyttyyn niin joutuu viilaan kaasarin laippaa :roll: . Kaasarin laipassa pulttijako 32mm ja tietääkseni superin sportin pytyssä se on 38mm. Voihan siihen tehä jonkun "väli-imukaulan" jos ei halua ryssiä kaasaria :lol: .
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 3.3.2013 2:42

Siis tarkotetaanko munabingillä tätä: Kuva vai tota mäkistationin linkkaamaa kaasaria?

Molemmista olen kuullut puhuttavan munabinginä, joten ota sitten selvää mikä on mikäkin..

Tollanen kaasari mulla on mikä on tossa mun viestin kuvassa, ja se oli aika rimpula, ei saanut säätöihin, kävi aina laihalla, laitto sitten 140 tai 50 kokosen suuttimen, ei vaikuttanut mitään, ihan järjettömän kallis kaasutin oli, luisti oli liian paksu, ja kaasu hirtti, sitä piti vähän hioda pienemmäksi, ton kaasarin kanssa oli aina ongelmaa, ja vaihdoinkin vakion aika äkkiä takasin paikalleen. Hinta-laadusuhde ihan perseellään verrattuna Dellortoon tai vähän mihin tahansa muuhun...Yhtä kamala laite mitä Dellorto SHA...

Tollasta mäkistationin linkkaamaa kaasaria olen hakenut, saisi säätösuuttimen kylkeen ja on the road.


Throttle, ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, käytkö koulussa sellasella kohtuu iäkkäällä bmw:llä?
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 3.3.2013 12:30

Tämä on muna-Bing:
Kuva
Tuo mun aiemmin linkkaama on hieman Pappa-tyyppinen, 17mm kaasari, Husqvarnan pienessä moottoripyörässä, "Rödvarnassa" tuollainen ainakin on ollut alkujaan. Saman näköistä löytyisi mörkömäisenä 20 millisenäkin.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 3.3.2013 14:00

Ku molen vähä tota papiskan historiaa lukenu, oliks se oikeesti millistä kiinni että aikoinaa kulki niin kovaa ja jouduttii pienentää? :D
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 3.3.2013 14:20

Niin no, en tiedä miten paljon kovempaa ne sakkopapat on kulkeneet. 80km/h lukemat, mitä niistä välillä kuulee on kyllä liioteltuja, ehkä joku 50 lähempänä oikeeta. Yksikään tollanen sakkopappa mitä olen ajanut ei ole kulkenut yli 55km/h oikeaa nopeutta. Siinäkin taisi olla rattaita vaihdettu mikä kulki sen 55..

Ei ne niin törkeesti kulje mitä niistä on ehkä annettu ymmärtää. Ne on vaan niitä juttuja. Mutta, omaan mittariin tietty voi mennäkkin 60-70, itellä kusee jollain viidellä 40km/h nopeuksissa, ja virhe kasvaa mitä kovempaa ajaa. 50km/h nopeudessa virhe oli jo jotain isompaa.


Asiasta kolmanteen, ei kellään olisi kohtuuhinnalla myynnissä sellasta vanhimman mallin pakoputkea tunturiin? Sitä missä on vähän muotoiluakin. Ei tartte kromien kiiltää, kunhan jotenkin ehjä on.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 4.3.2013 1:48

Sakkotuntureissa on TRM pytty, uudemmissa ELKO.
Trm versiossa hieman isommat huuhtelut ja kenties aukot?
Sakkomallin männän helma on muistaakseni lyhyempi.
Kyllä -62 ''H'' (kuristettu) malli kiihtyi ja otti huiput enemmän kuin mitä -87 classic poratulla kaasarilla.
Kansikin oli mahdollisesti matalampi vakiona.
Erään miehen mukaan vanhemmissa oli harvempi ensiöveto?
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 4.3.2013 16:57

Throttle kirjoitti:Sakkotuntureissa on TRM pytty, uudemmissa ELKO.

Justiinsa päinvastoin. Noissa Elko pytyissä oli kuulemma joku kuristinholkki imuaukossa mutta kuitenkin väitetään että kulkisi kovempaa sillä. Mulla on pari TRM pyttyä ja toisessa on ehkä hivenen isommat ja siistimmät huuhtelukanavat.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 4.3.2013 17:26

Pah, kaikissa samankokoiset imuaukot eikä ole mitään kuria.
Ulkomailta ostetut erikseen sitten.
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 4.3.2013 19:00

Jaaha, asiasta toiseen elikkä kannattaako ostaa tämän näköisiä mäntiä: http://www.puchshop.de/catalog/gol-pist ... -1356.html

Ohkasemmat männänrenkaat kuin vakiomännissä ja pitäs olla laadukas koska italiassa tehty. Jos vaikka tilaa samalla pari ylimäärästä ja diilaa eteenpäin kiskurihintaan :seko:?
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 4.3.2013 20:25

Varmaan parempia mitä Taiwanilaiset, kuitenkin itte koittaisin ettiä niitä vanhoja japan made-mäntiä, tai sitten muita laadukkaita, kuten metrakit.

Löysin kesällä tollasen japan made männän nakkilan pyörä&moposta. Satuin käymään siellä ihan ohimennen ja kävin kysymässä että löytyisikö, ja löytyi. Olisin ottanut heti sellasen, mutta kun siellä oli se elämäänsä kyllästyneen näkönen kusipää mulkku myymässä, niin ei se sitten onnistunut, kunnei se ääliö tajunnut kattoa koneelta, onko mun vuosmallisessa papassa 10 vai 12mm männäntappi. Intti vaan että "se on sun mopo, sun se pitäis tietää, en minä mikään tunturi spesialisti ole" (vaikka mun mielestä mulla oli kyllä riittävät tiedot: vuosimalli ja kone. Myjällä ne tiedot vajaavaiset oli...). No, ajattelin että jos se mäntä sopii, ostan sen, ja sen jälkeen en siihen paskafirmaan enää jalallanikaan astu. No, mäntä sopi ja kävin hakemassa, jollon siinä tiskillä oli se sliipatun näkönen kaveri, joka palveli ja jonka kanssa hommat sujui.

Eli, jos siellä on myymässä sellanen muistaakseni kiharatukkanen tyyppi, ei kannata mennä. Sen kanssa ei mikään suju. Kysyin kavereiltanikin siitä, niin vähän kaikki ovat sanoneet samaa, että se tyyppi on ihan ääliö ja väärässä paikassa. Ei palvele, odottaa että asiakas tietää ajokistaan ihan kaiken, jolloin ei hänen tartte vaivautua ajattelemaan tai hakemaan tietoa.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista