lihapulla123
- Liittynyt:
- 30.9.2011 14:20
Erittäin tyhmä kysymys, mutta täytyy kysyä
Oisko jotain kuvasarjaa tai ihan vaan ohjeita ketjujen kiristykseen kun ei tahdo millään kiristyä?
Bundexi
- Pyörä:
- Aprilia SX 50 2008, Samurai 110cc, Husqvarna WRE 125
- Paikkakunta:
- Tampere
- Liittynyt:
- 8.5.2011 20:53
lihapulla123 kirjoitti:Erittäin tyhmä kysymys, mutta täytyy kysyä
Oisko jotain kuvasarjaa tai ihan vaan ohjeita ketjujen kiristykseen kun ei tahdo millään kiristyä?
Ketjuja kun kiristelet niin löysäät ensiksi taka-akselin. Sitten otat 10mm lenkin tai jonkun muun työkalun ja alat veivaamaan siellä takahaarukan päädyssä olevaa mutteria kiinnippäin. Kun sopiva kireys on löytyny niin katot että rengas on suorassa elikkä itse ainakin mittaan niistä tapeista missä se kiristysmutteri on kiinni.
Sitten vielä tohon kysymyksees että miten koitat kiristää niitä? Jos 'kiristys mutteri' on veivattu ihan loppuun asti niin sitten vaan lyhenteleen ketjuja.
Korjatkaa jos omatyylini ei tunnu järkevältä
iip0x.
- Liittynyt:
- 22.3.2007 18:32
Ja sen takapyörän saa pysymään linjassaan kun muistaa kiristää molemmilta puolilta saman verran, eli muistaa tarkistaa että ovat samassa "lovessa", ne lovet näkyy siinä haarukassa myös. Itellä ei ole kyllä aina ollut takahaarukka löysällä ketjuja kiristettäessä, mutta pukilla on ollut toki että pyörä vapaana.
jallu_069
- Liittynyt:
- 22.8.2011 21:31
Mistähän johtuu tollanen rusahus kun laitan vaihteen 1. ? Tiedän että melkeen joka moposta kuuluu sellainen mutta nyt on säxä ollut vähän aikaa tallissa kilvettömyyden ja oman kortittomuuteni takia ja nyt ajattelin että käympäs pienen rinksan tässä lähellä heittämässä ja kun vaihdoin 1. vaihteelle nii kuului sellainen rusahdus että pomppasin melkein ilmaan kun säihkähdin. Voisiko johtua vaihteisto öljyjen vaihtamatta jättämisestä ? jos niin mikä öljy olisi parasta ja olisiko kellään mitään "kuvasarjaa" tai videota öljyjen vaihtamisesta koska itse en ole sitä vaihteelliseen mopoon ikinä tehnyt.
Turze
- Pyörä:
- Derbi X-Race Sm 50 2007 & Kawasaki Kx 85 2004
- Liittynyt:
- 23.5.2010 14:33
Vanhat öljyt saattaa vaikuttaa tuohon. Lämmittelitkö konetta? Pumppailitko kytkintä?
Kokeile nyt aluksi vaihtaa öljyt. Hyvä öljy: esim. Castrol MTX.
Homma menee niin, että ensin avaat moottorin alapuolella olevan propun (sitä ennen tietenkin astia alle), kun ne ovat valuneet niin sitten avaat jarrupolkimen takana olevan pultin. Kun on kaikki öljyt niin sitten kumpikin proppu kiinni, ja uudet öljyt sisään (menee 6,5dl) magneetonkopan vieressä olevan tulpan kautta. Lopuksi laitat mopon suoraan ja varmistat, että koneessa on riittävästi öljyä avaamalla kytkinkopassa olevan kuusiokoloruuvin ja toteamalla, että sieltä tulee öljyä.
Valmis!
jallu_069
- Liittynyt:
- 22.8.2011 21:31
Kiitos kun kerroit , kuinkakohan kallista tämä öljy on ?
Ja onkohan se tuo 10w-40 ?
Viimeksi muokannut jallu_069 päivämäärä 12.10.2011 21:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Bundexi
- Pyörä:
- Aprilia SX 50 2008, Samurai 110cc, Husqvarna WRE 125
- Paikkakunta:
- Tampere
- Liittynyt:
- 8.5.2011 20:53
Palaten edellisiin viesteihin niin ite en oo huomannu mitään lovia SäXäni takahaarukassa
Turze
- Pyörä:
- Derbi X-Race Sm 50 2007 & Kawasaki Kx 85 2004
- Liittynyt:
- 23.5.2010 14:33
jallu_069 kirjoitti:Kiitos kun kerroit , kuinkakohan kallista tämä öljy on ?
Ja onkohan se tuo 10w-40 ?
Ei kauhean kallista, paikasta riippuen noin 10e/litran purkki. Ja kyllä, on sama viskositeetti.
Puuro
- Pyörä:
- -09 säxä EX, -08 yzf-r125
- Paikkakunta:
- Helsinki, Herttoniemi
- Liittynyt:
- 24.5.2010 18:28
Bundexi kirjoitti:Palaten edellisiin viesteihin niin ite en oo huomannu mitään lovia SäXäni takahaarukassa
mulla ainakin on siinä taka-akselin mutterin ylä(ja ala?) puolella. Tiiä sitte jos sitä runkoa on jotenki muutettu just -09, mut uudemmissa ainaki pitäs olla.
räxäjannu
- Pyörä:
- Aprilia RX50 vm. 2008
- Paikkakunta:
- Kotka
- Liittynyt:
- 14.10.2011 0:07
Kyselisin sellasta asiaa, että mikäs tarkoitus on kahdella metalliläpyskällä jarrupalojen ja -sylinterin välissä?
Ps: en jaksanu lukea kaikkia kirjotuksia
AnanasJoonas
- Pyörä:
- Aprilia rx -08
- Paikkakunta:
- Masku
- Liittynyt:
- 27.12.2009 14:31
Ne on vinkumisenestopalat ja mä ainakin jätin ne pois sieltä välistä kun oli nii pirun vaikeeta laittaa ne sinne väliin eikä siitä mitään haittaa ollu
xJoooniiix
- Pyörä:
- Aprilia SX 50 -11 Husqvarna SM 125S -09
- Liittynyt:
- 31.7.2011 1:44
Noniin vaihoin tänää 90 suuttimen 2011 säxää niin bensaavalu ja valu kun olin avannu pohjakupin taitaa olla alipaineella toimiva bensahana varmaan rikki? no pidin kohoo ylhäällä ja laitoin suuttimen paikalleen ja ruuvasin kiinni ei sinänsä mikään ongelma ole mutta miten se on voinu mennä rikki? vai valuko sieltä vain jämät pois kaasarista kun sitä bensaa valu niinkun yhestä kohtaa kun laskin kohon mutta sit se lakkas kun nostin kohon eli onko se alipaineella toimiva paskaläjä rikki paljonkohan tulee laskua korjauttaa vai meneekö ite laittamalla helposti?
Hepex
- Paikkakunta:
- Lappeenranta
- Liittynyt:
- 13.9.2008 22:15
Juu alipainehana rikki, helppo vaihtaa, tankki tyhjäks (helponta irroittamalla, tankki 2 ruuvilla kiinni) ja sit yks ruuvi ni bensahana lähtee irti. Ei helvetissä kannatta viiä korjautettavaks varsinkaan noin mitäänsanomattoman pikkuvian takia. Uus hana maksaa n. 8e
lihapulla123
- Liittynyt:
- 30.9.2011 14:20
Bundexi kirjoitti:lihapulla123 kirjoitti:Erittäin tyhmä kysymys, mutta täytyy kysyä
Oisko jotain kuvasarjaa tai ihan vaan ohjeita ketjujen kiristykseen kun ei tahdo millään kiristyä?
Ketjuja kun kiristelet niin löysäät ensiksi taka-akselin. Sitten otat 10mm lenkin tai jonkun muun työkalun ja alat veivaamaan siellä takahaarukan päädyssä olevaa mutteria kiinnippäin. Kun sopiva kireys on löytyny niin katot että rengas on suorassa elikkä itse ainakin mittaan niistä tapeista missä se kiristysmutteri on kiinni.
Sitten vielä tohon kysymyksees että miten koitat kiristää niitä? Jos 'kiristys mutteri' on veivattu ihan loppuun asti niin sitten vaan lyhenteleen ketjuja.
Korjatkaa jos omatyylini ei tunnu järkevältä
Joo eli toi kiristysmutteri on jo loppuun asti veivattu... Kuluttaako rattaita tai ihan mitä vaan hirveesti jos ajelee löysillä ketjuilla?
J00N4
- Pyörä:
- [EX] Aprilia Sx 50 '10, [EX] Kymco Vitality 50 '05, Tunturi Super Sport 50 '82
- Paikkakunta:
- Helsinki
- Liittynyt:
- 17.11.2009 15:40
Mullakin oli sama 2010 uudessa Apriliassa! Ekan kerran kun vaihoin suuttimen, bensaa ei valunut ollenkaan=alipainehana toimi oikein. Seuraavalla kerralla sitä valui samoin kuin sinulla=alipaine hana ei toiminut oikein ja suuttimen vaihto oli hieman hankalampaa kun yksin sitä vaihdoin. Mutta sen jälkeisissä suuttimen vaihdoissa se taas toimi normaalisti! Eli älä vaiha sitä vielä, oota ens suuttimen vaihtoon jos vaikka toimis niinkun mulla!
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista