Honda CBR 125 R

kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut kersti91 » 14.5.2014 20:29

Itse vastaavasti olen sisäänajanut vehkeet perinteisellä tavalla, hiljalleen kuormitusta lisäämällä mutta antaen moottorin "palautua". Eiköhän samalla metodilla ole sisäänajettu jokunen miljoona moottorilla toimivaa vehjettä tässä maailmassa. Uskaltaisin väittää, että 85% moottorin vioista ei ole sisäänajoperäistä.
Tarkista kampiakselin stefa.
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut AceFin » 14.5.2014 21:15

Itsekin olen ajanut vastaavasti kuin kersti. Olen myös lukenut tuon riksun linkkaaman jutun pariinkin otteeseen, enkä aio uskoa sitä ennen kuin suurien valmistajien insinööri- ja tutkijakoneistot ovat samaa mieltä.

Miksi suuret tehtaat eivät suosittele jutun kaltaista sisäänajoa mikäli se todella olisi paras tapa? Varmasti ovat kuitenkin tehneet lukuisia kestotestejä eri tavoilla sisäänajetuille moottoreille.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 15.5.2014 15:24

En nyt erityisemmin puolustele kummankaan metodin paremmuutta, mutta...

Molemmat tekniikat ovat osoittautuneet toimiviksi, ilmeisesti. Valmistajalla on helpompi pysyä tuossa vanhassa tekniikassa, koska ei ole varmuutta miten Janne 16v onnistuu tuossa sisäänajossa. Vaatii kuitenkin ehkä pikkusen perustietoa moottorista, sen luonteesta ja käyttäytymisestä. Helpompi sanoa kolmella vaiheella, kuin selittää yksitellen kymmenen vaihetta erikseen. :)
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut riksu26 » 15.5.2014 20:20

Jos vaikka olet tehnyt perus yläpää rempan eli pyttyä vaihtanut/hoonauttanut ja tietenkin männän + m-renkaat, niin mitä sä siinä voit saada hajalle jos vähänkään tiedät mitään?

Eikä tuo vejättäminen tarkoita, että kiekat tapissa rällätään, vaan esim jollain 3. tai 4. vaihteella kiihdyttää sopivaan vauhtiin (olisiko kemmulla joku 40-60 pyörästä riippuen?) ja aina kiihdytyksen jälkeen hidastaa moottorijarrulla. Tuota tekee joku muutama kymmentä kertaa niin eiköhän ne m-renkaat ole jo asettuneet kunnolla. Toki pitää moottorin antaa lämmetä kunnolla ennen ajoa :)

Tuota on kuulemma testattu autollakin. Otettiin kaksi imppua, toinen sisäänajettiin varovasti hiljaan ja toinen tuolla "vejättelytyylillä". Dynossa huomasi eron kun varovasti ajetussa oli tehoa vähemmän kuin tehtaalta tullessa ja "vejättelytyylillä" ajetussa taas 14hp enemmän kuin tehtaalta tullessa.
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut AceFin » 15.5.2014 22:30

Lähteitä viimeselle?
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut riksu26 » 16.5.2014 9:54

Olen siis kuullut niin kuten sanoin, eli lähteitä ei ole, mutta sen perusteella mitä moottoreista tiedän, voisin melkein vaikka uskoa tuota.

E: Nopeasti googlettamallakaan en löytänyt kuin suomi24 linkin, jossa puhuttiin autoihin liittyen. Myös Tekniikan Maailma on pohtinut tuota asiaa.

Kyllähän se jo järkikin sanoo, ettei niitä moottoreita tarvitse hirveämmin sisäänajaa kun jo tehtaalla raiskattu.. Ennen oli ennen. Nykyään osat tehty vähän toisenlaisesta materiaalista. Toki öljyt pitää vaihtaa aluksi aika tiheään.
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 16.5.2014 16:07

Jatketaanpa vääntöä asiaan kuuluvassa triidissä..

viewtopic.php?f=99&t=81850&start=600
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
[SuiZamiÄs]
Pyörä:
Husq sm 131
Liittynyt:
6.12.2011 10:19
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut [SuiZamiÄs] » 18.5.2014 18:52

Mikäköhän on Cebarissa kun tärisee etupää ajaessa, kierrättelyn jälkeen tärisee vielä enemmän :idea: etupäässä ei välystä tunnu olevan, ei varmaankaan mikään kulunut rengaskaan aiheuta sitä. Toisekseen olisiko iso homma vaihtaa kytkinlevyt cebariin kun nyt tuntuu luistavan vai mistähän lie johtuu :paha:
aksim97
Pyörä:
Honda CBR 125 2013, Honda CBR 125 2006 (+1kpl honda osina), Vespa Lx50 06', Yamaha XT 125 08'[EX], Honda CBR125 R 08' [EX], Aprilia rx '10 [EX], Derbi Senda Sm '10'[EX]
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
10.7.2012 22:32
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut aksim97 » 19.5.2014 0:20

Onko sulla tangonpääpainot A.K.A tärinänvaimentajat paikallaan? ilman niitä mulla ainakin täristi ihan hyvin. Muuten tärinät voi tulla huonosti tasapainotetusta renkaasta ja noh... kyllähän toi hondan kone on kova vibraamaan 9000kierroksen jälkeen :lol:
Tarvitsetko Cebariin osia? http://www.motot.net/talli/osat/id62789/
[SuiZamiÄs]
Pyörä:
Husq sm 131
Liittynyt:
6.12.2011 10:19
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut [SuiZamiÄs] » 24.5.2014 15:31

Joo eli nopeasti apua! CBR polttaa sulakkeita aika tiuhaan tahtiin, mutta nyt polttaa aina sulakkeen laittaessa virrat päälle. Se sulake on siis pitkille valoille, töötille ja takavalolle, jarruvalot siis toimii. Pitäiskö iskeä isompi sulake tai rautalankaa sinne vai korjata vika? Ja mikäköhän siis on edes vikana? :itku:
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut kersti91 » 24.5.2014 17:54

[SuiZamiÄs] kirjoitti:Pitäiskö iskeä isompi sulake tai rautalankaa sinne vai korjata vika?

ONNITTELUT PARHAASTA VINKISTÄ IKINÄ!!! Ratakisko ei sula, käy kysymässä VR:n varikolta lainaksi, jos vika vaikka johtuisi sellaisen puutteesta! Alkuperäisen sulakkeen kuuluu kestää virtamäärä ja virrankulutus ei itsestään muutu yhtään mihinkään eli vika pitää selvittää. Mitäs luulet, että käy rautalangalle? Se kuumenee, alkaa hehkumaan ja polttaa koko mopon! Älä ikinä kirjoittele tällaisia vinkkejä nettiin, järjenkäyttö on todellakin sallittu.

Asiaan: Oletko vaihtanut vilkut? Monesti teippiviritelmät ei pelaa... Jossain välissä ottaa virtapiuha kiinni runkoon. Silmämääräisesti katsomaan tai vaikka yleismittarilla ja kytkentäkaaviolla katsot, että mitkä piuhat ja liittimet ovat yhteydessä runkoon.
Tarkista kampiakselin stefa.
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut AceFin » 24.5.2014 18:13

Kuten kersti sanoi, ei todellakaan mitää rautalankavirityksiä. Niillä aiheutat itsellesi lisäongelmia hyvin nopeasti. Kerralla kun korjaa huolella, niin pääsee paljon helpommalla, vaikka se korjaaminen veiskin vähän enemmän aikaa.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
aksim97
Pyörä:
Honda CBR 125 2013, Honda CBR 125 2006 (+1kpl honda osina), Vespa Lx50 06', Yamaha XT 125 08'[EX], Honda CBR125 R 08' [EX], Aprilia rx '10 [EX], Derbi Senda Sm '10'[EX]
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
10.7.2012 22:32
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut aksim97 » 25.5.2014 2:15

Nyt kaikille cebarikuskeille tiedoksi että multa sais nyt kahesta cebarista puretut osat hakea yhteishintaan 350€. Hakemiseen sopii varata pakettiauto. Löytyy esim 2x takavanne, 2kpl etu-ja takajarrut, 2kpl iskari, 2kpl svingit, repsol katesarja, paljon muitakin katteita, koneen alakerta sisuksineen, kytkin, sähköjuttuja yms.
Tarvitsen tallin tyhjäksi, joten jos kiinnostaa niin ottakaa yhteyttä. Onhan noilla tavaroilla enemmän arvoa kuin 350€ :lol:

Nyt kun on ollut uuden mallin cebari niin voisin kertoa vähän käyttäjäkokemuksia verrattuna vanhempiin malleihin.
-vakaampi ajaa
-kuluttaa noin 0.5 litraa vähemmän
-huomattavasti isomman tuntuinen
-pintakaasulla vanhassa ruiskumallissa esiintyvä nykiminen hieman parantunut
-kuski saanut kehuja että pyörä alkaa jo olla miellyttävän näköinen (jopa oma muija jota ei pyörät yhtään kiinnosta ihmetteli kuinka iso pyörä on ja toissapäivänä jopa kysyi että saako pyörää koittaa. :lol: Sanottakoon, että muija pääsee pyörää testaamaan, onhan se mopoillutkin detsillä :D )

Tuossapa nuo tärkeimmät erot oikeastaan olivatkin. Nyt takana 4500km tuolla ja ihan tyytyväinen ollut. Hieman ehkä 2-tahdit himottaneet, mutta kerran tuokin kilometrimäärä on kuukaudessa tullut niin porukka ehkä ymmärtää miksi nelari :lol:
Tarvitsetko Cebariin osia? http://www.motot.net/talli/osat/id62789/
rriiPPerii
Pyörä:
Cbr 125r
Liittynyt:
28.4.2014 18:07
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut rriiPPerii » 11.6.2014 14:29

Kävi sillee hassusti että vaihelaatikko poksahti kesken ajon :D. Tota kun korjailee ni onko porukka vaihtanu jäykempiä kytkinjousia?
aksim97
Pyörä:
Honda CBR 125 2013, Honda CBR 125 2006 (+1kpl honda osina), Vespa Lx50 06', Yamaha XT 125 08'[EX], Honda CBR125 R 08' [EX], Aprilia rx '10 [EX], Derbi Senda Sm '10'[EX]
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
10.7.2012 22:32
Re: Honda CBR 125 R

ViestiKirjoittanut aksim97 » 11.6.2014 15:42

Luulempa pahasti, että kellään ei oo oikein loota poksahtanut kesken ajon :lol:
Voihan ne jäykemmät jouset vaihtaa. Menikö pahastikin loota? Osat jo plakkaris?
Tarvitsetko Cebariin osia? http://www.motot.net/talli/osat/id62789/