Yamaha YZF-R125

ktmtyyppi
Liittynyt:
17.3.2013 23:25
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut ktmtyyppi » 4.10.2013 16:02

Vuotaa joko vesipumpun kautta, jostain letkusta tai sitten sylinterin ja kannenvälistä. Eli eka tsekkaat, ettei pudota maahan ja sitten voi olla hyvä katsoa ettei vesipumpun stefa ole hajonnut tai vesipumpussa ole kaivertunut uraa. Uudet kannenpultit suosittelen laittamaan vähintään joka toinen kerta kun ne avaa näistä. itse oppinut kantapäänkautta, niin ja tietty uusi tiiviste AINA.

Kannenpultit kun menettää oikeutensa nii ne venyy ja ei purista kantta enään piukkaan ja se jää vuotamaan. http://www.motot.net/galleria/kuva153688/ Huomaatko eron? :D Lähestulkoon joka autoon vaihdetaan kannenpultit aina kun ne avataan juuri tämän takia.
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 4.10.2013 17:44

Jes! Kiitti jätkät! Kerrankin asiallisia vastauksia.. :roll: Noniin, tässä inspiraation iskemistä odotellessa kokeilen tuon järjestelmän ilmauksen. Liikkeessä asennutin, en tosiaankaan tiedä, mitä ne on siellä tehnyt tai jättänyt tekemättä...
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Meepi
Pyörä:
Husqvarna TE 125, exYamaha YZF R125, pv
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
8.5.2013 23:09
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut Meepi » 6.10.2013 21:27

Mielenkiintoinen tilanne tällä yzärimiehellä http://www.youtube.com/watch?v=yBfT1krt ... 7dPQh12skg
Ostetaan smotot husseen! Pistä viestiä jos sattuu löytymään
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut Murska » 7.10.2013 7:35

Ihan perus, ei mikään kone kestä jatkuvaa vetoa maksimikierroksilla/tehoilla, tai edes niiden tuntumassa. Vielä huonommin jos ruisku on tehtaan laihalla käyvissä säädöissä.

Toki muitakin syitä on mutta siinä oleellisemmat.
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut kersti91 » 9.10.2013 16:43

Ehkä se oleellisin syy on se, että koneessa ei ollut tippaakaan öljyä? Kyllähän noilla voi pitkääkin ajaa lutu tiskissä.
Tarkista kampiakselin stefa.
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut Murska » 9.10.2013 19:12

Toki silläkin on aika suuri merkitys onko koneessa öljyä vai ei... :)

Voi ajaa lutku pohjassa pitkiäkin matkoja, ja voi olla ajamatta. Toisilla koneilla ajetaan pidempään ja toisilla ei. Kun laskee monen tekijän summan yhteen niin jokainen voi hiljaa mielessään miettiä miksi toisilla (kuskeilla/merkeillä) moottorit kyrvähtää aiemmin kun toisilla.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut mustavi » 9.10.2013 21:23

No joo, Yzällä on ainakin kertaalleen ajettu Rautaperse, eli kyl se todistetusti kestää jopa 24h putkeen täyskaasuhuudatusta. Omasta kokemuksesta 2T-Yammulla (wanha samovaari-RD) sellainenkin kestää motaripaahtamisia ihan ok. Kyllä noi on tehtaalla testattu etteivät ajamalla ihan pienestä hajoa.

Oon kai käyttäny jo kaikki arvauskertani, mut jos katsoo mitkä koneen ratkaisut ovat 125-luokassa suht erikoisia niin lyhythelmainen mäntä ja tasapainotusakseli ovat. Minarellilla on selvästi ollu tarkoitus antaa kuluttajalle hieno moottori käsiin, kunnianhimoa on ollu. Kun katastrofi lähtee ilmeisesti liikkeelle männänrenkaiden kulumisesta (mikä aiheuttaa äkillisen kovan öljyjanon melkein kuin aikataulun mukaisesti 20tkm kieppeillä kaikkialla Euroopassa) niin vois arvuutella jotain harmonista värinää. Esimerkiks tasapaino-akseli ei tuotannossa olis aina kohdallaan (eiks Yammulla ollu 1970-luvulla tällaisia ongelmia XS500:n kanssa?), tai kuluttajan käsissä nykivämmässä ajossa sen ajoitus siirtyis kulumisen takia (vaikka rataskäyttöinen onkin), eli se ei enää tapakaan värinää vaan aiheuttais tai jopa voimistais sitä? Moottorikiinnikkeetkin vois olla tekijä, koska eikös kone kestä muissa pyörämalleissa Yzää paremmin? Näin siis kiinnikkeet sallis värinän voimistua, lyhythelmaisen männän takia värinä kohdistuis männänrenkaisiin jotka kuluis hurjaan tahtiin, kenties mäntäkin alkais kippailla putkessa ja entisestään pahentaa ongelmaa (aina monessa kuvassahan Yzän männän helma on rikki menneessä koneessa ollu selvästi saanu korvilleen), ja lopulta kuskin huomaamatta öljyt tupakoinu kone sitten hajoaa. Nyt en omista Yzää, eli olisko jotain oireilua huomattavissa, tai kuinka paha täristin se olis jos tasapainotusakselin ottais pois (noh, varmaankin sen massa on jotenkin yhteydessä et on voitu kierrosherkkyyden nimissä pitää kampuran-kiertokangen-männän massat sirompina?). Haahuilua, no joo, mut jokin friikkijuttuhan täytyy olla kyseessä, koska Minarelli/Yammu ei nyt todellakaan ollu tässä ekaa kertaa moottoria konstruoimassa...

No joo, tällaista haahuilua sateisen arki-illan ratoks. Juttu kuin suoraan Jenkkien 50-luvun B-kauhuleffoissa: "It`s in the water!!!" *shrieeeek* :)
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut Murska » 9.10.2013 21:50

Ihan hyvää friikkeilyä, jatka samaan malliin. Parempi olla miettimättä näitä asioita liian syvällisesti, tieto lisää tuskaa ja monesti on parempi olla autuaan tietämätön... :)

Mulla on taas tuntuma että 20k ja mäntä väljä, koskisi myös WR:ää samalla tavalla kuin Ysäriä. Edelleen on vahva kutina laihasta seoksesta mutta mulla on joskus ennenkin kutissut vääristä paikoista väärään aikaan :lol:
jereboy96
Liittynyt:
24.7.2012 2:04
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut jereboy96 » 10.10.2013 19:14

Kaverilla leikkasi juuri ysäri samanlailla kiinni kuin tuossa kyseisessä videossa, männän öljyrengas oli mennyt paskaksi ja öljy kulunut niin nopeasti ja huomaamattomasti. motarilla ajoi juuri myös hanatiskissä kun näin kävi. täytyy sanoa että ite en oo sen jälkee hirveemmin pitempää matkaa luukuttanu hana pohjassa :D hieman yli 20 tuhatta oli pyärässä metrejä kun näin kävi...
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 10.10.2013 19:54

Joo, mutta mistähän syystä se öljyrengas taas oli menny? Ittellähän kävi omassa keississä niin, että pieni KIVI (uskokaa tahi älkää, kokoa 5,0-10,0mm) oli hidastanut flektiä --> Ei jäähdyttänyt tarpeeksi --> Lämpesi aivan helvetisti. :roll: Syy-seuraus suhde on aina, mikähän siinä ollut takana..
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Karggainen
Paikkakunta:
Savonlinna
Liittynyt:
9.7.2009 14:40
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut Karggainen » 15.10.2013 18:16

Noniin pyörässä menny vissiinkin jäähytysnestettä öljyn sekaan.
Malossin kannentiiviste tai joku vesipumpun o-rengas/stefa varmaankin mennyt.
Pyörä ei käy tyhjäkäyntiä vaikka tyhjäkäynti säädetty täysille ja ajossa tuntuu, että ei kule samalla tavalla kuin ennen.
Ainakin jollakin oli ollu WR:ssä samanlaiset oireet ja oli korjaantunu, kun oli vaihtanut kannentiivisteen, vesipumpun stefan ja jonkun rattaan.

Onneks sattu tällee ajokauden loppuun, mut ei varmaankaan auta kun alkaa konetta purkamaan ja uusien tiivisteiden/pulttien ostoon :|
EX**Yamaha WR 125 X 2009
Akrapovic titanium
Malossi 183cc

EX**Yamaha YZF-R125 2009
Akrapovic carbon
Malossi 183cc
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 16.10.2013 18:15

Jep. Ilmaahan tuo saa, kerran tyhjäkäynti on kiinni ja silti käy?
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Karggainen
Paikkakunta:
Savonlinna
Liittynyt:
9.7.2009 14:40
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut Karggainen » 16.10.2013 21:36

Jep :s ruuvin kääntäminen ei vaikuta lähes ollenkaan.
EX**Yamaha WR 125 X 2009
Akrapovic titanium
Malossi 183cc

EX**Yamaha YZF-R125 2009
Akrapovic carbon
Malossi 183cc
daville17
Pyörä:
Yamaha YZF-R125
Liittynyt:
15.7.2012 16:32
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut daville17 » 19.10.2013 12:24

jos on mennyt kannentiiviste ni se voi hyvin johtua siitä että oot vetäny kannenpultit väärään momenttiin ja sitä kautta kansi ollu vähä huonosti ja murtanu tiivisteen ja päästää läpi, en jaksais ite uskoa vesipumppua koska suht yksinkertainen systeemi joten veikkaa kannentiivistettä, koska se ei ole vissiiin kauheen hyvin toiminu malossissa. itelllä on nyt kans malossin 180cc kiinni mutta kun jakso tehä tarkasti hommat ja joka ikinen ruuvi oikeeseen momenttiin ni ei oo tullu ongelmaa ja päästy ajaan jo monta tuhatta kilsaa. paljon ongelmia ollu juuri tuon takia ettei ruuveja olla kiristetty oikeeseen asteeseen vaan vedetty käsituntumalla kiinni ja mietitty että ihan hyvä se on. moottorin osissa tämä on yllättävän iso asia.
You miss every shot, you never take
daville17
Karggainen
Paikkakunta:
Savonlinna
Liittynyt:
9.7.2009 14:40
Re: Yamaha YZF-R125

ViestiKirjoittanut Karggainen » 19.10.2013 20:46

daville17 kirjoitti:jos on mennyt kannentiiviste ni se voi hyvin johtua siitä että oot vetäny kannenpultit väärään momenttiin ja sitä kautta kansi ollu vähä huonosti ja murtanu tiivisteen ja päästää läpi, en jaksais ite uskoa vesipumppua koska suht yksinkertainen systeemi joten veikkaa kannentiivistettä, koska se ei ole vissiiin kauheen hyvin toiminu malossissa. itelllä on nyt kans malossin 180cc kiinni mutta kun jakso tehä tarkasti hommat ja joka ikinen ruuvi oikeeseen momenttiin ni ei oo tullu ongelmaa ja päästy ajaan jo monta tuhatta kilsaa. paljon ongelmia ollu juuri tuon takia ettei ruuveja olla kiristetty oikeeseen asteeseen vaan vedetty käsituntumalla kiinni ja mietitty että ihan hyvä se on. moottorin osissa tämä on yllättävän iso asia.


Yamahan virallisen korjausoppaan mukaan vedetty momenttiin ja juuri oppaan mukaisessa järjestyksessä. n.1700km olin kerennyt ajamaan vian ilmettyä.
Noh eihän tässä kone vaan talveks irti ja tuo homma kuntoon. Kytkimeenkin ajattelin laittaa uudet levyt ja tiukemmat jouset :)
EX**Yamaha WR 125 X 2009
Akrapovic titanium
Malossi 183cc

EX**Yamaha YZF-R125 2009
Akrapovic carbon
Malossi 183cc