Aprilia RS/Tuono

Meepi
Pyörä:
Husqvarna TE 125, exYamaha YZF R125, pv
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
8.5.2013 23:09
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut Meepi » 27.7.2014 23:16

Kiitos kattavasta vastauksesta!
Ostetaan smotot husseen! Pistä viestiä jos sattuu löytymään
^^jaani^^
Pyörä:
EX Yamaha DT 50x 09 EX Aprilia Rs125cc 06 fighter EX Aprilia Sx125cc Honda Cr 250cc
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
11.10.2009 21:20
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut ^^jaani^^ » 28.7.2014 9:46

Huoltokirjan mukaan männän vaihto muistaakseni 10-12tkm
Aap-
Pyörä:
Pyörätön
Liittynyt:
25.8.2009 14:57
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut Aap- » 28.7.2014 13:50

Miks sylinteri pitäs 16tkm kohalla jo vaihtaa? :roll:

EDIT: En kyllä sitäkään ymmärrä miks pytyllä ajas vaan kaks mäntää? :eek:
Viimeksi muokannut Aap- päivämäärä 28.7.2014 19:03, muokattu yhteensä 1 kerran
AapoV
Pyörä:
Honda Monkey -94
Paikkakunta:
Savitaipale
Liittynyt:
27.3.2008 14:43
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut AapoV » 28.7.2014 16:06

Jahas, eli muisti on tehnyt tepposet. Kuitenkin yli vuosi jo vierähtänyt viimeisimmästä konerempasta ja puoleen vuoteen ei ole räsää tallissa näkynyt :lol:

Eli tosiaan mikäli tietopankkiin on luottaminen (Aprilia MX, jossa sama rotax 122 kone kuin näissä), männän vaihtoväli on A1-tehoisena 16tkm ja täystehoisena n. 10tkm. Ensimmäinen arvo saatu huoltokirjasta, ja jälkimmäinen on sitten harkinnanmukainen, eli kun puristukset alkavat laskea. Voi kestää enemmän tai vähemmänkin. Sylinterin vaihtovälin taas olen aina ajatellut niin, että joka toinen kerta männänvaihdon yhteydessä saisi sylkän vaihtaa myös. Eli vaihtovälinä voisi lähtökohtaisesti pitää n. 20tkm? Jostain oli päähän pälkähtänyt tuo 16tkm sylkän vaihtoväliksi, tiedä sitten mistä olen senkin keksinyt.. Varmaan ohjearvo jollekkin kisasemmalle koneelle?

Samalla tietysti näsärin suhteen pitää korjailla omia sanojani, eli pikaisen googlettelun tuloksena sain melkein samat 10-15tkm männänvaihtoväliksi. Ja alakertarempan yhteydessä mainittiin näköjään jopa lukema 50tkm, elikkä nassella saa näköjään ajella pitkään ilman suurempia huolia :)
^^jaani^^
Pyörä:
EX Yamaha DT 50x 09 EX Aprilia Rs125cc 06 fighter EX Aprilia Sx125cc Honda Cr 250cc
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
11.10.2009 21:20
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut ^^jaani^^ » 28.7.2014 19:46

Joo ei kyllä tuota kovakromi pinnotettua pyttyä tarvi vielä missää 20tkm kään vaihella.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 29.7.2014 0:48

Toisaalta melko monessa räsässä näyttäisi olevan juuri tuossa 16tkm kohdalla tehty jonkunlaista remppaa, omassanikin pytty vaihdettu merkkihuollossa, kuuluukohan ihan huoltosuunnitelmaan? Ja männällä ajaa sen 8-12tkm, ajotyylistä ynnä muusta riippuen.
Soppanestori
Pyörä:
Husaberg FS 650e, EX Aprilia Tuono 125, EX masai 50
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
19.10.2007 16:58
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut Soppanestori » 30.7.2014 12:02

Ei sitä pyttyä tarvitse vaihtaa jos se on kunnossa. Käyttää vaan sylkän mittauksessa kuin vaihtaa mäntää, niin tietää onko kunnossa vai ei. Ja yleisin syy siihen pytyn vaihtoon on se kun 2t mopot leipoo käyttäjän takia usein kiinni ja räsään uusi sylkkä on tietenkin halvempi kuin vanhan pinnoittaminen. Huonon käyttäjän pyörä tarvitsee enemmän huoltoa. Vähän kuin tasapainorattaat räsässä. Porukka ajelee tuhansia kilsoja samoilla öljyillä ja sitten haukutaan muovirattaat kun ne leviää. :roll:
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 4.8.2014 1:07

Onko lämpötilalla kuinkakin paljon merkitystä Rotaxin säätöihin?

Pyörä vm. 06 RS, eli euro2-tekniikalla, kaasarina PHBH 28. PS 125, TK 70, ei emulsioputkea. Neula X25, sokka toiseksi alimmassa lovessa. Putkena Jollymoto ja Rave1 löytyy myös.

N. 15° C keleillä tuntuu toimivan hyvin, tosin neulan alueelta ehkä hitusen rikkaalla. 25 - 30° C ei vedä läheskään yhtä hyvin ja röpöttää aivan helvetisti. Lämpöjäkään ei nosta lämpösillä keleillä, johtuu ilmeisesti rikkaalla käymisestä? +25° C ilmalla ryypyllä ei mitään vaikutusta, alhaisemmissa lämpötiloissa aiheuttaa rötäämistä.

Mitäs olette muut tehneet vastaavassa tilanteessa? Antaako olla ja sietää rötäystä sen pari hellepäivää vai säätääkö hellekeleille ja kuumottelee laihalla leipomista sitten kylmemmillä ilmoilla? Tietysti pitäisi säätää uusiksi aina olosuhteiden muututtua, mutta kun ei joka päivä jaksaisi kaasaria rassata. :)
^^jaani^^
Pyörä:
EX Yamaha DT 50x 09 EX Aprilia Rs125cc 06 fighter EX Aprilia Sx125cc Honda Cr 250cc
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
11.10.2009 21:20
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut ^^jaani^^ » 5.8.2014 13:41

En itte oo ainakkaan huomannu.
Itellä oli sillon räsässä vakiokaasarilla 130 pääsuutin ja kaikki muu vakioita ja pelas hyvin kaikilla keleillä.
juihiii
Pyörä:
Aprilia rx 50 -01, Aprilia rs 125 -02
Paikkakunta:
Iisalmi
Liittynyt:
1.11.2013 14:56
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut juihiii » 14.8.2014 22:03

Kertokaas nyt te viisaat immeiset et mikä mulla on tossa räsässä? Ku ennen vakio putsarilla ja neulan sokka toisessa kolossa ylhäältä katottuna ja 125 suuttimel kävi ihan hitusen rikkaalla ja kiihty hyvin aina kaikki vaihteet loppuun ja kulki sen 140 mut nyt ku vaihdoin piperin nii 125 suuttimel kävi laihal ja 130 joka on seuraava koko nii ihan hirveen rikkaalla. No nostin neulaa et sokka on ylhäältä kolmannessa ja 125 suutin ja tuntuu vaan vähä tukkoselta mut ei kiihy enää niihyvin ja ei kule vaanku sen 115 :s ja piperi on melkein pakollinen ulkonäön vuoksi.
AapoV
Pyörä:
Honda Monkey -94
Paikkakunta:
Savitaipale
Liittynyt:
27.3.2008 14:43
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut AapoV » 14.8.2014 22:59

Tossa ois siitä välistä suuttimia.

https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/1145

http://moposport.fi/fi/paasuutin-128-ki ... -0SkPl_sng

http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... 26770.html

Vaahtikset on hankalampi saada säätöihin. Jossei alkuperäistä koppaa huvita laittaa takaisin, niin voihan sitä yrittää viritellä jonkunlaista imua rajoittavaa tekijää. Muovia vähän sinne ja tänne ohjaamaan ilman kulkua tai putsarin päälle/eteen/sivuille? Kaksi puhdistinelementtiä päällekkäin tai osittain sisäkkäin? Öljyämisen vaikutus? Sitten kun saat suurimman huippunopeuden niin neulalla ja muilla säädöillä keskialue kuntoon.
Masai<3<3
Pyörä:
*EX* masai (72cc), *EX* Suzuki PV (60cc), Yamaha DT 125x -06, Aprilia AF1 125 (StreetFighter)
Paikkakunta:
Särkisalo (salo)
Liittynyt:
22.7.2011 16:36
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut Masai<3<3 » 16.8.2014 13:07

Nyt joku myy mulle 34millisen kaasarin ja raven!! Olis kiirekki joten ei muutakun tarjoomaan nyt vain! Tai kertokaa mistä saan kaasarin ja imukaulan ?
piksu556
Liittynyt:
21.8.2014 9:00
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut piksu556 » 21.8.2014 9:07

Kertokaas te viisammat ihmiset että mikä on vm-06 Räsässä vikana kun kadottaa kipinän moottorin lämmetessä? Tulpalla ei ollut vaikutusta, mutta kun nostaa tankin ylös ja antaa jäähtyä niin rupeaa toimimaan? Bensaa ja korvaus ilmaa saa.
tyämiäs
Liittynyt:
14.1.2014 1:23
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut tyämiäs » 24.8.2014 14:59

Millais tuo takavalon polttimo vaihdetaan kun se on luultavasti palanu? Pitäkö takapenkki irroitaa ja millais se irtoaa?
luxus16
Liittynyt:
7.2.2014 15:29
Re: Aprilia RS/Tuono

ViestiKirjoittanut luxus16 » 24.8.2014 17:43

Kummat kannattaa ostaa normaalille kuivalle asfaltti ajolle, o renkaalliset vai
o renkaattomat ketjut?