Rieju Marathon

Tonikki
Pyörä:
MH Furia Max 50cc, Rieju Marathon 183cc
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
21.5.2011 21:35
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut Tonikki » 24.2.2015 20:01

Noniin kiitoksia arska paljon selvennyksestä! Ei oo ennen paljo huolloille ollu tarvetta..
Sain jonkun ajan lämmityksen jälkeen käyntiin tuon vehkeen ja kylmällä koneelle antaa imua niin sammuu heti ja menee joku 10min ennenku saa käymään uudestaan, joten vaikuttaako tämä, että on liian iso pää-, tai tyhjäkäyntisuutin?
Eikä ku se ei ota siihen
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut Murska » 24.2.2015 20:16

Vaikee sanoo mistä mättää. Tekniikkapuolella on kerrottu suutin suositukset ja niiden kanssa pitäisi saada kone käyntiin ja ajoon, jos kone ei noilla suuttimilla suostu toimimaan niin vika on todennäköisesti jossain muualla kuin väärän kokoisissa suuttimissa.

Ölysitkö sen ilmansuodattimen? Jos öljysit niin millä öljyllä ja puristitko suodattimesta kaikki ylimääräiset öljyt pois?
Tonikki
Pyörä:
MH Furia Max 50cc, Rieju Marathon 183cc
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
21.5.2011 21:35
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut Tonikki » 24.2.2015 21:34

Hmmm, mitäpä ite suosittelisit Scalvinin ja 183cc kanssa? Eipä tuolla välttis niin väliä ku lähtee kummiski ens viikolla huoltoon...

Niin ja joo öljysin ilmanpuhdistimen tommosella Lucas Oil öljyllä, hirveen tahmeeta ja pyyhin paperilla ylimääräiset öljyt pois..
http://www.24mx.fi/lucas-oil-ilmansuodatinoljyoljy
Eikä ku se ei ota siihen
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut Murska » 25.2.2015 8:58

PS 142.5-145 ja tk 42, noi pitäisi olla aika lähellä.

Voi olla että sulla on ilmansuodatin öljystä tukossa. Suodatinöljy laitetaan niin että laitat ilmansuodattimen pieneen pussiin, lorautat pussiin öljyä, puristelet suodatinta pussissa niin kauan että öljy on levinnyt suodattimeen. Ennen kun otat suodattimen pois pussista niin puristelet voimalla suodatinta että ylimääräiset öljyt lähtee pois suodattimesta, voit vielä pussista pois oton jälkeen puristella suodatinta paperi- tai kangaspyyhkeen sisällä. Tämän jälkeen annat öljyn hetken aikaa kuivahtaa/tahmaantua ja suodatin on käyttövalmis.

Suodattimen pesuun on yhtä monta ohjetta kun on pesijää, yleisin lienee pesu petroolissa tai naftassa, sen jälkeen huolellinen kuivaus ja öljyäminen. No Toilin tuotteet on saaneet paljon kehuja, niiden aineiden kanssa voi suodattimen pestä vaikka pesukoneessa.
marathoonari
Liittynyt:
25.2.2015 20:26
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut marathoonari » 25.2.2015 20:35

Olisiko kellään myydä jotain äänenvaimenninta joks menisi maraan? Merkillä, kunnolla ja pikkuseikoilla ei väliä, kunhan toimii. :D Ei meinaa löytää mistää nii jos joku jol sattus olee myytävänä nii tarjoisis! Lisäks jos jollain pyörii joku 180cc pytty uuden verosena tai vähänkäytettynä niin sellasta myös vailla! Viel se että paljo laitatte öljyä? :lol:
Kimzter
Pyörä:
Fantic Caballero 125 SM H2O
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
11.6.2014 22:27
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut Kimzter » 25.2.2015 20:55

1l pönikkä se sinne on tullu laitettua, valmistajan suositus tais olla vähä vajaa tuo 1l, katoppa manuaalista.
marathoonari
Liittynyt:
25.2.2015 20:26
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut marathoonari » 25.2.2015 22:25

Paljo on maralla huippuja ja millane kiihtyvyys nollasta sataan monessa sekunnissa 183cc:llä? kiitti jos joku osaa sanoo :lol:
Tonikki
Pyörä:
MH Furia Max 50cc, Rieju Marathon 183cc
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
21.5.2011 21:35
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut Tonikki » 26.2.2015 0:19

Tuli katottua nuo suuttimet ja ps oli 142.5 ja tk 42. Kokeillaas 145 pääsuuttimella, mutta ei sillä taida olla vaikutusta tyhjäkäynnillä/käynnistymiseen, vai mitenkä se meni? Niin ja luultavasti vuotava kannentiiviste vaikuttaa pahiten tuohon käynnistymisongelmaan, meinaan tuo startti ei ota välillä ollenkaan kiinni, pyörii vaan mutta ei edes yritä startata, jos ei sitte oo startin kytkimen jouset kuolleet? :itku:

Otin samalla koko kaasarin irti ja kaikki siitä menevät letkut pois, huomasin sitte, että tuo alipainekalvo on revenny reunoilta jonkun verran, mutta ei "tietääkseni" pitäisi vuotaa, saiskohan tuommosta uutta jostain suoraan tilattua?
Tämmösen "systeemin" pyörittelin kans irti mihin tulee imukaulalta ja ilmanputsarilta letkut ja yks letku on tukittu, minkähän niminen tämä sydeemi on ja mikähän on oikeen tämän toimintaperiaate?

http://i2.aijaa.com/b/00671/13733350.jp ... 3459f05eca
Eikä ku se ei ota siihen
jonicc Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut jonicc » 26.2.2015 0:31

Öljyä näihin vehkeisiin menee 1.15l öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä, joka tietysti kannattaa vaihtaa aina öljyjäkin vaihdettaessa.
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut Murska » 26.2.2015 9:13

Älä suotta vaihda suuttimia, noilla pitäisi toimia kun kaikki on kunnossa. Seosruuvi noilla suuttimilla auki noin 1-1.5 kierrosta. Kaasarinkalvossa ei saa olla yhtään viiltoa, repeämää tai venymää, muuten tulee ongelmia. Toi kuvan hässäkkä on EGR eli saastejärjestelmä joka kannattaa jättää kokonaan pois ja tukkia letkujen paikat kaasarista, pakoputkesta sekä ilmansuodatinkotelosta. Jos EGR temppuilee niin myös se voi aiheuttaa kuvaamasi oireet. Myös vuotava kennetiiviste tekee noita oireita.

Vaihda samalla uusi tulppa, se tekee myös vastaavia oireita.

Jos startti ei nappaa kiinni niin startin kytkimen jouset on kuoleentuneet tai kytkin on kulunut, jouset vaihtoon tai uusi kytkin paikalleen, jälkimmäinen löytyy multa vähän käytettynä. Vaihtoon tarvitset kunnollisen ulosvetäjän että saat vauhtipyörän irti.

Laitat noi asiat kuntoon niin sen jälkeen pitäisi toimia.
Tonikki
Pyörä:
MH Furia Max 50cc, Rieju Marathon 183cc
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
21.5.2011 21:35
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut Tonikki » 26.2.2015 14:24

Nii se on tuo, se EGR... on sitä tyhymä.. Pittääpi tukkia tuo kaasarin imukaula ja ilmanputsarin reiät ja jos koneen saan revittyä irti kokonaisena niin nakkaan sen huoltoon johonkin missä saavat sitten vaihtaa koko sylinterin tiivisteet ja kattoo tuon startin kytkimen jouset, en jaksa ite alkaa enää repimään tuota magneettoa irti...
Palataan asiaan tossa parin viikon kuluttua.
Eikä ku se ei ota siihen
SähköSiika
Liittynyt:
29.1.2014 22:33
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut SähköSiika » 5.3.2015 14:31

Ajattelin vaihtaa keulan öljyt kun on vähän löysän puoleinen. Vakiona on 10w öljyä 325cc verran. Meneeköhän liian jäykäksi jos laittaa 20w öljyt?
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut Murska » 5.3.2015 18:10

Melko varmaan menee, keulasta katoaa pintaherkkyys ja alkaa lyömään näpeille sekä kadottamaan pitoa. Laita 10W öljyt ja jos haluat keulan vähän tömäkämmäksi niin laita sinne 3.5-4dl öljyä. Öljun lisääminen pienentää keulan ilmatilavuutta ja tekee siitä progressiivisemman, pintaherkkyys säilyy mutta kun jousto menee syvemmälle niin se kovenee nopeammin.
SähköSiika
Liittynyt:
29.1.2014 22:33
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut SähköSiika » 5.3.2015 21:35

Selvä, laitan vähän enemmän sitten 10w öljyä. Sä se aina jaksat auttaa, kiitos.
Tonikki
Pyörä:
MH Furia Max 50cc, Rieju Marathon 183cc
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
21.5.2011 21:35
Re: Rieju Marathon

ViestiKirjoittanut Tonikki » 8.3.2015 23:12

Löytyyköhän muualta kuin mascolta imukaulaa ja takahaarukan päähän tulevaa ketjulaahainta?
Eikä ku se ei ota siihen