RMK kirjoitti:Piti viimeistellä jarruremontti nesteen vaihdolla. Tarkoitus oli pumpata melko musta vanha neste pois, ennen letkun kiinnittämistä korjattuun satulaan, mutta mitään ei tapahtunut... Pystyykö jarrukahvalla ylipäätään tyhjentämään järjestelmää. Muistaakseni olen jossain toisessa pyörässä tehnyt näin. Onkohan pääsylinterikin remontin tarpeessa?
Luulenpa tietäväni ongelman syyn..
Aivan enste löysäät jarrukahvan säätöpulttia, kunnes neste alkaa juuri ja juuri virrata säiliöstä omalla painollaan alas. Tämä on ääriasentosäätö, jota syvemmälle pulttia ei kuulu koskaan kiertää. Joku voi olla vetänyt sen liian syvälle eikä neste tule säiliöstä pumppasi tai ei. Jos löysääminen ei auta, niin pääsylinterin mäntä takertelee ja kokeile kompuralla painaa ilmaa sisään takaperin propun kautta (
voit ottaa pääsylinterinkin irti tangosta, niin ei lennä säiliöstä moskat pyörän päälle).
Jos et letkua halua putsattuun satulaan kiinni pistää kun on moskanesteitä vielä sisällä, niin patentoi vaikka auton venttiili letkun päähän jotenkin jotta saat paineilmaa sisään. Luultavimmin on pääsylinterin mäntä hitusen nahkee jos nesteet ei painovoimalla valu (
yleensä on just sen moskanesteen takia), eikä jousi jaksa palauttaa mäntää alkuasentoon niin, että neste lähtis säiliöstä valuun alas.
Älä pumppaa kun lähtee valuun, eli ns. putsausnesteiden annat mennä rauhassa läpi. Valuttaen putsaantuu jopa paremmin, kuin yrittäen pumpata (
Pumpattaessa männän paine työntää liikkeen alussa moskanesteestä osan sinne säiliön puolelle puhtaaseen nesteeseen).
Kun sitten aikanaan varsinaiset nesteet pistät ja ilmaat, niin ihan ensiksi työnnät männät satulaan niin syvälle kuin menee (
ei jää mäntien taakse taskuja joihin voi jäädä ilmaa). Proppu korkeintaan puoli kierrosta auki (
enemmän vain jos ei lähde neste laskeen) ja nestettä säiliöön, mutta älä pumppaa kun ilmaa on vielä paljon järjestelmässä, vaan odota rauhassa.
Neste nähdäkseni liikkuu vain edes-takas jos pumppaa ja vaikka lopulta onnistuiskin, aikaa menee.Anna siis valua rauhassa nestettä alas (
tietysti nestettä lisäillen), kunnes propun kautta tulee norona ulos (
pätkä läpinäkyvää letkua propussa on eduksi). Sitten proppu kiinni ja vasta sitten pumppauksia. Alkuun säiliöstä neste katoo vikkelään, kun sisään työnnetyt männät tulee ulos. Älä anna haukata ilmaa ylhäältä, vaan nestettä lisää säiliöön kun mahtuu.
Kun männät on lopulta niin ulkona, että palat puree levyyn, niin sitten normi ilmaamista jos tarve vaatii. Ei nimittäin enää aina edes vaadi perinteistä puljaamista jarrukahvan ja ilmauspropun kanssa.
Edit: Tätä voi sanoa jo ilmauspropuksi
http://www.speedbleeder.com/
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein