Yamaha RD 125

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 30.4.2012 7:53

Läppien rajoittimen tehtävänä on avata läppä jouheasti jotta sen elinikä olisi mahdollisimman pitkä. Boyesenin läpissä ei ole tarkoitus käyttää lainkaan rajoittimia http://img.inkfrog.com/pix/madmike/k250reed1.JPG Rajoittimet voi kuitenkin niiden metallisiivujen tilalle laittaa, sillä niillä saa läppien elinikää pidennettyä. Kuvan läppäasetelmassa on 2-porttiset läpät. Siitä ja muutoinkin infoa läppäventtiilistä löytyy faktaosiossa olevasta Tiittasesta. Suosittelen downloadaan sen ja syventymään. Siitä oppii monen näköistä 2T moottorista ja sen virittämisestä vaikka onkin jo vanha kirja. Myös tiedosto Info - Kaksitahtitekniikkaa.pdf sisältää pari lyhyttä juttua 2T moottorista.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rohvessori
Liittynyt:
8.8.2007 15:58
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Rohvessori » 2.5.2012 16:16

Ehkä kuuluu tänne, tai sitten ei, mutta jokatapauksessa en löytänyt RD tekniikkaketjuakaan nopeesti vilkaistuna.
Tuli tuossa koetettua semmosta hommaa, että laitoin tommosen piikkisen rd:n käymään re85:sella, eli bioetanolilla. Pääsuuttimesta surautin läpi loppuviimeks 2.5 millin terällä ja nyt toimii vapaavirtaussuodattimen kanssa ihan jees. Tyhjää se pitäisi vielä saada jotenkin käymään järkevästi. Kokonaiskilometrejä mopolla on takana 90 000 ja niistä nyt etanolilla ajettu 150. Ja melkein tuon pääsee tankillisella, vaikka on säätöjen kanssa ollu hakemista PALJON. :lol:
Löysin motonetistä etanooliin sekoavaa öljyäkin, niin ei tarvi siitäkään sitten huolehtia. :roll:

Saatan raportoida myöhemmin vielä mitä vikaa ilmenee kun hetken on käyttänyt.


Edit. Nyt kun on tyhjäkäyntisuutinta suurennettu, niin pääsuutinhan on vähän liian iso tuossa koossa, joten sitä pitänee pienentää.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 3.5.2012 16:04

Tämä tyyppi on kunnostellut useammankin RD:n http://s1224.photobucket.com/albums/ee3 ... ?start=all
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 3.5.2012 16:47

Rohvessori kirjoitti:Ehkä kuuluu tänne, tai sitten ei, mutta jokatapauksessa en löytänyt RD tekniikkaketjuakaan nopeesti vilkaistuna.
Tuli tuossa koetettua semmosta hommaa, että laitoin tommosen piikkisen rd:n käymään re85:sella, eli bioetanolilla. Pääsuuttimesta surautin läpi loppuviimeks 2.5 millin terällä ja nyt toimii vapaavirtaussuodattimen kanssa ihan jees. Tyhjää se pitäisi vielä saada jotenkin käymään järkevästi. Kokonaiskilometrejä mopolla on takana 90 000 ja niistä nyt etanolilla ajettu 150. Ja melkein tuon pääsee tankillisella, vaikka on säätöjen kanssa ollu hakemista PALJON. :lol:
Löysin motonetistä etanooliin sekoavaa öljyäkin, niin ei tarvi siitäkään sitten huolehtia. :roll:

Saatan raportoida myöhemmin vielä mitä vikaa ilmenee kun hetken on käyttänyt.


Edit. Nyt kun on tyhjäkäyntisuutinta suurennettu, niin pääsuutinhan on vähän liian iso tuossa koossa, joten sitä pitänee pienentää.

Mmm Nyt kuulostaa asiahommalta :lol: , oliko kuinka kallista se erikoisöljy?
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 8.5.2012 11:45

Nyt alkaa olemaan RD valmis. Hain lauantaina vielä konevikaisen 12.6.1987 ensirekisteröidyn 17kw papereilla olevan varaosapärrän, joka luovutti katteet, takavanteen, öljyvehkeet ja kaikkea muuta osaa. Alakatteesta tein myös kaupat, mach.fi sivustolla on muutakin purku RD osaa, kannattaa katsoa. Isompi suutin pitää vielä vaihtaa, 130km/h vauhdissa alkoi mooaamaan. Viriä siinä ei ole kuin vanhanmallin kromattu Micronin putki. Laitan perjantaina masiinasta päivitettyä kuvaa.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 11.5.2012 16:40

Galleriaan lisätty kuvia uudestisyntyneestä "Ropposesta", tsekatkaa ja kommentoikaa. Ja laitetaan nyt tännekkin pieni käyntipätkä:
http://s1085.photobucket.com/albums/j44 ... -24-13.mp4
Löytyy paljon RD osaa, laittakaa YV:tä jos on tarvetta, niin katson mitä löytyy. Ainakin 2 Atrian lihalaatikollista kaikenmaailman osaa pyörii tallissa, joista olen valmis lupoumaan.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.5.2012 18:20

Enpä olisi uskonut, että kotimaasta löytyy vielä tämmöinenkin myynnissä http://www.mpt.fi/index.php?ukey=produc ... ctID=42193 Hintaakin tosin on kunnossa olevan RD:n verran ;)
Tässä siis sama: http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-DT125- ... 4d009c5dce
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Tomppade Moderaattori
Pyörä:
Kawasaki AR125 -84 Suzuki SV1000S -05 & Pitpro Pro -07
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
28.1.2002 3:00
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Tomppade » 24.5.2012 10:20

Kaikkea jännää löytyy kun putkat siivoavat nurkkiaan, cellen mc:ssäkin oli ties mitä sinne 80luvulla tilattua tavaraa ennen kun muuttivat veks sipoosta. tiedä vaik olis vieläkin.

Kävinpäs männäviikolla potkaisemassa kawankin käymään, kun käden saa veks kantositeestä niin tarvitseepi varmaan itsekkin lähteä jonnekkin pöristelemään sillä. Katsoo jos ensikertaa forssan piknikkiinkin menisi pyörällä ja jättäisi auton kotiin, viimevuonna taisin juuri -zone-:n roudarin nähdä siellä, oli muuten nätti pyörä ;)
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" - Matti Nykänen
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 24.5.2012 11:29

Viimevuonna en nähnyt muita 125 RD:tä, joten luultavimmin oli meikäläisen päristin. Pistetääs muutes infoa engelsmanneilta. Mullahan kun on tuossa omassa Tokicon 4-mäntäinen jarrusatula ja jos joku haluaa alkuperäistä tehokkaamman etujarrun ypvs malliin mutta ei halua/voi tehdä jarrusatulalle kiinnitysadapteria, niin vinkkinä että fzr 400 mallin (fzr 600 mahd. samat) 4-mäntäinen oikean puolen jarrusatula sopii RD ypvs malliin suoraan. Kuva: http://i119.photobucket.com/albums/o139 ... to8785.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 27.5.2012 15:49

Kuinkas hemmojen RD-kausi on alkanut, vai olenko ainut, joka on päässyt tienpäälle. Takana alkaa olla pian 1000 ongelmavapaata kilometriä. Öljyt juuri Ropposeen vaihtelin ja tekaisin kontaktimuovista esitekuvan perusteella orggistyyppiset etukatteen tarrat, niistä kuvia galleriassa.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Squbbe
Pyörä:
Tunturi Sport '73 & RD 125 '81
Paikkakunta:
Muhos
Liittynyt:
4.10.2009 10:31
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Squbbe » 28.5.2012 8:10

Pitkästä aikaa täällä motot.netissä kirjoittamassa. Kesähän on jo tullut ja omakin RD päässyt piiskattavaksi. Kohta valmistuvat omat pakoputket kyseiseen laitteeseen. Tuoreita kuvia myös galleriassa jos jotakuta kiinnostaa. Tällä hetkellä nettimotossa myytävä rd400 kiinnostais kovasti seuraavaks rojektiks, on vaan turhan suolanen hinta vielä(kin). Oisko näiden kakspyttysten (ex)omistajilla kertoa vinkkiä että voiko uuden yläkerran asettuminen kestää kohtuullisen pitkään? Jo syksyllä vaihdettiin kampuralle laakerit + uudet männät ja sylinterit ekaan ylikokoon, mutta edelleen (reilu 1600 km koneremontin jälkeen) koneen lämmettyä tahtoo tuntua kovin tuhnulta. Nelosellakaan ei jaksa oikein piikin loppuun asti kiertää ja tuntuu ahtaalta (vakiovälit käytössä). Syttö ja kaasareiden säädöt + synkronointi pitäs olla ok, mutta mistäpä näistä vekottimista tietää. 80 vauhdissa kun vitoselle vaihtaa niin tahtoo samantien hyytyä meno.
AKWM
Pyörä:
Yamaha Xt 125 -06, RD 125 -85(proju), HVA WRE -09(ex), Generic Trigger(ex)
Paikkakunta:
Lempäälä
Liittynyt:
21.2.2011 15:15
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut AKWM » 28.5.2012 15:22

Voi helkkari kun ei edisty yhtään toi RD-proju. Kone on jossain keskisuomessa ja ilman sitä ei oikein pääse mitään tekemään.. Tietysti voisi huolellisesti putsata rungon, kaasarin ja katteet. Täytyisi myös ostaa uudet ketjut+rattaat ja renkaat. En tiedä pitäiskö tehdä projutopik, on kutenkin sen verran hitaasti etenevä juttu.. Tekis kyllä kovasti mieli saada ajokuntoon "vanhus". :)
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 28.5.2012 15:51

Ai, haittaako se hitaasti edistyvä jotain... Taitais olla tällä hetkellä ainoa ärdee proju, joten ei muutako tekemään ja kuvia kehiin ;)
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut specialisti » 28.5.2012 20:51

Squbbe kirjoitti:Jo syksyllä vaihdettiin kampuralle laakerit + uudet männät ja sylinterit ekaan ylikokoon, mutta edelleen (reilu 1600 km koneremontin jälkeen) koneen lämmettyä tahtoo tuntua kovin tuhnulta. Nelosellakaan ei jaksa oikein piikin loppuun asti kiertää ja tuntuu ahtaalta (vakiovälit käytössä). Syttö ja kaasareiden säädöt + synkronointi pitäs olla ok, mutta mistäpä näistä vekottimista tietää. 80 vauhdissa kun vitoselle vaihtaa niin tahtoo samantien hyytyä meno.


Itse ajelin joitakin vuosia sitten vm.1975 RD 125 twinillä. Totta toisiaan se oli harvinaisen tuhnu kulkemaan vaikka yläkerta oli rempattu ja sytkät säädöissään. Yamahalta taisi tuo ilmajäähy piikkitwini olla aikamoinen susimalli koneen puolesta. Olen kuullut aika monilta "vanhoilta parroilta" samanlaisia kokemuksia. Suzukin GT 125 oli kuulemma selvästi pirteämpi kulkemaan. Kierroskoneita nuo jokatapauksessa ovat->alle 7trpm ei juuri tapahdu. :) Tosin tuo ilmajäähy on ajettavuudeltaan tosi mukava ajoasentoa myöden.

PS. oletko katsonut,että pakoputkissa on "huilut" tallessa? Jos niitä ei ole niin vastapaineet jää liian pieniksi ja vääntö on vieläkin surkeampi.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Squbbe
Pyörä:
Tunturi Sport '73 & RD 125 '81
Paikkakunta:
Muhos
Liittynyt:
4.10.2009 10:31
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut Squbbe » 28.5.2012 22:51

Huilut ovat putkissa olleet koko ajan. Taitavat nuo vakiopiiput vain olla niin ahtaat (ja 30 vuoden käytön jälkeen täynnä paskaa? huilut kyllä on puhdistettu ja villat vaihdettu) että mitään ei oikein tunnu tapahtuvan. Tosiaan koneelle kunnolla kyytiä annettaessa esim. nelosvaihteella parhaan tehon kierroksilla 8-9k:n tienoilla tapahtuu outoa nykimistä, vähän niinkuin variaattorin prikka ottaisi vastaan eikä kone tahtoisi kiertää enempää. Kylmänä tuntuu pirteämmältä. Jonkun verran enemmän odottaisi kuitenkin tältäkin koneelta. Tuskallisia nämä ovat siinä mielessä että usein vika on pieni mutta vaikeasti paikannettava. Leppoisaan kruisaalun/fiilistelyyn nämä vekottimet ovatkin parhaita juuri tuon kohtuullisen tehottoman koneen ja mukavan ajoasennon+penkin ansiosta sekä varsinkin tehoputkilla tulevien äänien takia.