Yamaha RD 125

RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut RMK » 14.5.2011 19:50

Parempi olis purkaa kaasari ja pestä se huolella. Kuulostaa ettei tyhjäkäyntipiiri toimi ollenkaan. Tyhjäkäyntisuutin on melko hankala huomata, se löytyy kohokammiosta sellaisen syvän onkalon pohjalta. Ja pesun lisäksi vaikka sähköjohdosta otetulla messinkisäikeellä rassata kaikki kanavat auki, samoin KAIKKI suuttimet. Lopuksi kannattaa vielä puhaltaa, jos ei ole kompuraa, aerosoli-ilmapullokin käy. Luistin neula ylhäältä lukien 4:s ura ja varmista että luisti meni oikeinpäin. Sitten kokeilu. Onhan sulla uudet bensat? Oletko kurkannut tankin sisäpuolelle miltä siellä näyttää. Jos on pohjalla ruostetta ja muuta moskaa, ne on kohta kaasarissa!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.5.2011 20:15

YZ80 ja moporoinat luvattu hakea huomenna. Jätin nyt vielä tohon tuon 10W etuhaarukan ja etujarrun. Ne voin antaa jollekin, joka täällä niitä sattuu tarvitsemaan, Turha niitä on mopopojille antaa pilattavaksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
antti-boy
Pyörä:
Ex Derbi DRD Racing R -05, yamaha rd ypvs
Paikkakunta:
Klaukkala
Liittynyt:
25.5.2006 17:38
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut antti-boy » 14.5.2011 20:32

RMK kirjoitti:Parempi olis purkaa kaasari ja pestä se huolella. Kuulostaa ettei tyhjäkäyntipiiri toimi ollenkaan. Tyhjäkäyntisuutin on melko hankala huomata, se löytyy kohokammiosta sellaisen syvän onkalon pohjalta. Ja pesun lisäksi vaikka sähköjohdosta otetulla messinkisäikeellä rassata kaikki kanavat auki, samoin KAIKKI suuttimet. Lopuksi kannattaa vielä puhaltaa, jos ei ole kompuraa, aerosoli-ilmapullokin käy. Luistin neula ylhäältä lukien 4:s ura ja varmista että luisti meni oikeinpäin. Sitten kokeilu. Onhan sulla uudet bensat? Oletko kurkannut tankin sisäpuolelle miltä siellä näyttää. Jos on pohjalla ruostetta ja muuta moskaa, ne on kohta kaasarissa!

Joo eipä tullu mitää tyhjäkäyntisuutinta bongattua... Siis onko se siinä "kuppiosassa vai? Bensat on kyllä uudet. Tankissa on vähän ruostetta ja aattelin ostaa siihen jonkun bensasuodattimen kun tossa hanassa ei semmosta näyttäny olevan kuten noissa yleensä on, orkkishanassahan on toi pelkkä sakkakuppi... Mutta täytyy vilkasta se luisti ja muutenki ottaa toho vähä paremmat putsivälineet.

Semmonen vielä että minkäs taakse toi öljypumpun vaijeri tulee öljypumpussa ja kuuluukos siinä olla joku mutikka päässä, vai onkos toi menny poikki?
En oikein perusta noista etuvetoisista ajoneuvoista... Takaveto sen olla pitää!

>Käy heittämässä kommenttia!<
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut RMK » 14.5.2011 20:52

Tyhjäkäyntisuutin on kaasarin runko-osassa. Bensahanan suodatin on tankin puolelle tulevien putkien päissä. Voi olla aikojen saatossa murentunut olemattomiin.
Öljypumpun vaijerin päässä on nippa joka tulee pumpun kiekossa olevaan koloon.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.5.2011 10:48

antti-boy : Imaiseppahan faktaosiosta korjauskäsikirja. Sieltä löytyi ainakin joitain kuvia öljypumpustakin. Mikunin VM sarjan kaasareihin on saatavilla ihan ohjeetkin. Löytyy mm : http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut RMK » 15.5.2011 18:45

-Zone- kirjoitti:Kun sitten aikanaan varsinaiset nesteet pistät ja ilmaat, niin ihan ensiksi työnnät männät satulaan niin syvälle kuin menee (ei jää mäntien taakse taskuja joihin voi jäädä ilmaa). Proppu korkeintaan puoli kierrosta auki (enemmän vain jos ei lähde neste laskeen) ja nestettä säiliöön, mutta älä pumppaa kun ilmaa on vielä paljon järjestelmässä, vaan odota rauhassa. Neste nähdäkseni liikkuu vain edes-takas jos pumppaa ja vaikka lopulta onnistuiskin, aikaa menee.

Anna siis valua rauhassa nestettä alas (tietysti nestettä lisäillen), kunnes propun kautta tulee norona ulos (pätkä läpinäkyvää letkua propussa on eduksi). Sitten proppu kiinni ja vasta sitten pumppauksia. Alkuun säiliöstä neste katoo vikkelään, kun sisään työnnetyt männät tulee ulos. Älä anna haukata ilmaa ylhäältä, vaan nestettä lisää säiliöön kun mahtuu.

Kun männät on lopulta niin ulkona, että palat puree levyyn, niin sitten normi ilmaamista jos tarve vaatii. Ei nimittäin enää aina edes vaadi perinteistä puljaamista jarrukahvan ja ilmauspropun kanssa.

Näillä ohjeilla ilmaaminen oli helppoa kuin heinänteko! Etujarru toimii nyt kuin uutena!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.5.2011 2:14

RMK kirjoitti:Etujarru toimii nyt kuin uutena!

Joo, itse kun olen testannut useita tapoja, niin tuo on osoittautunut loppupeleissä kätevimmäksi. On tullut kokeiltua propun kautta alipaineella imemällä ja joskus on tullut painettua pumpulla nesteet sisään takaperinkin propun kautta ja se onkin hyvä systeemi jos malttaa painaa nesteet riittävän rauhalliseen tahtiin. Liian nopeaan jos painaa, niin ilmakuplia sekoittuu nesteeseen ja homma vaikeutuu.

Etujarrussa ilman suhteen kun onkin juuri se ongelma, että koska pääsylinterin ja satulan korkeusero on suuri, ei ilma oikein tykkää mennä alaspäin satulan proppua kohden vaikka kuinka pumppaisi jarrukahvalla, kun ilmahan pyrkii nousemaan ylös. Se tuossa takaperin nesteiden laittamisessa periaate onkin, että ilma saa nousta ylöspäin nesteen edellä ja poistua säiliön kautta. On vaan kaikkinensa työläämpi, kuin tuo "valutus tapa", jossa ei edes tarvita mitään apuvälineitä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
antti-boy
Pyörä:
Ex Derbi DRD Racing R -05, yamaha rd ypvs
Paikkakunta:
Klaukkala
Liittynyt:
25.5.2006 17:38
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut antti-boy » 16.5.2011 21:00

-Zone- kirjoitti:antti-boy : Imaiseppahan faktaosiosta korjauskäsikirja. Sieltä löytyi ainakin joitain kuvia öljypumpustakin. Mikunin VM sarjan kaasareihin on saatavilla ihan ohjeetkin. Löytyy mm : http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf
Päädyin nyt sitten siihen lopputulokseen että kaasarissa on paskaa joten täytyypä seuraavan kerran purkaa kaasari kunnolla osiin kun pääsee taas sen luo... Ostin vielä erillisen polttoainesuodattimen niin ei tankistakaan pääse mitään mahdollisia ruostemuruja kaasariin.

Tuosta öljypumpusta sain tutkittua sen verran että siitä puuttuu tosiaan se "nippa" päästä. Vaijeri saattaisi riittää, mutta minkäslaisen nipan siihen keksisi päähän? Muutenkin vähän arveluttaa tuo öljypumpun luotettavuus, liian paljon on kuulunut uusistakin pyöristä tarinoita kun pumppu on pettänyt joten oletan että riski on suurempi vanhassa pyörässä vanhoilla osilla? Muutenkaan noita pyttyjä niin suurissa määrin tohon pärrään oo enää tarjolla...Koitin tuota korjauskäsikirjaa ja öljypumpun erillisiä ohjeita selailla mutta en nyt ainakaan äkkiseltään oikein saanut suurempaa irti sen toiminnasta. Joten olisiko jollain jotain helppoja ohjeita antaa miten tarkistaa pumpun toiminta vai teenkö suosiolla pumpusta jollain haaralla ns. "suljetun systeemin" jossa kiertää pieni määrä öljyä edestakas ettei systeemi pääse kuivumaan jos joku tuota jaksaa joskus tulevaisuudessa laittaa? Seosbensa on kuitenkin aina varma ratkaisu jos sen öljyn muistaa siihen itse sekoittaa...
En oikein perusta noista etuvetoisista ajoneuvoista... Takaveto sen olla pitää!

>Käy heittämässä kommenttia!<
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.5.2011 21:24

antti-boy kirjoitti:vai teenkö suosiolla pumpusta jollain haaralla ns. "suljetun systeemin" jossa kiertää pieni määrä öljyä edestakas ettei systeemi pääse kuivumaan jos joku tuota jaksaa joskus tulevaisuudessa laittaa? Seosbensa on kuitenkin aina varma ratkaisu jos sen öljyn muistaa siihen itse sekoittaa...

Pumpun tuottomäärän tarkistukseen ei ole ihan kovin helppoja menetelmiä. Seosvoitelu on varma. Itsellä on pumppu toiminnassa, kun on ihan sillä pelannut. Varalla on myös vain 12tkm ajetun TZR:n öljypumppu (kolaroitu pyörä), jonka saatan vaihtaa tohon jossain vaiheessa.

Pumpun voi ottaa kokonaan pois, mutta peitelevyllä joutuu tukkimaan. Jos ei halua sitä poistaa, eikä kuivanakaan jättää pyörimään, niin yksi vaihtoehto on laittaa pumpulta kaasarille tuleva letku menemään takaisin öljysäiliöön. Siellä se neste sitten kiertää rinkiä. Kaasarin nippa tietty tukitaan.

Jos joku tarvitsee muutes tohon pumpun ja kaasarin välille uuden letkun, niin käväiskää paikallisessa terveyskeskuksessa/vanhainkodissa/yms kysymässä käytettyä tippaletkua. Voivat ensin katsoo kieroon, mutta itsekin selitin, että tarviin sitä moottoripyörään ja sen kokoista letkua ei oikein mistään saa. Normaalistihan ne lentää roskiin niistä joten maksua eivät voi pyytää. Se on juuri oikean kokoista tohon hommaan ja on läpinäkyvää joten siitäkin on hyötyä.

Sama letku sopii myös kaasareiden ylivuotonippoihin. Itse pistin tollasesta tippaletkusta pumpulle letkun ja kaasarin kaikkiin ylivuotonippoihin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut RMK » 16.5.2011 21:41

Toi öljypumpun luotettavuus"ongelma" on kyllä ihan urbaanilegendaa! Se on varmaan yksi luotettavimpia osia 80-luvun 2t-moottorissa. Ongelmat ovat yleensä pumpun ulkopuolella ja johtuneet juuri katkenneesta pumpun vaijerista, öljyn loppumisesta tms. Pumpun säädöstä on kyllä korjauskäsikirjassa ohje. Olikohan se vielä faktaosassa erikseenkin, en nyt muista varmasti. Sen pumpun vaijeriosan saa ostettua erikseenkin, jos et saa tosta tehtyä. Yksinkertainen tapa testata pumpun toiminta on laittamalla tankkiin tai pulloon vähän seosbensaa ja irroittaa kaasariin menevä pumpun letku. Sieltä pitäisi moottorin käydessä alkaa pieninä sykäyksinä öljyä tulemaan. Tyhjäkäynnillä öljyä tulee melko harvakseltaan, mutta kierroksilla sykäykset tihentyvät. Älä hirveästi huudata ilman öljyletkua, siitä nipasta pääsee ilmaa koneeseen ja seos laihenee.
Edit. Zone ehtikin jo vastata
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut -Zone- » 25.5.2011 18:10

Sini-puna-valko on erikoinen väriyhdistelmä http://youtu.be/mTgzbTJzw1I
On tuo "papan" RD projektikin edennyt http://youtu.be/OI1VM0rfKpQ - http://youtu.be/mfAELZYsTk4
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
pykis1
Pyörä:
Yamaha RD 125 lc
Liittynyt:
16.4.2010 22:52
Sammuilee

ViestiKirjoittanut pykis1 » 25.5.2011 22:45

Ärtee (10W) keksi nyt semmosen vian, että: Kun vapaalla kierrätät, ei sammu kierrätyksen jälkeen. Mutta kun on vaihe: 3<. Ja kaasu pohjassa, jonkun aikaa kulkee ja sitten sammuu, viimeestään kun päästää kaasusta irti, rupeaa pyörimään huonosti ja sammuu. Vitosella tekee aina kun on yli 5k kierroksia. Oisaisiko kukaan kertoa mitään hyviä neuvoja? Kaasari puhdistettu,kipinä on hyvä. JA se tässä hassua onkin jottei tee kakkosvaihteella. :D Aikamoinen romaani ja epäselvästi kerrottu, toivottavasti ymmärätte.
@Lauri
Pyörä:
Derbi DRD Racing 08 + Yamaha DT 125
Paikkakunta:
<|Koskenkorva City|>
Liittynyt:
7.6.2008 10:51
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut @Lauri » 27.5.2011 14:50

Saakohan Yamaha DT 125LC YPVS:ään mistää tehoputkia tai ylipäätänsä mitään viritys osaa?? Ja taitaa olla kova homma laittaa toi ypvs toimimaan kun siitä on edellinen omistaja ottanu kaikki osat pois ja muutenki karsinu kaikki ylimääräset sähköt poi,s se ypvs on juntattu kadella ruuvilla auki asentoon.
pykis1
Pyörä:
Yamaha RD 125 lc
Liittynyt:
16.4.2010 22:52
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut pykis1 » 27.5.2011 15:19

@Lauri kirjoitti:Saakohan Yamaha DT 125LC YPVS:ään mistää tehoputkia tai ylipäätänsä mitään viritys osaa?? Ja taitaa olla kova homma laittaa toi ypvs toimimaan kun siitä on edellinen omistaja ottanu kaikki osat pois ja muutenki karsinu kaikki ylimääräset sähköt poi,s se ypvs on juntattu kadella ruuvilla auki asentoon.

Eikös tuolla ole DT foorumi erikseen? Kuitenkin siihen saa tehoputkia, isompaa pyttyä, läppiä yms. Mutta varsinkaan jos et laita ypvs:sää toimimaan, elä laita tehoputkea, alaväännöt häviää ihan totaalisesti. Pitäs detsiin löytyä Gianellin ja Arrowin putkee ainakin. Jos ypvs osat tallella ei ole kovin vaikea laittaa toimimaan, osia on melko hankala löytää.
pykis1
Pyörä:
Yamaha RD 125 lc
Liittynyt:
16.4.2010 22:52
Re: Yamaha RD 125

ViestiKirjoittanut pykis1 » 27.5.2011 15:24

Jos jotakuta kiinnostaa lauantaina on vanhojen moottoripyörien ajot Kuopiossa, pyöriä rupeaa kertymään paikalle klo 10 aikoja ja letka lähtee liikkeelle klo 13. Ajot on vielä vähän auki, jos ei poliisia saada letkaa johtamaan ajot peruuntuvat. Tapahtumapaikkana toimii Männistön tebboili.