Aprilia af1

Eläkeläinen
Pyörä:
Myyty
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
5.7.2006 18:18
Aprilia af1

ViestiKirjoittanut _nikko » 8.2.2008 20:32

Jatketaan täällä, vanhat viestit löytyy täältä.
Jarod Woods kirjoitti:Alapuolella "hieman" tietoa pyörästä, kiitokset madhenrille!
-kupla



Aprilia futura FM-124 AF1

Historiaa: Aprilia AF1 mallisto syntyi vuonna 1989 kun markkinoille tuli aprilia replica AF1, pyörässä on tehoa 32Hv voimaa ja rotax 123 kone. Vuonna 1991 malli korvattiin futuralla, jossa uusittiin koko ulkomuoto, mutta ei konetta. Jo vuonna 1992 aprilia korjasi taas aprilia futuran puutteita ja ulkomuotoa sport pro mallistolla jossa olikin jo paranneltu malli 123 koneesta ja siitä irtosikin hulpeat 35Hv. Myös ulkomuotoa muutettiin lähinnä takapään osalta. Sport prohon sitten päättyikin AF1 malliston valmistus, jonka tilalle tuli aprilia rs.


Yleistä: Nämä 80-luvun loppupuolen ja 90-luvun alkupuolen apriliat ovat tekniikaltaan jo lähes samanlaisia kuin uudemmatkin kevarit. Vain radiaalijarrut puuttuvat. Etupään puolella siis on usd-etuhaarukka, joka tuli näihin ensimmäisenä kevareista. Jarruna edessä on 320mm kelluva levyjarru, 4 mäntäisellä puristimella ja takana 240mm levy 2 mäntäisellä puristimella.

Huollot:

ketjujen kiristäminen:
Takavanteessa, kiinnitys pulttien välissä on yksi reikä joka menee vanteen läpi, reikä on myös takahaarukassa melkein ylhäällä. Kun näet siis takavanteen reiästä toisen reiän niin tunge sinne jokin lukitustappi, kuten ruuvimeisseli. Tämän jälkeen löysytät takahaarukan takapäästä kaksi kappaletta 13 mm kannalla olevia pultteja. Tämän jälkeen työnnä pyörää eteen tai taaksepäin, riippuen siitä haluatko ketjuja kireämmälle vai löysemmälle. Kun ketjut ovat sopivalla kireydellä eli siis n. 2,5cm löysää, niin tee kaikki käänteisessä järjestyksessä.

Perushuoltojen tekeminen on kohtalaisen yksinkertaista. Tarvitsee irrottaa vain kuljettajan penkki ja nostaa tankki ylös niin pääsee katsomaan jäähdytysnesteet, akun ja tulpan tilanteen. Myös 2-tahti öljyn lisääminen on helppoa, vaatii vain takapenkin irrottamisen avaimella ja kaatamaan lisää öljyä säiliöön.

Ajo-ominaisuudet:

Futura on todella hyvä ajo-ominaisuuksiltaan, vain korkeampaa jalkatappien sijoitusta jää kaipaamaan, koska usein kuulee juttua kuinka jalkatapit osuvat maahan kivan kipinäsuihkun säestämänä. Itse en kuitenkaan ole saanut jalkatappia maahan vielä kertaakaan. Töyssyt, eivät lyö ranteilla ja meno muutenkin vakaata myös hieman epätasaisillakin pinnoilla. Eli jousitus toimii hyvin lähes joka tilanteessa, ei mitään huomattavaa eroa, mm. aprilia rs:n kanssa.
Jarrut ovat tehokkaat, mutta etujarrussa on todella pahaa tuntuman puutetta, sillä renkaan lukittautumisen rajaa ei tunne lähes ollenkaan, tai ainakin sitä on vaikeaa arvioida. Takajarrun tuntuma on puolestaan pehmeä ja pitävän oloinen, ei moitteita siitä.
Ajamaan pystyy niin lyhyt kuin pitkäkin, itsellä pituutta alle 170cm ja tuntuu kuin pyörä olisi rakennettu minulle, samaa sanoo kaverini joka on yli 180 cm pitkä, pyörä siis kuuluu isoimpien kyykkypiikkien joukkoon. Helppoa ja hauskaa ajaa, mutkatiellä pystyy ohjaamaan helposti eikä suuria voimia tarvita. Nopeassa vauhdissa, tiukat suunnanmuutokset kuitenkin vaativat hieman kärsivällisyyttä, koska pyörän massa on kumminkin kohtalaisen suuri, 140kg. Nopeassa mutkassa olevan pompun jälkeen myös ohjausiskaria saattaa jäädä kaipaamaan, koska tästä voi seurata jonkun asteista woblausta.
Kahdestaan ajaminen tuottaa, hieman vaikeuksia. Pyörästä tulee levottoman oloinen, koska eturenkaalle ei kohdistukaan niin paljon painoa kuin yksin ajettaessa. Myös minkäänlaisia kahvoja kyydissä olijalle ei ole suunniteltu, lukuun ottamatta pientä nahkaista hihnaa kyyditettävän penkissä, sekin tosin näyttää niin huteralta ettei siitä uskalla kiinni pitää. Koska mitään kahvoja ei ole, kokemattomampi kyyditettävä tahtoo jarrutuksessa valua kuskin päälle. Moottori jaksaa vääntää myös kahdestaan ajettaessa, tosin kierroksia liikkeelle lähdössä saa olla normaalia enemmän. Kyyditettävän penkki on myös yllättävän korkealla verrattuna kuskin penkkiin ja siksi osaa kyyditettävistä on jopa pelottanut olla kyydissä.



Tehot:

A1-tehoisena:

Moottori tuntuu laiskalle, eikä vääntöä ja tehoa tunnu olevan millään kierrosluvulla sopivasti. Liikkeelle lähdössä tarvitsee paljon kierroksia, eikä pyörä ota myöskään kunnollista tehopiikkiä. Kahdestaan ajettaessa voi jo melkein haistaa kuinka kytkin palaa käsiin. Itselläni ei A1-pyörä ole ollut hetkeäkään, mutta kokemukset perustuvat muiden pyöriin. Huiput vaihtelevat vakiona 120-140km/h mittariin, oikeaa nopeutta siis n. 110-130km/h.

Täysitehoisena:

Täysitehoisena koneen luonne muuttuu kokonaan ja kun A1-tehoisena 7800rpm:n jälkeen ei tapahdu mitään erikoista niin täysitehoisena siinä kohdalla alkaa tehopiikki, joka loppuu punarajan alkaessa 10500rpm:n kohdalla. Kiihdytyksessä kierrosluku pysyy kokoajan tehopiikin yläpuolella ja vauhti on taattua, yksi parhaiten kulkevista kyykkypiikeistä markkinoilla.
Aprilian saa täyteen iskuunsa kun siihen vaihtaa muuttuva-aukkoisen pakoaukon säätimen eli RAVE:n ja 34mm kaasuttimen, putkessa ei ole kuristimia ja vakioputki onkin jossain suhteessa jopa parempi kuin tehoputki. Rave 1 maksaa uutena suomessa n. 640¤ ja käytettynä se on noin puolet halvempi. Saksasta sitten saakin mekaanista pako-aukon säädintä hintana noin 100¤+ postikulut.
Pelkästään ravellakin pyörästä saa jo tehoa hyvin irti, mutta 34mm tuo muutaman lisähevosen ja rutkasti vääntöä.
Raven voi korvata, myös lyhentämällä kuristuslaipan joka sijaitsee sylinterissä. Laippaa pitää lyhentää n. 7mm niin silloin pyörä on periaatteessa täysitehoinen, mutta alavääntöjä ei ole lähes ollenkaan ja bensan kulutus kasvaa hurjasti (100km/9l)

Viritys:

Rotax 123 koneeseen on saatavilla isompaa sylinteriä, ainakin yhtä kappaletta, polinin 154cc jota saa mm. saksasta n. 400¤ hintaan. Sylinteri ei tarjoa tehoa kuin 37Hp, mutta vääntöä sitten löytyykin vaikka muille jakaa. Isomman sylinterin kanssa kannattaa olla vähintään 34mm kaasutin, mutta ei 38mm kaasutinkaan pahaa tee niin isolle sylinterille. Sillä saattaakin saada myös ylimääräisen hevosvoiman irti isommasta sylinteristä, vakiosylinterille ei kannata isomaa kaasutinta kuin 34mm laittaa.








Mittaristo:

Nopeusmittarissa riittää asteikko 200km/h asti, eli aivan riittämiin. Valitettavasti nopeusmittarin heitto on aika suuri. 100km/h vauhdissa oikea nopeus on n. 90km/h ja 150km/h vauhdissa oikeaa nopeutta on vasta sellaiset 130km/h. Kierroslukumittarissa punaraja alkaa 10500rpm:n kohdalla ja sitä enempää pyörä ei oikeastaan kierräkään isommilla vaihteilla. Lämpömittarissa on kätevä asteikko 40-120 asteeseen, joka riittää aivan hyvin normaali käyttölämpötila on noin 70-80 astetta. Itse en ole mittaria saanut menemään ikinä yli 80. Myös valoja riittää vaikka muille jakaa, löytyy siis, öljyvalo, bensan varoitusvalo, vapaavalo, suuntavilkkujen varoitusvalo, lyhyiden valojen ja pitkien valojen valot. Näistä usein vanhoissa pyörissä bensanvaroitusvalo on rikki ja sitä saakin usein setviä pitkään kuntoon.




Heikkoudet:

Nopeusmittarin pyörittäjä menee yllättävän helposti rikki, jos ei rasvaile tarpeeksi usein. Myös oikeanpuoleinen tasapainoakselin laakeri on vaihtokunnossa noin 30tkm jälkeen, Rotaxin koneen kyljessä on myös painovirhe, jossa sanotaan että öljyä menisi koneeseen 8dl vaikka oikea määrä onkin tasan 1l. Myös muovirattaat ovat kovin heikkoja ja tahtovat hajoilla aina välillä, niiden vaihtovälistä minulla ei ole tietoa.

Tekniset tiedot:

Kuutiotilavuus: 124cc
Sylinterien määrä: 1kpl
Teho: 21-25kW
Poraus x isku: 54.0 x 54.5 mm
Jäähdytys: neste
Voitelu: Tuorevoitelu
Vaihdelaatikko: 6 vaihteinen.
Kytkin: 6 levyinen märkäkytkin
Toisioveto: Ketju.
Käynnistys: sähkö
Runko: Alumiininen palkkirunko
Etujarru: 320mm kelluva levyjarru 4 mäntäisellä puristimella
Takajarru: 240mm kelluva levyjarru 2 mäntäisellä puristimella


Viimeiset sanat:

AF1 luokan kevytmoottoripyörät ovat kestäviä, kunhan niitä kohdellaan rakkaudella, jos pyöriä raiskataan eikä huolleta ollenkaan niin voi olla, että vähänkin ajettu pyörä on täysin pommi.
Ostettaessa kannattaa tarkistaa etuhaarukan stefat ja kuunnella koneen ääntä. Myös takaiskari voi löystyä kohtalaisen nopeasti, varsinkin jos kyydittää paljon.

Kirjoittanut: madhenri
Pyörä:
Suzuki DR 650
Liittynyt:
16.4.2007 15:14

ViestiKirjoittanut Charles » 9.2.2008 17:50

Kertokaapas AF1 -kuskit onko kytkimen irrottamisessa jokin taikatemppu? Kun omassa kytkimessä se iso (27) mutteri siinä kytkimen keskellä painelevyn alla ei aukea hyvällä tahdollakaan. Kun sitä vääntää auki, rengas pyörii taaksepäin joten heitin harjanvarren takahaarukan ja renkaanpuolan väliin jotta kytkin pysyisi näin paikoillaan. Väänsin mutteria niin maan ..rkleesti, kunnes harjanvarsi katkesi ja mutteri ei hievahtanutkaan. Tiedän ettei saisi käyttää raakaa voimaa pyörien korjauksessa, mutta kyseinen mutteri alkaa jo tulla uniin asti kummittelemaan. Alkuperäisenä tarkoituksenani on siis kytkinlevyjen vaihto, jonka takia tarvitsisin sen kytkimen auki. Eli onko tässä nyt jokin niksi esim. jokin lukkoprikka/yms? Vaiko pitääkö vain saada enemmän ruista ranteeseen? Kiitos jo etukäteen...
Paikkakunta:
Lapinlahti
Liittynyt:
28.7.2004 18:02

ViestiKirjoittanut Elätti » 9.2.2008 18:48

Pulttipyssyä peliin, aukeaa varmasti ;).
Paikkakunta:
hämeenlinna
Liittynyt:
16.8.2005 15:03

ViestiKirjoittanut jhnns » 11.2.2008 20:30

onko jollain näyttää jotain läpileikkaus kuvaa af1 arrowin tehoputkesta? katselin omaa bolt-on vaimenninta ja totesin että putket ihan erikohdilla, että about 6mm samalla kohin. mietin vaan että voiko vain vajaan 8000 kierroksen kiertäminen johtua tästä?
Paikkakunta:
Tervakoski
Liittynyt:
6.3.2007 14:25

ViestiKirjoittanut miikkann » 12.2.2008 0:49

Charles kirjoitti:Kertokaapas AF1 -kuskit onko kytkimen irrottamisessa jokin taikatemppu? Kun omassa kytkimessä se iso (27) mutteri siinä kytkimen keskellä painelevyn alla ei aukea hyvällä tahdollakaan. Kun sitä vääntää auki, rengas pyörii taaksepäin joten heitin harjanvarren takahaarukan ja renkaanpuolan väliin jotta kytkin pysyisi näin paikoillaan. Väänsin mutteria niin maan ..rkleesti, kunnes harjanvarsi katkesi ja mutteri ei hievahtanutkaan. Tiedän ettei saisi käyttää raakaa voimaa pyörien korjauksessa, mutta kyseinen mutteri alkaa jo tulla uniin asti kummittelemaan. Alkuperäisenä tarkoituksenani on siis kytkinlevyjen vaihto, jonka takia tarvitsisin sen kytkimen auki. Eli onko tässä nyt jokin niksi esim. jokin lukkoprikka/yms? Vaiko pitääkö vain saada enemmän ruista ranteeseen? Kiitos jo etukäteen...


Laita sopivan kokonen hylsy räikkään, sit hylsy siihen mutteriin ja teräviä napautuksia vasaralla räikän varteen.. niin ainakin mulla aukes.. :D
Pyörä:
Suzuki DR 650
Liittynyt:
16.4.2007 15:14

ViestiKirjoittanut Charles » 12.2.2008 15:16

miikkann kirjoitti:Laita sopivan kokonen hylsy räikkään, sit hylsy siihen mutteriin ja teräviä napautuksia vasaralla räikän varteen.. niin ainakin mulla aukes.. :D


Ok, kuullostaa lupaavalta, mutta miten estit kytkintä pyörimästä samalla?
Paikkakunta:
Kaarina
Liittynyt:
2.8.2006 18:02

ViestiKirjoittanut p.a._tuning » 12.2.2008 18:30

se idea esim pultti pyssyn kaa aukastes on se massan hitaus. männät sun muut romut ( jos sattuu olemaa paikoillaa ) hidastaa ja vastustaa sitä kytkimen pyörimist. pultti aukee ennenku kytkin ehtii lähtee mukaa pyörimää. sama teoria lyötäes johki vääntövartee. nopee isku.
Paikkakunta:
joensuu
Liittynyt:
10.5.2007 18:46

ViestiKirjoittanut sMt » 12.2.2008 22:33

Mistä saa af1:een parhaiten varaosia kotomaalta sekä ulkomailta?
Liittynyt:
22.10.2007 0:20

ViestiKirjoittanut JGGA » 12.2.2008 22:59

ja sielä kampikammion alapuolella (lohkon ulkopuolella) on kuusikoloruuvi jonka voit ottaa irti ja laittaa pitkän samanlaisen, näin saat lukkittua kampiakselin ja aukaistua ja kiristettyä mutterit oikeaan momenttiin.
Liittynyt:
22.10.2007 0:20

ViestiKirjoittanut JGGA » 12.2.2008 23:01

sMt kirjoitti:Mistä saa af1:een parhaiten varaosia kotomaalta sekä ulkomailta?


eiköhän kotosuomessa pyörä ja mopo oo paras ja ulkomailta varmaan geiwiz?
Paikkakunta:
littoinen
Liittynyt:
18.1.2006 22:00

ViestiKirjoittanut jöllikkä » 19.2.2008 13:58

missähän vika kun pyörä ei saa ollenkaan virtaa ja akku on täydessä latingissa? ja vaikka ei anna virtaa yhtään niin voiko työntämällä saada kipinän aikaan?
Liittynyt:
22.4.2006 8:56
jarru

ViestiKirjoittanut roosohaC » 19.2.2008 14:24

jos jollain olisi myydä jarrukahva ja se erillis-säiliö hyvään hintaan, niin yv:tä tulemaan vaan.
Liittynyt:
16.6.2006 15:08

ViestiKirjoittanut Kepis » 19.2.2008 18:45

Af1 en omista, mtta samalla koneella olevan vehkeen kylläkin. Koska ongelma on koneessa ja tähän tarkoitukseen paremmin sopiva ketju on aikalailla kuollut, niin lainaan nyt tätä kysymykselleni.

Ongelmana on öljyn vuoto, aivan varama vuotokohdasta en ole mutta veikkaisin "öljynvaihto aukkoa" koska röörin peittävä kuusiokolo on päästä öljyinen (kastuu aina uudelleen vaikka kuusiokolon putsaisi) ilman mitään järkevää syytä. Onkos tuossa sitten ollut jonkinlaista tiivistettä ja onko tuosta paikasta edes mahdollista vuotaa öljyä?

Ulkomuistista en pysty sanomaan minkälainen se reikä nyt on eli en tiedä onko tämä mahdollista, mutta ajattelin kokeilla korjata ongelmaa pienellä o - renkaalla (onko niin pieniä ? ) ja laittamalla sen ikäänkuin "prikaksi" kuusiokolon alle. Onnistuisiko tämmöinen viritys? Vai onko muilla mielessä parempia vaihtoehtoja tukkia öljun vuoto?
Liittynyt:
22.10.2007 0:20

ViestiKirjoittanut JGGA » 19.2.2008 23:17

mulla ainakin siinä propussa kupari tiiviste.. kokeile kierreteippiä ja se tiiviste laittaa siihen proppuun ja varo vääntämästä jenkoja ku kiristät.
Liittynyt:
5.4.2007 19:08

ViestiKirjoittanut JuhoLeh » 24.2.2008 14:22

Mistäköhän löytäisi -91 AF1 järkevän hintaisen pleksin?
Saa mahd. olla jopa käytetty kunhan ei ole rikki.

E. Ja mikä on oikea seossuhde TT AF1:lle? (Tuorevoitelu ei tällä hetkellä käytössä)