Honda Shadow

mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10

ViestiKirjoittanut mustavi » 14.2.2008 20:50

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 17.11.2009 13:04, muokattu yhteensä 1 kerran
motoristi-x
Liittynyt:
27.1.2007 21:50

ViestiKirjoittanut motoristi-x » 14.2.2008 22:19

joo kiitokset vaan mustaville erittäin asiallisesta vastauksesta! heti kun ajokausi alkaa niin uudet öljyt ja suodatin sitten sisään :wink:

tosiaan halpisöljyjä en ole edes harkinnut laittaa, öljy on kumminki niin pieni investointi että siitä ei kannata mennä tinkimään. laatuöljyjä käytän siis ehdottomasti.
pitäsköhän sitä kokeilla jotain esim. castrol gps 15w-50? kun se 10w-40 tuntuu vaan jotenki ohuelle vaikka se suositusöljy onkin... kesällä sitä kun päästelee pitempää matkaa esim. motaria niin ei vaan jotenkin tunnu kivalle jos siellä koneessa kiertää veden kaltanen litku :D hieman tukevampi litku tuntuis vaan jotenkin turvallisemmalta ku tuommonen v-2 125cc (varsinkin tuo mun JC-29 sarjalainen) saattaa käydä aikas kuumana hellepäivänä reippaanlaisessa matka-ajossa :D
ASDMoro
Liittynyt:
28.12.2006 23:41

ViestiKirjoittanut ASDMoro » 14.2.2008 22:41

-
Viimeksi muokannut ASDMoro päivämäärä 8.4.2017 19:38, muokattu yhteensä 1 kerran
motoristi-x
Liittynyt:
27.1.2007 21:50

ViestiKirjoittanut motoristi-x » 14.2.2008 22:49

Rasenger kirjoitti:
kevaristi-x kirjoitti:esim. castrol gps 15w-50?


Tuosta olen kuullut lähinnä huonoa sanottavaa. Kokeile esim. Mobil 1 Racing 4T, siitä olen kuullut hyvää juttua ja aion itsekin kokeilla.
hmmm... mää kun pidin castrolia laatumerkkinä :( no joo voishan sitä laittaa tuota mainitsemaasi mobil 1 racingiakin, semmosta kai sitten yks kipale 15w-50 viskositeetilla :D
pitäsköhän siinä kumminkin olla näitä "lisäaineita" (muka jotain hyödyttämään) esim. vaihtestolle...
ASDMoro
Liittynyt:
28.12.2006 23:41

ViestiKirjoittanut ASDMoro » 14.2.2008 23:04

-
Viimeksi muokannut ASDMoro päivämäärä 8.4.2017 19:38, muokattu yhteensä 1 kerran
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10

ViestiKirjoittanut mustavi » 15.2.2008 13:29

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 6.7.2009 0:47, muokattu yhteensä 1 kerran
motoristi-x
Liittynyt:
27.1.2007 21:50

ViestiKirjoittanut motoristi-x » 15.2.2008 14:21

ähh ei tässä enää tiedä minkä öljyn sinne tyrkkää (tai sitten olen neuroottisen tarkka jonkun öljyn suhteen, kaikkihan ne on vaan öljyjä :D). merkkejä on lukematon määrä ja kaikista sanotaan sitä sun tätä. tyytyä kai pitää sitten johonki kompromissi ratkaisuun. 10w-40 tai 15w-50 motul, mobil tms. kun mustavi tosiaan mainitsit että olet tuon 18tkm motulilla ajanut niin kai se ihan hommansa hoitava öljy se motulikin on....
tärkeintä kai on että joku litku siellä kiertää :D
Pösötin
Pyörä:
Made in china
Liittynyt:
1.12.2005 18:37

ViestiKirjoittanut Pösötin » 15.2.2008 14:26

Rasenger kirjoitti:
kevaristi-x kirjoitti:esim. castrol gps 15w-50?


Tuosta olen kuullut lähinnä huonoa sanottavaa. Kokeile esim. Mobil 1 Racing 4T, siitä olen kuullut hyvää juttua ja aion itsekin kokeilla.
Tosiaan tuo Mobilin 4-T Racing ja Teboilin 4-T Superbike on todella hyviä öljyjä ja viskositeetiltaan taitaa molemmat olla 15W-50. Ite oon käyttäny nelareissa tuota Teboilia. Mobil on vähän tyyriimpää litkua, eikä sitä saa 4L kannuna niinkuin Superbikea, Tepskan tuotteet/öljyt muutenkin hinta/laatusuhteeltaan parhaita tai yks parhaimmista.
http://www.motot.net/galleria/34102
paperbox
Pyörä:
Suzuki SV 650S
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.7.2005 23:07

ViestiKirjoittanut paperbox » 15.2.2008 15:38

Itse taas käskisin olemaan käyttämättä tuota teboilia. Itellä oli viime kesän ajan se käytössä ja en pistä uudestaan. Syyt on vaihteiston puolella. Teboi superbike 15w-50 öljyssä on niin paljon kytkimen pitoa parantavia aineita, että kytkin tahmasi erittäin pahasti. Lähinnä ongelma ilmeni siinä, että vapaalle ei yleensä saanut, ellei antanut hieman kaasua avuksi, jolloin levyt irtosivat toisistaan kokonaan. Myöskin ykkönen päällä+kytkin pohjassa pyörä veti pikkasen kokojajan, kytkimen säädöistä riippumatta. Vaihdoin prohonda:n öljyyn ja nyt vastaavia ongelmia ei ole ja vaihteisto toimii hieman hiljaisemmin. Kuitenkaan missään lämpötiloissa ym en huomannut eroja ja aivan hienolta näytti nokka akseli saatuaan teboilia, eli ongelma taitaa olla suurimmaksi osin tuolla vaihteiston puolella.

Vielä yksi purkki tuota prohondaa löytyy laatikosta, mutta sen jälkeen aion kokeilla hyväksi kehuttua Mobil Delvac mx 15w-40:stä ja katson, mihin se pystyy. Hintaakin sillä on vain hieman yli puolet suhteessa pro hondaan.

Kehottaisin pistämään ihan vaan vaikka sitä pro hondaa näin aluksi, ja sitten keväällä ihan rauhassa tutkit kokemuksia eri öljyistä, esim. moottoripyora.orgista löytyy todella suuri määrä öljykeskusteluita ja niiden perusteella kyllä jättäisin castrolit väliin. Eniten kehuja on omiin silmiini osunut pro hondasta ja delvacista.

Ja vielä siitä viskositeetistä: Itse käyttäsin(ja teenkin nyt niin), että kevään ajan käyttäisin 10w pohjaista öljyä (10w-40), mutta kesällä siirtyisin 15w-pohjaiseen(15w-40 tai 15w-50). 10w pohjainen tunkeutuu kylmänä kuitenkin paremmin pinnoille, kesällä taas 15w on järkevä siinä mielessä, että tällöin niitä viskositeetti-indeksin parantajia/pidentäjiä mitälie on vähemmän, jolloin öljy leikkautuu hitaammin käytössä. Esim. 10w-50 öljy muuttuu nopeammin litkuksi, kuin 15w-50. Tästäkin löytyy googlella runsaasti ihan faktaa.

Ja mustavi: Kuten aina olen sanonut, niin pahiten sitä konetta tuntuu lämmittävän äärimmäisen hidas ajo. Esim. kunnon ruuhkassa 25 asteen lämpötilassa jäähdytysnesteen lämpötila nousee erittäin nopeasti. Sen sijaan montakymmentä kilometriä kaasu auki motaria ei tuo mitään muutosta jäähdytysnesteen lämpötilassa.
Tosin kerran ajoin kuumana kesäpäivänä noin 110km 80-100km/h ja kone oli sen jälkeen niin kuuma, ettei sitä voinut edes hipaista, mutta silti sanoisin, että se ruuhka-ajo sitä kuumentaa enemmän, koska jäähdyttävä ajoviima on vähäinen.

Tosin tämän mutun todistamiseksi tarvis öljyn lämpötilamittarin, jonka avulla selviäisi helposti, että kummassa tilanteessa se tavara oikeasti on kuumempaa.
Pösötin
Pyörä:
Made in china
Liittynyt:
1.12.2005 18:37

ViestiKirjoittanut Pösötin » 15.2.2008 16:22

paperbox kirjoitti:Ja vielä siitä viskositeetistä: Itse käyttäsin(ja teenkin nyt niin), että kevään ajan käyttäisin 10w pohjaista öljyä (10w-40), mutta kesällä siirtyisin 15w-pohjaiseen...
Tuo nyt on jo aika turhaa raplausta, 15W öljyilläkin pystyy vielä ajamaan kevyellä pakkasella, joita keväällä enää ei edes ole. 20W -pohjaiset öljytkin soveltuu 0°C -> keleille.

En tiiä paperboxin Seposta, mutta mulla ei ainakaan oo mitään ongelmia Teboilin kanssa ollu, lämpimällä koneella vapaalle saamis ongelmat on aika normaalia (riippuu tietysti pyörästä), mutta sitä on kyllä esiintyny esim. 125cc nelarirossin koneessa muillakin öljyillä.
http://www.motot.net/galleria/34102
paperbox
Pyörä:
Suzuki SV 650S
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.7.2005 23:07

ViestiKirjoittanut paperbox » 15.2.2008 16:31

Pösötin kirjoitti:
paperbox kirjoitti:Ja vielä siitä viskositeetistä: Itse käyttäsin(ja teenkin nyt niin), että kevään ajan käyttäisin 10w pohjaista öljyä (10w-40), mutta kesällä siirtyisin 15w-pohjaiseen...
Tuo nyt on jo aika turhaa raplausta, 15W öljyilläkin pystyy vielä ajamaan kevyellä pakkasella, joita keväällä enää ei edes ole. 20W -pohjaiset öljytkin soveltuu 0°C -> keleille.

En tiiä paperboxin Seposta, mutta mulla ei ainakaan oo mitään ongelmia Teboilin kanssa ollu, lämpimällä koneella vapaalle saamis ongelmat on aika normaalia (riippuu tietysti pyörästä), mutta sitä on kyllä esiintyny esim. 125cc nelarirossin koneessa muillakin öljyillä.
Tottahan se on, että turhaa, mutta menee ainakin itsellä melko hyvin toi tapa ihan öljynvaihtovälin mukaan. Nyt on 10w-40 sisässä ja kesällä menee jossai vaiheessa ne delvacit.

Ja tosiaan yksilöllistähän se vähän on, että miten minkäkin öljyn kanssa on, mutta itellä kyllä lootan käytös parani teboilista pois vaihdettuani. Ja tosiaan nyt saa vapaalle käytännössä aina ilman kaasun kanssa kikkailua, eikä oo levyt tarttunu kii viakka on pari viikkoa varastossa käyttämättä. Teboililla taas jumitti aika huolella moisen tauon jälkeen, eli kolahteli aika kovaa kun paino ykköselle. Siis kovaa suhteessa siihen, millainen ääni tulee, jos homma toimii kuten pitääkin, ainahan siitä jonkulainen merkkiääni tulee ;)
motoristi-x
Liittynyt:
27.1.2007 21:50

ViestiKirjoittanut motoristi-x » 16.2.2008 15:16

niin ja tosiaan vielä unohtui kysyä että kannattaiskohan laittaa varjoon semi-synteettistä (ns.puolisynteettinen), täyssynteettistä, vai peräti mineraaliöljyä? kaivelin tuolta tallin pohjalta ja sieltä löytyi Motulin 3100:sta 15w-50. jos sitä sitten tyrkyttäis... en tiedä mutta oletteko te käyttäneet siis synteettistä vai mineraaliöljyä?
ASDMoro
Liittynyt:
28.12.2006 23:41

ViestiKirjoittanut ASDMoro » 16.2.2008 16:58

-
Viimeksi muokannut ASDMoro päivämäärä 8.4.2017 19:38, muokattu yhteensä 1 kerran
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10

ViestiKirjoittanut mustavi » 16.2.2008 18:08

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 12.7.2009 13:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Pösötin
Pyörä:
Made in china
Liittynyt:
1.12.2005 18:37

ViestiKirjoittanut Pösötin » 16.2.2008 21:05

Rasenger kirjoitti:
kevaristi-x kirjoitti:niin ja tosiaan vielä unohtui kysyä että kannattaiskohan laittaa varjoon semi-synteettistä (ns.puolisynteettinen), täyssynteettistä, vai peräti mineraaliöljyä? kaivelin tuolta tallin pohjalta ja sieltä löytyi Motulin 3100:sta 15w-50. jos sitä sitten tyrkyttäis... en tiedä mutta oletteko te käyttäneet siis synteettistä vai mineraaliöljyä?


No se nyt on ihan sama kumpaa on, muistaa vaan mineraalia vaihtaa useammin.
No ei kyllä ole ihan sama, Varjossa ainakin kannattaa panostaa siihen öljyyn eli mielellään sitä täyssynteettistä, mutta vähintään semiä. Mineraalia en edes harkitsis..
http://www.motot.net/galleria/34102