Honda CB125:set

Sleepperi
Paikkakunta:
Etelä-Karjala
Liittynyt:
4.5.2005 17:51

ViestiKirjoittanut Sleepperi » 25.12.2005 15:08

JOO-O. Tässä mitään olla edistytty Hondan kanssa..Pölyä vähä enemmän keränny, ei muuta. Onko enään kellään cb:tä, vai kaikki malttanu pistää maailmalle pyöränsä?
Juusela
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
3.10.2004 19:07

ViestiKirjoittanut Juusela » 2.1.2006 22:44

Herätys cb miehet!

Pieni uteliaisuus heräsi tähän pyörään. Ja kysyisinkin, teiltä nyt:

Mikä tämä "deluxe" malli on?
Kannattaako ostaa vanhempaa vai uudempaa cb:tä?
Milloin näitä on alettu valmistamaan, mikä on vanhin vuosimalli, mitä suomessa on?
Minkälaisia huoltoja näihin tarttee tehä ja mistä saa varaosia?

Jäi nyt vaikka mitä varmasti pois, mutta nuo pälkähtivät ekana päähän. Voi lisäillä omia juttuja. Toivottavasti jaksatte vastata ;)
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 3.1.2006 0:50

Juusela kirjoitti:Herätys cb miehet!

Pieni uteliaisuus heräsi tähän pyörään. Ja kysyisinkin, teiltä nyt:

Mikä tämä "deluxe" malli on?
Kannattaako ostaa vanhempaa vai uudempaa cb:tä?
Milloin näitä on alettu valmistamaan, mikä on vanhin vuosimalli, mitä suomessa on?
Minkälaisia huoltoja näihin tarttee tehä ja mistä saa varaosia?

Jäi nyt vaikka mitä varmasti pois, mutta nuo pälkähtivät ekana päähän. Voi lisäillä omia juttuja. Toivottavasti jaksatte vastata ;)


Tämä Deluxe (esim. minun honda on TDE), eli siis TD/TDE/TDC mallinimen lopussa on tätä uudempaa cb-mallia, joka alkaa -83 vuoden lopusta. Tottakai kannattaa uudempaa mallia ostaa, mm.sähköstartin ja omasta mielestä hienomman olemuksen takia. Samoin uudemman malliset cb:t ovat lähes kaikki hyvässä kunnossa, kun taas vanhemmista löytyy enemmän rääkättyjä ja piloille räävittyjä pyöriä. Vanhin cb125 mitä suomeen on tuotu taitaa olla -70 luvun alusta, tarkemmin arvioisin -72 vuosimallin olleen ensimmäinen suomeen tuotu. Isällä on -73 vuotinen. CB:n historia on vähän jännä, kun parannukset ei välttämättä ole aina seuranneet vuosimallia, esim. -75 vuoteen asti oli cb:ssä sähkö ja potkustartti ja rumpujarrut, mutta 1975 vaihtui eteen mekaaninen levyjarru, -77 moottoria taas uudistettiin ja sähköstartti hävisi käytöstä ja vanteiksi tuli pinnavanteiden tilalle ns."comstar"-vanteet ja cb pysyi muuttumattomana aina -83 vuoteen asti jolloin malli koki lähes täydellisen uudistumisen, eli moottori vaihtui sähköstartilliseen, eteen nestelevyjarru, rungosta tehtiin isompi ja jykevämpi, teho lisääntyi 1kW (väliputken ansiosta), ja muutenkin koko pyörän ilme muuttui täysin, ja bensatankista tuli 12-litraisen tilalle 14-litrainen.

Varaosia saa periaatteessa mistä tahansa mp-liikkeestä kuten stormilta ja emc:ltä ja mopo-sportilta, ja kaikkia yleisimpiä osia saa todella hyvin. Oikeastaan ei ole osaa mitä ei suomesta saisi, lukuunottamatta imuventtiilejä jotka pitää tilata belgiasta (!) asti. Sitten vinkkinä niille joiden sylinteri pitää porauttaa ja/tai männät vaihtaa: Uusia mäntiä ei taida enää saada vähään aikaan, syystä että mäntätehtaalla mennyt kuulemma joku pieleen materiaalintoimittajan kanssa ja männänrenkaat ovat luvattoman heikkoja ja hajoavat heti ensimmäisten kilometrien aikana. Joten jos pytyt leikkaa tai väljähtää niin melkeinpä suosittelisin ulkomailta tilaamaan uudet, vanhempaa sarjaa olevat männät, tai sitten vaihtoehtoisesti porauttamaan pyty 47mm kokoon jolloin Daxiin tarkoitetut Proxin männät saa sisään.
Dank memes melt steel beams.
Juusela
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
3.10.2004 19:07

ViestiKirjoittanut Juusela » 3.1.2006 1:51

Mutta eikös sellainen esim. 70-luvun vehe olisi vielä vähän enemmän semmoinen "classikko"? Ja taitaa olla vielä harvinaisempia ne vehkeet..

Voisit muuten kokeilla kirjottaa tonne tietokirja hommeliin jotain aiheesta. ;)
Juusela
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
3.10.2004 19:07

ViestiKirjoittanut Juusela » 4.1.2006 15:21

Noissa on vissiin sama tekniikka, että 70-luvun vehkeisiin käy samat osat ku 80-luvulla valmistettuihin?
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 4.1.2006 16:03

Juusela kirjoitti:Mutta eikös sellainen esim. 70-luvun vehe olisi vielä vähän enemmän semmoinen "classikko"? Ja taitaa olla vielä harvinaisempia ne vehkeet..

Voisit muuten kokeilla kirjottaa tonne tietokirja hommeliin jotain aiheesta. ;)


Iteasiassa näitä T-mallin hondia (1977-1982) on näkynyt enemmän myynnissä kuin näitä uusia, tiedä sitten mistä johtuen..

Juu, pitää tänään kirjottaa loppuun artikkeli cb:stä jonka eilen jo aloitin.

Niinno, kyllähän se klassikko on se vanhempikin/vanhemmat mallit, mutta ne taas on joko raiskattu, niitä hyväkuntoisia ei löydy tai sitten ovat museokilvissä ja KALLIITA. Lisäksi ite halusin nimenomaan käyttöpelin ja uudemman mallin cb:stä löytyy paremmat ominaisuudet ;).

Ja -77 alkaen taitaa lähes kaikki osat moottorin osalta käydä deluxe-malliinkin, mutta sitä vanhemmat ovat kokonaan oma lukunsa ja aika harva osa on sopiva myös T/TD malleihin.
Dank memes melt steel beams.
Juusela
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
3.10.2004 19:07

ViestiKirjoittanut Juusela » 4.1.2006 21:25

Selvä, kattelin tuossa stormin luetteleoa ja sieltähän näytti löytyvän jotain kulutusosaa.. Myös näihin 70-luvun vehkeisiin.

Ilmotahan sitten, ku oot saanut sen CB jutun valmiiks ;)
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 4.1.2006 21:32

Juusela kirjoitti:Selvä, kattelin tuossa stormin luetteleoa ja sieltähän näytti löytyvän jotain kulutusosaa.. Myös näihin 70-luvun vehkeisiin.

Ilmotahan sitten, ku oot saanut sen CB jutun valmiiks ;)


Juu, aika paljon sitä stormilla on osaa cb:hen, myös vanhempiin malliin eikä kaikkia osia ole edes luettelossa ;). Pitää tänne pastea kuhan saan sen jutun valmiiksi, tänään tulikin niin kiireinen päivä etten taida saadakaan.

Mitenkäs muitten cb-miesten hondat voi? Missä vaiheessa on mahdolliset projektit ja montako meitä yleensä on täällä? Minun pitäisi pikkuhiljaa alkaa purkamaan moottoria hondasta, ainakin kannentiiviste pitää uusia kun se vuotaa niin paljon, mutta ehkä huonolla tuurilla myös porautusta. Sen näkee sitten.
Dank memes melt steel beams.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 5.1.2006 0:13

No nyt on artikkeli valmis ja jo luettavissa Motowikissä. Tässä vielä osoite jos joku haluaa lukea..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Honda_CB_125

Tulihan tuota vähän kirjoitettua, en kehdannut alkaa muotoilemaan enempää.
Dank memes melt steel beams.
Juusela
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
3.10.2004 19:07

ViestiKirjoittanut Juusela » 5.1.2006 0:55

Kiitos! Kyllä teit hyvän tekstin.

Pari kysymystä tulisi vielä.

Eikös nämä nelitahti piikit ole alkaneet nyt yleistyä, joten ei 2-t varsinaisesti kaikkia syrjäyttäny. Tosin ehkä tuohon aikaan toisin, mutta lukija ei saa ehkä oikeata kuvaa.

Sitten, saako maahantuojalta vielä osia noin vanhoihin vehkeisiin, kun eikös niiden ole pakko tuoda vain max. 10 vuotta vahoihin malleihin varaosia?
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 5.1.2006 1:25

Juusela kirjoitti:Kiitos! Kyllä teit hyvän tekstin.

Pari kysymystä tulisi vielä.

Eikös nämä nelitahti piikit ole alkaneet nyt yleistyä, joten ei 2-t varsinaisesti kaikkia syrjäyttäny. Tosin ehkä tuohon aikaan toisin, mutta lukija ei saa ehkä oikeata kuvaa.

Sitten, saako maahantuojalta vielä osia noin vanhoihin vehkeisiin, kun eikös niiden ole pakko tuoda vain max. 10 vuotta vahoihin malleihin varaosia?


Kyllä, nyt ne on alkaneet yleistyä nelaripiikit, tiukempien päästörajoitusten takia. Yritin muotoilla tekstin siihen mutooon että lukija saisi ilman eri kehoitusta sen kuvan että siihen aikaan mutta täytyy ilmeisesti vielä vähän hioa sitä :).

Kyllä Brandt ainakin kaverin CB:hen hommasi imuventtiilit, sillä pamahti kesällä kaikki venttiilit mäntiin kiinni ja imuventtiilejä ei saanut suomesta mistään uusia, joten Brandt sitten hommasi sille kaverille Belgiasta uudet venttiilit. Hintaahan niille tosin kyllä tuli, 29e/kpl :S.
Dank memes melt steel beams.
Juusela
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
3.10.2004 19:07

ViestiKirjoittanut Juusela » 7.1.2006 14:23

Joo. Kai se hommaa sitten niitä, mutta ottaa ihan hyvän maksunkin niistä.

Jos jollaki ois tommonen 70-luvun CB tallissa tyhjän panttina, ni pistää yv:tä ;)
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 15.1.2006 14:18

Tulipas purettua cb taas vähän palasiksi, ensviikonloppuna enää tankki ja moottori irti, nyt on jo putket, kaasarit, putsarit ja pikkusälää kuten ketjut irti. Takarengas pitää taas vaihtaa vaihteeksi, no kestihän tuo sen 12tkm mutta sinne taas menee 70e :(.
Dank memes melt steel beams.
Juusela
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
3.10.2004 19:07

ViestiKirjoittanut Juusela » 22.1.2006 0:08

Minkästakia tuota tumen34 kirjoittamaa juttua ei löydy enään? Ei tuo linkkikään vaikuttanut toimivan..
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 22.1.2006 17:23

Juusela kirjoitti:Minkästakia tuota tumen34 kirjoittamaa juttua ei löydy enään? Ei tuo linkkikään vaikuttanut toimivan..


Kyllä tuo linkki vielä toimii, mutten tiedä miksei tuo artikkeli ole motowikissä vaan ihan siellä peruswikissä, hmm..

Juu, CB:hen kansiremontti tekeillä, samoin takaiskari ehkä vaihtuu ja änkkärit pitää rakennella uusiksi.

Pyörä on sitten koko ajan myytävänä, tarjoilkaa kiinnostuneet ihmeessä jotakin, myyn heti kunhan joku tekee hyvän tarjouksen ;). Isompaa alleni haluan.
Dank memes melt steel beams.